Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    PERÄPOHJAN WIIMEISIÄ POROLAPPALAISIA

    Entisen Lapinkorven erämaita liikkuessa saa siellä täällä kankaiden
    laiteilla, jonkun jängän taikka metsäjärven lähettyvillä, nähdä vanhan
    hirsistä salvetun porokaarteen lahoneita jäännöksiä, jotka toisinaan
    kilometrittäin jatkuvat pitkin selkosta. Ne ovat porolappalaisten
    töitä, muistoja tunturikansan viimeisistä jälkeläisistä, jotka isiensä
    entisillä mailla, tällä puolen Lapin tuntureita, vielä elivät vanhalla
    totutulla tavallaan, kiertelivät karjoineen ympäri erämaita, kunnes
    sortuivat hautaan taikka kunnes yhä tihenevä lantalaisasutus pirstoi
    heidän suuret laidunmaansa, ettei metsien kasvatti saattanut niissä
    enää tulla toimeen.

    Kansan muisteluksissa elävät vielä nämä viimeiset Peräpohjan
    lapinsukuiset poromiehet, ja useat heistä ovat jopa nykyistenkin
    vanhojen muistannan aikana kierrelleet porotokkineen takamaita.

    — Tien täysi Taskisia,
    vankka joukko Vasaroita,
    sukunen Suikkeja,
    vellikaara Vettasia,
    nuin vähä Nutteja,

    sanoo vanha kolarilainen runonpätkä niistä lappalaisista, jotka
    jutama-alueinaan pitivät etupäässä Tornion-Muonion laakson ja Ounasjoen
    välistä mahtavaa kairaa. Kun metsäkansa lähti raitoineen jutamaan
    Alkkulan, Kolarin taikka Matarengin markkinoille, saattoikin siinä
    monesti matkata ”tien täysi Taskisia” sekä ”vankka joukko Vasaroita”,
    vieläpä jonon jatkona Suikkeja sekä Nutteja.

    Taskiset” ja Vasarat sekä Suikit olivatkin lukuisimmat ja varakkaimmat
    koko seudun tuhkalappalaisesta kiertäjäkansasta. Vanhaa lapinlähtöä
    olivat nämä joukot, aikomaan tunturien taakse paennutta polvea, joka
    oli sieltä myöhemmin lähtenyt painumaan taas takaisin etelää kohden.

    Muonion sydänmailla, Ahvenkielisen jäkäläisillä kankailla, on vielä
    vanha rappeutunut porokaarre pienen, vaarain välisen saivon,
    Rumanjärven, rantatievalla. Siinä on aikoinaan ”Taskisten” joukko
    porotokkineen häilännyt ja sitten taas lähtenyt karjoineen erämaata
    kiertämään. Täällä vaelteli muinaisina vuosina Hetan tunturimaista
    tullut Sieppi-Ollin poika, Matti Sieppi, jota ruvettiin sanomaan
    Taskis-Matiksi”, koska ukolla oli sanantapana:

    — Taskis hyvä ottaa,
    kun taskis tarvitsee!

    Ja siitä sai koko Siepin perhekunta ”Taskis”-nimen, Siepin vanha Matti
    oli totinen, jylkky mies, joka hallitsi suurta tokkaansa, ja sai sen
    vielä suuremmaksi, kun nai Sarren Stiinan, Anundi Sarren ja Inga Suikin
    tyttären. Sillä Anundi-äijä, vanha, 1775 syntynyt porolappi, oli koko
    tunturimaiden kuulu rikas. Vaikka äijä olikin vain pieni, paksu,
    valkkopunainen käpsä, oli hänellä poroeloa niin paljon, että saattoi
    kerskailla:

    — Na, ei voi hukat eikä varkaat niitä koskaan hävittää.

    Ja kuivia poronlihoja oli äijällä pitkin erämaita pienissä
    puokku-aitoissa niin määrättömästi, että ne lahoivat ja mätänivät.

    Anundi-äijän poroista sai Stiinakin osansa, ja niin sitten Siepin Matti
    tuhantisen tokkansa kanssa lähti Muoniosta kiertämään. Monet
    lantalaisetkin jättivät poronsa Matin hoitoon, ja ukko juti
    joukkoineen kesät talvet Muonion Kirkonkylän takalistoilla ja väylän
    varsilla aina Salmi- ja Löyttyjärven seutuja myöten. Tuohikodassa ukko
    vain asusteli, ja sinne teki Stiina perillisensä, milloin missäkin
    sydänmailla, Löyttyjärvellä, Rumallasaivolla, Äijävaarassa. Neljä
    poikaa ja kaksi tytärtä tuohikota tuotti, ja sitä mukaa kasvoi elokin,
    kun kaitsijain luku lisääntyi.

    Taskis talossa, vaarain raossa
    kasvaa poikaa neljä,

    tiesi vanha laulukin kertoa Matti-äijän pojista.

    Mutta aikuisiksi tultuaan painuivat äijän pojat omine karjoineen
    omille teilleen. Matti meni Turtolaan raitioimaan ja häipyi sinne,
    Heikkikin kulkeutui etelään päin aina Turtolan Konttajärvelle, sai
    lantalaisemännän ja joutui itsekin viimein lantalaiseksi. Jussa,
    veljesten vanhin, meni ensin Kolarin miesten raitioksi, sitten
    Turtolaan, ja juti niin joukkoineen monet vuodet kaikki selkoset
    Ounasjoen kairalla aina Rovaniemen ja Kittilän takamaita myöten, kunnes
    hänkin häätyi talonomistajaksi Rovaniemen Jääsköön, osti pienen mökin,
    josta viimein asui suuren ja komean talon.

    Äijän tyttäretkin joutuivat maailmalle: Tiina-Kaisa vietiin Ruotsin
    puolelle, Kitkiöjoen Antille Pajalaan, ja Priita-Mari pääsi Muonioon
    Nivunkijärven Iskolle lantalaistalon emännäksi. Mutta pahnan
    pohjimmaisin, Äijävaaran kodassa 1841 syntynyt Siimon Petteri, jäi
    isänsä kanssa kiertelemään omia kotiseutuja.

    Väsyi viimein vanha Matti-äijäkin alituiseen jutamiseen ja pysähtyi
    pienelle Salmijärvelle, jonka ympäristöjä oli ikänsä kierrellyt.
    Sinne olikin äijä jo 1842 vanhan päivän varakseen rötistänyt pikku
    mökin ja saanut ”nyypyykin” paikan. Siellä eli ”Salmijärven äijä”
    lantalaistapaan viimeiset vaiheensa, ja siellä päättyi 94-vuotiaan
    tunturikiertäjän elämä 1885.

    Salmijärven mökissä eli sitten Simukin lantalaisemäntineen, mutta
    hoiteli edelleenkin porokarjaansa. Kolmet-, neljätkymmenet vuodet juti
    Simu isänsä jälkiä neljä-, viisisataisen tokkansa kanssa, sai väliin
    elonsa suuremmaksikin, mutta sitten taas sitä menettikin. Monesti
    sattui, että väylän takaa Ruotsin lappalaisten porot kulkivat tälle
    puolen, ja niiden joukkoon eksyi Simun porojakin joskus kymmenittäin,
    satakuntakin, kadoten sitten rajantakaisten mukana sen tien Ruotsin
    lappalaisten erämaihin.

    Lantalaiskarjaakin saatiin taloon, mutta maan myyrtäjäksi ei metsien
    miehestä ollut muuta kuin sen verran vain, että peruna ja karjalle
    heiniä saatiin kasvamaan. Jymy talo on sittenkin kohonnut vanhan
    Taskis-Matin” pohjustamalle paikalle. Vieläkin siinä asustaa yli 80-vuotias
    Salmen Simu” jäntteränä tiukkapiirteisenä erämaan miehenä.

    Salmijärven äijän toiset pojat ovat jo aikoja sitten kuolleet. Vielä
    pari vuotta takaperin eli Rovaniemen Jääsköllä Jussan vanha leski,
    95-vuotiasPehkosen muori”, Anna Aslak. Koutokeinossa, monien
    tunturien takana, oli muori syntynyt 1825, hettalaisen Niila Aslakan
    kodassa, saanut jo lapsena Jäämerenkin tunturiseutuja kierrellä,
    joutunut sitten Muonion pappilaan Kolströmin palvelustytöksi ja
    sieltä Siepin Jussan toverina uudelleen erämaita matkaamaan. Enimmän
    ikänsä olikin muori asunut kuin metsäläinen, synnyttäen metsässä
    perillisensäkin. ”Poromiehenä” oli eukko toiminut vielä miehensä
    kuolemankin jälkeen, vaikka jo oli saatu talokin, missä voitiin asua.
    Neljäsataa poroa oli ollut muorin merkeissä, ja karjastaan oli hän aina
    vanhaksi asti itse pitänyt huolta, hyvin tuntien kaikki sarvipäänsä.
    Mutta mitä ei metsien visu ja tarkka muori oppinut tuntemaan, se oli
    seteliraha. ”Monta, monta on pois!” sai muori monesti päivitellä, kun
    pojat kävivät salaa verottamassa hänen rahakiisaansa.

    Mainittavimpia ja tunnetuimpia kaikista Peräpohjan viimeisistä
    porolappalaisista olivat Vasarat, ”Vanhan-Vasaran” laaja suku.
    Enontekiön ja Rounalan tunturimaissa, Suontavaaran ja Laimovuoman
    jutamakunnissa, oli Vasarain joukko jo satoja vuosia elänyt. Jo
    1600-luvun lopulla siellä vaelteli Vasaran Niilaa, Lassia ja Heikkiä,
    sitten taas toisen polven Niilaa, Lassia, Heikkiä sekä Jounia ja
    Anttia. Sieltä riitti myöhemmin joku Vasara takaisinkin tunturien
    tälle puolen. Niitä oli 1792 syntynyt Muonion lappalainen, Heikki
    Jouninpoika, itse ”Vanha Vasara”, josta sitten tuli koko Peräpohjan
    pikku Vasarain suurmoukari.

    Urakalla, kaksivuotisella porohärällä, ajaen tulla tohautti Vasaran
    ukko tunturista Muonioon. Nauratti kyllä vanhoja poromiehiä, kun pikku
    miehenkäppyrä lasketteli heppaisella ajokkaallaan, mutta miehenkäppyrä
    oli hyvä suustaan ja sukkela toimiltaan. Rupesi raitioksi ja sieppasi
    pian rikkaalta Anundi-äijältä Kreeta-nimisen tyttären sekä koko joukon
    poroja. Sitten rupesi Vasaran elo kasvamaan, eukon pitäessä huolta,
    että tuohikodasta aina vähän päästä ilmestyi pikku Vasaroita porotokan
    paimeniksi, jopa lähes kymmenkunta.

    Vanha Vasaran äijä oli aito lappi, joka koko elämänikänsä uskollisesti
    seurasi lappalaisvertaan koskaan päätymättä elämään ummehtuneeseen
    lantalaispirttiin. Äkäsjärven alapäässä, tunturien vaiheilla, oli
    äijällä pääpaikkansa, jossa hän useasti majaili. Siellä Ruonajoen
    suussa, järven rannalla, oli komea kenttä, jossa ukolla oli kodat,
    aitat ja luovat, porokaarteet vasakarsinoineen ja lypsinkenttineen.
    Mutta talven lähestyessä lähti ukko taas takamaita jutamaan. Pitkin
    Muonion- ja Ounasjoen välistä vedenjakajaa painui hän etelää kohden
    aina Ylläsjoelle ja Kallonkylän seuduille asti, kierrellen taas toisia
    maita takaisin pohjoiseen. Sileillä metsämailla, outapaikoissa, oli
    äijällä aina kotakenttänsä, ja metsissä hän yletaikojaan eleli, vain
    kerran, pari vuodessa pistäytyen ihmisten ilmoilla ”väärtejään”
    tervehtimässä ja erämaajuttujaan kertomassa. Mutta milloin metsän
    ukko sattui lähimaille kotakuntineen, tulivat lantalaiset väliin koko
    joukolla kotaväen ”väärteiksi”, ja ukko kestitsi heitä parhaansa
    mukaan. Oli Vanhalla-Vasaralla kyllä, millä väärtejään kestitä. Suuri
    oli ukon tokka, ja porot suuria, komeita, vaaleakylkisiä suivakoita.
    Niistä äijä olikin ylpeä, useasti kerskaten:

    — Ei mene polvilleen Vasaran suivakka vielä tänä kevännä!

    Niinkuin monet muutkin vanhat lapinäijät oli Vanha-Vasarakin tietäjä ja
    loitsija. Peskin povessa, kaulassaan, hän kantoi aina pussia, jossa
    oli tulukset sekä eläväähopeaa linnunkynässä, rautanaula, toppineula,
    ja poronkoparasta, poron etujalan pikkukynnestä otettu pikku luu,
    jota äijä käytti myöskin piipunrassina. Niitä tarvitsi ukko korttoja
    karkoittamaan sekä kaikenlaisissa taikatempuissaan. Mutta kun nuotio
    sattui vingahtamaan taikka siitä piukahti tulipoukko, hypätä käpsäytti
    äijä suoraa päätä tulen ylitse, että pakenisi se paha, minkä tuloa
    piukahtaminen ennusti. Joskus vei ukko tovereitaan hautausmaalle
    katsomaan, kuinka kirkkomaankansaa nostetaan. Ja kun äijä viittoi
    kädellään ja supisi jotakin, niin väkeä nousi haudoista niinkuin
    sääskiä. — ”Näettekö, näettekö!” äijä huudahteli ja nosti yhä enemmän.
    Mutta kun katsojia jo rupesi vistottamaan, viittasi Vasara vain
    kädellään, jolloin koko kansa vaipui takaisin hautoihinsa.

    Päissään oli Vasaran Heikki tavaton joikaamaan. Pääsipä hän vähänkään
    väkevän makuun, niin silloin alkoi juominen ja joikaaminen. Helposti
    äijä silloin käpsähti ahkioonsa ja lähti laukottamaan, ajaen
    naapuriinkin ja joiaten lasketti monet kerrat ympäri kotaa, ennenkuin
    pyöräytti pihaan ja astui sisään.

    — Ramppa-Vuollo, uoo,
    Ramppa-Vuollo, uoo!

    äijä useasti hoilasi. Ja sitten taas vaihteeksi joikasi pitkän juotkun:

    Inarijärven jäällä,
    Kariselän päällä,
    Kumputunturin hännässä,
    Jiesiöjärven rannassa,
    laulavatpa ne Lapinkin lapset,
    heinäperseet heippasevat.
    Kuotsana, kaatsana velluvaa,
    vellun neiun velluvaa.
    Tuollapa vielä suoppaki,
    tuollapa vielä suoppaki.

    Juopotellessaan äijä tuli joskus kristillisiinkin mielialoihin, jolloin
    hän itki ja joikasi:

    — Kärsi vaivaa, uoo, uoo,
    niinkuin Ristuksen sotamies, uoo,
    niin autuaaksi tu’et,
    uoo, uoo, u-u-uoo!

    Eikä Vanhan-Vasaran vain yksinään tarvinnut juoda ja joiata.
    Kreeta-muori oli siinä yhtä jalo kuin ukkokin. Rikkaan Sarren tytär oli
    kyllä näökäs eukko vielä vanhanakin, vaikka toinen jalka oli kuivanut
    koukkuun, niin että piti pitkän kepin varassa köppelehtää. Mutta se ei
    estänyt eukkoa silti toisinaan jotakuta ryyppyä ottamasta, niin että
    vähän mieli ailahti. Ja silloin Kreeta-muori helposti päästeli:

    Puoras Puornanen paarne,
    joi joi joi joi joi joo,
    Vellan neijanen neita,
    jei jei jei jei jei jee!

    Vielä vanhanakin oli Vasaran äijä jalo sanasankari ja hyvin kälmi
    kujeilemaan. Saattoi hän ripustaa poronsa kaulaan ison ottingin muka
    kulkuseksi, heittää rouvot selkään ja sitten lähteä ajelemaan; saattoi
    hän myös huonon härkänsä liiduta valkeaksi laukkiporoksi ja vaihettaa
    sen sitten kuutamolla tukkimiehille. Kotatulen ääressä istuttaessa
    äijä piippua sytyttäessään monesti muka epähuomiossa kärventeli
    tulivarvulla naapurinsa partaa ja tuhrutti tuletonta päätä
    piippunysäänsä. Nuorilta miehiltä ukko tiedusteli, tyttäriä
    tarkoittaen:

    — Olettekos nyt nähnehet
    tunturissa tuimia tammoja,
    vaaroissa valituita valkkoja?

    Ja pikku poikia äijä nyhti tukasta ja sanoi:

    — Näin isävainaa mettonpäätä nykei!

    Kohtasi ukko kerran nimismies Nikanderin, jota ”Koos-Nupuliksi
    haukuttiin, teki hyvän-päivän ja kysyä hölmäisi:

    — Siekö se olet se Koos-Nupuli?

    — Kuka niin on sanonut? nimismies ärähti.

    — Na, mie olen kuullut tuolla kylällä kaikkien niin sanovan.

    Kerran taas seuroissa käpsytteli Vasara kälmeissään pastori Cajanusta
    puhuttelemaan, paiskasi kättä ja huudahti:

    — Täälläpä se Erkki-väärtikin on!

    — Mikä Erkki? pastori kummasteli.

    — Na, se Lompolon Erkki,

    — En minä ole Lompolon Erkki, minä olen pastori.

    — Suo, herra pastori, anteeksi! Mie luulin sinua Lompolon
    Erkki-äijäksi, kun sie olet semmoinen iso röhnä kuin Lompolon Erkkiki.

    Oli Vanha-Vasara uskovainenkin. Ainakin hän sen tunnusti ”kristityille”,
    kun nämä kerran tulivat ukolta ”uskoa” tiedustelemaan.

    — Na, on minulla puolikolmatta uskoa, äijä sanoi.

    — Mitä sie sitten uskot? kristityt kysyivät.

    — Naa, mie uskon vaphaasti ja vakhaasti, että Jumala on minut luonut,
    ja sen mie uskon täyvellisesti, että se äiti on minut synnyttänyt, joka
    minut on imettänytkin, mutta sen mie uskon vain puolittain, että se
    mies, jota sanotaan minun isäkseni, on minut siittänyt.

    Ja tässä uskossa Vanha-Vasara kuolikin. Se tapahtui talvisydännä
    1878 Sivakkapalon kodalla, Niesajoen latvojen outamaalla. Salmen Simu,
    naapurin kotamies, oli tullut alhaalta Kolarin, ja
    sinne Simun luokse lähti yhdeksättäkymmenettään käyvä, sairasteleva
    Vasaran äijäkin köppäisemään, lannanmaan tuliaisia saamaan. Saipa ukko
    matkasanomat kysellyiksi, niin jo pyysi:

    — Anna nyt, poikaseni, mulle lähtöryyppy!

    Sai äijä ryypyn. Ojentautui sitten nojalleen kiisaa vasten, pani
    kätensä ristiin rinnalleen ja sanoi:

    — Hyvästi nyt, poikaseni! Nyt mie lähen!

    — Na, mihinkäs sie, väärti rakas, nyt sitten lähet? Simu ihmetteli.

    — Na, siihen isoon suothaan, vastasi äijä. Ja siihen Vanha-Vasara
    kuoli, päästen haluamaansa ”isoon suothaan”, missä uskoi suuren sukunsa
    häntä jo odottelevan.

    Vanhan-Vasaran jälkeen tulivat pää-Vasaroiksi ukon pojat, joiden
    tehtäväksi nyt tuli uusien Vasarain toimittaminen Peräpohjan
    porokaarteille. Äijällä oli kuusi poikaa, Heikki, Niklaavu, Olli,
    Antti, Johan-Petteri ja Kusto, sekä kolme tytärtä, Anna-Stiina,
    Priita-Kaisa ja Kreeta-Johanna. Rikkaan poromiehen tyttäret joutuivat
    kyllä pian naimisiin. Priita-Kaisan sai Suikin Antti, Kreeta-Johanna
    vietiin Sodankylään Vuojärven Jussalle, ja Anna-Stiina meni
    Kehä-Matille, pikku mökkiin väylän varrella.

    Mutta pojista jäivät vain Olli ja Pekka äijän kotamaita kiertämään.
    Olli raitioi kyllä Kolarissa ja Turtolassa asti, mutta palasi takaisin,
    nai Äkäsjärven Muotkavaaran Kaisan ja teki talon Äkäsjärvelle Soukkaan.
    Siellä eli sitten Pekkakin vanhanapoikana ja kuoli köyhänä äijänä.

    Vasaran toiset pojat kaikkosivat, kuten Sieppi-ukonkin pojat,
    etemmäksi kotoisista korpimaistaan. Heikki meni raitioksi Kittilään,
    sitten Turtolaan ja joutui lopulta Kolarin Ruokojärvelle, ottaen
    Ruoko-Mooseksen Helin emännäkseen ja tehden pikku talon. Nuorin
    Vasara, Kusto, kulkeutui karjoineen Kallojärven kiveliöihin, jossa
    raitioi lantalaistenkin poroja. Hänellä oli tietäjämahtia, niinkuin
    vanhalla äijälläkin. Kosiskeli Kusto Heleenaa Kallonkylän Heikkilän,
    ja tyttö lupautuikin hänelle. Mutta kun Heleena sitten mielikin mennä
    Kurtakon pojalle, pani lappalainen häneen manalaiset, syötti kuivaa
    poronkonttia, ja siitä tuli tytär heikkopäiseksi. Illalla kun söi, niin
    jo aamulla hulluna hyppi pitkin pihamaata, huitoi käsillään ja huuteli:

    — Huh, huh, huh, Juhan-Erkki Aapon uudet siivet, huh, huh, huh!

    Eikä saattanut Jauhojärvenkään tietäjä päästää tyttöä lappalaisen
    rikkeistä.

    Surullisen lopun sai Vasaran Kustokin. Toistakymmentä vuotta takaperin
    kuoli hän tielle Kallojärven kulmilla. Metsätietä Alakylään ajaessaan
    äijä yöpimeissä vaipui ahkioon, pienen koiranpennun vain jäädessä
    poveen vikisemään. Ukon lantalaisemäntä, Ojan Heli Kolarista, elää
    vielä poikansa luona Mäntyvaaran metsätalossa Kittilässä, Kerpuajoen
    latvoilla.

    Vasaran Antti eleli Kittilän Alakylän miesten pororaitiona, ja oli
    ukolla itselläänkin muutamia satoja sarvipäitä. Eukoksi sai Antti Jääskön Ollin
    tyttären Alakylästä. Antti oli mainio karhumieskin,
    ennättäen olla mukana monen kontion kaadossa, ja useasti päästi
    äijä vain keihäällä pedon päiviltä. Mutta vanhana heitti ukko
    koko porotoimet, rakensi kodan metsään Ounasjoen rannalle, pari
    neljännestä Alakylän alapuolelle, ja asusteli siinä ypö yksin, pyysi
    kalaa ja kävi joskus kylässä. Viinalle oli Antti-ukko yhtä ahnas
    kuin Vanha-Vasarakin: kun hän sai pullon, köpötteli hän kiireesti
    metsäkodalleen ja pörräsi siellä yksinään niin kauan kuin pullossa
    hilkkui. Mutta silti oli ukko uskovainen ja oikea ”kristitty”. Viinaa
    hän kyllä nimitti perkeleen viljaksi, mutta kun ”ihminen syöpi ja
    ihminen juopi”, niin saattoi hänkin pyytää: ”Antakaahan nyt sitä
    viinaperkelettä!” Kun äijä sitten vähän humaltui, tuli hän liikutuksiin
    ja alkoi voimallisesti saarnata ihmisen veriruskeista synneistä
    ja kalliista lunastuksesta. Vanhana vaarina kuoli ukko Alakylässä
    kymmenkunta vuotta sitten.

    Mutta Niklaavu, toinen järjestyksessä Vasara-äijän pojista, kierteli
    Kittilää aina itäisiä ääriä myöten. Hän majaili tokkineen, jossa oli
    sekä omia että talollisten poroja, milloin Pöntsön seuduilla, milloin
    Aakenusjärven tienoilla, milloin taas Rouravaaran kankailla — siellä
    on vieläkin pystyssä suuri petäjä, johon on kaiverrettu: ANNA KAISA WASARA,
    Niklaavun tyttären nimi —, milloin Porkosen tunturimaissa
    Sodankylän rajoilla. Ja täällä, Porkosen korkeimman huipun, ”Valkoisen Isän
    ”, juurella päättyi Kittilän kiertäjän elämä. Ukko sairastui ja
    kuoli Pahtavaaran laitaan suuren petäjän juurelle. Kuolinpaikalle
    sitten petäjänkylkeen naulattiin risti, johon leikattiin kirjoitus:
    TÄSÄ: ON: NIKLAAV: VASARA: KVOLVT 13: P: LOK KVVSA 1857.[6] Risti on
    vieläkin paikoillaan, ja tunturin juurella on äijän kodan raunio sekä
    aittojen ja luovien jäännöksiä. Näillä vanhoilla vainajan sijoilla
    asuu yhä vielä vanha lapinhenki ja manalaisetkin siellä kummittelevat,
    sillä niihin paikkoihin, mihin ihminen metsässä on kuollut, jää aina
    haltioita, jotka sitten monet ajat siinä kuvailevat ja kummittelevat ja
    kiusaavat muita ihmisiä, niin etteivät ne saa ensinkään rauhaa. Monesti
    ovat kotapaikalle asettuneet erämiehet saaneet rauhattoman yösijan.

    Niklaavu oli noutanut eukon aina Ruotsin Kaaresuvannosta asti,
    Anna Tomman, joka oli ikivanhaa lapinsukua. Mutta lantalaisia tuli
    näiden tuhkalappalaisten pojista, ja tyttäret joutuivat lantalaisten
    emänniksi, Anna-Kaisa Kittilän Toivoselle, Kreeta Kallon Keskitaloon.

    Lyhyt paksu äijä oli Niklaavu ja tavaton syömäri. Kalaretkelläkin
    ollessaan ukko keitti aina kolme viiden kannun vetoista kalakattilaa
    ja sitä myöten kuin kalat valmistuivat, pisteli hän ne peräperää
    poskeensa. Ollessaan Tilkkuanjärvellä kalassa, poskesi Niklaavu viikon
    kuluessa semmoisen määrän haukia, että kentälle karttui hevoskuorma
    ruotoja. Ruotokasa oli niin suuri, ettei äijää juuri näkynytkään,
    kun hän istui kasan vieressä kalakaaroineen, heittelemässä yhä uusia
    ruotoja valtavaan varustukseensa. Olikin äijällä maarua, mihin haukea
    työntää: maha rieppasi ihan polvissa, kun hän kävellä taapersi.

    Suuri oli Suikkienkin suku, jonka jutama-alue ulottui Muonion
    laaksosta aina Kitisen vesialueelle. Suikkeja nähtiin sekä Muonion
    ja Kolarin vesialueelle että Kittilän kiveliöissä, aina pohjoisilta
    perukoilta Rovaniemen ja Sodankylän puolelle saakka. Heidän vanhoja
    asentopaikkojaan on vielä pitkin erämaita. Vanhaa lapinlähtöä olivat
    Suikitkin, kahta eri haaraa, toinen Muonion, toinen Kittilän Suikkeja.
    Lantalaisten pororaitioina he valtavien tuhatlukuisten tokkien kanssa
    kiertelivät kaikki sydänmaat ristiin, rastiin, ja monella raitiolla oli
    omiakin poroja satamäärin.

    Muonion Suikkien sanotaan saapuneen Ruotsin puolelta. Vanhimpana
    Suikkina muistetaan vielä vanhaa Olli-äijää, Pekka Suikin poikaa,
    joka oli syntynyt 1799. Olli oli pikkuinen mies ja niin kivaääninen,
    ettei pikku pojalla ääni sen kivempi. — ”Voi paahkilas!” kirosi äijä
    kimakalla äänellä, kun jostakin sattui suutahtamaan. Pääpaikkanaan
    piti pikku-äijä Pakajärven seutuja, samoillen suurine laumoineen ympäri
    erämaita aina Kangosselkää myöten. Mutta sitten kerran juti ukko
    yli kairojen Kiriselle ja asettui Pokkaan, Suikin talopahaseen muka
    lannanmieheksi, mutta pian hän sieltä palasi takaisin metsäkotaansa ja
    pysyi edelleenkin vain lapinäijänä. Semmoisena ukko kuolikin, sokeana
    vaarina Pakarovan tuohikodassa kesällä 1876.

    Pakajärven salo olikin sitten Suikkien kotoinen erämaa ja syntymäseutu,
    keskellä ”Suikkien palasta”, joka pohjoisessa rajoittui Sieppien ja
    Vasarain jutama-alueeseen. Täällä oli monet kalaiset metsäjärvet,
    jäkäläiset kankaat ja korkeat vaarat, Tahkovaara, Valkea vaara,
    Kiuasselkä ja tunturimainen Kiuaslaki sekä etempänä idän alla,
    Yllästunturista alkaen pohjoiseen kulkeva mahtava tunturien juonto.
    Täällä jo ikimuistoisina aikoina olivat entiset äijit ja äijien
    äijitkin asustaneet, kunnioittaen ja kummastellen katselleet komeaa
    Pakasaivojärveä ja käyneet Pakasaivon takana kankaalla suurta
    Seitapahtaa palvomassa.

    Olli-äijän pojat, Pekka, Lassi, Antti ja Feetta, jäivät kotiseutujaan
    kiertämään. Joka kesä ennen juhannusta saapuivat he kotakuntineen
    Pakajärven pohjoisrannan kentälle, kalastelivat järvissä räkän aikana,
    lypsivät poroja ja valoivat sadoittain juustoja. Viisi kotakuntaa oli
    kentällä, neljä veljesten kotaa ja viidentenä Lassin pojan, Feetan,
    kömmänä. Kierrettiin sitten taas kiveliöitä ja syksyllä Mikkelin
    seuduissa, porojen rykimäaikana, palattiin jälleen Pakajärvelle,
    toimitettiin poroerotus, jonka jälkeen kukin lähti oman elonsa kanssa
    omille teilleen.

    Metsien miehinä pysyivät veljekset koko ikänsä, ja omasta heimostaan he
    etsivät emäntänsäkin. Feetalla oli vaimona Kristiina Junkka Pajalasta,
    Antilla Vanhan-Vasaran Priita-Kaisa, sekä Lassilla Rauni Marakatt
    Kaaresuvannosta. Vanha Pekkakin löysi viimein lappalaisensa: nai
    piikansa, Pekka Labban lesken, Margitin. — ”Paahkilas kyllä!” manaili
    ukko piikaansa, mutta otti lopulta akakseen. Tunturisukua oli Lassin Reetankin
    eukko: Inkeri Kitti Pajalasta. Vanhoina ukkoina kuolivat
    Suikin veljekset erämaahansa. Antti väsyi Äkäsjärvelle, Feetta ja Lassi
    kuolivat Pakajärvelle, ja Pekka pääsi äijiensä luokse Kolarinsaarella,
    Rautiossa 1895. Pekan ”suureen suottaan” meno tapahtui komeasti
    kuin ainakin oikean vanhan lapinäijän lähtö. Kun ukko oli henkensä
    huokaissut, alkoi kuulua porokellojen pauke, ensin vain hiljemmin,
    mutta sitten yhä kovemmin ja kovemmin niinkuin olisi raidolla ajettu
    pihaan, ja sitten kävi rysäys pirtissä, niin että seinäkellokin helisi,
    ja outo humaus löi läpi huoneen niin väkevästi, että läsnäolijatkin
    tunsivat ruumiissaan kovan ”krookkauksen”. Ja taas alkoivat porokellot
    pihalla poukkua, raito tuntui lähtevän matkaan, ja vähitellen häipyi
    kellojen ääni kuulumattomiin. Helkytellen ajoi vanha erämaiden kiertäjä
    ikuiseen lepoonsa.

    Näihin miehiin loppui Muonion Suikkien kiertolaiselämä. Heidän
    jälkeläisensä jo päätyivät asumaan paikoillaan. Feetta teki mökin
    entiselle kotakentälleen Pakajärvellä, jossa vieläkin muorineen
    elää, ja toiset hajaantuivat mikä minnekin, Äkäsjärven seuduille,
    Jierisjärvelle ja Kolarin puolelle. Tyttäretkin joutuivat
    lannanmiehille emänniksi.

    Kittilän Suikkien erämaana oli Ounasjoen ja Kitisen välinen kaira.
    Jo vanhaan aikaan oli suikkilaisten kotatantereena ollut Alaselkien
    seutu. Lylymaassa, Pöytälaella ja Kuolemanlehdossa olivat he täällä
    kotakuntineen majailleet. Kuolemanlehdon kotaan oli päättynyt erään
    Suikki-muorin poluton erämaan matka. Muori oli saatettu Kurjenpolven
    kalmistoon, Ounasjoen rannalle, mutta muorin haltia jäi Kuolemanlehdon
    kotaan, jossa se pitkät ajat myrskyöinä viehkuroi tuulispuuskissa,
    ryöpsäytellen nuotiotuhkia.

    Vanhoja Kittilän Suikkeja oli Pekka-äijä, joka raitioi paikkakunnan
    poromiesten tokkia siihen aikaan — —, kun
    porojen mailla oli kauhea kaatokesä, jota vieläkin muistellaan. Se
    oli kamala kesä: oli niin polttavan kuuma, että aurinkokin mähötti
    taivaalla kuin verilimppu. Hirmuinen helle ja räkkä tappoi poroja,
    niin että ne tokittain kerrassaan luokona kaatuivat. Mutta jos elukat
    ennättivät veteen puhkumaan ja rypemään, jäivät ne henkiin.

    Järveen porot kilvan puhaltautuivatkin, missä vain pääsivät.
    Aakenustunturistakin kerran Suikin raitioima suuri lauma hirveällä
    rytinällä ampaisi niinkuin patonsa murtanut koski läpi metsän ja
    rantaryteikön suoraa päätä Aakenusjärveen, jossa se sitten päiväkauden
    puhalsi ja huohotti.

    Kesät talvet vanha Suikki-Pekka kiersi Kittilää. Äijän porokaarteita,
    nilien ja luovien jätteitä, nähdään vielä Kerolaen laidassa Sirkan
    takana, Kullirovassa Rastin ja Vesmajärven välisellä salolla, sekä
    Saattoporassa, Hirvaslaen rinteellä, Kumputunturin tienoilla. Koko
    elämänsä oli Pekka-äijäkin oikea lapinmies, uskollinen porojen paimen.
    Mutta jälkipolvi jo luopui äijän tavoista. Muuan tytär, Priita-Maija,
    meni kuitenkin eukoksi vanhalle Kariniemen Jussalle, ”Korte-äijälle”,
    joka, niin lannanmies kuin olikin, eli kuin lappalainen, vei
    Priita-Maijansa Kuusajärvelle Korteniemen pirrikotaan ja siellä hänen
    kanssaan asua tuhrusteli kesät talvet, kalasteli ja sai puolikymmentä
    pientä korteniemeläistä kotakentälle teutaroimaan. Mutta isoiksi
    tultuaan pirrikodan kasvatit lähtivät metsäpesästään, mikä Välitalon
    leskelle mieheksi, mikä Uudentalon emännäksi, mikä Uudenputaan
    Vanhan-Tuomaan vaimoksi.

    Joitakuita Suikkeja asui aikoinaan Rovaniemelläkin; muuankin, 50-60 vuotta takaperin
    kuollut ukko, kuljeskeli tokkineen Tapionkylän
    takamailla ja jätti jälkeläisiä mökkiin Meltausjoen varrelle.

    Rovaniemeltä taas lähti 70-80 vuotta sitten Antti Suikki Kittilään,
    nousi pohjoisille äärille aina Pokkaan asti, johon ”Lesken Pekka-raukka
    ”, rikas lappalainen, 3000:n poron omistaja, Pokka-sukua,
    oli häätynyt mökkiläiseksi ja lehmänhoitajaksi, kun suuri pororutto
    hävitti koko karjan ja teki miehestä melkein kerjäläisen. Antti Suikki
    nai Pokan tyttären, Sohjan, teki naapuriksi Suikin mökin, myi sen
    sitten Muonion Olli Suikille ja otti akkansa kotimökin haltuunsa.
    Ja täältä, Kittilän karusta perukasta, rupesi taas tulemaan uutta
    Suikin sukua. Vanha Antti, kuulu ”Haippa”, raitioi erämaassaan sekä
    lantalaisten että lappalaisten poroja, menetellen monesti niinkin, että
    joutui monta kertaa oikeudenkin kanssa tekemisiin. Jälkipolvi sitten jo
    aivan lantalaistui ja muuttui sekarotuiseksi. Pokan Pekka, Antin poika,
    elää vielä Pokassa 70-vuotiaana käppelänä ukkona.

    Vanhaa lapinsukua oli Nuttikin, vaikka sitä vain ”nuin vähä” olikin
    liikkeellä. Suomen puolen tunturiseuduissa, Enontekiön Lainio-,
    Romma- ja Peltovuomassa, eleli 1700-luvun alkupuolella Nutti-lähtöistä
    Anttia, Marttia, Jussaa ja Jounia, sitten Anttia, Ollia, Joopia ja
    Jounia. Muuan Nutti, Antti Ollinpoika, painui Muonioon poropaimeneksi
    ja nai rikkaan Anundi Sarren Kaisan, kulki raitiona Turtolaa ja
    Ylitorniota myöten, ja tekaisi talonkin Muonion Tiurajärvelle. Mutta
    lapin ukko-rukka hävisi talostaan, ja pojat joutuivat raitioina
    paimentelemaan lantalaisten porotokkia, viimein lantalaistuen itsekin.

    Muonion mailla vaelleli aikomaan porolappalaisena myös Vettaisen
    suku, joka nimestä päättäen lienee ollut alkuisin jotakin savolaista
    pahnaa. Ikivanhojen Vasamin, Päiviöiden, Labbojen, Maggojen ja muiden
    suursyntyisten lapinäijien joukossa Enontekiön erämaissa ei vielä
    Vettainen vaeltanut. Vasta 1700-luvun lopulla ilmestyvät Muonion
    raitiolappalaisten joukkoon Vettais-veljekset, Mikkel ja Erkki Knuutinpojat
    . Edellinen nai Antti Nutin tyttären, ja jälkimmäinen
    keinottelee itsensä rikkaan Anundin vävyksi. Pororaitiona kiertävät
    miehet sitten kiveliöitä, Mikkel asustellen Saijanvaaran seuduilla
    Muoniossa, mutta Erkki koluten erämaat aina Ylitorniota ja Kittilää
    myöten. Ja uusia Vettaisia lähtee maailmalle, mikä raitioksi, mikä
    muuten rengiksi taikka piiaksi; varsinkin Kolarissa esiintyy paljon
    Vettaisen pahnaa. Mutta ”Nuutin Erkin” poika, Olli, joka eli vuosina 1826-1897,
    tehdä rysäyttää Muonioon, väylän rantaan, Reponiemen talon,
    josta saa alkunsa Vettaisten talonomistaja-haara.

    Kittilän itäisillä äärillä, Sodankylän ja Rovaniemenkin puolella, eleli
    entisaikaan Riimin lappalaissuku. Jo tarina-aikoina asui Lomajärven
    sydänmailla Niila-niminen Riimi, joka noitamahdillaan kilpaili
    kelontekemäläisen Paalulan Niilan kanssa.

    Myöhemmin asusti samoilla mailia, Riimintievassa järven
    pohjoisrannalla, Keulakkopään laidalla, toinen Riimin ukko, jonka
    pahnaa oli Riimi-Olli, tuhansien porojen isäntä. Samoja summia erämaita
    kuin isätkin, samoili Olli tavattoman tokkansa kanssa, palaten aina
    Lomajärvelle vanhaan kotipaikkaansa. Vaikka Olli-aijä olikin semmoinen
    pororikas, heitteli hänen akkansa kuitenkin suopungilla vieraita
    poroja, merkitsi peurakorvat vasat omikseen ja paloitteli muut
    porot pataansa. Ukko oli kyllä niin pyhä, ettei saattanut syödäkään
    varastettua lihaa, vaikka sitä varkain keitettiinkin, mutta lopulta
    itse pyhä ukkokin lankesi, söi lihaa ja joutui viimein kruunun leipiin
    akkansakin puolesta.

    Kahdeksan tytärtä ja yhden Olli-pojan sanotaan Riimi-ukon pahnasta
    lähteneen. Poika joutui lantalaisten poropaimeneksi Kolariin ja
    Sodankylään, ja rikkaat tyttäret kelpasivat kyllä lannanmiehillekin. He
    saivat äijältä myötäjäisikseen sata vasantekevää vaadinta ja lisäksi
    vielä joukon muita poroja sekä kaikenlaista lapinkodan tavaraa.
    Niin hajaantui metsien tyttölauma mikä minnekin, Kemijärvelle,
    Kelontekemälle, Unariin. Mutta lapsena jalkansa palelluttanut,
    puujalalla kolkkaava Riimin Elli jäi naimattomaksi, asuen
    ”Jalkapuoli-Ellinä” Sodankylässä ja vielä vanhanakin muistellen:

    — He-heei, Lomajärven maassa olen mie syntynyt!

    Rovaniemellekin kulkeutui entisaikaan muuan Riimi, kierrellen
    porokarjoineen pohjoisesta Kemijärven Javarukseen, siirtyen sieltä
    Majavaan ja viimein Rovaniemen Ylinampajärven takamaille. Tämä
    Riimi-ukko oli onnistunut saamaan eukokseen papintyttären, joka oli
    ”niin korkiaa lähtöä, jotta aatelissukua”. Ja toimekas lapinakka
    korkealähtöisestä tyttärestä tulikin. Äijänsä kuoleman jälkeen hän
    vävyineen — Ylinamman Matti oli nainut Anna-Maijan ja Perunkajärven
    Kulppi-Aapo Kaijan — raitioi tuhatpäistä tokkaansa kesät talvet
    metsiä kierrellen, vasoitti ja lypsi poroja ja puserteli juustoja,
    parituhattakin syksyn kuluessa. Villipeurojakin, joita silloin vielä
    kiveliöissä liikkui, muori joskus heitteli kiinni, hiipien kesyn poron
    varjossa lähelle ja sitten kärhäyttäen suopungin villiporon kaulaan.
    Mutta kerran poronvasoituksessa Jouttipalolla kevätsulilla muori
    vilustui, ajettiin ahkiolla kipeänä kotiin ja kuoli jo seuraavana päivänä
    . Siitä on kulunut jo noin 70 vuotta.

    Kierteli sitten vielä siellä täällä joitakuita lappalaisraitioita,
    jotka eivät olleet niin laajaa lähtöä kuin edelliset eivätkä jättäneet
    jälkeensä niin suurta pahnaa; toiset tulivat tänne yksinäisinä
    tuntureistaan, vaeltelivat metsiä ja sitten taas hävisivät jäljettömiin.

    Niitä oli Kolarissa elänyt Koffelon Lassi-ukko, ”Kohvin Lassi”,
    suuri karhuntappaja, joka aina karhun kaadettuaan teki ”mustan pojan
    makkaraa”; niitä olivat Turtolan Jaukka-äijät, Pekka, Mikkel ja Antti,
    niitä myöskin Naisun äijä, joka tuli Ruotsin-Lapista tälle puolen ja
    raitioi jonkun aikaa kolarilaisten poroja. Vanhoja lapinraitioita
    oli ”Kissa-Kaijakin”, Priita-Kaisa Kissa, joka viime vuosisadan alkupuoliskolla 1821
    muutti Pajalasta Kolariin. Elämänikänsä eleli
    eukko metsässä pirrikodassa Sieppijärven eteläpuolisilla sydänmailla,
    ensin renkinsä ”Löytty-Heikin” kanssa, kunnes meni emännäksi
    lappalaiselle Olli Kurvanderille. Mutta sitten jäi Kaisa yksinään
    metsäkotaansa, ja vielä vanhanakin, kun ei enää jaksanut porojen
    perässä juoksennella, eli vain metsissä, kelasi juuri köyttä ja
    kutoi juuri vakkoja, kulkien niitä kylillä kaupittelemassa ja taas
    kadoten kiveliöönsä. Kaisa kuoli Kolarissa noin 50-60 v. takaperin ja
    haudattiin Sieppijärven kalmistoon.

    Aitolappalainen oli Kaaresuvannosta tullut Ungan Pietikin, joka eli
    viime vuosisadan loppupuoliskolla Kolarissa poromiehenä. Satoja poroja
    oli Pietillä itselläänkin ja satoja lantalaisporoja paimennettavina,
    ja suuren tuhantisen tokkansa kanssa äijä kierteli alituisesti
    Pasma-, Kontta-, Ruuhi- ja Raanujärven välisiä sydänmaita. Ukko teki
    jo pikku pirtinkin Näläntöjärvelle, mutta asusteli silti kuitenkin
    porojensa matkassa metsäkodassa. Pieti oli totinen kristitty ja
    taitava porojenhoitaja. Muutamissa vuosissa hän sai palkisensa pari-,
    kolmisataisen poromäärän nousemaan yhtä moneen tuhanteen. Poromiehenä
    Pieti kuolikin yli kaksikymmentä vuotta sitten. Ja ukon poika, Antti Unga,
    vaeltaa vielä isäinsä jälkiä, hoitelee seitsenkymmenistä
    poroparttiotansa Kolarin kiveliöissä ja asustaa sen matkassa joskus
    metsäkodallakin. Ukko onkin enää ainoa aitolappalainen, joka täällä
    alhaalla, vanhojen lappalaisten perintömailla, vielä elää isien tavalla.

    Erämaista olivat Lapin pororaitiot tulleet, erämaissa monet elivät
    koko ikänsä ja usean päivät päättyivät kiveliön kotaan. Omia porojakin
    oli miltei joka raitiolla, mutta suurin osa paimennettavasta karjasta
    oli lannanmiehen omaisuutta, jota lapinukko hoiteli palkkapaimenena.
    Kruunun päältä sai raitio tavallisesti vuosipalkkaa, niin että
    tuhatmääräisen tokan pari paimenta saattoi ansaita 500-kruunuisen
    vuodessa. Mutta siitä maksusta piti raitioiden korvata porojen
    lantalaisten heinämaille ja sauroille tekemät vahingot. Lisäksi saivat
    paimenet taloista ”niestajuuston”, lehmänmaidosta tehdyn eväsjuuston,
    sekä kuovat ja vanttuut. Joskus sai paimen isoista porotaloista
    ”niestaa”, leiviskän voita, tynnyrin jauhoja sekä leiviskän kahvia ja
    sokeria kesäeväikseen. Kesäisin raitiot lypsivät laumaansa ja tekivät
    juustoja. Mutta juuston jokaisesta lypsävästä vaatimesta vei paimen
    ”mettänlahjana” isännälleen. Loput hän sai syödä taikka myydä omiksi
    hyvikseen. Kymmenen leiviskääkin kokoontui tuhatkuntaisesta tokasta
    kesäjuustoa, ja juustonaulasta maksettiin kruunu. Vanhaan tapaansa
    lapinmiehet myös kuivasivat poronmaitoa poron vatsalaukussa taikka
    metson ja koppelonkuvuissa. Maidon sekaan he panivat vedessä keitettyä
    ”juomukaalia”, joskus ruotukan lehtiäkin. Muikeaan juomuruohoonsa
    oli lappalainen niin opastunut, että hän kylvi sitä keväisin
    porokaarteeseensa lypsyajan varaksi. Syksyisin keräsivät poromiehet
    maitoa isoihin pitkäkäisiin ”ankkoihin” ja upottivat ne suliin
    kaltioihin, joissa saivat olla koko. Keväällä maidottomana
    aikana kaivettiin astia hangen alta esiin, ja paksu puuromainen maito
    oli mainiota kahvinhöystettä.

    Joskus pistäytyivät metsien miehet kylässä poroisäntien luona ja
    hyvin heitä taloissa kohdeltiin. Hyvin kohtelivat kodan asukkaat
    lantalaisiakin, kun he tulivat vieraisille metsäkodalle, ”lapinkylään”,
    joksi lappalaisten asentopaikkaa sanottiin, vaikka se olisi ollut
    vain yksinäinen kotakin. Jos sattui olemaan juuston tekoaika, syötti
    kotakansa ”väärteilleen” rasvaiset juustot, juotti juustoherat,
    ”missut”, antoi väkevää ”klapattua” maitoakin, joka oli ”suuta myöten
    makeaa”. Kuivattua poronlihaa, kuuta ja kieltäkin hän nouti aitastaan.
    Vielä eväiksi ja tuomisiksi työnsi vieraanvarainen metsänmies
    väärtilleen juustoa ja lihaa.

    Se oli sitä vanhaa hyvää aikaa, jolloin porolappi sai vielä vapaasti
    vaeltaa metsissään ja jolloin porokarjoilla oli suurilla kairoilla
    yltäkyllin maata ja laidunta. Ja voi sitä rikkautta, mikä silloin oli
    kiveliöiden kansalla! Silloin oli poroja niin paljon, että metsät
    vilisivät, ja lihaa oli kyllä ja rahaakin, millä ostaa. Lihava
    lahtiruho maksoi vain 10-20 kruunua ja kolmella tolpalla sai hyvät
    lapinkengät.

    Mutta kun porottomat lantalaiset lisääntyivät ja tuppausivat jokaiseen
    kiveliön kolkkaankin, niin he rupesivat kaikkia hallitsemaan ja
    poromiehiä komentelemaan ja ahdistelemaan, ja siitä kävi elämä niin
    ahtaaksi, että porotkin viimein loppuivat. Mutta porojen mukana katosi
    kaikki rikkauskin, ruoka loppui ja loppui rahakin, kun porot ja
    lappalaiset hävisivät metsistä.

    Oikein haikeana on monen vanhan poromiehen mieli muistellessa mennyttä
    aikaa.

    Mutta se aika on mennyt palaamatta koskaan takaisin, vaikka vanhat sitä
    kuinka hartaasti kaipaisivat. Muinaiset porokaarteet ovat lahoneet
    metsiin, sinne ovat entiset kodatkin rysähtäneet, ja vanhoja kotasijoja
    löytyy miltei jokaiselta tievalta ja kangasmaalta, kun vain rupeaa
    sammalta ja turvetta kuokkimaan pois.

    Ja niiden mukana on Peräpohjan viimeinen porolappikin hävinnyt.
    Tuulisten tunturien ja avarain erämaiden vapaa kiertolainen on vaipunut
    turpeen alle tai joutunut lopulta elämään ahtaassa hirsihuoneessa.
    Tuhatlukuista villiä metsänkarjaa raitioinut paimentolainen on
    häätynyt hoitamaan tyhmiä ja hitaita lannanelukoita. Huvikseen ja
    mielihaluikseen juomukaalia kasvattaneen metsänasukkaan on täytynyt
    ruveta hikipäissään möyrimään entistä porokaarrettaan saadakseen
    siihen pahaisen perunapellon ja mitättömän ohratilkkareen.