Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    LOMA-TUOKKO

    Lapin suuret lovinoidat ovat tehneet tehtävänsä ja menneet kaiken
    maailman tietä. Toisten kävi niinkuin Päiviönkin, että ”risti
    heidät rikkoi ja papinkaste painoi”, mutta toiset taas pysyivät
    itsepintaisesti omassa vanhassa uskossaan, ja silloin uuden opin
    julistaja antoi heidät rienaajan haltuun sekä tuomitsi iankaikkiseen
    kadotukseen, sillä ”noitain ja noitain noiduttajain ei pidä Jumalan
    valtakuntaa perimän.” Eikä ollut Lapin vanhoilla tietäjillä puolellaan
    muita kuin omat vanhat erämaa-jumalansa ja isienaikaiset kiviseitansa,
    jotka nekin oli kirottu ja julistettu lainturvattomiksi. Kansakin,
    heidän entinen metsäväkensä, oli heidät hylännyt ja oli julkisuudessa
    heitä vastaan ja uuden uskon tunnustajana, vaikka syvimmässä
    sydämessään pysyikin vanhan uskon pohjalla.

    Niin täytyi hylättyjen ja vainottujen vanhan uskon mahtimiesten väistyä
    vahvemman vallan tieltä. Ja ”raukoiksi” nimittää nykyinen kristikansa
    heitä, niinkuin muitakin ihmisparkoja, joiden se varmasti uskoo
    perineen onnettoman tulevaisuuden.

    Mutta eivät nämä vanhat ukko-”raukat”, niin säälittävä kuin heidän
    tämänilmainen kohtalonsa olikin, sittenkään raukkoina kadonneet
    jäljettömiin. Se tuhatvuotinen pohja, jolla he olivat seisoneet, oli
    siksi vankka, ettei se suinkaan heidän mukanaan murtunut. Heidän
    kanssaan ei kadonnut entisten isien henki, mikä erämaissa oli elänyt
    polvi polvelta. Vanhojen ukkojen usko kulki syvimpänä pohjavirtana
    edelleenkin tunturien kansassa, ja edesmenneitten lovinoita-raukkojen
    veri meni perintönä jälkeläisiin pojalta pojalle.

    Niin että vielä näinä päivinäkin, satoja vuosia lentävien lovinoitien
    jälkeen, elää tietäjiä Tuli-Lapissa, ja erämaa uskoo heidän mahtiinsa
    ja tarvitsee heidän taitoansa. Eivät kyllä nykyiset mahtajat enää
    kyhöydy louheen menemään, eivätkä matkustamaan hauen eikä säynäjänsuolen
    soikeloissa, mutta tuulispuuskissa, kun ne oikein näverinkierrossa
    viehkuroiden mennä rymistävät, tietää vanhakansa vieläkin noidan hengen
    vaeltavan. Noidanpuuskaksi vanhat sellaista viehkuroijaa sanovat, ja sen
    lähestyessä lennättävät siihen puukkonsa ja ärjäisevät:

    — Tästä halki!
    Puske puita, mäijytä mäntyjä,
    mutta älä minuun koske!
    Mene ilmaan, piru,
    siell’ on sulla lentosija!

    Ja rauta sekä luonnokas sana tekevät sen, että tuiminkin tuulispuuska
    pyöräyttää kyynäspäämutkan ja väistyy kristittyä ihmistä.

    Sellaisia lapinnoitien jälkeläisiä elää vielä muuan Kittilässäkin,
    nimittäin Tuomas Lomajärvi, ”Loma-Tuokko”, koko pitäjän parhain
    tietäjämies, 80-vuotias äijänkäpsä.

    Oikean ympäristön on tietäjäukko elinpaikakseen valinnutkin: Lomajärven
    kaukaisen sydänmaan Sodankylän rajoilta, viisi
    Kittilän kirkolta, kaikkein syrjäisimmän, karuimman ja kaikkein
    yksinäisimmän perukan koko pitäjästä. Joka puolelta ympäröivät ukon
    pientä asuinjärveä alastomat tunturit, rakkalakiset korkeat vaarat
    ja suunnattomat metsät. Ypöyksinään on järven karulla rantalaakealla
    äijän erämaatalo, kaksi pientä pirttirakennusta, navettahoito, muutamia
    aittoja rannalla sekä latoja siellä täällä kentällä. Ja keskellä
    pihamaata on tulisija, missä kesäisin keittäminen toimitetaan.

    Vanhan, aina Korkalosta, Kyrön kylän takaa, Enontekiön rajoilta
    noudetun eukkonsa kanssa asustaa Loma-Tuokko kaksin vain vanhassa
    pienessä matalassa pirttirähjässään. Toisessa, uudemmassa
    rakennuksessa pihamaan järven puolisella laidalla, elää ukon poika
    perheineen, hoitaen koko taloa ja järven rantamaita. Ukko ja akka
    vain elelevät ilman aikojaan, elättävät muuatta lehmää ja lammasta,
    ja niille kesäisin kaluavat heiniä jängiltä ja järven kuivilta
    rantatöyriltä.

    Karjaan täällä täytyykin elääkseen turvautua sekä Lapin ikivanhaan
    eloon, porotokkaan, joka kasvaa kankaillakin eikä pelkää pakkasta.
    Karu ranta ei juuri ole pellon viljan kasvupaikaksi aiottu. Joku
    pieni perunatilkku on vain saatu muokatuksi pirtin seinävierustalle,
    parimetrinen naurisaitaus kentälle sekä pirtinlattian laajuinen
    ohratilkkare oman konnun maistimiksi. Sen suurempaa alaa ei etelän
    elo ole jaksanut valloittaa Lomajärven karussa erämaassa. Täällä on
    isännänohjakset metsän käsissä, ja se on ankara isäntä. Säälimättä se
    pakottaa yksinäisen alustalaisensa mukautumaan tahtoonsa eikä salli
    hänen paljoakaan noudattaa omia mielitekojaan. Leipää se ei raatajalle
    kasvata, vaan saa metsän asukas tottua lappalaiseen tapaan syömään
    lehmänantinsa ja lihakeittonsa leivättä.

    Neljäkymmentä vuotta takaperin, kun Loma-Tuokko tähän korpeen koteusi,

    — Ei täällä juossut jumalanvilja,
    eikä käynyt karjankynsi
    kuuna ilmoissa ikänä.

    Metsän pedot, karhut, sudet, ahmat ja ketut ovat täällä vieläkin
    lähimpinä naapureina, sillä talo on monien neljänneksien päässä
    kaikista ihmis-asunnoista — Herra-Hannun, karhuntappajan, talolle,
    likeisimpään naapuriin, tulee toista penikulmaa. Ahkerammin astelee
    kiveliön palkalta metsän nelijalkainen asukas kuin kylän kansa, ja
    miltei useammin käy korven kontio katsastelemassa valtakuntaansa
    asettuneen erämaan äijän aidantauksia, kuin vierailee täällä joku
    kyliltä saapunut ihmissukulainen. Ja vuotuisen metsäveronsa muistaa
    korvenisäntä aina joka kesä ottaa talon karjasta.

    Penikulman päässä pohjoisessa kohoaa Porkosen tunturi, jonka korkeimman
    huipun, ”Valkoisen-Isän”, juurella ennen muinoin, neljä miespolvea
    takaperin, Kelontekemän ensimmäinen äijä ja valkoinen
    karhu, jota ei kukaan ollut voittanut, tappelivat henkensä edestä,
    kuolema kummallakin silmien edessä. Ja kumpainenkin toimittivat
    toisensa taisteluttomille maille: vierekkäin löydettiin äijät kuusen
    juurelta, kylän äijä päänahka kuoraistuna ja tunturin ”Valkoinen-Isä
    vatsa viillettynä auki. — Parin, kolmen neljänneksen päässä on
    Silmänpaistamalaki, jonka rinteillä ennen vanhaan lapin pikku tyttö
    näki pensaikosta kiiluvan kummannäköisen metsänsilmän ja sanoi
    isälleen: ”Silmä paistaa, silmä paistaa.” Ukko pinkaisi terävän
    nuolensa kiiluvaiseen ja kiskoi sitten ryteiköstä esille suuren karhun.

    Lapin saloa olikin Lomajärven erämaa ennen muinoin. Täällähän
    ikivanhoina aikoina tietäjöi Riimin Niila, täällä kierteli sitten vanha
    Riimi suurine tytärparvineen ja taas myöhemmin juti poroineen Vasaran Niklaavu,
    kunnes Porkosen juurella juti toisille ilmoille.

    Samaa Lapin saloa on tämä seutu vieläkin, täällä on jäljellä vielä
    entisten lappalaisten kotasijoja ja hautapaikkoja, Riimintievat ja
    Rumanauttonkummun haudat, ja vanhanlapin henki asuu kaikkialla. Mökin
    vanha äijä on kuin ilmetty Lapin lovinoita: nokitukka, tummanaama,
    kiilusilmäinen, kumarahartiainen äijänkäppyrä, joka Ruijanrannan
    tikkuröijyissään ja lammasnahkaisissa viehtaripuksuissaan lengoilla
    säärillään ketterästi käydä kepsuttaa. Tuollainen kevyt viehtaripuksu
    saattaisi kyllä tuulispuuskassakin lentää, jopa vaikka sukeltautua
    hauen suolenmutkiin.

    Loma-Tuokko onkin vanhan lovinoidan sukua, jopa oikein lentonoidan,
    kuulun Konttis-Hannun. Ylpeillen ukko kertookin, että hän onkin Lapin
    lentonoidan lähtöä, äidinäiti, ämmi, kun oli ollut semmoisen äijän
    tytär, joka oli lentänyt kaikki Norjanmeretkin. Äitikin oli väkevä
    poppamuori, mutta ämmi oli vielä verrempi. Eikä isäkään, Kujalan
    Tuomas Tepsasta, vaikka ei ollutkaan tietomiehiä, ollut mikään mitätön
    mies. Hän oli vienankarjalaista sukuperää, Kittilän Jussilasta Tepsaan
    tullut, ja oli sellainen äijä, että otti sudenkin juoksuttamalla
    kiinni, koppoi hännästä ja sauvalla pieksi hengiltä.

    Entisaikaan Lapin suuret tietäjät jättivät mahtinsa perintönä
    pojalleen, jos vain poika oli niin kovahenkinen, että saattoi ruveta
    isänsä toimia jatkamaan. Ja niin kulki vanhan tietäjän noitamahti
    sukukunnassa polvesta polveen. Oli vanhoilla noidilla vielä vasituinen
    lakkinsakin, jota he aina käyttivät, ja sen he antoivat tietäjämahtinsa
    perijälle. Niin Ruijassa Nakkian äijä, suuri lapintietäjä, kerran
    merelle lähtiessään sanoi kahdelle pojalleen, ettei hän enää mereltä
    palaa, mutta meri ajaa hänen lakkinsa maalle, ja kumpi pojista sen
    löytää, siitä tulee hänen noitamahtinsa perillinen. Joidenkuiden
    tietäjien ”virkapukuun” kuului vielä turkkikin. Sellainen oli ollut
    ainakin Raattaman Mikolla Enontekiön Kyrössä, suuri nilkkoihin saakka
    ulottuva turkki niinkuin peski, jossa karva oli sisäänpäin ja vielä
    niskassa erityinen, päähän vetäistävä lakkipussi. Turkin oli äijä
    vasiten vetäissyt päälleen aina silloin kun meni noitatoimiinsa.

    Ei ole Loma-Tuokolla kyllä enää tällaisia noitavarustuksia, eikä
    hän ole lakin kanssa tietäjämahtiaan saanut perinnöksi, mutta
    lentävään esi-isäänsä on äijä silti tullut, vaikka ei hänellä olekaan
    Konttis-Hannun täyttä luontoa. Mutta on mustalla metsänmiehellä
    sentään nouseva haltija, niinkuin ainakin synkkäverisillä ukoilla —
    vaaleanahkaisista ei olekaan noidiksi. Ja kun äijä käy tietäjöimään,
    puristelee hän suonisia nyrkkejään, muljauttaa pienet kiiluvaisensa
    kamalannäköisiksi, kirauttaa ruskeita hammaskalsujaan, niin että leuat
    väkättävät ja takkuinen pukinparta vipattaa. Ja musta tukka kohahdellen
    äyskii äijä:

    — Kun luontoni löyän louhikosta
    haltijani havon alta,
    niin ei multa sanat unehu.

    Ja kun äijä on saanut haltijansa ja noussut täyteen luontoonsa,
    sähäyttää ja jyristää hän jyhkeän loitsun, vaikkapa aidantakaisissa
    kiveliöissä majailevan kontion synnyn ja manauksen:

    — Karhu on kaikkein julmin otus.
    Tiijänpä synkän syntymäsi,
    maan kuoksu, kasvantosi:
    Pääs on sammalmättähästä,
    silmät tuomen marjasista,
    hampaas rauvasta rakettu,
    korvat lepän lehtisistä,
    kourat koivunkäykkyröistä,
    kynnet männynlöyhäsistä.
    Mene tuonne, kunne käsken,
    juokse julkista tietä,
    kohti painu Pajavaaraa,
    kussa hampahas hakataan,
    kyntes kaikki kaotetaan!
    Juokse juoksevan tavalla
    niin kauvan kun kynsiä jaloissas piisaa!

    Taikka paukaisee ukko mustan korpin kotiperän:

    — Korppi ompi Konnan lintu,
    syntynyt Sysimäellä,
    kovottu kojannoesta,
    ruppa Ruman Tukkipuista,
    nokka Äijän kirvehestä,
    pää perkelehen patarajasta,
    siivet Hiien viuhkamoista.

    Ampiaispesälle sattuessaan äsähtää äijä:

    — Ampiainen averiitti,
    syntyraatti synnyttäjäsi,
    kasvaraatti kasvattajasi,
    pistä piikkisi, taita nuolesi,
    käännä kärkesi käppyrään!

    Eikä yksikään piikkiniekka koske ukkoon, vaikka pilvenä kihisevät
    ympärillä. Eivätkä äijää kiusaa lutikatkaan, mitkä ihan vilisten
    juoksevat hänen pirtissään. Ne tottelevat ukon manausta:

    — Löttönen, lattonen,
    Hiien punatakkinen,
    selin minnuun,
    kynsin, päin seinänrakkoon!

    Mutta kun äijä sattuu tönäisemään jalkansa kiveen, niin että sitä
    rupeaa kivistämään, painelee hän sitä kivellä ja noituu:

    — Kivi Kimmon Kammon poika,
    maan maksa, manteren silppu,
    mitä haaskasit haamuani,
    kovanlaisesti koskettelit?
    Lehä paremmin kuin leppä,
    hoha paremmin kuin honka,
    älä liikuta lihaani
    äläkä kosketa nahkahani!
    Koskas tunnen olentosi,
    paremmin pahat tekosi,
    ota omas, vejä vihas!

    Vielä ankarammat sanat antaa ukko raudalle, joka sattuu ihoa
    puraisemaan. Pahoin tehnyttä rauta-asetta hampain iskien hän manailee:

    — Rauta raiska,
    miksi syöt syntyäsi,
    miksi haaskaat haamuasi?
    Et ollut silloin suuressa arvossa,
    kun maitona makasit
    nuoren neitosen nisässä.
    Muista se, että minä olen
    uljahampi rautaa,
    verrattomampi kultaa,
    ei minun muotoni muuksi muutu.
    Ota omas, vejä vihas,
    ellet maha kivessä maata,
    johon sinut luotu on!

    Sanan voimalla ajaa Tuokko pois puun vihatkin, kun ”puu puhas jumalan
    luoma, vesa manteren vetämä, katajaisen kasvattama” sattuu ihoa
    iskemään. Sievästi hän puuta, ”koska se on kaikkein tarpeellisin”,
    käskee pysymään alallaan ja kehoittaa:

    — Ota vihas viimeinenkin
    ihostani ihmehestä!

    Ja sanan voimalla antaa hän kyytiä häijylle pakkasellekin, ”Pukurin
    pojalle”, kyttyräiselle Vilun pojalle, joka uskaltaa tulla kynsiä
    kyytämään ja varpaita paleltamaan. Ankarat loppusanat äijä sille
    paiskaa:

    — Tehen vielä kuin virolainen,
    joka paistoi pakkasen vihan,
    minä paistan kaksin kerroin,
    oluvetta, viinatta,
    sanan kovan voimasta,
    hampahan ison iskulla.
    Läkähy omahan vihaas,
    tukehu vielä tuskahas!

    Päätä vääntäen ja hammasta purren äijä manaa tulen vihatkin pitkällä
    tulensyntyloitsulla, pistokseen hän tekee veitsellä pistellen ja
    loitsien tehoisan pistosveden, ja hiveltyneeseen kalvoseen taikka
    nilkkaan hän iskee hampaansa sekä sähisee hivellyksen luvun.

    Mutta kohtausta, joka syntyy siitä kun manalaiset ”rookaavat” ihmisen
    joko suolien kautta taikka päästä ja saattavat sairaan hyvin huonoon
    olemukseen, kouristavat ja koinaavat sisälmykset nurin, ellottavat ja
    oksettavat ja tekevät vaikka mitä ilkeyttä ja kivistävät päätä, sitä
    herjaa äijä hävyttömästi. Silloin nostaa hän julmimman haltijansa,
    piirtelee puukolla ristejä kohtausveteen ja manaa manhonväkeä pois mitä
    kamalimman näköisenä äyskien:

    Manalainen maasta tehty,
    konnan kohusta kovottu,
    sammalesta synnytetty,
    varsan vähistä valettu,
    koinaa kolmea kuollutta tammaa,
    mä’ännyttä mäiskyttele,
    Hiien neittä hilkuttele
    kylmän tallin lattialla.
    Mene pois marnimasta,
    anna rauha raavahille,
    orpolapsille sovinto!
    Minä herra, sinä palvelija!

    Kamalan näköisenä kohtelee Tuokko käärmeenjälkeäkin ja kähisee sille
    kaikkein jylhimmät ja hirveimmät sanansa. Eikä syyttäkään, sillä onhan
    kitko niin synkkää ja kurjaa pahnaa. Sen hän saa äijältä säälimättä
    kuulla:

    — Käärme on kaikkein kavalin.
    Tiijän synkän syntymäsi,
    kulohoinen kasvantosi,
    maannuora nuoruvesi:
    Mustankosken kalliolla
    makas kuusi perkelettä,
    valos kuola konnan suusta,
    kina kiljuvan kijasta.
    Tuost’ on kitko alkuns’ saanut,
    lahokantohon kasunnut.
    Perkeletten partakarva,
    kieles on Hiitolaisen heinähanko,
    nokkas paholaisen lehtikeihäs.
    Koskas tiijän syntymäsi,
    ilmahan tähän tulemasi,
    otan ohjat käteheni,
    jolla voin sinut tukehuttaa.
    Astu eteheni heti!
    Ellet astu eteheni,
    tukehu paikalla tuskihisi
    ja pakahu pahoin tehnehesi!

    Näin noituu mustanpuhuva metsien mies vielä tänä päivänäkin. Joka
    asiaan ja tilaisuuteen, mitä erämaan eläjille sattuu, on tietäjällä
    voimalliset sanansa sekä lisäväkeä antavat välikappaleet ja asiaan
    kuuluvat temput. Sillä tehoisaan taikaan tarvitaan paitsi sananvoimaa
    myöskin vahvoja välikappaleita, jotka sitten yhdessä vaikuttavat.
    Välikappale ei yksinään tehoa, niinkuin ei myöskään väkevinkään sana
    aina voi paljaaltaan vaikuttaa. Niinpä on vesi ilman sanan voimaa vain
    tavallinen ja tehoton vesi, mutta kun Tuokko panee sen pahkamaljaan
    ja pistelee sitä visapää-puukolla ja lukee siihen pistoksen sanat,
    on se vaikuttava pistosvesi, ja kohtauksen lukuihin yhdistettynä
    kohtaus- eli sellainen vesi, joka saattaa karkoittaa ihmistä kiusaavan
    manhonväen. Sillä sanassa on suuri salainen väki sekä hyvään että
    pahaan. Joka vain tahtoo sitä käyttää hyvään, se saa sanan ja
    välikappaleen voimalla paljon aikaan, samoinkuin taas, jos niitä tahtoo
    pahaan käyttää, saattaa tuottaa tavattomia turmioita. Mutta ei vielä
    pelkässä sanassakaan eikä välikappaleessa sellaisinaan ole kylliksi
    voimaa ja vaikutusta, vaan oikean tehon antaa niille vasta tietäjän
    mahti ja sisäinen voima. Sillä jota luonnokkaampi ja haltiakkaampi
    tietäjä lausuu sanat ja tekee temput, sitä suurempi on silloin
    niiden voima. Sanoihinsa ja toimiinsa sisällyttää suuri tietäjä koko
    mahtinsa. Siksi tietäjä loitsiessaan aina nostaakin vahvimman luontonsa
    louhikosta ja kauhtuu, niinkuin Loma-Tuokkokin, niin että sivullista jo
    melkeinpä vistottaa. Mutta vielä pitää suurella tietäjällä olla usko,
    järkkymätön usko sanan ja välikappaleen voimaan ja ennen kaikkea omaan
    voimaansa. Hän ei saa epäillä näkymättömiä, vaan pitää hänen vahvasti
    vain uskoa, niin vahvasti, että saa toisenkin uskomaan samoin.

    Silloin on tietäjän toiminnassa sellainen valtava voima, että se
    väkisinkin vaikuttaa siihen, mihin se kohdistuu, jos se vain on
    heikompi tietäjän mahtia. Mutta väkevämpänsä kohdatessaan kilpistyy
    sekin tehottomana takaisin.

    Vaikka Loma-Tuokko itse on lapinnoidan lähtöä, eivät hänen mahtavat
    loitsunsa eivätkä enimmät tietonsakaan ole tunturien takaisia. Vain
    tumma pinta, silmien kiiluva katse sekä nouseva haltiakas luonto on
    äijässä Konttis-Hannua ja tunturikansaa, mutta sanat ja taikatemput
    ovat Lappiin nousseilta lantalaisilta opittuja. Mutta Konttis-Hannun
    luonnokas jälkeläinen paneekin sitten lannanmaan jylhiin loitsuihin ja
    taikatemppuihin Lapin entiseltä lovinoidalta perityn sisun ja mahdin.
    Siksi onkin Loma-Tuokon loitsinnassa ja tietäjöimisessä aivan erinäinen
    voima. Siinä yhtyvät Suomen ikivanha loitsu sekä Lapin tuhatvuotinen
    kuulu taikamahti ennen lopullista sammumistansa viimeiseen
    voimakkaaseen yhteistoimintaan.

    Ennen kävivät etelän tietäjät Lapista hakemassa mahtia. Mutta sitten
    aikojen vieriessä ovat Lapin suurnoitien jälkeläiset joutuneet
    vuorostaan lisäämän taitoaan etelän tietomiesten viisaudella.

    Niinkuin Loma-Tuokkokin, Kittilän erämaiden viimeisiä tietäjiä, Lapin
    lentonoidan jälkeläinen.