Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    SEITAPALVONNAN MUISTOJA

    Lapin vanhat jumalat seisovat vieläkin ikuisella kalliopohjallaan ja
    hallitsevat ikimuistoista Lapinkorpea. Ja vanhoja jumalia on Lapin
    erämaissa vielä paljon.

    Syvimmässä sydänmaassa, korkealla Kitisen latvoilla, on Taatsin seita,
    ristimättömän kansan kuulu jumalainen, josta jo Jaakko Fellmankin
    kertoo muistiinpanoissaan. Pienen jyrkkärantaisen Taatsijärven
    pohjoisrannalla, äkkijyrkän pahtaseinän suojassa, se seisoo kuin
    mahtava röyhyinen peikko, harmaa vuorenäijä. Voimakkaasti kohoaa
    karkea patsas pystysuoraan vankoilta perustuksiltaan, ja kuusi,
    seitsemän syltä korkealle kohottaa se röyhyisen lakensa. Aikoinaan
    sanotaan ukon päässä olleen ”lakinkin”, kivimuodostuman kuin lapinäijän
    nelikolkkapäähineen, mutta uskottomat ihmiset ovat karistaneet sen
    maahan.

    Taatsijärvi on kuin luotu metsäläiskansan erämaatemppeliksi: ahdas ja
    syvä jokilaajentuma, johon päästään vain Kitisen monia koskia sauvoen
    korpien halki. On alempana ensin isompi järvi, kuin esikartano,
    jonka perukasta mutkittelee kapea jyrkkärantainen väylä piiloiseen
    ylälompoloon, kaikkein pyhimpään, missä vuorenukko hallitsee.
    Tämä lompolo on kuin jonkun vuorenloukuttaja-jättiläisen kallioon
    repäisemä mahtava kuilu. Sen yläpäässä taas kohoaa Kitinen korkeaksi
    Kurkkionkönkääksi pauhaten monissa vaahtoisissa hyppyreissä, pysäyttäen
    venemiehen ja käännyttäen hänet takaisin seitapaikalle. Koskematon ja
    karu on koko seitaseutu, kääkkyrämännyt ja karalatvakuuset seisovat
    äyräillä, ja ympärillä on villi ääretön erämaa. Ei kulje tänne
    kirkkokansan tietä, porojen palkaita vain risteilee kankailla sinne
    tänne. Mutta metsäkansa ei polkuja kaivannutkaan, sen käymätienä oli
    koko erämaa.

    Taatsin seita oli koko seudun lappalaisten palvontapaikka. Sen
    luokse Karhulan Sammukin Kaisa-muoreineen sekä Murri-Pekka akkoineen
    kalaretkillään soutivat ja lauloivat sille:

    — Jos saamme kaloja,
    jos saamme suuren siian,
    niin suurimuksen siianpään
    me sinulle tuomme.

    Komeasti kumisi silloin korkea pahtaseinä, ja jumalapatsaasta
    kuului kuin tiukujen helkettä. Hyvillään lähtivät sitten kalamiehet
    pyyntiinsä, saivat saalista, ja palatessaan soutivat taas jumalansa
    juureen ja uhrasivat sille isoimman siianpään. Oli kivipatsaan vieressä
    nojallaan pitkä koivuriuku, ”pitkäkäsi”, jonka latvaan oli vitsoista
    väännetty keri kuin sauvansompa. Siihen asetettiin anti ja ojennettiin
    vieressä olevalta kalliolta seitakiven ylimmille pykälille.

    Peuran pyytäjätkin kävivät Taatsin jumalaiselta anomassa apua. He
    rukoilivat:

    — Jos peuroja saamme,
    niin suurimukset naamasarvet
    me sinulle kannamme.

    Niin lauloi Karhulan Sammukin kerran Taatsilla kalalla ollessaan
    jumalaiselle. Ja vuoren vanhus kuuli heti hänen rukouksensa: vähän ajan
    päästä laukkasi rantatörmälle neljä suurta villipeuraa. Lähdettiin
    niitä lennättämään ja saatiin yksi kaadetuksi. Heti aamulla saatteli
    Sammu komeat sarvet jumalaisen olkapäille.

    Taatsin vuorelaista palvoivat myöskin Koutokeinon lappalaiset, jotka
    50-60 vuotta takaperin monena kevättalvena porolaumoineen salakättä
    asustelivat Taatsijärven jäkälämailla. Pari-, kolmekymmentä perhettä
    Pierran Aslakkaa, Vieman Pietaa ja Iisakkaa sekä Jussan Jussaa
    oli heitä Taatsin laitumilla; kotasijat seisoivat Taatsinpalolla, ja
    ahkerasti kävivät tunturien täkäläiset viemässä anteja jumalaiselle
    suurien tokkiensa menestykseksi.

    Kasoittain karttui seitakivelle uhreja, peurahirvaan ja poronkin
    sarvia, siian, taimenen ja hauen päitä — huonommista kaloista
    ei lappalainen välittänyt, ei niitä jumalaiselta rukoillut eikä
    uhriksikaan kantanut. Kasoittain oli anteja seitakiven pykälillä, ja
    kasoittain oli niitä putoillut maahankin. Siinä ne saivat rauhassa
    lahoa. Vasta myöhemmän ajan epäuskoiset rupesivat vatkomaan niitä
    järveen, ja viimeisen ”pitkänkäden”, Murri-Pekan äidin valmistaman,
    pirstoi Laitin Niklaavu palasiksi jo kymmeniä vuosia sitten.

    Mutta vieläkin joku vaalennut luukappale makaa jumalaisen jaloissa.

    Ei ollut Taatsin jumalainen ainoa Lapin erämaita hallitseva seita.
    Tunturien maassa seisoi entisinä aikoina joka seudulla oma jumalansa.
    Vanhanlapin muinaisia pyhäkköjä tavataan vielä monin paikoin pitkin
    lappalaisten entisiä asuinmaita, ja nykyinenkin kansa kertoo
    muisteluksia menneen polven palvonnasta.

    Niin oli Kittilässä, muinoin kiviseita Korteniemellä, Kuivasalmenjärven
    rannalla, lähellä suurnoidan, Päiviön, kenttää. Se oli järven
    kalajumala, joka antoi pyytäjälle veden viljaa. Mutta kalamies ei
    saanut mainita kissan ei koiran eikä minkään korttoelävän nimeä. Jos
    hän sen teki, ei seita antanutkaan kalaa. Sirkkajärven Seitaniemellä
    oli jumalana suuri kivilaaka, jota palvoivat sekä kalamiehet että
    peuranpyytäjät. Suuri sarvikasa oli ennen seidan juurella, ja niin
    ankara väki siinä asui, ettei kostamatta saanut uhrikasaakaan
    liikuttaa. Sirkan äijääkin, joka kerran ylpeydessään potkaisi
    sarviröykkiötä, tulivat lapinhaamut yöllä vaivaamaan, niin että
    äijän piti mennä asettamaan sarvet jälleen sijoilleen. Hävinneet
    ovat jo molemmat jumalat, rikottu ja upotettu järveen.

    Kuivasalmenjärven seitakiven hävittivät kylän pojat. He olivat ukkojen
    kanssa kalalla, ja äijiä kiusaten hokivat koko ajan: ”kissa, koira,
    sika, perhana”, mutta sattuivat sentään siitä huolimatta saamaan
    kaloja. Siitä pojat näkivät, ettei seidasta ole enää taikaa, soutivat
    kiven luokse ja pyöräyttivät sen järveen.

    Pienellä metsien ja jänkien kätkössä piilevällä Jänkäjärvellä, Hossan
    takana, Ounasjoen itäpuolella, seisoi ennen komea seita, joka hallitsi
    koko ympäristöä. Seitasaarella, lähellä länsirantaa, se seisoi
    suurella jänkäpounulla, ja oli punertavasta kivestä muodostettu — tai
    muodostunut — ihmiskuva, jossa lukemattomat kirkkaat kissankultaiset
    ”pissit” kimaltelivat. Ihmeellinen oli tämä metsäjärven jumalainen:
    kajeina tyyninä kesäöinä, kun palvojat sen luona joikasivat, yhtyi
    jumalainenkin joikuun, ja samalla kuului laulun kaiku Särkijärven
    seidastakin, joka oli kolmen, neljän penikulman päässä Tepastojoen
    varrella

    — Yksi meistä laulaa
    Jänkäjärven Seijassa,
    toinen meistä laulaa
    Särkijärven Seijassa,
    yhteen meillä laulu kuuluu,

    laulettiin lapiksi, kun kesäöinä oltiin nuottaa vetämässä ja päivä
    aleni pohjoiselle taivaanrannalle. Mahtavana kiiri jumalaisten joiku
    toisen luota toisen luokse yli tunturien.

    Kalojen jumala oli Jänkäjärven seitakin, ja sitä kävi koko seudun
    vanhalappi palvomassa. Näillä mailla ennen lappi paljon liikkuikin.
    Rautuskylän takamailla, Loukisen ja Kapsajoen välisellä kairalla,
    Suoppaporassa, oli pienen Kyläjärven rannalla lappalaisilla muinoin
    kotakylänsä ja suuri markkinapaikkansa, mihin etelän miehetkin tulivat
    tekemään kauppoja. Seudun lantalaisetkin kunnioittivat Jänkäjärven
    seitaa ja muistivat sitä uhreilla. Mutta sitten Paksuniemen äijä,
    Kuhmuotta”, sen äkäpäissään hävitti, kun ei kerran saanut kalaa,
    korvensi tulella, valoi vedellä, niin että vanha komea palvoskivi
    hajosi tuhansiksi palasiksi. Lasten leluiksi sitten myöhemmin
    paikkakuntalaiset kuljettivat seitapatsaan kiiltäviä pissikiviä.

    Särkijärvellä, Tepaston varrella, sanotaan olleen kaksikin seitaa.
    Rytiniemessä länsirannalla oli peuranpyytäjäin valkeakylkinen
    palvoskivi, ja koillisrannalla, Reikäkivenniemessä, kalaseita: iso
    pyöreä kivilaaka aivan veden rajassa ja kivessä kolmen sormen mentävä
    reikä. Varsinkin kalaseitaa palvottiin ennen ahkerasti ja pidettiin
    pyhänä. Saaliin parhaimmat kalat sille vietiin, pantiin kivenkoloon
    ja voideltiin kalanrasvalla. Aamulla aikaisin kiiruhtivat kalamiehet
    kiven ääreen, ja ken ensiksi ennätti sille antaa uhrinsa, hän sai sinä
    päivänä runsaimman saaliin heti ensi apajasta. Särkijärven kalaseitaa
    palvoivat vasta joku vuosi takaperin kuolleet Vaaran ukko ja Erkkolan
    äijäkin ja hoitelivat sitä suurella rakkaudella. Milloin kevätjäät
    työnsivät seidan järveen, nostivat äijät tulvan laskettua sen ylös
    ja asettivat entiselle sijalleen. Aikoivatpa vaarit kerran kuljettaa
    seitakiven omalle kalakentällensä palvottavakseen, mutta sitä se ei
    sallinut: heittäysi niin jykeäksi, etteivät äijä-rukat vanhoin voimin
    jaksaneetkaan sitä liikuttaa.

    Siikaa antoi Särkijärvi entisaikaan kalamiehille yltäkyllin, kun he
    vain veivät seidalle hänen osansa. Mutta sitten tuli turmelus. Jumala
    unohdettiin, ei viety sille enää siikaa, eikä sivelty sitä rasvalla.
    Vieläpä kalanpyytäjät, rautuskyläläiset ja Jiesiöjärven miehet,
    rupesivat kalavedestä keskenään toraamaan ja tappelemaan. Silloin
    siika hupeni järvestä ja katosi viimein kokonaan, muuttuen ”silliksi”
    (muikuksi). Kolmekymmentä vuotta on jo kulunut siitä, kun viimeinen
    siika puuttui pyydykseen.

    Muonionkin erämaissa on useita entis-lapin pyhiä paikkoja. Niin nähdään
    Pakasaivon takana kankaalla vielä komea Seitapahta, mahtava, kuutta metriä
    leveä, kolmatta korkea kallionlohkare, joka yksinään sileässä
    petäjikössä pohottaa kuin mikäkin metsäläisen harmaa asuinmaja. Entinen
    porokansa Pakajärvellä asuessaan on tässä muuten kivettömän kankaan
    suurpahdassa uskonut jumalan mahtavan voiman asustavan. Kätkäsuvannon
    takamailla, Kaarantojärven Seitalahden pohjukassa, palvoivat kalamiehet
    sileää rantakiveä. Jierisjärven luoteiskolkassa on pienoinen
    Törmäslompolo, jonka Seitaniemellä, matalalla pounikkokentällä, vielä
    noin viisikymmentä vuotta sitten kohosi kala- ja peuramiesten jumala,
    noin metrin korkuinen suippopäinen kivipatsas, suuren sarviröykkiön
    ympäröimänä. Vaikka jumala jo onkin hävinnyt, sarvet lahoneet ja
    painuneet pounikkoon, asuu paikalla vieläkin sen vanha haltija. Joskus
    on kentältä nähty nousevan savua, ja kun Kutunivan muori kerran pisti
    niemeen tulen, jotta se paremmin kasvattaisi ruohoa lampaille, tuli
    vanha naavainen lapin äijä yöllä kieltämään:

    — Ei saa polttaa minun maatani!

    Enontekiössä, lapinkansan nykyisillä asuinmailla, on vielä vanhalappi
    varsin lähellä ja vanhanlapin henki liikkuu vielä ilmassa. Niinpä
    onkin Enontekiön tunturimaissa useita pyhiä paikkoja, mahtavasta
    Haltiotunturista alkaen. Haldiin jylhä puuton tunturiseutu on jo
    vanhoista ajoista ollut lappalaisten pyhiä maita. Sieltä monet suuret
    ja kuohuvat enot saavat alkunsa, siellä ovat koko tunturiston parhaat
    jäkälämaat, ja tunturien juurilla läikkyvissä syvissä saivojärvissä
    ovat Lapin suurimmat ja rasvaisimmat siiat. Haldiin kautta jutivat
    ennen vanhaan Norjan lappalaisetkin eteläisiin outamaihin ja kävivät
    aina palvomassa pyhiä seitojaan, joita oli tunturin tienoilla.

    Samoilla tunturimailla ja samojen vanhojen lapinäijien palvomana seisoo
    vieläkin suuri seitakivi Virdniötunturien Törmisvaarassa, pari kolme
    penikulmaa Haldiista etelään. Se on komea kivi, kolme, neljä metriä
    korkea, valkohattuinen, harmaa kallionlohkare, suippopäinen kuin
    lapinkota. Koko kiven ympärys noin kyynärää leveältä on ruohottunutta
    palanutta maata, josta kaivettaessa nousee hiiliä, kekäleitä, palaneita
    luita ja poronsarvia. Ovatpa kaivelijat löytäneet siitä vanhoja
    lapinriskujakin, äyrinrahoja ja ”orttia” 1700-luvun alkupuoliskolta,
    viiden kruunun paperisetelinkin sekä pari vanhaa rautaista
    nuolenkärkeä. Ne ovat entisten ukkojen uhreja seitakivelleen. Vieläkin
    lappalaiset pelolla ja suurella kunnioituksella katselevat vanhaa
    jumalaansa, eivätkä suinkaan tahdo loukata sitä henkeä, mikä siinä
    asuu, sillä he tietävät, että siinä vieläkin vanha haltija majailee.
    Kerrotaanpa, että joku vuosi takaperin muuan lapinukko on käynyt
    palvoskivelle uhraamassa suuren pailakkaporon.

    Lätäsenon ja Könkämäenon yhtymillä, Seitavuopion rannalla, on
    niinikään oma seitansa, rupinen ruma kivi, jonka juurella ennen oli
    joukoittain poronsarvia. Enontekiön itärajoilla, suuren Pöyrisjärven
    pohjoisrannalla, nähdään palvoskiviä, kalamiesten muinaisia pyhiä
    paikkoja, Palosaivon ja Mustansaivon rantamilla. Ja Hetan
    vierellä, korkealla Jyppyrän huipulla, seisoi ennen nelikulmainen iso
    seitakivi neljän pikkukiven varassa. Mutta tämän vanhankansan jumalan
    kankesivat Enontekiön oikeauskoiset kirkonrakentajat sijoiltaan ja
    vieräyttivät kukkulalta alas.

    Mutta Näkkäläjärven länsirannalla on mahtava seita: suuri,
    nelikulmainen suippoharjainen kivi, neljättä metriä korkea kalliopahta,
    joka kumottaa jo kauas järvelle kuin jätinkota. Se on entisten
    kalamiesten ja peuranpyytäjäin jumala. Kalamiehet sitä alkuaan
    palvelivat, mutta kerran tavattiin sen luota kaksi peurahirvasta
    sarvista yhteen sotkeutuneina, ja siitä huomattiin, että suurseita
    tahtoi antaa peurojakin. Silloin ruvettiin seidalta rukoilemaan myöskin
    peuraonnea ja kantamaan sille metsänkin lahjoja. Peuranrasvalla
    voideltiin kiveä ja uhrattiin sille naamasarvia ja peurankontteja.
    Suuret sarvikasat karttui jumalan juurelle. Niitä kyllä sitten
    myöhemmin nuoret ilkeyksissään vatkoivat järveen, mutta aina ne
    itsestään palasivat entiseen paikkaansa. Vanhat äijät, jotka asian
    paremmin ymmärsivät, varoittelivat nuoria:

    — Ei saa niitä vatkoa! Niille pitää antaa rauha. Siinä asuu vanhojen
    jumala.

    Jopa äijät joskus itsekin kalalle mennessään salaisesti voitelivat
    kiveä. Ovatpa vielä nykyisetkin ukot ”reistanneet koettaa”, antaisiko
    se kalaonnea.

    Kittilän rajamailla, Ketojärvellä, on kalanpyytäjäin ja poromiesten
    seita, parimetrinen, harmaa, sileä rantakivi, jota vanhan polven
    aikana vielä Nillukka-ukko ja muuan toinen rikas lapinäijä palvoivat;
    he sivelivät sitä kalanrasvalla, voitelivat voilla ja viinallakin
    valoivat, ja saivat paljon kaloja. Poroelokin lisääntyi nopeasti.
    Monesti kuultiin seidan öisin joikaavan; syksyisin kuului pyhältä
    rannalta koko yön:

    — Tiijukka, tiijukka,
    tii-jui jui-jui!

    Koutokeinossa, Norjan Lapissa, suurien lukemattomien tunturien
    maassa, on vieläkin pystyssä monet vanhat jumalaiset. Siellä on pyhiä
    tuntureitakin ja vaaroja, jotka jo semmoisenaan, koko mahtavuudessaan,
    ovat pyhän ja salaperäisen haltijan asuntona. Sellainen on Passevaare,
    Pyhävaara, Koutokeinon ja Nauvuonon kulkutien varrella. Ohitse
    ajettaessa pitää sitä aina kauniisti puhutella ja joiata:

    — Kaunis vaara, voia naa naa,
    anna hyvästi tunturi laskea,
    voia naa naa, voia naa naa!
    Kaunis, pyhä naa, voia naa naa!

    Silloin pyhä vaara antaa hyvästi laskea tunturin, mutta jos ei muista
    eikä tahdo joiata, nostaa tunturi tuiskun, ja silloin on hyvin huono
    päästä alas.

    Norjan lappalaisten vanhoja palvoskiviä nähdään vielä Njargavaaralla
    Raisjoen varrella, Koutokeinon pohjoispuolella, Seitterasvaaralla
    Muldisjoen varrella lähellä Jäämerta, Kiessjaurilla Koutokeinon
    lähimailla ja Kivijärven kutumarastossa Suomen rajoilla sekä
    Kilkkasjaurilla pari penikulmaa Suomen rajalta pohjoiseen.

    Koutokeinossa ennen asuivatkin kaikkein hartaimmat vanhanuskon miehet,
    joilla oli tuhantiset porotokat, palvoselot.

    Semmoisia vanhankansan äijiä oli Mahtin Aslakka, joka Koutokeinon
    Siepissä kuoli lopulla sadannettakymmenettään pari-, kolmekymmentä vuotta takaperin
    . Pyhällä Haldiitshohkalla paimenteli ukko kesäisin
    porojansa, ja siellä oli hänellä vanha palvospaikkansakin, jossa aina
    määräaikoina kävi uhraamassa. Mutta kun äijä ei vanhana enää jaksanut
    seitapaikalleen kulkea, otti hän Norjanmeren rannalta, Kirjikaissesta,
    pienen palvoskiven, kolmi-, nelikorttelisen, harmaan pitkulaisen
    kappaleen kuin tahkokiven, juti sen Haldiin kautta kotiinsa ja hoiteli
    kotoisena jumalanaan. Ensin säilytti ukko kiveä kotirannassa, joessa,
    ja kävi joka päivä sitä katsomassa, otti sen ylös vedestä, silitteli
    ja hyväili ja pani taas paikoilleen. Mutta vanhana, kun ei äijä enää
    jaksanut kulkea joellekaan, kantoi hän sen vuoteeseensa päänpohjiin
    ja säilytti siinä kuolemaansa asti. Hyvin menestyikin aina ukon elo,
    ei kenelläkään koko Koutokeinossa ollut niin suurta ja komeaa tokkaa
    kuin Mahtin Aslakalla. Muutamasti omisti äijä kaksikin sijtaa, suurta
    kotakuntaa, ja hänen porotokassaan oli 4000-5000 päätä. Mutta tästä
    suunnattomasta laumastaan ei ukko myynyt ainoatakaan elukkaa, sillä
    ei ollut lupa myydä. Vanhoja silmäpuoli-vaatimia ja viallisia härkiä
    hän vain lahjoitteli toisille sivakoista ja sivakkain vitsajuksista.
    Kuollessaan lupasi äijä poikansapojalle, Niilalle, perinnöksi puolen
    palvoskiveään. Ja sen sai Kiila, piti tallessaan ja pian kasvoi hänen
    tokkansa parituhantiseksi ja pysyi niin suurena ukon kuolemaan asti,
    joka tapahtui kolme, neljä vuotta sitten. ”Mutta Kiilan jälkeläiset nyt
    pian kyllä köyhtyvät, kun ovat viime talvena tulleet ristityiksi.”

    Vanhanuskon miehiä oli Korran Pietikin, jo ulkonäöltäänkin, ollen
    oikein ruma vanha äijä kuin tunturin karvainen peikko. Syksyisin
    etelään jutaessaan hän aina laumoineen kulki vanhaan pyhään paikkaansa
    tunturissa. Parhaisiinsa pukeutuneena meni äijä palvoskivelleen, makasi
    siellä jumalansa juurella yönsä ja sitten aamulla päänsä paljastaen
    kumarteli sitä ja lupasi:

    — Tuon sulle lannanrommia
    keväällä palatessani,
    jos sinä suojelet minun eloni,
    niin ettei yksikään poro
    vieri pahdalta alas,
    kun keväällä meren rannalta palaan.

    Ja vaikka keväällä palattiin toisia maita takaisin, teki Pieti-äijä
    matkan tunturijumalan luokse, maaten taas yön sen jaloissa. Yöllä
    tuli vanhan lapinäijän haamu herättämään häntä ja kysyi:

    — Toitko lannantuliaisia?

    Heti hypähti äijä ylös, valoi kiveä lannanrommilla, voiteli
    lannanvoilla, ja sitten palasi tokkaansa. Eikä yksikään ukon poroista
    pudonnut jyrkkien Ruijan tunturien hirveihin autseihin, vaikka toiset
    niihin joukoittain menettivät karjaansa. Oli siellä muuankin kamala
    paikka, josta koko lauman piti kulkea. Toisella puolella oli jyrkkä
    pahtaseinä, toisella pohjaton kuru, ja välissä vain kaltainen kallion
    olkapää. Mutta kun Pieti jumalaisensa luota palanneena parhaissa
    pukimissaan ohjasi elonsa kulkua, niin hyvästi karja siitäkin ruuhkasi
    lävitse.

    Mutta Korran Pieti ei pysynyt vahvana loppuun asti niinkuin Mahtin Aslakka
    . Tuli ukko kristityksi eikä enää mennyt tunturijumalansa
    juureen, päinvastoin aina kaukaa kaarsi sen paikan ja juti toisia
    maita. Mutta silloin tunturijumalakin hylkäsi äijän: porot vierivät
    kuiluihin, kuolivat tauteihin, ja viimein ukko tuli aivan köyhäksi.
    Lapsetkin kuolivat, niin ettei jäänyt lopulta kuin yksi tytär, ja sekin
    tuli hulluksi.

    Koutokeinosta ei ole vanha usko vieläkään kadonnut. Vieläkin joskus
    hädän tullen mennään erämaan jumalien luokse ja viedään niille uhreja.
    Monesti on muistettu Kilkkasjaurinkin isienaikaista kalaseitaa, veden
    huuhtelemaa kiveä, joka niinkuin pikkuinen kinnipeskinen, kurttuinen
    lapinäijä rosoisena ja ruskeana seisoo järven koillisrannalla,
    kala-apajan äärellä. Ei ole monia vuosia siitä vierinyt, kun Oskalon
    70-vuotias vaari kertoi sitä Hukka-Salkon kanssa lyylitelleensä.

    Olivat ukot kalalla, ja Kilkkanen antoi kovin huonosti, ei edes keittoa
    suonut. Silloin astelivat äijät palvoskivelle ja valittelivat:

    —- On huono sää nyt!
    Vedämme nyt palvoskalaa.
    Jos saamme hyvin kalaa,
    niin voidamme sinut rasvalla.
    Kyllä sinä, raukka, olet siinä ruostunut.
    Mutta jos saamme hyvin kalaa,
    niin kyllä me sinulle tuomme rasvaa
    ja puhdistamme sinut.

    Sitten mentiin taas vetämään, ja Kilkkanen laskikin nuotan täpö
    täyteen. Hyvillä mielin kiskottiin pyydys apajalle. Mutta juuri kun
    oltiin saalista maalle saamassa, muuan puittiopoika päästi leuoistaan:

    — Jo me saamme nämä kalat! Jo me sinua, kiviparka, rasvalla
    voitelemme. Emme anna sulle mitään. Lyömme kivellä pääsi rikki.

    Mutta silloin rävähtikin suuri tuulenpuuska ja rysäytti nuotan nurin.
    Ja kaikki kalat pääsivät karkuun.

    Vanha seita otti omansa pois, sillä se ei sallinut puittionkaan pilkkaa.

    Vistottaa alkoi kalamiehiä kovin, noloina he heittivät
    pyydystämishommansa, ja peloissaan katsellen rannan ruskeaa kiveä he
    astelivat kodalleen.

    Samalla tavalla tapahtui toisillekin Lapin kalamiehille
    Kilkkasjaurilla. He rukoilivat seitaa:

    Addi munji kuulit,
    nuft ko ouddike addam,
    mun vuöillin vuöijam duu![17]

    Ja saivat nuottansa täyteen. Mutta silloin ylimielisesti hekin
    ilveilivät:

    — Emme anna sulle, palvoskivi, mitään!

    Vaan eivät saaneet kalamiehetkään: nuotta repesi, kalat sähähtivät
    järveen. Siitä suuttuivat kalastajat, noituivat:

    — Tuon riettahan me kyllä tuolta otamme ja upotamme järveen!

    Ja heittivätkin vanhan seitakiven ikuiselta seisomasijaltaan aaltoihin.

    Mutta aamulla kun kalamiehet kodastaan kömpivät ulos, näkivät he kiven
    taas pystyssä vanhalla paikallaan. Ruskeana ja rosoisena se siinä
    seisoi niinkuin ennenkin.

    Jopa se, vielä kosteana, loisti entistä kirkkaammin aamuauringossa.

    Ja samalla paikalla seisoo Kilkkasen pieni ruskea jumalainen
    vieläkin.[18]

    Sellainen on Kilkkasjaurin seitakivi. Salainen mahtava voima piilee
    tässä pienessä ruskeassa vanhanlapin jumalaisessa. Ja samanlainen
    pelottava haltija ja väki asuu muissakin vanhoissa metsäjumalissa.
    Eivät ole kyenneet Lapin apostolit eivätkä ristinjumalan papit niiden
    ikivanhaa voimaa ja tuhansien vuosien takaa periytynyttä mahtia
    kokonaan tuhoamaan, vaikka kykenivätkin joukoittain niiden muotoja
    pirstomaan ja maahan sortamaan.

    Vanhat Lapin jumalat piilevät vieläkin erämaiden kätköissä ja seisovat
    ikivanhoilla sijoillaan tunturien kalliopohjalla.

    Ja vahva usko isien jumaliin elää erämaan kansan veressä, piillen
    siellä kaikkein syvimmässä kätkössä.