Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    SALKKO-NIILA

    Melkein koko Perä-Pohjola ja Lappi tunsi Salkko-Niilan. Hyvin monet
    tunturimaiden kulkijat saivat nähdä hänet suurine porolaumoineen
    erämaita kiertämässä, taikka taas kohtasivat ukon komeine raitoineen
    markkinamatkoilla. Tuttu oli ukko tunturien takaisille Koutokeinonkin
    asukkaille, näkivätpä Jäämeren rannankin kaukaiset kylät hänet
    markkinakentällään.

    Kaikki ovat kuulleet ainakin kerrottavan Salkko-Niilan merkillisestä
    möykkääjästä, ”pirusta”.

    Salkko-Niila, Niila Länsman, oli vain vanha, 1822 syntynyt lapinäijä,
    mutta upporikas pororuhtinas, joka nuorempana miehenä oli porotokkineen
    tullut Utsjoelta Inariin, kierrellyt ympäri pohjoisia tunturiseutuja,
    mutta sitten vanhana asettunut elämään hirsistä rakennettuun
    pirttipöksään Inarin etelälaidalle, ”Iivalon päälle”, Lismajoen ja
    Ivalon yhtymille, Saariselän vedenjakajan takalistolle. Samassa
    lapinsijtassa, jota sanottiin Salkonkyläksi, asusteli pikku pirtissään
    myöskin ”Pikku-Hannu\”, Hannu Kitti, toinen lapinmies, suuren porokarjan
    omistaja hänkin.

    Suunnattomat olivat näiden pororuhtinasten karjalaumat siihen aikaan,
    kun ne olivat suurimmillaan. Sanotaan Salkko-Niilalla parhaina
    päivinään olleen 4000-5000 sarvipäätä, jotkut puhuvat 10,000:kin, ja
    Pikku-Hannulla taas oli 5000-6000, niin että ukkojen yhteinen elo nousi
    toiselle kymmenelle tuhannelle. Vieläkin muistelevat Lapin vanhat
    miehet niitä aikoja, jolloin Salkonkylän äärettömät laumat tuntureilla
    ja jäkäläkankailla vaeltelivat. Niinkuin mahtava kohiseva virta ne
    vyöryivät tunturin rinnettä alas, ja niinkuin suunnaton itikkaparvi
    ne täyttivät koko ympäristön. Semmoiseen virtaan jos eksyi vieraista
    tokista poroja, niin sinne ne tavallisesti hukkuivat saamattomiin.
    Sillä sellaisesta monituhatpäisestä laumasta ei kukaan vieras saattanut
    mennä omaansa yrittämäänkään, eivätkä porojen isännät taas itse
    välittäneet, oliko heidän karjassaan vierasta sukua vai ei. Sanotaanpa,
    että ukot vielä tahallaankin, varta vasten, ajelivatkin syrjäpuolista
    vieraita poroja omaan eloonsa. Sitä kyllä ei ainakaan Salkko-Niilan
    tarvinnut tehdä, sillä hänellä oli omat ajelijansa.

    Salkko-Niila oli niitä oikeita vanhoja lapinukkoja, jotka vielä
    uskoivat isien jumaliin ja niitä palvoivat. Vaikka hän olikin
    kristitty” ja tunnusti kirkonoppia peläten pappienkin jumalaa, niin
    hänellä oli verissään isiltä perityt pyhät tiedot ja uskomukset, joihin
    hän luotti enemmän kuin pappien opetukseen.

    Niinkuin isät olivat tehneet ennen häntä, niin teki Salkko-Niilakin.

    Joka syksy porojen rykimäaikana, kun talvi jo oli tullut tunturimaihin,
    varustautui Niila-ukko matkalle. Parhaat peskit ja lakit, kengät ja
    kintaat, kaikki uusia ja puhtaita, puki hän päälleen ja valjasti
    kaksi parasta ajohärkää ahkioiden eteen, varaten niihin evästä
    kaikenlaatuista, vieläpä viinaakin. Laumastaan valitsi ukko kaksi
    kauneinta poroa: kaikkein mustimman ja kaikkein valkoisimman hirvaan,
    sitoi ne ahkion perään ja lähti ajamaan tuntureita kohden. Ei
    kenellekään Niila sanonut, mihin hän menee ja mitä varten. Ei, vaikka
    kuka olisi kysynyt, senkun sanatonna vain painui kiveliöihin.

    Vasta parin viikon kuluttua ukko palasi tunturilta, yksinään ajellen
    poroillaan, mutta komeat hirvaat eivät olleet matkassa. Nytkään hän ei
    kertonut kenellekään, mihin oli hirvaat hukannut, ryhtyen vain hyvillä
    mielin ja tyytyväisenä toimiinsa ja ketteränä kepsutellen.

    Mutta se kyllä arvattiin, että Salkko-Niila oli käynyt erämaassa
    jumalan palvelusretkellä, tiedettiin, että äijällä oli jossakin
    kaukaisessa tunturiseudussa salainen seita, jota hän kävi salakättä
    palvomassa. Sille hän uhrasi kauneimmat poronsa, mustimman ja
    valkoisimman hirvaan, ja siellä isiensä jumalan luona, ypö yksinään
    jylhässä erämaassa, hän isien tapaan toista viikkoa palvoi, mässäsi
    ja sitten ajeli tyytyväisenä kotiinsa. Mutta kun naapurit olivat jo
    vanhasta uskosta luopuneet, täytyi ukon toimittaa palvontansa salassa
    yksinään.

    Taatsin seitaa, komeaa kivijumalaa, joka oli Salkosta parin penikulman
    päässä, mitä piiloisimmassa paikassa, jylhän kalliorantaisen
    Taatsinjärven reunalla, on arveltu Niila-ukon käyneen kumartamassa.
    Toiset sanovat Salkko-Niilan ajaneen Peltotunturille Norjan rajoille,
    toiset taas matkanneen kaukaiselle Viipustunturillekin, joka on
    Salkonkylästä Inariin päin, ja siellä Lemminkorsaan, suureen
    pahtakuruun hirvaansa elävänä uhranneen. Tänne kerrotaan Niilan
    toisinaan menneen vain sivakoilla hiihtäen, ainoastaan evästä ja viinaa
    matkassaan. Mutta kun ukko palvoskiven luona luki uhrilukujaan, valeli
    kiveä viinalla ja voiteli poronkuulla, ilmestyi itsestään, ajamatta,
    paikalle ukon porotokka, josta hän valitsi kaksi hirvasta uhraten ne
    Lemminkorsan pyhään pahtakuruun.

    Jumalalleen Salkko-Niila oli tehnyt uhrilupauksen, jotta hänen elonsa
    hyvin menestyisi. Ja siksi hän aina joka syksy, kun elo oli erämaista
    koottu ja vuodentulo nähty, teki matkan tunturipyhäkköönsä ja antoi
    lahjansa sekä kiitosuhrinsa palvoskivelle.

    Kerrotaanpa, että Niila olisi luvannut jumalille uhriksi lapsensakin,
    ”nuorimuksen” tyttärensä.

    Vanhat Lapin jumalat suosivatkin harrasta palvelijaansa, Salkko-Niilaa,
    niin että hänen tuhantinen tokkansa kasvoi yhä suuremmaksi. Vieraitakin
    poroja ilmestyi tuon tuostakin hänen laumaansa, mutta Niilan porot,
    jos eksyivätkin vieraisiin parttioihin, eivät niissä kauan viihtyneet,
    vaan palasivat jälleen omaan joukkoonsa. Ja komeita, suuria ja lihavia
    olivatkin Niilan porot, hurjia menemään kuin villipeurat, joita ei
    lumikaan pidättänyt. Oli Kiilalla niinkin villejä pailakkoja, että
    niitä ajoon opetettaessa vuottoraipatkin rapsahtelivat rikki.

    Komea oli joikukin, jonka toiset lappalaiset olivat Salkko-Niilasta
    tehneet, ja komea oli sen nuottikin, sillä maailman-rikkailla pitää
    olla komea joiku ja komea nuotti.

    Näin Kiilasta joiattiin:

    Salkko-Niila,
    nun nun nun nun nuu,
    on rikkaimpia lappalaisia
    ja pitää palvoskiveä Peltotunturissa.
    Kyllä palvoskivi kokoo poroja kokoon,
    kaikki yhteen tokkaan kokoo.
    Tulee vielä muittenkin ihmisten poroja
    hänen tokkaansa.
    Ja toisten ihmisten tokassa
    eivät säily hänen poronsa,
    vuoden, kaksi korkeintaan
    ne säilyvät.
    Porot ovat kuin peurat,
    menentelijät ja arat.
    Ja niin kauan Salkko-äijä palvelee,
    että kymmentuhatta on koko elo.

    Jotkut kyllä, kadehtijat ja vihamiehet, sanoivat Salkko-Niilan
    palvelevan pirua, ja joikasivat:

    Salkko-Niila,
    nun nun nun nun nuu,
    palvelee pirua,
    jotta porotokka suureksi tulisi.

    Rahaakin, markkoja ja kruunuja, hopeakolikoita ja seteleitä, karttui
    kasoittain Niilalle. Jopa sai ukko rahoja niin paljon, ettei enää
    uskaltanut kaikkia kiisoissaan eikä aitoissaan tallettaa, vaan
    piilotteli varkaiden pelosta niitä omiin salapaikkoihinsa, milloin
    mihinkin. Sitoipa Niila kerrankin kaksikymmentätuhatta markkaa hopeaa
    ja seteleitä karvakenkään, kääräisi sen tuohikäppyrään, kiersi kuusen
    koskuksiin ja sitten kätki aarteensa metsään, kaatuneen lieon alle ja
    peitteli vielä kävyillä ja sammalilla niin huolellisesti, ettei enää
    itsekään aarrettaan löytänyt. Sinne se jäi kiveliöihin metsän hyviksi.

    Ei Niilan kyllä olisi tarvinnut olla varkaista huolissaan, sillä
    hänellä oli omat huolehtijansa. Niinpä kerrankin Niilan renki varasti
    isäntänsä kätkön ja lähti karkuun. Mutta pitkälle hän ei ennättänyt,
    kun jo näkymättömät ajajat olivat kintereillä ja kiusasivat miestä,
    juoksuttivat hulluna erämaassa ristiin, rastiin, niin että hänen täytyi
    viedä rahat sinne, mistä oli ottanutkin.

    Niin auttoivat ja suosivat isien jumalat vanhaa Salkko-Niilaa.
    Valtavine laumoineen hän kierteli tuntureilla ja ajeli komeasti
    suurilla villeillä äärillään Ruijan rannoilla ja kaikilla
    markkinapaikoilla. Joka syksy hän aina katosi pariksi viikoksi
    erämaihin.

    Mutta sitten seurasi kova koettelemusten aika. Mitä lienee Salkko-Niila
    tehnyt, millä lienee jumalansa vihoittanut, kun häntä rupesi kova onni
    vainoamaan, — kun Lapin vanhat jumalat eivät häntä enää suosineetkaan.
    Olisiko ukko joutunut epäuskoon, ruvennut horjumaan luottamuksessaan
    isien jumaliin ja arvelemaan itsekin, että hän, kuten muut sanoivat,
    palvelee sittenkin pirua. Eivät jumalat suvaitse rinnallaan muita
    jumalia, eivät Lapinkaan jumalat. Nekin tahtovat miehen kokonaan.
    Tuli Lappiin suuri porojensurma, kamala ruttonuoli ampui jängästä ja
    kaasi karjat melkein sukupuuttoon. Se oli kamala aika: joukoittain
    kaatuili poroja samoille jalkain sijoille, sortuen joskus parttioittain
    yhteen kasaan, etteivät toiset päässeet kaatumaankaan, ja niin
    makasi erämaissa kaikkialla oikein röykkiöittäin raatoja. Ei mennyt
    surma Niilankaan ohitse, vaan teki surkeat tuhot hänenkin komeassa,
    valtavassa laumassaan. Ja kun Niila siitä taas vähän pääsi jaloilleen,
    rupesi hän saamaan uusia jopinsanomia: poroparttioita karkaili hänen
    karjastaan, milloin minnekin vieraille alueille, häviten sinne ja
    tulematta enää takaisin niinkuin ennen. Niin harhaantui kerrankin
    seitsensatainen tokka Enontekiön tunturimaihin ja hävisi Hetan,
    Näkkälän ja Peltovuoman poromiesten laumoihin. Monet kerrat rohkenivat
    poronrosvot käväistä itse Kiilan tokassakin ja viedä milloin poron
    milloin kaksi, jopa useasti koko joukonkin. Eivätkä näkymättömät
    huolenpitäjät enää ahdistelleet rosvoja, vaan ne saivat kenenkään
    häiritsemättä hävitä saaliineen. Siitä jo uskalsivat varkaat käydä ukon
    rahakätköjenkin kimppuun, ja monet ovelat petturit viekoitelivat ja
    narrasivat äijän menettämään omaisuuttaan kerran toisensa jälkeen.

    Niin Niila-ukko, suuri maailman-rikas, aivan köyhtyi, viimein niin,
    ettei edes enää voinut toimittaa syksyisiä palvontaretkiäänkään. Ei
    ollut hänellä lopulta enää poroja, ei juuri merkin kantavaa, sati
    sitten mustaa ja valkeaa hirvasta, Ukko-rukka oli joutunut kokonaan
    jumaliensa hylkäämäksi niinkuin muinoin Job, suuri itämaan hurskas.

    Mutta vielä kovempaa sai Lismajoen pirtin köyhäksi riistetty ukko
    kokea, sillä Salkko-Niilan jumala oli vielä ankarampi kuin Jobin jumala
    . Kun ukko ei enää saattanut toimittaa lupaamiansa hirvaita
    tunturien seitakivelle, tuli jumala aivan tyytymättömäksi ja
    suuttui Niilalle kokonaan. Olihan Niila vielä luvannut nuorimuksen
    tyttärensäkin uhriksi, mutta ei ollut sitäkään antanut. Silloin vanha,
    ankara tunturien valtias tuli Niilan pirttiin möykkäämään.

    Ja niin sai kuulu Salkko-Niilan ”piru” ja ”kolkuttaja-äijä” alkunsa.

    Se oli merkillinen olio se Salkko-Niilan kolkuttaja. Joka yö se kävi
    ukon asuinpirtissä elämöimässä. Kuului ensin kuin kynsillä olisi
    raapaistu porstuanlattiata, sitten kahinaa sillan alta, ja sen jälkeen
    alkoi möykkääjä toimia pontevammin. Se röykytteli ovia ja kolkutti
    seiniä, täräytteli ikkunoita ja paukutti lattiaparsia, pirtin laella
    se kopsehti ja nurkissa tassutteli, ja toisinaan se tuli sisäänkin ja
    heilutti kattilaa koukussa niin että kolisi, heitteli istuinpöliköitä,
    helisteli avaimia taikka raaputteli uunin takana ja tömisteli jalallaan
    lattiata. Mutta tavallisesti ei mitään näkynyt, ei minkäänlaista
    olentoa, senkun liike vain kuului ja käpsehtiminen, ja toisinaan
    esineet liikahtelivat ja ponnahtelivat paikoiltaan näkymättömän
    käden heitteleminä. Joskus sentään nähtiin pimeästä loukosta kuin
    kirkas silmä, joskus vilahti ovessa musta taikka valkea koira, ja
    väliin nähtiin vanhan, harmaan lapinäijänkin häilähtävän oviaukossa.
    Päivällä ei näkynyt eikä kuulunut mitään, mutta kun tuli ja tulet
    oli sammutettu, alkoi heti entinen elämöiminen. Varsinkin seurasi
    kolkuttaja uhriksi luvattua tytärtä: vasta sen jälkeen kun tyttö oli
    pannut makuulle, ilmestyi möykkääjäkin ja kolkutteli aina kovimmin
    sillä kohdalla, missä tyttö oli.

    Tätä ehkä epäuskoiset luulevat vain tavalliseksi takkavalkeatarinaksi,
    ja Lapin vanhojen erämaan kiertäjien vilkkaan mielikuvituksen
    tuottamaksi tunturimaailman kummitusjutuksi.

    Mutta moni rehti mies ja vakava vanha ukko on Salkossa käynyt ja
    viettänyt siellä porokaarteella ollessaan useita öitä, siten itse
    ollen ”paikan päällä” näkemässä ja kuulemassa Lismajoen pirtin
    kummaa kolkutusta. Onpa kerran Inarin nimismieskin, Rossander,
    apulaisineen varta vasten käynyt ukon asunnolla ottamassa asiasta
    selkoa, tutkinut siellä ja nuuskinut kaikki paikat, laittanut miehet
    vartioimaan sekä ulos että sisälle, ja itse asettunut lattialle
    loikomaan ja vartiota pitämään. Ja heti kun on tullut pimeä ja tulet on
    sammutettu, on näkymätön olento alkanut entisellä tavallaan ilmoitella
    olemassaolostaan. Eikä ole vallesmanni voinut muuta kuin tunnustaa,
    että Salkko-Niilan mökissä on todellakin merkillinen ja käsittämätön
    möykkääjä.

    Eikä Salkon kolkuttaja vain omia aitojaan möykytellyt. Hyvin kärkäs se
    oli tekemään kaikkea, mitä kummastelemaan tulleet taikka muuten taloon
    sattuneet vieraat sillä teettivät. Niinkuin kerrankin, kun joukko
    Kittilän poromiehiä vietti Salkossa yötänsä ja illalla kolkuttajan
    kanssa ilvehti.

    Möykkääjä ensin ilmoitti olemisestaan porstuassa raapiskellen.

    — I lee ko stuorra tsaahpan! — ei ole kuin suuri hiiri, Salkko-Niila
    sanoi, kun toiset jo hörössä korvin kuuntelivat.

    Mutta silloin alkoi kattila kannattimessaan uuninkupeella ankarasti
    heilua ja röykyttää kiveä vasten, niin että Niila-ukon täytyi jo
    tuskastuneena kieltää:

    — Ele, jalla pärgalak, mun uddu ruiehta tsuöuhki! Jotta, älä, tyhmä
    piru, minun uutta pataani riko.

    Sanoi siitä muuan poromies:

    — Osaat sinä kyllä pataa paukutella, mutta etpäs voi niin kovasti
    lyödä jalkaa lattiaan kuin minä!

    Mutta silloin kun näkymätön nurkassa jymäytti jalan lattiaan, niin
    seinät ja ikkunat tärähtivät ja kattilat lattialla hypähtivät.

    Silloin mies irvisteli:

    — Tuleppas, piru, kortille! Vai osaatko sie korttia lyyä?

    Heti alkoi nurkasta kuulua läiskettä, aivan kuin olisi kortteja pöytään
    lätkitty.

    — Pelaat sie, köyhä piru, korttia kyllä, mutta eipäs sulla ole rahoja!
    taas yllytettiin.

    Kova helähdys vain kuului, kun pirtin nurkassa kaadettiin kokonainen
    hopeanelikko lattialle.

    Ja kaikkea, mitä vain yllytettiin, uunintakainen teki: sahata
    jyrskytti, hakata kalskutti, takoi, jauhoi, kiljui, päästeli
    röhönauruja, yski, ähki ja aivasteli.

    Heittipä poromies siitä tuppipuukon vöineen nurkkaan ja sanoi:

    — Etpäs sie saa tuotakaan liikkeelle!

    Rysähdys, — ja tuppivehkeet rapsahtivat peräseinään.

    Viimein uskalsi joku ilvehtiä:

    — Etpäs sie, piru-parka, uskalla tulla näkyviin! Tuleppas miehen
    kanssa painimaan!

    Ilmestyipä silloin oviaukkoon vanha harmaa lapinäijä, lapinpeskeissä ja
    neljäntuulen lakissa; musta koira avasi äijälle oven ja juoksi sitten
    sen jalkojen välitse ulos. Mutta kun harmaa äijä rupesi lähestymään
    ilvehtijöitä, ei painiinhaastajassa enää ollutkaan miestä. Peloissaan
    täytyi hänen pyytää painikaveria nopeasti poistumaan.

    Tällainen oli Salkko-Niilan kolkuttaja-äijä, tällaisena esiintyi
    suuttunut tunturien palvoskiven haltija. Monet vuodet joka ikinen yö
    se milloin milläkin lailla möykkäsi ja kolkutti ja piti erämaan eläjiä
    levottomina ja kiusasi köyhää Niilaa, joka ei enää saattanut seidalleen
    mitään uhrata. Esi-isien vanha väkevä jumala oli tullut Lismajoen
    pirtin öiseksi isännäksi, pelottavaksi velkojaksi, joka pimeydestä
    alituisesti muistutti olemassaolostaan ja täyttämättömistä lupauksista.

    Yritettiin kolkuttajaa kyllä monet kerrat, vaikka turhaan, karkoittaa
    poiskin, jopa kerrotaan Inarin papinkin käyneen häntä Jumalan sanalla
    manaamassa, mutta ei se sitäkään hävennyt, entistä pahemmin vain
    möykkäsi, jopa papin kuullenkin paukutteli seiniä. Kirkon Jumalan
    palvelijalla ei näyttänyt olevan valtaa lapinkansan ikivanhan jumalan
    ylitse.

    Ja jumalien hylkäämänä köyhä ukko-raukka tuli yhä kurjemmaksi, yhä
    enemmän kiusaantuen väsymättömän rienaajan härnäämänä ja ahdistelemana.
    Ei kelvannut hän enää esi-isien jumalalle, ja kirkon Jumalan uskovaiset
    sanoivat häntä perkeleen palvelijaksi. Talletti hän kyllä vuoteessaan,
    päänsä pohjissa, tunturista, pyhästä palvospaikastaan tuomaansa pientä
    kiveä, kotiseitaa, ja sitä salaisesti rasvalla voiteli ja pyyteli
    siltä suosiota. Mutta kun häntä yhä vain onnettomuudet vainosivat ja
    kolkuttajakin aina vain kiusasi, tunsi Niila-parka, ettei hänellä ollut
    turvaa missään.

    Lopulla ikäänsä, yli kahdeksankymmenen-vuotisena, oli äijä jo aivan
    höperönä, istuskeli vain yksinään vuoteellaan itsekseen puhellen,
    taikka kuljeskeli hupsuna ulkona rahojaan etsiskellen ja olematonta
    porotokkaansa muka paimennellen, taikka taas varustihe lähtemään
    tunturille suurelle jumalalleen uhraamaan mustaa ja valkkohirvasta.
    Viimein Niila-rukka tuli kokonaan taitamattomaksi, jopa aivan
    syömättömäksikin. Ei kelvannut vaarille enää edes mieliruokansakaan,
    tuores poronliha; vähiä hiuskarvojaan ja harmaita partajouhiaan hän
    vain nyhti irti ja pisteli suuhunsa, pureskellen niitä ja kehuskellen:

    Lee munji poramust — on mulla syötävää.

    Pahan äijän vallassa sanottiin Salkko-Niilan jo kokonaan olevan hänen
    elellessään tällaisena vanhana höperönä, väsyneenä ja lopulleen
    kiusattuna, köyhänä ja hylättynä ukko-raukkana.

    Ja paholaisen viemänä kerrotaan hänen täältä manallekin menneen
    90-vuotisena vanhuksena, vaikka hän vuotta ennen kuolemaansa, syksyllä 1911,
    sai papinkin luokseen ja otti Herran ehtoollisen.

    Olivatpa kerran Puljun niittymiehet Tepastojoella muuanna kirkkaana
    kesäpäivänä nähneet, kuinka itse Rietas suunnattomana mustana kokkona
    kantoi kynsissään vanhaa lapinukkoa. Itää kohden kotka lentää laukoi,
    ja äijä kynsissä repaleisena roikkui, surkeasti huudellen ja uikuttaen:

    — Ooi.. ooi... ooi...

    Niin matalalla kulki vaakalintu ja niin lähitse lensi, että
    niittymiehet tunsivat äänen Salkko-Niilan ääneksi, jopa tunsivat hänen
    resuisen peskinsäkin ja vääntyneen naamansa.

    Ja pian sen jälkeen saatiinkin kuulla, että Salkko-Niila oli kuollut.