Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    MAAHIAISISTA

    Maahiaiset ovat merkillistä erämaankansaa, arkoja metsien lapsia
    niinkuin lappalaisetkin. Ne eivät viihdy siellä, missä elämä on
    poikennut vanhoilta hiljaisilta poluiltaan ja vaeltaa pauhaten leveitä
    teitä, niitä ei miellytä olo niillä mailla, missä ihmiset myötäänsä
    rehkivät, raatavat ja kokoovat yhä enemmän aittaansa, ennättämättä
    milloinkaan pysähtyä hengähtämään ja muistelemaan menneitä aikoja;
    missä ihmiset ahertavat vain kuin tulessa, kaatavat kaikki nurin,
    myllertävät maat ja mannut kuin äkäpäissään, raastavat piiloisimmatkin
    metsäjärvet ja jokirannat, ja hyökkäävät kuin raivoissaan
    kaukaisimpaankin korpeen, kaataen komeimmatkin metsät surkeiksi
    haaskioiksi ja surullisiksi erämaan kalmistoiksi. Pois on lapinsuku
    kauhuissaan paennut tällaisilta seuduilta — ja maahiaiskansa on
    seurannut jäljessä.

    Sillä maahiaiskansa viihtyy vain sellaisilla mailla, missä vielä elää
    vanhankansan henki, missä korvet ovat kirveen käymättömät, missä vanha
    erämies kiveliöiden virkateitä vielä astelee kuin pyhiä polkuja sekä
    tuntee metsänväen ja sen tavat ja taipumukset, ei laita asentoaan
    kielletylle paikalle eikä rupea yönuotiolle kysymättä haltijoilta lupaa.

    Mutta kaikkein mieluimmin oleskelee maahiainen lappalaisten
    tunturimailla ja hiekkatievoilla. Se rakastaa, niinkuin lappalainenkin,
    suuria hiljaisia erämaita ja rannattomia autioita tuntureita.

    Vaikka maahiaiset ovat arkaa metsänväkeä, ovat he silti samaa Aatamin
    lähtöä kuin maailman muukin ihmissuku. Metsäläiskansaahan ovat
    lappalaisetkin, mutta yhtähyvin ovat he Aatamin lapsia, vaikka kyllä
    ilkeät lantalaiset väittävät vanhoilta kuulleensa, etteivät he olisi
    Aatamin suoria rintaperillisiä, vaan olisivat saaneet alkunsa Ruotsin
    kuninkaan tyttärestä, joka rikollisuutensa takia heitettiin tyrmään ja
    annettiin vain koira toveriksi.

    Tyrmässä sai tytär kaksi lasta, jotka sitten karkoitettiin Lapin
    kiveliöihin, ja niistä saivat lappalaiset alkunsa. Siksi he
    laukkovatkin metsiä kuin koirat ja käyvät koreissa parseeleissa kuin
    kuninkaantyttäret. Tämä nyt lienee vain ilkeää lantalaisjuttua, mutta
    maahiaiset ainakin polveutuvat suoraan paratiisin perheestä. Aatami
    ja Eeva kun saivat paljon lapsia salapuolisin, Jumalan tietämättä,
    niin he peloissaan piilottivat osan kuoppaan maan alle, koska kuulivat
    Jumalan käyskentelevän paratiisin puistoissa. Jumala tuli, katsoi
    piilottamattomia sikiöitä ja kysyi Eevalta:

    — Ovatko tässä kaikki lapsesi?

    — Ovat, valehteli Eeva.

    Kaikkitietäväinen asteli kuitenkin pienokaisten piilopaikalle, mutta
    ei vetänyt heitä sieltä esiin, vaan tuomitsi pikku-rääpykset ikuisesti
    asumaan maan alla.

    — Sillä mitä sinä olet kätkenyt Jumalan silmäin edestä, sen pitää
    oleman kätkettynä myös ihmisten silmäin edestä, sanoi Jumala Eevalle.

    Ja näistä Aatamin ja Eevan ensimmäisistä perillisistä, maan alle
    kätketyistä ja maan alle tuomituista, sitten sikeysi maahiaisten suuri
    suku, joka vielä tänä päivänäkin asuu alhaisissa maaemissä.

    Eikä tämä suinkaan ole mitään lappalaistarua taikka lannanjuttua, vaan
    tämän toteaa itse suuri Laestadiuskin, puhuen postilloissaan monet
    kerrat maahiaiskansasta. Samoin Svebelius pitkässä katkismuksessaan
    kieltää tekemästä kuvaa taikka jonkun muotoa ”niistä kuin maan alla
    ovat”. Ja tällä hän tietysti tarkoittaa maahiaisia. Laestadius ja
    Svebelius tuskin lienevät koskaan maahiaisia itse nähneet, vaikka
    heistä puhuvatkin, mutta heillähän on ollut, niinkuin kaikilla
    muillakin papeilla ja piispoilla, mustatraamatut ja Mooseksen kuudes kirja,
    joissa puhutaan kaikenlaisista salatuista asioista.

    Mutta kaikkein varmin ja epäämättömin todistus maahiaisten
    olemassaolosta on se, että monet nykyisetkin ihmiset ovat itse
    elävin silmin nähneet tätä maakansaa, jopa sitä puhutelleetkin ja
    seurustelleet sen kanssa. Eikä heitä saata epäillä, sillä he ovat
    vanhoja kristittyjä ihmisiä, jotka eivät muistele turhia.

    Niinpä Koskaman vanha muorikin Kittilän Kelontekemällä, uskovainen
    eukko, on monet kerrat ollut maahiaisten kanssa kosketuksissa. Jo
    pikku tyttönä oli muori muuanna marjassa Kelontekemän
    takaisissa kiveliöissä ja näki siellä erään tievan juurella valkean
    palaa lekottavan. Viluissaan lähti tyttö lämmittelemään ja katsomaan,
    ketä siellä asennoi. Tievan sisässä olikin oikein huonekehikko,
    ja siinä asusti aivan outoja ihmisiä, eukko, pari poikaa ja pikku
    lapsi, kaikki pieniä paksuja päntiköitä kuin lappalaiset. Tuli paloi
    pirtissä arinakivillä, ja eläjät istuskelivat sen ympärillä. Marjoja
    oli tuohipotassa lattialla, kalapuolikko nurkassa, karjan viljaa
    puuastioissa ja muutakin ruuanpuolta niinkuin ainakin ihmiseläjillä.
    Hyvin kohtelivat metsäpirtin asukkaat pikku vierastaan, tekivät
    hänelle tilaa tulen ääressä, puhuttelivat häntä ja kyselivät hänen
    kotioloistaan, vaikka kyllä kuuluivat niistä tietävänkin, vieläpä
    senkin, että tytön äiti ja ämmi olivat noitia. Mutta kun tyttö
    tahtoi ottaa maahiaisen pikku lapsen syliinsä, pelästyi eukko ja
    ärähti: ”Älä koske siihen!” Vain isompi poika, rumannäköinen turjake,
    irvisteli tytölle ja tuuppi häntä, mutta pienempi poika oli niin
    näppärä, että saatteli tytön aina kotimetsän laitaan ja sieltä vasta
    lähti lipittämään takaisin. Jälkeenkinpäin tapasi Koskaman tyttö
    maahiaisia useasti, milloin marjamatkalla, milloin karjassa ollessaan,
    houkuttelivatpa ne monesti häntä tulemaan heidän tievapirttinsä
    asukkaaksi. Joskus sattui tyttö keksimään, kun maahiaisnainen suihkaili
    kylän lehmille ja niin laukotti niitä ympäri kankaita asentoaan kohden.
    Mutta kun tyttö huusi: ”Mitä sie siellä teet?” katosi nainen, eikä
    tullut esiin, vaikka tyttö olisi kuinka huikaillut.

    Maahiaisten majoihin joutui aikoinaan Reeta Heljukin, Pekka Koskenniskan
    ämmi Kittilän Tepastolta. Oli Reeta nuorena ollessaan
    lehmän ajossa Tepaston takana Ritalaksossa ja rupesi siellä männystä
    karistamaan käpyjä, kun yht’äkkiä maa löysäsi, ja hän humahti
    maan alle. Siellä oli komea talo ja muhkea emäntä heti vastassa
    hillaropeineen. Mutta Reeta ei huolinut hilloista, sanoi vain, ettei
    hän jouda syömään, sillä hänellä on kiire viemään lehmiä kotiin.
    Silloin tuli kamarista oikein kaunis tytär, teki suuren voileivän ja
    sanoi: ”Ei se sulta, vanhalta ja rumalta, huoli. Mutta minä annan
    verestä ja hiiniä voileipää, koska olet eväättä joutunut matkalle.”
    Mutta ei Reeta huolinut voileivästäkään, sillä hän muisti äitinsä
    kertoneen, että jos maahiaisten luona hitusenkaan syö, niin ei enää
    koskaan pääse sieltä pois, vaan täytyy jäädä ikuisiksi ajoiksi
    maahiaistaloon ja muuttua itsekin maahiaiseksi. Ja maahiaisilla olikin
    tarkoituksena houkutella nuoria ihmisiä ja kylänlapsia luoksensa,
    ja syöttää heidät omikseen. Monet metsään eksyneet ja kadonneet
    lapset ovatkin joutuneet maahiaisten valtaan, elämään kotimetsiensä
    maahiaisina ja jatkamaan maahiaissukua. Siksi vanhemmat aina olivatkin
    peloissaan metsiä juoksentelevista sikiöistään ja varoittivat heitä,
    ettei suinkaan pidä, jos maahiaistaloon joutuu, ottaa siellä mitään
    suuhunsa. Koskaman tyttöä maahiaiset eivät uskaltaneet ruveta
    syöttämään, koskahan oli tietäjämuorien lapsia, sillä väkevällä
    tietäjällä on valta maahiaisenkin ylitse. Mutta Heljun Reetaa ne oikein
    kiusasivat, näyttelivät suuria komeita lehmiään, lypsivät niistä suuret
    saavilliset maitoa ja sitten houkuttelivat:

    — Saat tästä lehmän karjaasi, kun lähet kotiin. Mutta käyhän nyt ensin
    haukkaamassa vähän voileipää, että jaksat mennä.

    Mielellään olisi Reeta ottanut komean lypsykin ja nälissään syönytkin
    ”hiiniä” voileipää, mutta ei uskaltanut, koska ei halunnut tulla
    maahiaiseksi. Surullisena hankkiusi hän vain lähtemään pois. Mutta
    ystävällinen maahiaismuori lupasi kuitenkin vieraalleen lehmän,
    neuvoipa vielä keinonkin, miten lehmän saa pidätetyksi, vieläpä
    hyvästellessään ohjaili:

    — Saat nähä, kuinka paljon siitä tulee maitoa! Mutta et saa lypsää
    kaikkia maitoa, sillä se ehtyy, tulee huonoksi, jos vain lypsät
    maitoperäksi. Silloin minä otan lehmäni pois ja haukun sinua
    ylimääräisestä lypsystä. Ja nyt saat lähteä, koska et saattanut syyä
    hiiniä voileipääkään.

    Reeta Helju astui ulos komeasta maahiaistalosta, rapsautti oven kiinni
    ja samassa huomasi olevansa Ritalakson männyn alla.

    Toisena päivänä ilmestyikin Heljun karjaan vieras komea lehmä. Reeta
    naaki heti lähelle, kiskaisi huivin päästään niskan kautta ja heitti
    sen lehmän selän ylitse, ja elukka rupesi seuraamaan karjaa. Suuren
    saavillisen sai Reeta lehmästä maitoa, mutta ei malttanutkaan heittää
    siihen, vaan keräsi kaikki astiat, mitä vain oli ja nilkoi nekin
    täyteen. Mutta kun Reeta sitten saatteli karjaansa laitumelle, istuikin
    maahiaismuori metsässä kivellä, huusi hänet luokseen ja torui:

    — Eppä sie malttanukkaa olla lypsämättä ylimääräisesti, vaikka mie
    kielsin! Sie, hävitön, kehtasit kiskoa lehmältäni maitosuonet rikki!
    Mie otan lehmäni sulta pois!

    Ja lehmä katosikin heti Reeta Heljun karjasta.

    Maahiaiset ovatkin oikeata karjakansaa, ahkeraa ja taitavaa. Heidän
    karjansa on komeaa joukkoa, ja mahtava näky on kun se liikkuu maan
    päällisillä laitumilla. Lehmät ovat suuria ja lihavia, punaisen ja
    mustan taikka valkeankirjavia; komeasti keikkuvat niiden leveät sarvet,
    ja täyteläiset suuret tuumet heiluvat kuin ämpärit ja miltei maata
    laahaavat, kun lehmät astua keikuttelevat. Hyvin useasti onkin nähty
    maahiaiskarjaa maalaitumilla. Enontekiön erämaissa nähdään niitä
    monesti. Niinpä Vuontisjärven lompolon lanttoon ilmestyy miltei joka
    kesä kokonainen karja rantavesakkoon ahmimaan. Mutta kun lehmiä vain
    jokukaan lähestyy, katoavat ne heti maan alle. Peltovuoman takana,
    Nunnasen tiennoillakin, on joskus nähty jokunen lehmä, ja Koutokeinon
    Aitjärvellä on Artjärven äijä useat kerrat keksinyt maahiaiskarjan
    vaeltavan Alattionjoen rantatievoja myöten pohjoista kohden. Kerran
    ilmestyi Kittilän Tepastolla Keskitalon vainiolle suuri komea karja,
    mutta kun sitä ruvettiin pyytämään kiinni, hävisi se kerrassaan
    näkymättömiin.

    Useasti on sentään maahiaisen lehmä saatu pyydetyksikin, mutta tietoa
    ja taitoa on siinä tarvittu: on pitänyt silmää räpäyttämättä hiljaa
    hiipiä lähelle ja sitten äkkiä viskata oikean olkapään kautta lehmän
    ylitse puukko tai tulirauta, silmätön neula, kannaton nappi taikka
    vain lakki, huivi tai joku muu vaatekappale, heti tarttua lehmään ja
    taluttaa se kotiinsa. Monesti kyllä on lehmän emäntä juossut jälkeen ja
    pyydellyt: ”Voi, voi, älä vie minun lehmääni!” Joskus taas on kuultu
    maahiaismuorin illalla huhuavan kadonnutta maitomuoriansa:

    — Tpry-tpry, Kirjo,
    tpry-tpry, Karjo,
    tpry, haikea Haluna!

    Maahiaiselta saadut lehmät ovat erinomaisia lypsämään. Mutta pitää vain
    varoa, ettei kisko maitoa loppuun asti. Jotkut maahiaislehmät ovat
    niin arkoja, etteivät anna maitoaan muuta kuin saumattomaan astiaan,
    pahkamaljaan taikka pataan. Saumalliseen uurreastiaan jos rupeaa
    lypsämään, laskeekin lehmä veren.

    On maahiaisilla lampaitakin, vaikka niitä on vain harvoin nähty.
    Ketomellan Jussa keksi kerran ollessaan juhannuksen aikana
    Ounastunturin Rautuvaarassa poroja paimentamassa maahiaisen lampaan.
    Musta elukka juoksenteli kuin ahma porotokassa, jolloin äijä laukkasi
    katsomaan. ”Ka, lammas se onkin!” älysi ukko, sieppasi hattunsa ja
    heitti yli olkansa lampaan ylitse, otti kiinni, sitoi peskiinsä ja
    kantoi selässään kotiin. Lammasta hoidettiin navetassa, eikä se
    syönyt muuta kuin hillanlehtiä, eikä juonut muuta kuin hetevettä. Ei
    se viihtynyt toisten lampaiden joukossa eikä osannut samalla tavalla
    määkiäkään, ikisi vain: ”ii-ii-i”; sen villa oli kuin koiran karvaa.
    Koko kesä syksy ja elätettiin lammasta, mutta sitten joulun aikana
    lehmä puski sen kuoliaaksi.

    Poroja hoitavat rikkaat maahiaiset kuten maanpäällisetkin, ja
    komeasti, niin että kellot paukkuvat, ne väliin ajavat pitkin
    vuomia ja tuntureita. Mutta niitä ei silti useastikaan saada nähdä,
    etempää vain kuullaan kova meno ja pauke. Seyrisvaarassa, Näkkälän
    tunturiseutua. Enontekiö. Norjan rajoilla, näki Näkkälän Salkko kerran
    tullessaan pohjoiskyliltä kaksi kotakuntaa majailevan. Ihmisiä hääri
    kotapaikalla poroineen, ja kota tuprutteli huipustaan savua. Salkko
    luuli Pöyrisjärven lappalaisten siellä majailevan, käänsi härkänsä ja
    ajaa kahautti sijtaan. Mutta samassa kodat ja kaikki elävät olennot
    hävisivät, ei löytynyt edes jälkiä lumihangesta.

    Muutenkin on maahiaissuku paljon rikkaampaa kuin maanpäällinen kansa.
    Heillä on komeat talot, koreat vaatteet sekä paljon rahaa, kultaa ja
    hopeaa, sillä kaikki se suuri rikkaus, minkä maa kätkee sisäänsä, on
    heidän hallussaan. Sitäpaitsi ovat maahiaiset ottaneet hoitoonsa kaikki
    ne lukemattomat aarteet, joita ihmiset aikojen kuluessa ovat panneet
    maahan piiloon. Eivätkä he anna niitä pois, vaikka joskus satuttaisiin
    löytämäänkin, mutta jos poika keksii isänsä taikka esi-isänsä kätkemän
    aarteen, niin se täytyy luovuttaa. Kaikki, mikä on maanalaista,
    on maahiaisten hoitoon kuuluvaa. Karhukin, joka talvella nukkuu
    maakomiskossaan, saa heiltä silloin hyvän hoidon. Maahiaiset ruokkivat
    sitä, vaikka ei karhun vatsaan näytä mitään karttuvankaan.

    Maanpäällisiä veljiään ja sisariaan kohtaan ovat maanalaiset Aatamin
    lapset yleensä suopeita, jos vain nämä ylemmät vapaan ilman asukkaat
    antavat maanalaisille sukulaisilleen rauhan. Ja se niille tavallisesti
    annetaankin. Mutta hyvin useasti sattuu niin onnettomasti, että
    maanpäällinen eläjä on pystyttänyt talonsa maanalaisen asunnon
    kohdalle, sillä harva ymmärtää etukäteen ottaa selvää, millä kohdalla
    maahiaisperhe majailee, vaikka sen kyllä huomaa, kun vain tarkastelee
    maanpintaa: siinä kohdassa, missä on maahiaisasunto, nousee maasta
    haileata savua niinkuin hienoa höyryä. Myöskin niillä mailla, missä
    nähdään maahiaisia taikka niiden karjaa liikkuvan, on maahiaistalo
    lähellä, ja sellaisilta paikoilta on paras pysyä ulompana. Maahiainen
    ei näet pidä siitä, että kukaan asettuu rehkimään hänen päänsä päälle
    ja häiritsee häntä. Hän tahtoo elää rauhassa omassa maanalaisessa
    valtakunnassaan, koska hänet kerran on tuomittu siellä ikuisesti
    olemaan. Varsinkin siitä maahiainen sydäntyy, että rakennetaan navetta
    hänen talonsa kohdalle, niinkuin monesti on sattunut. Silloin ei onni
    pysy talossa eikä menestys asu navetassa: lehmä toisensa perästä joutua
    turmioon milloin milläkin tavalla, katkoo koipiansa, puskee toisensa
    kuoliaiksi, sortuu itsestään parren perään ja katoaa metsään. Lopulta,
    ellei näistä jo ymmärretä muuttaa navettaa toiseen paikkaan, ilmestyy
    maahiaismuori taikka -äijä ankarana ja käskee heti muuttaa navetan
    pois, muuten seuraa vielä pahempaa.

    ”... koska olet rakentanut navetan meijän pirtin päälle, niin että
    kaikki lanta ja likavesi tippuu pöyälle ja maitopunkkeihin.” Näin
    maahiainen ankarana uhkaa ja toruu.

    Sellaiselle onnettomalle paikalle oli ennen sattunut Palon navetta
    Enontekiön Vuontisjärvellä sekä Ketomellan navetta Ounasjoen latvoilla.
    Eivät saaneet elukat rauhaa, vaan joka vuosi tuli aina joku lehmä
    turmioon. Mutta kun navetta siirrettiin toiselle sijalle, katosi kova
    onni.

    Eivät pidä maahiaiset myöskään siitä, että epämieluiset, kiroilijat
    taikka muuten huonot ihmiset asettuvat yönuotiolle heidän asuntonsa
    kohdalle. Keskitalon Tuomaankin, joka Ullatievaan yöpyi, ajoi
    maahiaisukko pois ja kiskoi hänen poronsa hihnoista puuhun, niin
    että takajalat vain maata tapailivat. Samoin kävi Ajangin Antille
    Turtolassa. Tuli äijä nuotiolle ja ärjäisi:

    — Mene pois siitä heti! Häirittet meijän juhlanpitoa, koska olet ollut
    menheenä yönä tyttärissä.

    Toisinaan taas ilmestyvät kauniit maahiaistyttäret metsämiesten
    yönuotiolle, laulavat ja joikaavat heleästi ja houkuttelevat miehiä
    sulhasikseen. Näkkälän Hukka-Salkkokin on monet kerrat Norjan rajoilla,
    Paalloivissa, yöpyessään nähnyt maahiaistyttäriä. Joskus vanhat
    maahiaismuoritkin tulevat ilkikureissaan kiusoittelemaan nuotiolla
    nukkujaa. Vasaran Anttikin kerran Haisujupukassa yöhonkaa hakatessaan
    kuuli toisenkin hakkauksen etempää vuoman takaa sekä huudon: ”Tule
    yhelle yösijalle!” Antti ei kuitenkaan mennyt, vaan hakkasi oman
    honkansa ja asettui sen viereen nukkumaan. Mutta pian ilmestyi vanha
    muori toiselle puolelle nuotiopuuta maata reiskottelemaan, eikä
    lähtenyt pois, vaikka Antti monet kerrat karjaisi: ”Mene pois siitä!”
    Muori irvisteli vain ilkeästi, iski silmää ja maata rengotti. Viimein
    sieppasi Antti suuren peurapyssynsä ja pamautti akkaa, niin että
    ”astia” pölähti. Kiljaisi muori vain ja laukkasi vaaraan. Mutta pian
    tuli ukollekin lähtö. Alkoi näet kuulua vaarasta kauhea elämä, ja koko
    maahiaiskansa tuli sieltä, niin että kova tohina vain kuului. Antti
    otti jalat alleen ja alkoi päästellä kuin peto pitkin öisiä erämaita.
    Suoraa päätä paukaisi hän Kerpuajokeenkin, ja siinä jo muuan takaa-ajaja
    tapasi takinkauluksesta, mutta Antti purautti takin selästään ja itse
    roikaisi toiselle rannalle, niin päästen vainoojistaan.

    Mutta siivoille erämiehille antaa maahiainen rauhan, vieläpä heitä
    avustaakin metsänkäynnissä ja porojen paimentamisessa, antaen merkkejä
    ja varoituksia, jos vain vaara on uhkaamassa. Ja vielä avuliaampi ja
    suopeampi on maahiainen niille ukoille, jotka muistavat yönuotiolle
    asettuessaan vanhojen tavalla pyytää:

    — Maahiainen, maanalainen,
    maata pyyän maatakseni,
    mutta en iäkseni.

    Niin Turtolan Matinlompolonkin Pekka-vaaria, joka Apinavaaran vanhassa
    kodassa vietti yötä, käyttivät maahiaiset kotonaan, jossa juuri
    vietettiin vanhan elatusmuorin kraviaisia.

    Maahiaiset ovat näet kuoleman vallan alaisia niinkuin muutkin Aatamin
    jälkeläiset, ja samoin he myöskin vaimosta syntyvät, kasvavat ja
    varttuvat maahiaiskansalaisiksi. Lapsensakin he kastavat, mutta eivät
    tee pyhää ristinmerkkiä heidän rintaansa. He viettävät keskenään häitä,
    peijaisia ja muita pitoja niinkuin maanpäällisetkin. Mutta yläilmaisten
    serkkujensa kanssa he eivät monesti seurustele.

    Mutta on joskus tapahtunut, että maan päältä on etsitty apua
    lapsivuoteessa olevalle maahiaisvaimolle. Turtolan Matinlompoloon tulla
    touhotti kerran maahiaisukko kovalla kiireellä ja huusi muorille:

    — Tule sie auttamaan! Akka on lapsia saamassa.

    — Mistä sie olet, kun en mie tunne? muori kysyi.

    — Ei kaukaa, ei kaukaa, tuosta vain navetan takaa pellolta.

    Ja ukko vei emännän kotiinsa, jossa oli akka lapsenteossa. Muori auttoi
    lapsivaimoa, eikä ottanut mitään maksua vaivoistaan. Mutta myöhemmin
    maahiaisukko lähetti hänelle komean hopealusikan.

    Onpa niinkin sattunut joskus, että maanpäällinen poika on lähtenyt
    maahiaisista naimaan. Mannun tyttäret kyllä ovatkin naitavia: kauniita,
    valkoihoisia ja punaverisiä sekä suuren myötäjäiskarjan omistajia.
    Niinpä Enontekiössä muuan poika käväisi eukon alakerran tyttäristä.
    Kohtasi tytön ensin metsässä paimenessa, haasteli hänen kanssaan,
    ja komea tytär mielistyi yläilmojen mieheen niin, että houkutteli
    hänet kotiinsa kosioretkelle. Siellä kosiomiehelle tarjottiin vaikka
    mitä hyvyyttä, mutta tytön neuvon mukaan ei poika huolinut mistään,
    tytärtä vain kärtti eukokseen. Ja saikin. Pidettiin maahiaishäät, ja
    tyhjin käsin lähtivät nuoret matkalle maanpäälliseen miehelään. Mutta
    tytär kielsi poikaa katsomasta taakseen kertaakaan koko kotimatkalla.
    Jäljestä kyllä kuului aikamoinen meno: koirat haukkuivat, kellot
    paukkuivat, lehmät ynisivät ja ammuivat, ja ihmiset huusivat ja
    elämöivät niinkuin lapinkodalla, kun siellä aherretaan porokarjan
    kanssa. Niin mentiin hääsaatossa kotia kohden. Mutta kotiportailla jo
    ylkämies vilkaisikin olkansa ylitse, kun jälkipuolen elämöiminen paisui
    yhä suuremmaksi. Mahtava joukko komeaa karjaa oli paimenen ja koirien
    ajamana seurannut nuoren-parin kintereillä; siinä oli suurituumisia
    lypsäviä, tuntuvia nuorukaisia, lihavia vasikoita ja mahtavia sonneja
    sekä vielä iso lauma lampaita. Lähes puoli karjaa oli jo ennättänyt
    pihaan, mutta vielä suurempi puoli oli tulemassa portin ulkopuolella.
    Ja se osa katosi paikalla, kun sulhasmies katsahti taakseen; karjalauma
    katkesi kuin puukolla leikaten. Maahiaisnuorikko kyllä torui siitä
    miestään, kun menetti parhaan osan hänen myötäjäiskarjastaan, mutta
    sille ei enää mahdettu mitään, vaan sai maahiaisminiä tyytyä siihen,
    mikä oli jäänyt pihaan.

    Harvat tämänilmaiset eläjät ovat vierailleet maahiaisten luona, paitsi
    mitä ovat tahtomattaan joutuneet siellä käymään. Jotkut lappalaiset
    kyllä ovat joskus käväisseet maahiaisten kosteissa, nauttineet heidän
    hyvyyttään, eivätkä silti ole tulleet maahiaisiksi. Mutta lappalaisilla
    on omat keinonsa, joilla varaavat itsensä, niin ettei maahiaisten
    valta heihin pysty. He saattavat vaikkapa kynsäistä ihoaan, niin
    että veri tipahtaa, ja sitten kyllä uskaltavat ottaa maahiaisruokaa
    suuhunsa. Tätä taikaa ei kyllä tietänyt Ketomellan Martti-äijä kerran
    joutuessaan maahiaistaloon, missä kaksi vanhaa muoria asusti ja hänet
    ystävällisesti otti väärtikseen. Toinen muori vaaksoi sormillaan
    vaatetta, ja toinen rupesi tyrkyttämään ukolle syötävää. Mutta äijä
    ei ottanut, kielsi, hylkäsi, viimein suuttui ja lennätti muorin
    viilipunkin nurkkaan — ja samassa löysi itsensä rähmällään keskeltä
    porokaarrettaan Ounastunturilla. Siitä päivästä ruveten alkoi ukko
    köyhtyä, menettää porojansa, ja viimein hän itse porometsässä ollessaan
    sortui puun alle ja kuoli, sillä hän viskasi samalla onnensa menemään,
    kun ylpeyksissään vatkasi pois maahiaisen viilipunkin. Se toinen muori
    nimittäin parhaillaan vaaksoi hänelle onnea.

    Mutta niin taitamattomasti ei menetellyt Inarin Elli, vanha Koutokeinon
    lappalaismuori. Hän oli oikein väärti maahiaisten kanssa. Monet vuodet
    aina kerran kesässä hän kävi maahiaisasunnoilla vierailemassa. Kun
    tuli juhannuksen aika ja Lapin oli korkeimmillaan, hääri muori
    hyväntuulisena, kolme vuorokautta pesi ja oornaili itseään, puhdisteli
    ja koristeli vaatteitaan ja pani kaikkein parhainta päälleen, ja
    sitten, kun päivä paistoi pohjoiselta ja kaikki oli vaiennut, lähti
    ketterästi koira perässään kepsuttelemaan hiljaiseen tunturiin ja
    sinne katosi. Eikä nähty, vaikka etsittiin kaikki lähitunturit, muoria
    vilaukseltakaan koko kesänä, ennenkuin hän vasta syksyllä Mikkelin
    alla taas ilmestyi kylille. Samat puhtaat ehyet vaatteet oli muorilla
    päällään, vuotakengätkin samassa voiteessa kuin lähtiessä, ja muori
    itse oli lihava, komea ja pulskistunut, ketterä ja iloinen; koirakin
    oli lihava ja hypähteli iloisesti. Koko kylä tuli ihmeissään Elliltä
    utelemaan, missä kummassa hän oli ollut, mutta muori ei sanallakaan
    muistellut retkiään kenellekään.

    Samalla tavalla katosi Elli-muori taas seuraavana kesänä, ja niin
    edelleen joka kesä juhannuksen tienoissa ja saapui kotiin vasta
    Mikkeliksi. Kerran sitten pidettiin muoria silmällä, hiivittiin perässä
    tunturiin ja huomattiin, että eukko pujahti maan alle maahiaisten
    luokse.

    Mutta tämä oli mummu-rukalle onnettomuudeksi. Viipyi hän kyllä taaskin
    koko kesäkauden väärtipaikassaan, mutta kun hän syksyllä palasi, tuli
    hän kurjannnäköisenä, vanhana ja laihana, laahustaen kepin varassa,
    vaatteetkin kuluneina ja rääsyisinä. Ja laiha nälkäinen koira liikkasi
    takkuisena perässä.

    Ei muori nytkään muistellut, missä oli ollut, eikä puhellut paljon
    muutakaan. Itsekseen vain juroili.

    Mutta seuraavana kesänä ei muori enää kadonnut tunturiin.