Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    SAIWO JA KALTIO

    Yhtä ihmeellinen kuin on Lapin maakamara salaperäisine maahiaisineen
    ja Stalloineen, pelottavine tunturihaltijoineen ja haltijatievoineen,
    monine seitapaikkoineen ja kummittelevine aarrekätköineen, yhtä
    ihmeellisiä ovat Lapin lukuisat vedet, järvet, lompolot ja kaltiot.
    Niissäkin asustaa vielä vanhalappi.

    Kaikkein merkillisimpiä Lapin vesistä ovat saivot ja saivojärvet,
    sellaiset ihmeelliset järvet, joita saattaa olla ainoastaan Lapissa,
    ihmeitten maassa.

    Oikeita täydellisiä saivoja ovat semmoiset umpinaiset tunturi- ja
    vuomajärvet, joista ei johdu minkäänlaista jokea ulos, ja joihin ei
    laske mitään jokea. Maan uumenista vain kumpuaa niihin alituisesti
    maanalainen vesi, virraten taas toisia teitä pois maan alaisin puolin.
    Ne ovat tavattoman syviä ja kirkasvetisiä, sillä vaikka saivovesi
    työntyykin maan mustista pimennoista ja syvänteistä, on sillä
    kuitenkin ihmeellinen kuulakka kirkkaus, kun se nousee maanpäällisiin
    valoihin, eikä siinä ole minkäänlaista maavesien sekoitusta eikä
    pilausta. Useasti on saivossa hyvin korkeat ja jyrkät rannat, niinkuin
    Rumassajärvessä, Salmijärven seuduilla Muoniossa. Rumajärvi onkin
    merkillisimpiä saivoja: toisinaan on siinä vettä monta syltä, mutta
    toisinaan taas vesi katoaa, niin että paikoin pohja näkyy. Mutta
    pohjoispää on niin syvä, että lieneekö siinä pohjaa ollenkaan.

    Saivoiksi sanotaan myöskin pieniä, kirkasvetisiä, jyrkkärantaisia
    tunturi- ja vaarajärviä, joita kapeat salmet taikka pikku joet
    yhdistävät muuhun vesistöön. Niitä on Lapissa kaikkialla. Pöyrisjärven
    pohjoisrannalla on pari pientä saivoa, Mustasaivo ja Palosaivo, sekä
    Törmisvaaran seuduissa Norjan rajoilla Kaamuksensaivo ja Surkimo;
    Sitshajaurin tienoilla on Kuossasaivo. Ylimuonion takamailla
    Kajankitievoilla, Taapurivuoren vierellä, on korkearantainen saivo,
    Muoriksi sanottu, ja siitä laskee pikku puronen Akkaan, josta lähtee
    isompi joki. Kaikkein komeimpia on pieni Pakasaivo Pakajärven
    eteläpuolella Muoniossa. Kymmeniin metreihin kohoavat pahtaseinät
    ympäröivät saivon pohjukkaa ja korkeiden hiekkatievojen välitse se
    kapeana yhtyy Pakajokeen. Mutta tätäkin mahtavampi on Äkäsjoensaivo,
    Äkäsjoen juoksulla yläpuolella Äkäslompoloa. Se on semmoinen vesi,
    etteivät kaikki uskalla mennä sitä katsomaankaan, eivät heikkoveriset
    ainakaan: siinä ovat näet niin kauhistavat pahtaseinät. Toisella
    puolella on korkea Kirkkopahta, toisella hirveä Hammaspahta, ja
    ylpeiden kallioseinien välitse juoksee saivosta kapea väylä Äkäsjokeen.
    Niin kirkas on saivon vesi, että kalatkin näkyvät niin syvältä, ettei
    niitä ylettyisi iskemään, vaikka olisi kuinka pitkä arina. Saivon
    syvyyttä ei tiedä kukaan, eikä sitä uskalla ruveta mittaamaankaan.
    Äkäslompolon Heikki-vainaja kerran yritti mitata laskien nuoraa monta
    syltä, eikä tavannut pohjaa. Mutta silloin tuli haltija sanomaan
    Heikille:

    — Jos vielä toisen kerran tulet mittaamaan, niin tulet itse perässä.

    Kaloilla on saivoissa hyvä elämä, niissä kun on niin hohtavan puhdas
    vesi ja suotuisa pohja. Tunturiseutujen saivoissa ovat kalat niin
    lihavia ja rasvaisia, ettei missään maavesissä ole sellaista viljaa;
    siiatkin ovat niin suuria kuin taimenet, ja Pakasaivossa elää rautukin.

    Entisaikaan oli joka lappalaisella oma saivonsa, josta hän kävi kalaa
    pyytämässä, ja saivon rannalla seisoi useinkin palvoskivi. Niin oli
    Prokseilla pikku saivo asuntopaikkansa kohdalla Pöyrisjoen itäpuolella;
    Pöyrisjärven Mustasaivo ja Palosaivo palvoskivineen olivat taas
    Pöyrisjärven lappalaisten omia. Proksin saivo oli niin haltiakas, ettei
    se antanut kaloja kelle tahansa. Oli vain yksi mies, joka siitä osasi
    ottaa viljan. Pakasaivo taas oli Suikkien oma, ja sitä sanottiinkin
    Suikkilaisten helvetiksi”.

    Sitten on Lapissa vielä saivojärviäkin, suuriakin tunturien piirittämiä
    järviä, joiden vesi on niin kirkasta, että pohja näkyy monen sylen
    syvyydestä. Nekin saavat suuren kirkkautensa maanalaisista hetteistä
    ja pohjakaltioista, joista saivovesi kohoaa. Saivojärvet ovatkin usein
    ”kaksipohjaisia”. Itse järvi on jo kymmenien sylien syvyinen, eikä
    alahaisen pimentopohjan syvyyttä ole kukaan kuolevainen voinut mitata.
    Kukaan ei tiedä, mihin maanalaiset saivovedet johtavat juoksunsa.

    Tällaisia kirkkaita salaperäisiä saivojärviä on Lapin tunturimaissa
    paljon. Kilpisjauri ja suuri Pöyrisjärvi ovat saivojärviä, samoin
    lukematon joukko muita vesiä. Pieni, kaunis jumalten järvi, Levi- ja
    Kätkätunturien kurussa Kittilässä oleva Immeljärvikin on kaksipohjainen
    saivojärvi. Niinkuin saivot ovat saivojärvetkin hyvin kalaisia. Niissä
    on kalaa väliin ihan puurona, mutta sitten taas, kun mennään nuottaa
    vetämään, ovat kaikki kalat kadonneet. Suuren silmänteen kautta, joka
    järven pohjasta avautuu alas, on vilja paennut alempiin saivovesiin.
    Toisinaan saadaan vain nähdä, kun kalat suurin laumoin kiertävät
    haudassaan ja sitten parvittain peräsukaa painuvat pimeyteensä, niin
    että pyrstöt vain vilkkuvat.

    Saivojärvissä elää suuri kalojen isäntäkin, Kalojensampi eli Kalojen
    vanhin, mahtava jättikala, joka toisinaan on nähtykin. Nulusjärvessäkin
    Ylimuoniossa nähtiin kerran niin tavaton kalaäijä, että se kelletteli
    vedessä niinkuin vene kumollaan ulottuen poikki järven. Ja eräänä
    kesänä sai koko Muotkajärven kylä keskellä jumalan kirkasta päivää
    Juunaan talon pihamaalta katsella kokonaista neljä tuntia ainakin
    viittä syltä pitkää kalanvönkälettä, joka keskellä järveä vain makaili,
    kunnes taas äkkiä roiskahti veden alle. Kelontekemäjärvessäkin on nähty
    Kalojenvanhin monet kerrat. Joskus on kalamiehen vene keskellä syvää
    järveä karahtanut niinkuin karikkoon ja noussut kokka ylös niinkuin
    olisi rantaan töölännyt; sitten on joku näkymätön veurahtanut veneen
    alla, ja alus päässyt jälleen liikkumaan. Kerran Koskaman muori ja
    Antti sekä Takalon äijä, ”Jans-Päkki”, näkivät, kuinka järvellä,
    niemen takana, makasi kalakummitus niinkuin kaksi nuottavenettä olisi
    ollut vastakkain. Takalon äijä, joka oli monet kesät kulkenut Ruijan merellä,
    ollen höösmanninakin, ja siellä nähnyt vaikka mitä kummia,
    lähti soutamaan lähemmäksi. Kummitus katosi, mutta nousi taas uudelleen
    ylös, ja kun Jans-Päkki pääsi lähelle, veurahti se veteen sellaisella
    tohauksella, että äijän vene tuli puolilleen vettä, ja äijäkin kastui
    läpimäräksi. Peirajärvessä, Enontekiön luoteisessa tunturimaassa,
    on joskus nähty tavattoman kalanvönkäleen niinkuin itse irtopirun
    viilettävän pitkin vedenpintaa, niin että muuten tyyni järvi on koskena
    kohissut.

    Kaikissa saivojärvissä asustaa vesikansaa, veden haltijaväkeä, joka
    näkymätönnä elää järvessä, mutta useasti kyllä näyttäytyykin maan
    ihmisille. Menee vain keväällä heti jäiden lähdettyä sulan veden
    rannalle, tömistää jaloillaan maata ja huutaa: ”Onko isäntä kotona?”
    Kyllä silloin kohta näytetään, millainen isäntä on järvessä.

    Mutta näyttäytyy järven isäntä ja haltijakansa monesti kutsumattakin
    ja kysymättä. Niinkuin Liepimäjärvelläkin Muoniossa, Ylimuonion
    takalistoilla. Siellä jäkälänpanijat kerran keksivät ison mustapukuisen
    äijänrumilaan kahlaavan syvässä vedessä vyötäisiään myöten. Miehet
    kummissaan meloivat lähemmäksi katsomaan ja sanoivat: ”Kuka tuo
    köriläs on? Souvetaan nokka halki!” Mutta äijä kääntyi päin ja
    katsella möllötti venemiehiä suurilla silmillään, jotka olivat kuin
    vanhanaikaiset ”plakkarikellot”, Siitä miehet ja naiset säikähtivät
    niin kolosti, että kiireesti pyöräyttivät veneensä ympäri ja soutivat
    pois, jättäen järven äijän rauhassa kahlomaan. Tämä tosiasia on
    tapahtunut vasta kymmenen vuotta sitten.

    Oostajärvelläkin, joka on kaksipohjainen saivojärvi Muonion kirkonkylän
    lähimailla, on monet kerrat nähty vesikansaa. Kerrankin kun poikaset
    siellä ”pulimassa” ollessaan oikein ilvehtivät ja ylpeilivät, ilmestyi
    rannalle kuusien pituinen, rääsyinen, ontuva akka ja pelotti uimamiehet
    pois. Kerran taas samalla järvellä nähtiin akan pieni tytär, ja
    jopa sitten ilmestyi itse järven isäntä, iso mies ketunnahkaisissa
    vaatteissa. Mutta ketunnahka-ukko oli hyvännäköinen äijä, joka ei
    herättänyt ollenkaan kammoa, sillä haltijaväessä on asia samoin kuin
    ihmiskunnassakin: toiset ovat tylyjä ja kolonnäköisiä ja kammottavat,
    mutta toiset ovat hyvännäköisiä ja rauhallisia ja rakkaampia, eivätkä
    ensinkään anna kammoa, eivätkä ketään vistota. Haltijat eivät kyllä
    kaikille näyttäydy. Tavallinen jokapäiväinen ihminen, joka mistään
    välittämättä vain olla vällöttää, ei näe niitä koskaan. Mutta
    rupeaapa vain saivojärvellä ilvehtimään ja ylpeilemään, niin saa pian
    kostonsa. Oostajärvellä saivat kalamiehet kerran reivillä kahta vaille
    kahdeksankymmentä haukea samalla kertaa. Siitä ylpistyivät miehet,
    menivät taas, heittivät reivinsä ja röyhkeilivät:

    — Nyt me otammekin koko koranuksesta kaikki kalat!

    Mutta eivät saaneet kalansukuakaan, ei yhtä päätä.

    Eivät uskaltaneet Muonion miehet tehdä sentään sillä tavalla kuin
    Kittilässä Karhulan Murri-Pekka, joka muorineen oli kalaa pyytämässä
    Ahvenjärvestä Paanosenjoen latvoilta. Kun järvi ei antanut mitään,
    vaikka he kävivät palvoskiveänsäkin puhuttelemassa, suuttuivat he,
    kapusivat korkealle rantatörmälle ja rupesivat vierittämään kiviä
    järveen. Suuren lohkareen jo laskivat pahdalta kierimään ja mielissään
    katselivat, kun se poukkoili pensaasta toiseen. Mutta silloin nousi
    järvestä lappalaisäijä polvilleen veden pinnalle ja avossa sylin
    odotteli ja siirrälteli aina sitä mukaa kuin kivi kiepsahteli syrjään.
    Kun kivi putosi alas, otti äijä sen syliinsä ja laski sievästi veteen.
    Kauhuissaan pakenivat kalamiehet pois koko järveltä.

    Mutta niille kalamiehille, jotka pyhittävät ja siunaavat veden,
    eivät koskaan kolonnäköiset vedenhaltijat näyttäydy eivätkä tee
    mitään poikkipuolista. Heille esiintyy haltija vain ystävällisenä ja
    hyvännäköisenä. Vesi onkin aina pidettävä pyhänä ja oikeassa arvossa;
    sitä ei saa kirota eikä sen kanssa pitää mitään ilvettä; vesillä
    ollessa ei liioin saa vihellellä. Tuulta kyllä saa vesillä liikkuessaan
    loitsia ja viheltää, jos tietää itsensä taitavaksi veneenhoitajaksi.
    Silloin saattaa sanoa:

    — Tuuli, nouse tuulemahan,
    mailmanranta, riehumahan!
    Meren Musti, tsöh!

    Ja sitten viheltää, niin kyllä haltija nostaa vihurin.

    Toisissa saivojärvissä on niin arat haltijat, etteivät ne kärsi puhetta
    eivätkä minkään korttoelävän nimeä. Sellainen arka vesi on Vuontissaivo
    Enontekiöllä, Lätäsenon päällä, Saimatunturin juurella, jossa on koko
    joukko muitakin saivoja. Vuontissaivolla kun ollaan nuottaa vetämässä,
    ei saa puhua mitään, ei mainita korttoa eikä mitään saastaista elukkaa,
    ei petoeläintä eikä kissaakaan. Muuten ei saivo anna kaloja. Vieläpä
    vaatii vesi tupakkaa uhriksi, että antaisi paremmin. Samanlainen
    arka haltija on Matilaisensaivossakin Ounasjärven alapäässä. Sekään
    ei suvaitse minkäänlaista puhetta eikä kolinaa. Vanha kirkkoväärti,
    Juhani Hetta-vainajakin, oli siellä kerran nuotalla, ja nuotta oli
    kaloineen jo aivan apajalle tulossa. Mutta silloin karjaisi puittio:
    ”Jo näkyy kaloja!” Siitä heti kaikki kalat paneutuivat kuolleiksi,
    löivät kyljellensä ja menivät yli paulan. Eikä saatu yhtään kalaa.

    Monet saivojärvien haltijat ovat lapinpahnaa. Kittilän Paarnajärvelläkin
    oli kerran Tepsan vanha äijä nähnyt peskipukuisen lapinämmän juoksevan
    rannalla nuottatauvot kainalossa ja kuullut sen huutelevan:

    — Paarneh vuolkin kainutta,
    paarnai vuolkam kainukoita![19]

    Paarnajärven vanhat haltijat olivat parhaillaan kalastushommissa, sillä
    vesikansa käy kalassa niinkuin maanasuvaisetkin, pyydellen omassa
    kotijärvessään. Koutokeinon Pajasjaurilla, joka on suuri järvi Suomen
    rajamailla, näki Aitjärven ukko kerran, ajaessaan talvella porolla
    verkkopyyntiin, koko lappalaisjoukon kalahommissa. Poroineen olivat
    kalamiehet järvellä ja kovalla kiireellä sysivät verkkoja jään alle.
    Mutta sitä mukaa kuin ukko ajoi lähemmäksi, siirtyivät verkkomiehet
    yhä edellä pohjoista kohden, tullen aina pienemmiksi ja pienemmiksi,
    viimein kuin koiriksi ja sitten kaikki kadoten.

    Vesikansa hoitaa karjaakin samoinkuin maahiaisväki sekä maan päällä
    asuvaiset. Monesti nousee vedenkarja järven rantaruohikkoon syömään,
    painuen sitten taas järveen, ja joskus käyvät vedenmuorit itse
    karjaansa maalla paimentamassa. Kelontekemän Koskaman Kaisakin sai
    kerran nähdä, kun vanha lapinmuori nousi järvestä lehmäkarja perässään
    ja lähti astelemaan metsää kohden. Metsästä käsin tuli toinen muori,
    pitkä ja laiha, kumarteli järvenmuoria ja sanoi; ”Täälläkö tekin
    olette?” Toinen selitti: ”Mie tehen lehmille uutta tietä, kun vanha tie
    on koskettu ja pilattu.” Ja järvenmuori selitti metsänmuorille, kuinka
    Koskaman asukkaat ovat vainioillaan ja pelloillaan sotkeneet hänen
    karjapolkunsa. Haastellen astelivat muorit karjan edellä ja painuivat
    metsään.

    Vesikansan karjaa saattaa vallata samalla tavalla kuin maahiaisenkin
    karjaa. Rikinä-muorikin meni kerran Tepsassa tulukset kourassa
    vahtimaan vesikarjan laidunpolulle, ja kun karja tuli lähelle, lennätti
    hän tuluksensa yhden lehmän ylitse, juoksi kellonriesimeen ja talutti
    elukan kotiinsa. Navetan edessä heitti muori hameensa lehmän päähän,
    pyöräytti elukan kolme kertaa ympäriinsä, ennenkuin vei navettaan.
    Ja sitten lehmä kyllä pysyi talossa, lypsi paljon ja teki vasikoita.
    Rikinä-muori jätti talonsa ja karjansa Kaija-tyttärelleen, ja Kaijan
    poika, Jussa-äijä, sai sen jälkeen periä maat ja karjat; sitten tuli
    perilliseksi Jussan poika, Lassi, joka kuoli viisi, kuusi vuotta takaperin
    . Talossa on vieläkin samaa vedenlehmän sukua, mustankirjavaa
    rotua, sellaista lyhytjalkaista, lyhytraatoista, pyöreää lajia. Samaa
    mainiota vesirotua on sieltä sitten saatu muuallekin. Jussa-äijä antoi
    kumminlahjana nuorukaisvasikan Alatepsan Jussalle, joka oli Koskaman
    muorin veljenpoika, ja Alatepsasta taas Koskaman muori hankki alun
    komeaan vedenlehmän-lähtöiseen karjaansa.

    Ihmeellisiä vesiä ovat myöskin Lapin kaltiot, pienet kuohuvat
    hetteet ja lähteet tunturien ja tievojen juurilla. Niissäkin on
    kirkas ja hohtava saivovesi, elävä vesi, joka iänkaiken kuin aina
    uudesta syntyneenä iloisesti pulpahtelee maanalaisista pimennoista
    ylös kirkkaaseen päivään, kohahdellen kuin ikuisesti nuori veri
    ihmissydämessä. Maanalaisista elämänlähteistä nouseekin saivovesi
    puhdistuneena tunturinjuuriseen pikku kaltioon, ja imee siellä itseensä
    maan salaisia väkeviä voimia, niin että kaltioiden saivovesi on kaikkia
    muita maanvesiä merkillisempää ja voimallisempaa.

    Lapin erämaita kiertävä ja erämaissa asustava kansa, alituisesti
    luonnon kanssa kosketuksissa ollen, onkin oppinut ymmärtämään kuohuvien
    kaltioittensa ihmeellisen voiman ja käyttämään sitä hyväkseen.

    Lapissa on paljon kuohuvia kaltioita, joissa tunturien alta hersyvät
    vedet kumpuavat ilmoille. Mutta vain harvat ovat tulleet huomatuiksi
    ja saaneet merkkilähteen maineen, lukemattomien muiden saivovesien
    jäädessä erämaihinsa vain omiksi iloikseen pulppuilemaan.

    Sellaisia ihmelähteitä on Santsinlähde Enontekiön Peltovuoman
    lähimailla, neljänneksen matkan kylästä pohjoiseen. Kaltio on koko
    seutulaisten parannuspaikka, Betesda, johon paikkakunnan sairaita
    saatellaan saamaan parannustaan. Varsinkin kaikenlaisiin tarttumuksiin,
    rupiin ja vammoihin sekä maasta että vedestä hinkautuneisiin rohtumiin
    on lähteen vedessä parantava voima. Pitää vain pistäytyä kolme kertaa
    kaltiossa, peseytyä siinä ja joka kerta kyykistyä umpisukkeloon. Mutta
    ilmaiseksi ei saivoveden haltijoilta saa pyytää veden voimaa, vaan
    lopuksi on heitettävä lähteeseen joku rahalantti, nappi taikka muu
    pikku esine uhriksi ja korvaukseksi sekä sanottava:

    — Ve’en uhri
    ja sairaan terveys!

    Siitä vasta antaa kaltion vesi parantavan voimansa. Maitoruvessa
    käytetään lasta lähteessä, piirrellään neulalla ja neula heitetään
    veteen ja sanotaan:

    — Menköön neulan matkassa tauti sinne!

    Lakson Mikko, paikkakunnan paras parantelija ja vammojen sekä maan
    pyörryttäjä, oli aikoinaan kuin Santsin ylilääkäri. Hän käytti aina
    potilaansa kaltiolla, kolmesti ne siellä valoi ja painoi sukelluksiin,
    niin etteivät hiuksetkaan näkyneet, ja heitti heidän puolestaan uhrit
    veteen.

    Samanlainen parantava uhrikaltio on myöskin Poikkijärven eli Mojotien
    kaltio, kaunis, kolmi-, nelimetrinen maansilmä Ounastunturin juurella,
    Ounasjärven etelärannalla, vastapäätä Hetan. Sinne
    hettalaiset saattelevat tarttumatautisiaan, pesevät ja käyttävät
    upposalla ja heittävät maksuksi neulan sekä uskovat, että neulanen
    lähteessä pistelee tautia, jolloin sen pakostakin on poistuttava
    sairaasta.

    Kuttaisen kylällä, joka on korkealla Muonionjoen päällä Palojoensuusta
    pari penikulmaa ylöskäsin, on Kurkionniskan lähellä, joen
    pohjoisrannalla, niinikään oma Betesdan lammikkonsa, Rovannenän
    alustakaltio. Lähdettä sanotaan myös Noitakaltioksi, ja on se
    kymmenkunta metriä leveä, kirkas, ruostevesinen hete korkean, jokea
    kohden juoksevan hiekkatievan päättymillä. Keskellä kaltiota on
    sammaltunut pikku saari, johon rannalta vie porraspuu. Sitä myöten
    astuvat tietäjät potilaineen saarelle parantamistyötänsä toimittamaan.
    Kuttaisen Noitakaltio on huomattu hyvin terveelliseksi; jo vanhat
    ihmiset ovat tutkineet sen lääkekaltioksi, kun siitä vielä ojakin
    virtaa länttä kohden. Lähteellä käyvät suomalaiset, Ruotsin Kuttaisen
    kylä, lappalaiset ja kaikki lähimailla asuvaiset. Sinne saatellaan
    silmäkipeitä, vamman saaneita, rokko- ja rupitautisia, pitaalisia
    ja kaikkia, joita ahdistaa mikä tahansa ulkonainen tuska. Kaltiossa
    sairas pestään, upotetaan hänet siihen, painellaan sammalilla ja
    luetaan parannussanoja. Lopuksi heitetään veteen rahaa taikka
    muuta ”rauvanpuolta”, sillä jos ei sitä tee, eivät luvut eivätkä
    välikappaleet auta mitään. Mutta jos kaikki toimitetaan niinkuin asia
    vaatii, lähtee kaltiosta varma apu. Iskon Fiinakin Kuttaisesta, joka
    oli pureskellut putkentyveä ja saanut siitä maan tartunnan suuhunsa,
    niin että löi lopulta koko naamankin rupeen, meni Noitakaltiolle, pesi
    ja pyyhki sammalilla kasvonsa ja ruumiinsa sekä antoi kaltionhaltijalle
    uhrin. Hetipä myös rupesi maantartunta pyörtämään ja tuskat loppuivat.

    Samoilla tunturimailla, Ruotsin puolella, Kaaressuvannon kirkonkylän
    vierellä, on seutukunnan kuulu Hilkukaltio, kuohuva lähde, jonka
    pohjasta alituisesti kylmä vesi kumpuaa. Tämä hete on etupäässä
    silmätautisten parannuspaikka. Sen viileällä vedellä on tunturien
    savuisten kotien kansa jo vanhastaan käynyt kipeitä, vettävaluvia
    silmiään huuhtelemassa, ja yhtä ahkerasti Hilkulla vieläkin
    käydään. Muuankin lapinäijä pystytti kotansa kaltion äärelle,
    asusti siinä koko kesän, käyden joka päivä parannuspesulla ja
    antaen uhrinsa vedenisännälle. — Samanlainen parannuskaltio
    on Luspavaaralla Nunastunturin nenällä, yläpuolella kaunista
    Kelottijärveä, Kelottijärven talon tienoilla. Siitäkin etsitään apua
    maan aiheuttamille raville, ja kolme kertaa pitää siinäkin käydä
    umpisukkelossa ja sitten heittää uhrit sijaan.

    Yhä vieläkin korkeammalla tunturimaissa, jo Könkämäenon päällä,
    vielä Vittangista pohjoiseen, on Suppimuotkan kaltio. Se on lähellä
    Suppijärveä, Suppivaaran juurella, vain pieni kirkas silmä, ympyriäinen
    kuin muuripata. Tämä aution puuttoman erämaan kirkas saivosilmä on
    havaittu erinomaiseksi parannuskaltioksi. Lähteen pohjaan, jonka
    hiekkakin on kirkasta kuin kristalli, on pudotettu valkea kivi paikan
    merkiksi, ja kaltion äärellä on kivipaasia kuin vartavastisina
    istuimina. Vieritse kulkeekin seudun kalamiesten polku, ja retkillään
    istahtavat kalanpyytäjät kaltion kiville levähtämään ja ryyppimään
    kirkasta saivovettä. Suppimuotkan kaltion vettä ei näet käytetä
    ulkonaisiin pesuihin, eikä siihen potilaita paineta upposalle, vaan
    vettä juodaan, joten sen voima vaikuttaa sisällisesti.

    Ja se vaikuttaakin. Kun Siikavuopion Johan-Petteri ukkokin kulautteli
    sitä sairauteensa, tuli hän pian terveeksi; samoin sai myös
    Matias-vainaja, Johan Petterin isä, sen voimalla terveytensä takaisin.
    Kaltion vesi onkin niin parantavaa ja niin terveellistä, että kaikista
    viisaimmankin tohtorin kuulemma häätyy tunnustaa se mahdottoman
    voimalliseksi. Puoli tuntia sitä nautittua sen merkillinen vaikutus jo
    alkaa tuntua.

    Maasta saa tämäkin vesi ihmeellisen voimansa ja väkevyytensä sekä
    puhtaan kirkkautensa, sillä maasta löytyvät kaikki väkevätkin aineet ja
    välikappaleet sekä merkilliset voimat, mitä näin luonnosta on saatavana.

    Ihmeellisimpänä esiintyy se Lapin saivoissa ja saivovesissä.