Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    WANHAN LAPINKIRKON TARINA

    Kauan sai Lapinkorven nahkapukuinen kiertäjäkansa elää häiritsemättä
    omassa uskossaan, palvoa omia metsäjumaliaan, pänyttää noitarumpua ja
    luottaa kotoisten tietomiestensä isiltä perittyihin oppeihin, satoja vuosia
    vielä senkin jälkeen kun muut kansat jo olivat omistaneet
    uuden uskon. Etelässä kirkonkellot kaikottelivat erämaista entisiä
    peikkoja ja kastevesi pesi pois kansan vanhaa uskoa, mutta tunturien
    maata ei malmin helinä häirinnyt, eikä poroja paimentavaa metsäläistä
    pyritty huuhtelemaan siunatuilla vesillä. Porokellot vain poukkuivat
    Lapinkorvessa, kumisi tietäjän kannus, ja pyhinä vesinä olivat kirkkaat
    tunturien saivot sekä tietomiesten taikapesut. Tehtiin kyllä jo
    puolivälissä 1200-lukua Lapin erämaihin muuan ristiretki ja väkipakolla
    työnnettiin kasteveteen kymmenkunta metsäläistä, mutta kastetut
    lappalaiset riensivät ristiherrain lähdettyä heti omille kaltioilleen
    ja huuhtoivat elävillä saivovesillään pois heidän saastutuksensa.
    Kovin vähäisiksi ja tuloksettomiksi jäivät nekin yritykset, joita
    1300—1400-luvuilla tehtiin lappalaisten käännyttämiseksi. Piispa
    Hemmingin mainitaan Torniossa 1340-50:n vaiheilla kastaneen
    parikymmentä pakanaa, ja kuningatar Margareetan hallitessa, 1300-luvun lopulla,
    saarnaili uutta ihmeellistä oppia erämaiden sijtapaikoissa
    kristinuskoon kääntynyt lappalaiseukko, Margareeta; seuraavan sataluvun
    alussa lähetettiin kotakansan luokse Toste-niminen pappi. Mutta vasta
    1500-luvulla aloitettiin Kustaa Vaasan toimesta ankarampi hyökkäys
    Lapinkorven erämaahan. Lähetti kuningas silloin muutamia pappeja
    sekä luostareista karkotettuja munkkeja saarnaamaan peskipukuiselle
    kansalle pelastusta, hävittämään heidän pyhiä paikkojaan ja kastamaan
    metsäjumalien palvojia uuden opin tunnustajiksi.

    Näiltä ajoilta alkuisin on Enontekiön Lapin ensimmäinen kirkko,
    Rounalan kirkko,[21] joka jo 1500-luvun puolivälissä rakennettiin
    Rounalan jutamakunnan alueelle, mikä siihen aikaan käsitti nykyisen
    Ruotsin-Lapin pohjoisimman osan, lisäksi vielä Koutokeinon sekä
    Enontekiön aina Muonion seutuja myöten.

    Jylhässä erämaassa sai kaukaisen Lapin ensimmäinen paikkansa,
    jopa aivan ”villitunturissa”, jossa vielä siihen aikaan Stallot,
    maahiaiset ja saivojen kansa sekä lappalaisseidat hallitsivat.
    Korkealla Könkämäenon päällä, vain kolmisen penikulmaa Kilpisjärvestä
    alaskäsin, Ruotsin puolella väylää, on nykyään Vittangin talo. Talosta
    neljä, viisi kilometriä länteen, suurien tunturien ja paljakkain,
    Kirkkovaaran, Sapihoivin ja Toolisoivin lomassa, Veivijärven,
    Kirkkojärven ja Sudijoen seutuvilla, on vieläkin aukea tasainen siljo,
    joka lienee jo ikivanhoista ajoista ollut lappalaisten talvisena
    kokous- ja markkinakenttänä sekä pyhänä palvontapaikkana. Tänne
    kohotettiin erämaan esikoistemppeli. Vanhojen muistelusten mukaan
    rakensi sen kolme uuteen uskoon kääntynyttä lappalaisveljestä.
    Penikulmien päästä, tunturien takaa, Norjanmeren rannalta, vedättivät
    veljekset hirsiä puuttomaan tunturiseutuun ja tekaisivat temppelin
    lapinkoivikkoon, pienen Kirkkojärven länsirannalle, korkean,
    tunturimaisen Kirkkovaaran eteläiselle laidalle.

    Ei ollut erin suuri eikä komea tämä lapinveljesten laatima
    tunturikirkko, ollen vain harmaa, neliskulmainen, 12 kyynärää pitkä
    ja 9 leveä rakennus. Pari pientä ikkunaa oli, ja sisässä joitakuita
    penkkejä sekä alttari ja saarnatuoli. Eikä ollut kovin mahtava
    kellokaan, mikä sitten alkoi kirkolla helkyttää erämaalle uutta aikaa
    — olipahan vain kahdeksan naulan painoinen vaskikulkunen, kuin suuri
    aisakello. Mutta vaikka sen heikko ääni ei kantanutkaan kauas tunturien
    taakse, vierivät viestit siitä sekä uudesta merkillisestä lantalaisten
    jumalan palvospirtistä sitä kauemmaksi. Kotakansasta oli hirsihuone
    kuin palatsi verrattuna heidän metsäjumaliensa asentosijoihin, ja
    porokellon helinään tottuneelle kiveliönmiehelle soi ristinjumalan
    suuri kulkunen kuin tuomiokello. Loppua ja tuomiota se paukuttikin
    heidän vanhoille jumalilleen.

    Kirkolle, vanhaan kokouspaikkaansa, kerääntyi kansa edelleenkin
    suurin joukoin, ja silloin sinne saapui etelästä pappikin julistamaan
    uutta oppia ja valamaan vedellä niitä, jotka tahtoivat luopua isiensä
    uskosta. Saapui sinne vanhaan tapaansa myöskin etelän kauppasaksoja
    vaihtamaan rihkamaansa Lapin ukkojen tavaroihin. Niin muodostui
    Rounalan kirkolle suuri Lapin markkinapaikka, johon riensi väkeä sekä
    etelästä että pohjoisesta. Ilmestyipä markkinapaikalle kuninkaan
    veronkantajakin vaatimaan lappalaisilta veronahkoja, tuli tuomarikin
    apumiehineen tunturikansan riitoja käsittelemään. Kirkon lähelle kohosi
    pian kauppiaiden pikkupirttejä, sekä tupanen, jossa pappi saattoi
    saarnamatkallaan majailla.

    Oli tänne etelän matkamiehillä taipaleet kuljettavina, monien tunturien
    yli he saivat ajella, ja olla vaarassa jos toisessakin. Pitkänä jonona
    juoksevan Rostojaurin ohitse Kummaenoon asti ulottuvan Rostotunturinkin
    Kalmuskursuun vierähti kerran Rounalan matkalla tuomarin tulkki, ja
    päätönnä löydettiin mies kursun pohjalta.

    Markkina-aikoina oli kirkkokentällä tunturilaaksossa elämää ja menoa.
    Mutta sitten taas jäivät kirkko ja tyhjät markkinatuvat pitkäksi aikaa
    ypöyksinään tunturien turviin. Vain silloin tällöin joku erämaita
    kiertävä lappalainen juti suurine porokarjoineen ohitse. Arastellen ja
    äänetönnä kiersi erämaan mies aution pyhätön, sillä kirkonjumala oli
    pelottava olento, joka saattoi kostaa vielä ankarammin kuin tunturien
    jumalat, jos sen ohitse kulki meluten ja kelloja kilistellen.

    Saatiin pikku kirkon hoiviin pieni hautausmaakin, nelikulmainen,
    12 x 15-metrinen kenttä; sen siunattuun multaan laskettiin
    erämaa-seurakunnan vainajat viimeistä tuomiota vartomaan. Vain
    nahkoihin taikka louteisiin kääräistyinä tai puukoperoon huollettuina
    kuopattiin sinne monet metsän lapset. Ensimmäisenä kerrotaan pyhään
    kenttään kätketyn kirkon rakentajaveljeksistä ensimmäisen peruskiven
    laskija, ja niin pääsi rakennusmies esikoisena lepäämään oman
    pyhäkkönsä hoiviin.

    Mutta kovin kaukana ja syrjäisessä erämaassa oli Rounalan kirkko ja
    markkinapaikka niiden lappalaisten — ja lantalaisten — mielestä,
    jotka asustelivat jutama-alueen läntisillä ja pohjoisilla laitamilla,
    Suontavuomassa, Hetassa, Muonion seutuvilla, Peltojärvellä,
    Koutokeinossa, Aviovaarassa ja Tenon varsilla. Niinpä aikojen vieriessä
    tulikin kysymys uuden kirkon rakentamisesta jonnekin alemmaksi
    ja keskemmälle seutukuntaa. Suontavuomalaiset Palojoen juoksulla
    rupesivat jo omalle kokoontumispaikalleen, pienelle Markkinajärvelle,
    pystyttämään temppeliä. Mutta siihen taas eivät toiset tyytyneet.
    Tehtiin silloin vanha taika: heitettiin Kaakelissa, Rounalan kirkon
    tienoilla, hirsi Könkämäenon kuljetettavaksi. Ja eno otti hirren
    huomaansa, kohisten heittelivät kosket sitä alemmaksi ja alemmaksi,
    ja viimein osui kohtalopuu rantaan Lätäsenon suuhun, kuusi, seitsemän
    penikulmaa alapuolelle Rounalan seutua.

    Oikeaan paikkaan puu osuikin. Könkämäenon ja Lätäsenon yhtymillä on
    suuri jokisuvanto, Muonionjoen lähtökohta, ja suvannon pohjoisrannalla,
    pienen Kuonnajärven ja suvannon välissä, korkea komea kunnas, kuin
    ainakin aiottu merkkipaikaksi.

    Ja siihen sitten kunnaan harjulle, uusi Lapin kirkko rakennettiinkin
    1661.

    Ei ollut tämäkään temppeli suuren suuri: 22 kyynärää pitkä, 12 leveä,
    ja korkeutta lattiasta katonreunaan 6 kyynärää 6 tuumaa korttelia. Mutta
    edeltäjäänsä, pikkuiseen tunturitemppeliin verraten oli Lätäsenon kirkko
    jo aivan suurenmoinen. Ikkunoitakin oli seitsemän suurempaa
    ja pienempää lyijyristikkolasia — sivuseinillä viisi, 7
    leveää, 10 korttelia korkeaa, kuorissa korkea kapea kaksiosainen ikkuna
    ja sitä vastapäätä lehterin yläpuolella 3 korttelia korkea, 7 leveä
    valoaukko. Ovia oli kaksi, ja länsipäädystä kohosi 6 kyynärää 6 tuumaa
    korkea nelikulmainen kellotorni. Sisustukseksi saatiin saarnatuolit,
    alttarit, nelisenkymmentä penkkiä, sitten parileiviskäinen
    messinkinen kynttiläkruunu, rautaisia ja tinaisia kynttiläjalkoja
    ja seinäpitimiä, jopa alttaritaulukin sekä muita kuvia seinille. Ja
    lopuksi, v. 1791, saatiin kirkkoon lehteri sekä pieni viisikyynäräinen
    sakastirakennus kirkon kylkeen, vieläpä viereen 6 x 7-kyynäräinen
    kaksiovinen ”ullakko” ruumispaarien, jalkapuun ja multauskojeiden
    säilytyssuojaksi. Samoihin aikoihin lienee kirkko laudoitettukin ja
    maalattu sekä sisästä että ulkoa. Sisälaudoistus maalattiin valkeaksi,
    vasta tehty, komeasti leikattu saarnatuoli, samoinkuin alttaripöytä ja
    lehterikaiteet sekä ikkuna- ja ovipielet siveltiin sinisiksi, mutta
    lehterin kannatinpylväät ja monet muut koristeet vedettiin punaisella
    ja alttariaitaus vihreällä, penkit keltaisella. Ulkopuolelta kirkko
    punattiin, ja paanukatto vetäistiin tervalla.

    Rounalasta tuodulla, 8-naulaisella kellolla alussa kilkuteltiin, mutta
    sitten kun pikku rounalalainen särähti halki, hankittiin 1706 uusi,
    oikein puolineljättä leiviskää painava kello, vieläpä jonkun ajan
    päästä toinenkin, kolmileiviskäinen. Siitä lähtien Lapin kaukainen
    kulma kumahteli jo kahden malmikellon soinnista.[22] Kummastellen
    kuunteli tunturikansa suurien kellojen komeaa kumahtelua, ja ihmeissään
    se astui ristinjumalan koreaväriseen pirttiin.

    Kirkon suojiin laitettiin täälläkin vainajainpelto. Hirsistä salvetun,
    toista metriä korkean, laudoilla harjatun aitauksen sisään suljettiin
    sekä kirkko että hautausmaa, 35 x 40-metrinen kenttä. Ja niin kohosi
    temppeli kunnaallaan kuin mikäkin entisaikainen puuvallituksilla
    ympäröity korpilinna.

    Lätäsenon kirkkokumpu kehittyikin sitten koko seutukunnan suureksi
    keskuspaikaksi ja sai nimekseen Enontekiö, joka tuli koko pitäjänkin
    nimeksi.[23] Etelämpänä Ruotsin-Lapin tunturimaissa olevaan
    Jukkasjärven emäseurakuntaan, joka sai kirkkonsa 1680, kuului Enontekiö
    alussa kappelina, kunnes 1747 pääsi itsenäiseksi seurakunnaksi.

    Rakennettiin tänne erämaahan pappilakin. Lätäsenon ja Könkämäenon
    väliselle niemekkeelle, Markkinasuvannon länsirannalle, jyrkälle
    Sorvaisentörmälle, vastapäätä Ruotsin puolella olevaa Sotanientä.[24]
    Mutta kun suuri tulva[25] kerran ahdisteli papin asuntoa, siirrettiin
    se kirkkokummun laitamalle, satasen metriä kirkosta länteen. Komea
    oli papintalo senaikaiseksi tunturipappilaksi, vaikkakin vain
    harmaa hirsirakennus ja huoneet mataloita — 2,10-2,20 m korkeita
    — pieni-ikkunaisia. Portaat olivat etelää kohden, ja pitkästä
    kapeasta eteisestä päästiin suoraan isoon saliin. Vasemmalla oli
    keittiö nurkkakamareineen, oikealla papin pieni virkahuone, jonka
    kalkkilaastilla silatut seinät ja katto olivat noesta mustuneet, sekä
    vielä pienempi makuukomero. Päivätöntä pohjaista kohden avautuivat
    ikkunat, vain keittiön sekä virkahuoneen ainoa ikkuna katsoivat päivään
    päin.

    Täällä äärettömien korpien helmoissa erämaan kansan sielunpaimenet
    elivät ja saarnasivat. Täällä Olaus Sirma, Enontekiön ensimmäinen
    kappalainen, lappalaissyntyinen ja Upsalassa oppinsa saanut pappi,
    kävi vuosina 1675-1719 ankaraa taistelua heimolaistensa vanhaa
    uskoa vastaan, samoihin aikoihin kuin Gabriel Tuderus, toinen
    tuima hengen mies, sorti ja tuhosi Kemin-Lapin vanhoja pyhättöjä.
    Noituudesta Sirma monesti ahdisteli kansaansa, vaikka itsekin
    noitiin uskoi,[26] huonosta elämästä heitä haukkui, vaikka monta
    kertaa itsekin erehtyi juopotteluun ja tappeluun, jopa sai kerran
    maksaa sakkoakin vallesmannin, Maunu Martinpojan, pieksämisestä.[27]
    Ankarana ”Herr’-Vuolevina” jäikin Sirma elämään kansan muisteluksissa.
    Täällä Jukkasjärven pappi, Johan Tornberg saarnaili Sirman jälkeen
    ja samoin Michael Wichman; turkulainen Henrik Ganander toimi
    vuosina 1730-1744 ja lahjoitti seurakunnalleen kirkonkellonkin
    sekä valatti uudestaan haljenneen Rounalan kellon;[28] täällä
    myös Salomon Tornberg, vahva mies, joka saattoi veneenkin täysine
    väkineen vetäistä järvestä maalle, vaikutti Gananderin seuraajana,
    kunnes 1773 kuoli kuumeeseen ja pistokseen; hänen sukuaan elää
    vieläkin Ruotsin-Lapin lantalaistaloissa. Eli täällä sen jälkeen
    armovuosien ja väli-ajan saarnaajana Daniel Engelmark; Erik Grape
    raitioi tunturikansaa kolmattakymmentä vuotta (1787-1809).[29]
    Kansanmuistelusten ”Herr’-Erkki” oli toimekas järjestyksen mies,
    korjautti ja maalautti satavuotisen rappeutuneen kirkon, parannutti
    vanhan pappilankin, piti huolta kansan-opetuksesta[30] ja antoi ankaria
    määräyksiä vainajain hautaamisesta[31] sekä kansan kirkossa käynnistä.
    Kauniilla huolellisella käsialalla kirjoitti Grape kirkonkirjansa
    samoinkuin kaikki muutkin asiapaperinsa. Lappiin kuoli ja Lapissa sai
    Herr’-Erkkikin” leposijansa, ja hänenkin sukuaan elää vielä Ruotsin ja
    Suomen-Lapissa sekä Länsipohjassa.

    Ei liene sielunpaimenen elämä ollut näillä kaukaisilla perukoilla
    kovinkaan kadehdittavaa eikä suurellista. Yksitoikkoisia lapinpäiviä
    he saivat viettää, talvisin ajella porolla, kesäisin sauvoa koskia,
    raivata ja raivauttaa niittyjä, tehdä heinää ja hoitaa lehmiä sekä
    kalastella Lapin vesissä. Oli papeilla oikein omituisena kalavetenään
    Muonionjoen eteläpuolella Mannajärvi, johon muut eivät saaneet mennä
    pyydystelemään.[32] Papit kyllä saivat kalastella muissakin vesissä.
    Herr’-Erkkikin” kävi Lätäsenon varrella pienissä tunturijärvissä
    pyytämässä siikaa, ja joella, neljänneksen ylös Markkinasuvannosta,
    on vieläkin kenttä, jota sanotaan ”Herr’-Erkin valkamaksi”. Kalaa
    ja poronlihaa olikin papeilla yltäkyllin, mutta pellonviljaa saivat
    lappalaiset noutaa sielunpaimenelleen Torniosta asti, joko talvella
    jutaa pororaidoillaan tai kesällä sauvoa neljinkymmenin penikulmin
    ylös Tornion- ja Muonionjokien äkäisiä koskia. Mutta ”Herr’-Vuolevin
    palkkajyville kävi keväällä 1677 hullusti. Ne oli talletettu Köngäsen
    pruukin patruunan Momman aittaan, kun suurtulva tempasikin aitan
    matkaansa, niinkuin Keksi laulaa:

    — Puodin Mommalta pudisti,
    Sijrman jyvät siirsi pois.
    Sinne Sijrman jyvät jouduit
    kahden puolen Karungia.

    Alituisessa yksinäisyydessä saatiin erämaan pappilassa kestää niin ilon
    kuin murheenkin päivät. Pari neljännestä Könkämäenoa ylös oli lähin
    lantalaistalo Maunu, jossa Sirman aikana asusti kuuluisa ja sangen
    ymmärtäväinen mies, Maunu Martinpoika; alaspäin enoa Kaaressuvannon
    lantalaisasutukselle oli viisi, kuusi neljännestä. ”Villilappalaiset”
    vain syksy- ja kevättalvin majailivat seutukunnalla jutaessaan
    Ruotsin-Lapin tunturimaiden ja Ruijanrannan väliä.

    Kirkkokummun pieneen kalmistoon, pikku koivujen suojaan, täytyi
    joskus kätkeä joku rakas omainen, ja sinne päättyi lopulta omakin
    erämaan taivallus. Kolme pappia kerrotaan haudatun kirkon multiin,
    itse temppelin sillan alle. Viimeksi joutui sinne ”Herr’-Erkkikin”.
    Kalmistossa lepää myös hänen pieni tyttärensä, joka hukkui
    Markkinasuvantoon. Niin kaipasi isä pikku tyttöään, että veisti
    siivekkään enkelinpään ja asetti sen kirkonseinälle; suvannon rannalle
    puuhun hän naulasi kuparilevyn, johon oli kaiverrettu tytön nimi, ikä
    sekä kuolinpäivä.[33]

    Mutta ”Herr’-Vuolevi”, lapinsynty, Enontekiön esikoispappi,
    haudattiin Rounalaan. Hän halusi sinne, Lapin ensimmäisen temppelin
    siunattuun kalmistoon, oman heimonsa seuraan, ollakseen
    ylösnousemuksessa ja viimeisellä tuomiolla joukkonsa johtomiehenä.[34]
    Rounalan tunturikirkko olikin tunturikodassa syntyneen Sirman
    mielipaikka. Sinne hän tuon tuostakin teki saarnamatkoja, jopa
    niin ahkerasti, että häntä lopuksi varoitettiin ainakin rukous- ja
    juhlapäivinä pysymään pääkirkolla. Ja kun jo 1600-luvun lopulla oli
    kysymyksessä Rounalan kirkon purkaminen, pyytää Sirma, että kirkko
    saisi seisoa paikallaan, jotteivät sen seudun lappalaiset pitkän
    matkan takia jäisi pois kirkosta. Oma heimo olikin Olaus-papille
    muita rakkaampi. Lapiksi hän sille puhui, matkusti kesäisin kymmenin
    meren rannalle kansalleen saarnaamaan, käänsipä lapiksi
    aapiskirjan, Gezeliuksen katkismuksen sekä muutamia salmeja, vaikka
    ei saanutkaan niitä painatetuksi. Lapiksi oli ”Herr’-Vuolevi” ahkera
    pauhaamaan, niin että täytyi antaa hänelle määräys saarnata vuoroin
    suomeksi, vuoroin lapiksi.

    Jumalan suuri luonto, Lapin rannaton äänetön erämaa, mikä
    kirkkokummulle niin suurenmoisena avautui, oli korven sielunpaimenella
    aina ihailtavana. Mahtavia tuntureita näki hän kaikkialla, katsoi minne
    tahansa, ja aavoja jänkiä ja vuomia oli silmäin edessä mittaamattomat
    matkat. Kirkkokummun alla aukeni laaja lehtorantainen Markkinasuvanto,
    johon lännestä työntyi komea Könkämäeno, luonteisesta taas pujottelihe
    koukerrellen Lätäseno Vakkovalta-, Seitavuopio- ja Kuonnajärvien lomitse.

    Niinkuin Lapin suuri koskematon luonto pohjattomine jänkineen,
    rannattomine aapoineen ja autioine tuntureineen oli säilynyt
    alkuperäisessä tilassaan, melkein yhtä alkuperäisenä luonnonlapsena
    vaelteli se kansakin, jota nämä sielunpaimenet olivat tulleet kutsumaan
    Herran kansaksi. Kirkon jumalan palvelijoiksi olivat kyllä useimmat
    kastetut, toiset väkipakollakin. Ja lähimailla raitioidessaan kävivät
    monet Herran temppelissä ”papan pauhaamista” kuulemassa sekä kirkon
    peräisen komean pöydän edessä polvistuen saamassa papin kädestä
    ”poramust ja juhkemust”. Mutta kirkosta päästyään monet taas
    tuntureillaan hiipivät vanhojen jumaliensa luokse uhraamaan ja lukemaan
    isiltä opittuja rukouksia. Käväisivätpä muutamat jo salaisin puolin
    kalmismaallakin uhritoimituksilla. Siellä seisoi kaakkoisnurkalla vanha
    petäjärutimo, paksutyvinen uhriaihki, jonka rosoiseen tyvikoloon
    uhrianti pistettiin. Kuolleilta ja hautausmaan haltijoilta toivoivat
    uhraajat poro-onnea taikka apua sairauteensa, sisusvikoihin,
    silmäkipuihin taikka muihin tauteihin.

    Pitkä oli näiden harvaan asuttujen erämaiden eläjien kirkkomatka,
    kymmenin penikulmin penikulman laidimmaisista kiveliön pälvipaikoista.
    Varsinkin kesäisin oli tiettömien taipaleiden kulku hankalaa, eikä
    metsien kansa tuntenut kovinkaan suurta kutsumusta vaivalloisiin
    kirkkomatkoihinsa. Mutta kun ”Herr-Erkki”, toimen mies, tuli papiksi,
    piti hän huolen, ettei kirkko jäänyt tyhjäksi. Tunturiseurakuntaansa
    päästyään hän jo marraskuussa 1788 kutsui koolle kirkonkokouksen,
    jossa hänen johdollaan määrättiin, että suuren pitäjän kaukaisimmankin
    kolkan oli saavuttava sanaa kuulemaan. Niinpä piti Maunusta ja
    Gunnarista, jotka olivat parin neljänneksen päässä kirkolta, samoin
    Kaaressuvannosta, johon oli toista penikulmaa, tulla kirkkoon joka
    sunnuntai. Idivuomasta, parin päästä, ja Kuttaisesta,
    kolmen penikulman matkalta, piti joutua joka toinen pyhä, ellei
    sattunut olemaan kelirikon aika. Palojoensuulaisten, viiden, kuuden
    penikulman päästä piti työntyä kirkkoon talvella joka kolmas sunnuntai,
    ja kesällä juhannuksena sekä Jaakon messuna. Kaikkein syrjäisimmät
    perukat, Hetta ja Peltovuoma, määrättiin taivaltamaan kymmen-, neljätoista-penikulmainen
    erämaansa kuusi kertaa vuodessa: neljänä
    suurena katumus- ja rukouspäivänä sekä jouluna ja pääsiäisenä. Ja
    tähän oli kansan tyydyttävä, painuttava kirkkomatkalle ainakin jonkun
    hengen joka talosta määräyksen mukaan. Palojoensuun Henrik Ohlsson Baas
    vain pani vastaan ja valitteli kesämatkojen vaivalloisuutta kovin
    koskisessa Muonionjoessa ja sanoi, että talvella hän kyllä rukattaa
    vaikka useamminkin. Mutta ”Herr-Erkki” arveli, että se joka rakastaa
    Herraa ja hänen pyhää sanaansa, tulee vapaaehtoisesti ja ahkerasti
    Herran huoneeseenkin. Samaa mieltä olivat muutkin Palojoensuun miehet.
    Niin piti Henrik Ohlssoninkin juhannuksena ja Jaakon messuna lähteä
    sauvomaan Muonion ankaria koskia Lätäsenon suulle.

    Lätäsenon kirkkokumpu tuli Rounalan sijaan Lapin perukan suureksi
    markkinapaikaksi. Monia kymmeniä pikkuisia, neli- ja viisiseinäisiä
    — n sekä 4 x 8 m — kauppiasten ”markkinatupia” sekä
    lappalaisten tavara-aittoja kohosi sikin sokin kummun joen- sekä
    pappilan puoleiselle rinteelle. Oli joukossa Nenättömän Heikinkin,
    lapinnoidan, kömmänä,[35] ja pappilan vieressä oli ”prykitupa”, missä
    pappi keitätti viinaa. Tuomarinkummulla, pappilan ja kirkon välillä,
    oli ”tuomarintupa” sekä siitä hiukan pohjoiseen, Kuonnajärven rannalla,
    nimismiehen asunto. Koko kumpu oli kuin pieni hökkelikaupunki keskellä
    Lapin erämaata. Ylinnä kohosi kuin kaupunkia valvoen komea Herran
    temppeli, alapuolella taas piti vartiota muita asumuksia muhkeampi
    papintalo.

    Markkinakummulle saapui helmi- ja maaliskuun vaiheilla koko pohjoinen
    maailma. Sinne nousivat Tornion kauppasaksat satoine tavarakuormineen,
    sinne Karjalan kupetsit riensivät lapin komeita turkiksia ostamaan,
    ja pitkinä raitoina, huutaen ja porokelloja kilkatellen, juti
    sinne loistavapukuinen Lappi Ruijanrantoja myöten, ahkiot täynnään
    lapintavaraa, poronlihaa, nahkoja ja turkiksia. Pyrki Lapin
    markkinoille kerran ruttokin, piiloutui torniolaisen hamppukuormaan ja
    pääsi nousemaan lähelle Lätäsenoa, Mannakoskelle asti. Mutta siellä
    sattui suuri lapinnoita vastaan, keksi heti, mikä kauhistus juroi
    ahkiossa — se kun aina lämpöisenä höyrysi ja sulatti lumen peitoltaan
    — ja määräsi koko ahkion upotettavaksi Mannasuvantoon. Sinne
    turmionkuorma heti työnnettiinkin, ja hirveästi parkaisten painui rutto
    jään alle. Etelän rihkamaa ja helyjä, kotavaatetta ja koreita verkoja,
    rautakaluja sekä hamppua ja viinaakin vedättivät Lappiin Tornion
    miehet. Joskus sattui Tornion kauppasaksalta tavara loppumaan kesken
    markkinamenojen. Silloin täytyi turvautua Nenättömän Heikin apuun.
    Niinpä kerrankin nouti Heikki Torniosta kauppiaalle keittokattiloita.
    Meni äijä illalla vain törmän alle, laulautui loveen ja aamulla jo
    tulla tomautti kauppiaan tuvan eteen ahkio täynnään kattiloita. Se ei
    ollut mitään ihmettä sellaisen suurnoidan yötyöksi, sillä hän saattoi
    ilmipäivälläkin päästellä porottomalla ahkiolla pitkin jäätynyttä
    jokiväylää, niin että rannat vain vilisivät.

    Markkina-aikana oli talvisen erämaan kummulla vilkasta menoa;
    monenkirjavana se kiehui ja kuhisi kuin valtava muurahaiskeko. Ajeltiin
    poroilla sinne ja tänne ja tehtiin kauppoja. Lappalaisten ahkiosta
    siirtyivät tavarat Tornion miesten kuormiin ja torniolaisten tuomiset
    nuoritettiin tunturimaiden raitoihin. Kumpaisetkin olivat tyytyväisiä
    vaihtokauppaansa. Torniolaisten viina teki parhaat kaupat; joskus
    papinrouvakin laittoi prykitupansa käyntiin, ja sitä mukaa kuin viina
    tippui torvista, kulahteli se markkinamiesten pulloihin ja kurkkuun.
    Ja sitä mukaa kohosi elämäkin erämaassa. Lannaniniehet lauloivat ja
    hoilasivat, rähisivät ja tappelivat, mutta lappalaiset vain hihkuivat
    ilosta, ajelivat joiaten poroilla ja kokoontuivat väliin sylikkäin
    yhteen ilokasaan koko peskiparttiossa joikaamaan ja hyppiä ressuttamaan.

    Markkinapäivinä saarnattiin markkinarahvaalle kirkossa evankeliumia ja
    jaettiin ehtoollista. Tuomarintuvassa istui lainmies selvittelemässä
    tunturimaailman eripuraisuuksia. Monet markkinarötökset joutuivat heti
    verekseltään lain kouriin. Ruttoahkion ajajankin vei hamppukuorman
    omistaja heti tuomarintupaan ja vaati korvausta tavarastaan, mutta
    kun todettiin asian laatu, vapautettiin mies kaikesta edesvastuusta.
    Sattui tuomarille joskus suurempikin juttu käsiteltäväksi, kuten
    esim. Uijajärven isänmurhakin: Uija-ukon poika oli surmannut
    isänsä kalaretkellä ja upottanut pata kaulassa Uijajärveen. Poika
    oli äkämystynyt siitä, että isä aina ensimmäisenä oli ennättänyt
    hotaisemaan kalakeitosta parhaat palat, siian korvamurun eli
    vietnarastikan, sekä lihakeitosta etukäteen peuran kaulassa olevan
    kiiremurun. Pojan rikos katsottiin kuitenkin kuolemansynniksi, sitäkin
    suuremmalla syyllä kun huomattiin, että murhamies oli kaksineuvoinen;
    hänet mestattiin ja teilattiin Teiliniemellä, Lätäsenon suussa,
    vastapäätä Markkinakumpua.

    Kun kirkkokummun luona tapahtui tällaisia kauheuksia ja vielä sen
    rinteillä, ihan vainajain leposijan vieressä, pidettiin niin hurjaa
    markkinamenoa, ei ole ihme, että paikalla kovin paljon kummitteli.
    Nähtiin monet kerrat harmaita äijänhaamuja ja monia muita kummajaisia
    liikkeellä. Tuomarintuvassakin, jossa markkinapäivinä miltei myötäänsä
    juotiin ja meluttiin, jatkoivat näkymättömät henget samaa elämöimistä
    ja möykkäämistä, kun tupa oli jäänyt autioksi. Ovikin monet kerrat ihan
    itsestään paukautettiin auki.

    Mutta Rounalan vanha pieni tunturitemppeli jäi melkein kokonaan
    unohduksiin. Silloin tällöin vain Jukkasjärven taikka Lätäsenon
    pappi kävi siellä saarnaamassa, kun porolappalaiset sillä kulmalla
    karjoineen kotailivat. Olipa kerran autioon temppeliin astunut joukko
    lappalaispoikia muka kirkonmenoa pitämään: toiset olivat istuneet
    penkkeihin sanankuulijoiksi, ja muuan pojista, Pieti Nutti, oli astunut
    saarnatuoliin, saarnaamaan muka hänkin.

    — Dast lee Herr’-Vuolev paafitam, dast aikom munki...[36] oli
    saarnamies aloittanut.

    Mutta silloin oli kirkon sillan alle haudattu Vuolevi-äijä noussut
    esiin, lähtenyt astumaan poikia kohden, ja kirkkomiehelle oli tullut
    äkkilähtö.

    — Allit muu guoddeh don pärgalas halddui![37] oli saarnamies
    kauhuissaan parkaissut, lähtenyt laukkaamaan toisten jälkeen ja ollut
    ulkona ennemmin kuin hänen sanankuulijansa.

    Hoidotta sai hylätty lappalaiskirkko rappeutua. V. 1794 ilmoittaa
    pastori Grape Hernösandin konsistorion tiedusteluun, että kirkon
    perushirret ja lattiapalkit ovat kovin lahoneet, välikatto rappiolla,
    saarnatuolista ja alttarista vain palasia jäljellä; samoin oli
    jäljellä muutamia penkkejä. Niin päättikin sitten mainittu konsistorio
    myydä vanhan temppelin neljästä, viidestä riikintaalarista Tornion
    kauppiaille. Kauppa kai sitten tehtiinkin, ja pikku kirkko muutettiin
    Jyygeän markkinamatkojen majataloksi Könkämäenon rannalle. Siellä,
    markkinamiesten pauhaamisia kuullen, lienee villitunturien temppeli
    viimein vaipunut maahan.

    Kirkkovaarassa, Rounalan kirkon entisellä paikalla, on nyt enää vain
    vanha kenttä kauniissa pikku koivikossa. Näkyy siljolla vielä kirkon
    muinainen sija, näkyy vanha hautausmaakin, ja kirkon sijalle on
    pystytetty muistokivi kirjoituksineen.

    Näin kävi vanhan Rounalan kirkon ja markkinapaikan, ja niin tuli
    vuorostaan käymään Lätäsenon mahtavammalle kirkkokummulle ja
    markkinakentälle. Senkin vuoro tuli joutua hylätyksi ja unohdetuksi.
    Pohjoisäärillä oleva Koutokeino sai oman pappinsa jo 1674 sekä kirkon
    1701, Utsjoki sai kirkkonsa 1700, ja 1741 erotettiin koko Koutokeino,
    Karasjoki ja Aviovaara Ruotsista ja yhdistettiin Norjaan.

    Sitten tuli ”riikinjako” 1809, Suomi erotettiin Ruotsista, Muonionjoki
    ja Könkämäeno joutuivat rajajoiksi, ja iso joukko Enontekiön sieluja
    jäi Ruotsin puolelle. Niin joutui Lätäsenon kirkko kovin seurakuntansa
    alueen syrjään.

    Ja taas tapahtui lapinkirkon muutto. Kesällä 1826 jaotettiin vanha
    temppeli maahan, iskettiin seinähirret ja lattiaparrut lautaksi,
    kasattiin lautalle kaikki muu tavara ja kirkon omaisuus ja ruvettiin
    laskemaan Muonionjokea alas. Mutta pyhä lautta ei ottanutkaan
    lähteäkseen lähes pari satavuotisen kotikumpunsa rannasta, vaikka vahva
    virtakin koetti sitä työntää ulommaksi. Vasta sitten kun lauttamies
    heläytti vanhalla Rounalan kellolla, alkoi kirkkolaiva työntyä virtaan.
    Niin päästettiin Muonion myötälettä alas, monet kymmenet kosket, nivat
    ja kurkkiot, ohi Kaaressuvannon ja Kuttaisen ja ohjattiin Palojoensuun
    kylän rantaan, yli kuusi penikulmaa alapuolelle Markkinasuvantoa.

    Palojoen ja Muonionjoen väliselle niemekkeelle, Muonion länsirannalle,
    kirkko taas pystytettiin. Niin tuli Palojoensuun pahainen kylä
    kirkonkyläksi ja pitäjän keskukseksi, vaikka olikin melkein seudun
    eteläisillä äärillä. Mutta vanha pappila jäi erämaahan autiona
    rappeutumaan, joutui markkinamiesten ja muiden matkalaisten
    majataloksi, jopa lopulta jo hevostalliksikin. Eikä Palojoensuun
    kirkkokylä saanut uutta pappilaa, sillä Enontekiön vähäväkinen
    tunturiseurakunta yhdistettiin jo ”riikinjaossa” kappelina Muonioon,
    jonka papit sitten hoitivat koko tunturiperukkaa ja kävivät silloin
    tällöin Palojoensuun kirkossakin pauhaamassa, majaillen silloin
    Baasin pienen pirttirakennuksen peräkamarissa. Oli sitten muutamia vuosikymmeniä
    Enontekiöllä Muonion kanssa yhteinen ”koulupappi”,
    papiksi vihitty katekeetta, joka sekä koulasi että saarnasi, mutta
    hänkin asui Muoniossa.[38] Enontekiön uusi kalmisto sijoitettiin
    Palojoen suun itärannan törmälle.

    Mutta ei kauankaan saanut olla Palojoensuun kylä, niin väylän varrella
    kuin olikin, kirkonkylänä, eikä tunturimaista tuotu vanha temppeli
    jumalansanan julistushuoneena. Kovin se jo olikin vanhuuttaan
    raihnaantunut ja lisäksi vielä kolhiintunut pitkällä koskisella
    lauttausmatkallaan. Niinpä jo v:n 1838 kalustotarkastuksessa
    huomattiin, että kirkko oli kovin korjauksen tarpeessa: lattia vaati
    laittamista, katot paikkaamista ja tervausta, ulkolaudoitus oli huono,
    kellotornin luukut olivat pudonneet taikka rempottivat vitsasaranoissa,
    ovista ja ikkunoista puuttui ulkopuolisia kehyslautoja, ikkunoita oli
    rikki, sisäpuolinen maalaus oli rapistunut, tuntilasi epäkunnossa,
    kynttiläkruunusta oli 8:s haara poikki, sakastissa ei ollut
    viinikellaria eikä uunia, ullakko oli aivan rappiolla, ruumispaarit
    huonot, vain jalkapuu oli käytettävässä kunnossa. Kelpasi kirkko
    kuitenkin vielä pari-, kolmekymmentä vuotta erämaan kansalle, mutta
    sitten sekin vuorostaan tuli hylätyksi, kun Hetan kylään Ounasjärven
    pohjoisrannalle 1864 rakennettiin Enontekiön nykyinen kirkko. Viimeisen
    saarnan piti kirkossa B.F. Cajanus, joka asusti viimeiset vuotensa
    Hetan kirkolla Pekkalassa, kuollen siellä 1868; hänet haudattiin
    Palojoensuun kalmistoon. Hänen saarnansa tuli parisatavuotisen
    tunturitemppelin jäähyväissaarnaksi.

    Vanhat Lätäsenon ja Rounalan aikaiset taulut, kuvat, kynttiläkruunut,
    kellot ja kaapit riistettiin entisiltä sijoiltaan ja vietiin uuteen
    paikkaansa Hetan kirkkoon, joka komeana ja uudenaikaisena kohosi
    Ounasjärven rantajyppyrällä, mistä entisaikaan jo lapinakka oli
    ennustanut, että siinä vielä kirkkokin seisoo.

    Mutta ikänsä palvellut, autioksi riistetty kirkkovanhus myytiin
    1870 huutokaupalla: Muonion nimismies Nikander oli myyjänä ja
    ylimuoniolainen isäntä, Muotkan Salkko, huusi sen 50 ruplasta. Sitten
    sekä myyjä että ostaja yhtiössä kukistivat temppelin, raastaen sen
    maahan kivijalkaa myöten ja rötistäen suureksi lautaksi seinät, katot
    ja lattiat, ikkunat, ovet, penkit, saarnatuolit, alttarit ja lehterit,
    vanhat numerotaulutkin ja kaikki koristeleikkaukset sekä koristellut
    patsaat, sakastit ja ullakot. Ja taas toistamiseen sai kovia kokenut
    kirkko lähteä pitkälle vesimatkalle yhä alaspäin pitkin vuolasta
    Muoniota, surulliselle viimeretkelleen.

    Lautan hirsistä ei näet enää rakennettu pyhää temppeliä, saarnatuolia
    ei enää pystytetty papin pauhaamispaikaksi, eikä penkkejä asetettu
    sanankuulijain istuinsijoiksi. Ylimuonion rannassa jakoivat
    saarnamiehet saaliinsa ja käyttivät tavarat talonsa tarpeisiin.
    Seinähirsistä, kattolaudoista ja lattiaparsista rakennettiin
    heinälatoja ja muita ulkohuoneita, joiden oviksi käytettiin kirkon ja
    sakastin ovia; alttarin, lehterin ja penkkien maalatut aitauslaudat
    laitettiin aittoihin viljalaarien seiniksi, ja saarnatuolin pystytti
    nimismies Nikander puutarhansa porttipylvääksi. Mutta monet
    koristelaudat ja pylväät, numerotaulut, multakaarat, ja sen semmoiset,
    joita ei voitu mihinkään käyttää, heitettiin talon romukasaan. Sakasti
    ja ullakko pystytettiin semmoisinaan niitylle ja ovat vieläkin siellä
    ”Sakasti”- ja ”Ullakkolatoina”.

    Se oli Lapin erämaiden surullinen loppu.

    Mutta vanhan pyhätön raastaminen ja rikkominen ei mennyt mainioittaan,
    sillä temppeli kukistettiin vasten kirkonväen ja haltijoiden tahtoa, ja
    saatettiin vielä toistamiseen vedenväen kanssa kosketuksiin. Siksipä
    jo alas laskettaessa Nikanderin kirkkolautta yritti Akamellan ikivanhan
    hautausmaan kohdalla väkisin painua kalmiston kosteeseen: kirkon
    jäännöksissä piilevä väki veti sitä sinne siunatun mullan ja kalmanväen
    seuraan, ja samoin taas puolestaan ”Akamellan äijät” sitä kiskoivat
    luokseen. Kirkonväki ja kova kostava voima kulki tavarain mukana
    taloonkin ja tuotti paljon onnettomuutta. Muotkan talon navetta paloi,
    ja lehmiä sekä hevosia meni mukana, isäntä itse saatiin puoshaalla
    vetäistyksi pois palavasta rakennuksesta, ennenkuin katto romahti alas.
    Sitten alkoi surma vaatia ihmisiä, ja melkein peräperää kuoli talosta
    kuusi, seitsemän henkeä. Vieläpä rupesi talossa näkymätön pitämään
    möykettä, jopa joutui talo viimein niin ”piruitten keskeen”, että
    täytyi heittää kylmille ja muuttaa siitä pois. Viisikolmatta vuotta oli
    asumus möykkääjäin hallussa, ennenkuin siihen taas uskallettiin palata.
    Ja silloin oli jo näkymättömän väen valta vaipunut.

    Vaipunut on vanhanväen voima entiseltä Lätäsenon kirkkokummultakin,
    jossa ennen myös paljon näkymättömät voimat liikkuivat.

    Tyhjänä ja autiona on nyt Lätäsenon muinainen markkina- ja kirkkopaikka.
    Monilukuiset markkinatuvat, aitat ja tuomarintuvat ovat jo aikoja
    hävinneet. Sijat enää vain tuntuvat.

    Mutta vanhalle lapinkansan kalmismaalle, jonka entisestä
    hirsiaitauksesta samoinkuin kirkonsijastakin vielä näkyy jäännöksiä,
    on kymmenien hautakuoppien ympärille kohonnut pieni komea koivikko.
    Seisoo siellä kaakkoisnurkalla vielä vanha uhripetäjäkin, ryhmyinen
    aihki, kuin harmaa tunturiäijä nuoren väen vartijana. Aihkin uhrikoloon
    vieläkin vanhaan tapaan tunturinkiertäjät vievät antimiansa.

    Kummun laidalla kyhjöttää Enontekiön vanha pappila, surullisen
    näköinen, ränsistynyt rakennus, josta jo koko länsipuoli on raastettu
    maahan. Vain yksi suoja, entinen papin virkakamari, on enää asuttavassa
    kunnossa. Siinä mustassa, matalassa, yksi-ikkunaisessa komerossa on
    toimelias ”Herr’-Erkkikin” aikoinaan pitkiä yksinäisiä päiviään
    istuskellut ja pienestä ikkunastaan katsellut päivänmaita kohden.

    Mutta kaukaiset Ruotsin-Lapin tunturit ovat häneltä sulkeneet eteläisen
    näköpiirin.