Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    LAPPALAISMUISTELUKSIA UNARILTA

    Sodankylän lounaisessa kulmauksessa, Rovaniemen ja Kittilän rajoilla,
    on suuri ja kaunis Unarijärvi. Kesäisin johtavat vain metsäpolut
    tänne jänkien ja monilukuisten vaarojen erämaahan, jonka keskellä
    puolitoistapeninkulmainen, monien saarien ja niemien pirstoma
    järvenselkä aukeaa. Harvoin tänne kesällä kukaan vieras pohjastuu,
    mutta talvella kulkee järven poikki vanha erämaakylien valtatie,
    joka Tornionlaaksosta vie Sodankylän. Vain pari kylää on
    suuri järvi saanut äärelleen; pohjoisrannalla on iso Uimaniemi,
    eteläpuolella, Meltausjoen niskassa, Luusua.

    Unari on oikea lappalaismuistojen järvi. Muinaiseen aikaan, jolloin
    koko Peräpohja oli vielä Lapinkorpena ja ”tuhkalappalaisten”
    asuinmaana, eleli näilläkin mailla vain lappalainen. Järven niemien ja
    saarien, lahtien ja rantapoukamien monilukuiset nurmettuneet kentät
    kertovat kulkijalle tarinoita entiskansasta, ja maasta löydetyt kiviset
    työkalut, kattilaranit ja muut kummannäköiset esineet haastavat
    kadonneen kansan oudoista elämäntavoista. Ja nykyinen ristirahvas
    juttelee monia muisteluksia seudun entisestä ”ristimättömästä kansasta”
    ja näyttelee heidän kalmistopaikkojaan ja asuinsijojaan.

    Muisteluksien ensimmäisiä lappalaiseläjiä Unarilla oli suuri
    Jantukka-noita, jolla oli ollut kotansa nykyisen Rantalan talon
    paikalla Uimaniemellä. Mutta tarinat tästä Unarin ensimmäisestä
    ukosta ovat jo unohtuneet, vain hänen kotasijaltaan on löydetty joku
    kivikirves, kattilansanka, poronluita ja hiiliä. Samoin ovat kadonneet
    monet muutkin erämaajärven muinaiset asukkaat: Luusuan puolessa,
    Moulusjoen suussa, Päivänkentällä asunut Päivä, Pieskansaaren Pieska,
    pohjoisrannan Korkeanlietteen Junkku ja Kaarinanniemen Kaarina,
    Porosaaren Raunankentän Rauna ja Ulikasjoensuun Utsi-Matti. Ja
    toisista ei ole jäänyt muuta kuin nimetön kotasija. Kuolleet ovat
    ukot ja saaneet sijansa ”ristimättömän kansan” kalmistossa Porosaaren
    lounaiskolkassa, taikka ovat paenneet pois koko paikkakunnalta.

    Rauna-äijäkin muutti pois, ja piilotti aarrekattilan kotakenttäänsä.
    Juhannusyönä nähdään siitä vieläkin savun nousevan.

    Mutta toisista tietävät tarinat kertoa enemmän.

    Niin asusti ison Porosaaren Noidanniemessä suuri lovinoita, ja toinen
    lovinoita eleli Hamarankentällä, parin kilometrin päässä salmen takana
    lappalaiset olivat siihen aikaan vielä mahtavampia noitia kuin
    nykyään. Äijät olivat toisilleen vihamielisiä ja kateellisia, niinkuin
    noidat tavallisesti ovat: noitakonsteillaan ja voimakeinoillaan he
    koettivat voittaa ja tuhota virkaveljensä.

    Niinpä kerran Porosaaren noita ryhtyi Lapin suurnoitien vanhaan
    mahtavaan kalastuskeinoon: laulautui loveen, joi suuren salmen kuivaksi
    sekä toimitti akkansa ja tyttärensä kuivalta järvenpohjalta keräämään
    kaloja. Mutta kun kalamiehet salmen pohjalta parhaillaan kokoilivat
    kaloja kontteihinsa, heittäytyi Hamaran noitakin loveen ja lauloi
    vastalukunsa, ja niin tapahtui, ettei Porosaaren noita enää voinutkaan
    pidättää vettä vatsassaan, vaan täytyi hänen solauttaa se takaisin
    järveen. Siitä kalankokoojat saaliineen hukkuivat, vieläpä Hamaran
    noidan manauksista muuttuivat kiviksi järvenselälle. Kahtena suurena
    kivenä, Isona-Akankivenä ja Pikku-Akankivenä, ne vieläkin veden pinnalla
    rinnakkain kyyköttävät. Iso-Akankivi hohtaa valkeaotsaisena möhkäleenä:
    äidillä kun oli kalaretkellään ollut valkea lakki päässä. Tappiolle
    joutuneena pakeni Porosaaren noita pois koko seudulta, hopeansa vain
    kätki Noidanniemelle aarnihautaan. Mutta niin vahvoilla uhreilla
    piilotti lapinukko aarteensa, ettei sitä ole kukaan keksinyt. Neljän
    kannun vaskinen kattilarani on kentältä aikoinaan löydetty, mutta
    tyhjänä.

    Autioniemen luona, Naiholahdessa, asui Naiho-niminen lapinäijä. Hän
    kalasteli Unarissa niinkuin muutkin seudun lappalaiset, sillä Unari oli
    silloin vielä viljavampi kalavesi kuin nykyään. Olivat kerran Naihon
    ukko ja Hamaran noita Kaarkon laidassa inaa vetämässä ja saivat suuren
    lohen, mokoman koukkuleukaisen kojaman, jonka kaltaista otusta eivät
    koskaan olleet nähneetkään. Pelästyivät äijät kovin, jotta mikä tämä
    on? Oikea kala ei ainakaan... jokohan marras lienee. Muisti silloin
    Naihon äijä:

    — Na, meijän poika kyllä tietää, mikä tämä on. Hän kun on käynyt
    kerran markkinassa ja kahesti myllyssä. Viijäänpä hänen nähä!

    Mutta eivät uskaltaneet ukot ottaa outoa otusta veneeseen, inassa
    vain veneen jäljessä raahasivat sen rantaan. Ja poika kutsuttiin
    tunnustelemaan.

    Tunsihan markkinat ja myllyt käynyt poika sen heti:

    — Ellei tämä ole itte perkele, niin se on ainakin perkeleen poika.
    Tämä on tulella poltettava!

    Ja koukkuleukainen kojama poltettiin heti roviolla.

    Mutta niin sitten kävi, ettei sen erän perästä enää ole lohta Unarista
    saatu. Ei ole se kala enää noussut siihen veteen, jossa hänen sukuaan
    niin kamalasti kohdeltiin.

    Mutta kauan eivät saaneet lappalaiset metsäjärvillään rauhassa
    kalastella, kun jo kintereillä kulkeva etelän erämies ennätti tännekin.
    Kemiläiset” nousivat Kemi- ja Ounasjokea ja sitten sauvoivat Meltausta
    myöten ylös Unarille, rakensivat kalamajansa Kemiläissaarelle ja
    valtasivat pian lappalaisten parhaat kala-apajat. Syntyi pitkälliset
    riidat ja käräjöimiset Unarin seutujen kalavesistä sekä Lapin ja
    lannanmaan rajasta. Kemiläiset olisivat halunneet kokonaan haltuunsa
    kalaisen Unarin taikka ainakin rajan sen halki Liittovaarasta
    Lentovaaraan. Ja niin sitten raja määrättiinkin vedettäväksi. Mutta kun
    lähdettiin rajaa käymään, pettikin lappalainen opas rajamiehet, osoitti
    Liittovaaralta Joukahaisvaaraa, joka on 7-8 km etelään Liittovaarasta,
    ja sanoi: ”Tuo se on Lentovaara, josta savu nousee!” Siihen raja
    ajettiin, ja Unari jäi kokonaan Lapin puolelle. Käräjöivät kemiläiset
    kyllä senkin jälkeen, mutta karttoihin merkitty raja piti paikkansa.

    Ja kemiläiset kalastelivat Unarissa edelleen. Joka kevät saapuivat he
    koko joukolla erämaahan, viipyivät kesäkauden ja sitten taas syksyllä
    viimeisten muuttolintujen jäljessä laskettelivat alas omille mailleen.
    Nähdään vieläkin Kemiläissaaren rannassa heidän vanha kalakenttänsä,
    Kemiläisten kentäksi sanottu, mustuneine kiuaskivineen.

    Osuivatpa Lapin erämaihin myös kaikkialle tunkeutuvat ”vihavenäläiset”
    ryöstöretkillään, ja silloin saivat metsäjärvien eläjät kokea vielä
    kovempaa. Monesti he menettivät kaiken omaisuutensa, jopa useasti
    joutuivat tuhon omiksi kokonaisin kotakunnin.

    Mutta toisinaan ovelat lappalaiset vuorostaan saattoivat ryöstelevän
    vainolaisjoukon surmilleen — ainaisesti ajeltuina ja vainottuina
    olivat vähäväkiset lappalaiset oppineet turvautumaan oveluuteensa.
    Monet tarinat kertovat kuulusta Päiviöstä sekä vielä kuulummasta
    Laurukaisesta, jotka vainolaisia kerran toisensa jälkeen syöksivät
    surman suuhun.

    Unarillakin on omat vainolaistarinansa ja sankarinsa.

    Unarin koillisrannalla, Korkeassa, Marjetanniemellä, asui lappalaisukko,
    Marjetta. Keitteli Marjetta-ukko muuanna iltana poronlihaa kodassaan
    ja kuori rasvaa kattilasta. Näki äijä silloin kattilaansa kuvastuvan,
    kuinka vainolaisen partainen naama ilmestyi kodan räppänäreikään.
    Mutta Marjetta ei ollut tietääkseenkään, kuori vain kattilaansa ja
    itsekseen hyräillen hyöriskeli kodassa. Sitten yht’äkkiä äijä kaappasi
    jousensa ja pinkaisi terävän nuolen partaiseen naamaan. Kuolleena
    rötkähti räppänästä kurkistelija alas, ja pelästyneinä lähtivät toiset
    pakoon. Saman vainolaisen luita on sitten myöhemmin, vanhain muistannan
    aikana, löydetty Korkean lietteestä; sääriluukin on ollut syrjäkämmentä
    tavallisen miehen sääriluuta pitempi, ja leukaluu niin leveä, että sen
    haarat sopivat miehen leuan ulkopuolelle; pääkallo on ollut suuri ja
    sen takaraivossa semmoista latinankirjoitusta, mitä eivät tavalliset
    ihmiset, latinan taitamattomat, osanneet lukea.

    Mutta suuremman surman tuotti vihavenäläisille Riuna-ukko, joka eleli
    Porosaaren pohjoisrannalla, Riunankentällä.

    Oli muuan kesäinen aamu. Riunan lapset olivat järven rantalietteellä
    leikkimässä. Huomasivat siinä outoja liikkujia järvellä, huutelivat:

    — Uipiniemeltä tänne koiria! Yksi koira uipi... kaksi koiraa uipi...
    monta koiraa uipi tänne niemeltä!

    Riuna-ukko kuuli lasten huutelun, meni katsomaan, mitä koiria siellä
    uipi. Näki ukko heti, etteiväthän ne mitä koiria olleet, vaan miehiä
    sieltä niemennokasta oli uimassa saarta kohden. Ja paikalla työnsi
    Riuna veneen vesille, sieppasi kirveen ja keihään mukaansa ja lähti
    soutamaan uimamiehiä vastaan. Siellä heti keksi, että ne olivat
    vihavenäläisiä, jotka rakoksi puhalletulla lampaan rapamahalla
    kelletellen olivat surmaretkellä saareen. Silloin ukko kävi keihäineen
    ja kirveineen rosvojoukon kimppuun, ajeli niitä mies mieheltä, sohikoi
    keihäällä uimarakot puhki ja kirveellä taas hotaisi kynsille taikka
    kamautti kalloon, kun uimamiehet rupesivat tarttumaan veneeseen.
    Muuatta vainolaista ukko viillätti käteen, niin että koko koura
    raskaine kultasormuksineen kopsahti veneeseen. Ja niin tuhosi venemies
    yksinään koko vihollisjoukon.

    Niemeä ruvettiin sitten sanomaan Uimaniemeksi. Ja vihavenäläisten luita
    — tuuli kun ajeli raatoja rantaan — on jälkeenpäin monet kerrat
    löydetty niemen kivirovaikosta, Uimaluolasta.

    Unarin seutujen viimeinen lappalaisasukas oli kuulu ”Roju-Elli”, vankka
    ja toimekas lapineukko, jonka lantalaisverellä sekoitettuja jälkeläisiä
    vieläkin elää Unarin kulmilla.

    Roju-Ellin sanotaan olleen täyden tuhkalappalaisen, Pokan sukua,
    joutuneen ensin naimisiin Kyrön miehelle Kittilän pohjoisiin
    tunturimaihin, mutta sitten pian jääneen leskeksi. Upporikkaan
    lesken etsi erämaista taas Unarin lappalainen, Kallatsan Lassi, joka
    piti kotaansa nykyisellä Autionkentällä, Unarin pohjoisrannalla,
    Autiolammen äärellä. Lassi ei ollut aivan puhdasta tuhkalappia, sillä
    hän oli Saaran Jussan poika, ja Saaran Jussasta taas tiedettiin, että
    hän pojanpoikana polveutui entisestä Sodankylän papista ja hänen
    lappalaisesta piiastaan. Niin rikas ja mahtava oli Kyrön tunturien
    leski, että hän Unarille tullessaan toi mukanaan semmoisen porotokan,
    että Lassin kotakenttä, vieläpä koko Autiolampikin tulivat täyteen
    hänen sarvipäisestä laumastaan. Toimekkaana hääri Roju-Elli uudessa
    kotipaikassaan. Unarin ympäristöillä, jäkäläisillä kankailla ja
    tievoilla, paimenteli hän suurta karjaansa, kierrellen kiveliöstä
    kiveliöön, pääpaikkana pitäen Autiolammen kenttää. Talvisin ajeli Elli
    komeasti pitkine raitoineen ylt’ympäri laajaa Lappia ja Peräpohjaa
    aina Tornion, Matarengin ja Enontekiön markkinoita myöten, jopa Ruijan
    meren rannoilla Alattiossa asti. Ja iso tiuku oli aina ajoporon
    kaulassa, lisäksi vielä monet helisevät kulkuset valjaissa, olipa
    raitoporoillakin kulkusensa. Siitä jo kyllä etempänäkin tiedettiin,
    milloin Roju-Elli oli liikkeellä, sillä kauas kuului kova roju ja
    pauhu, helinä ja helkkäminen, kun eukko raitoineen teki matkaa. Jopa
    yli kaiken kajahteli Ellin huikea ääni, kun hän poroilleen taikka
    miehilleen äyskähteli. Eipä eukko suotta ollut rehevää nimeään saanut.
    ”Huutaa kuin Roju-Elli”, sanotaan Unarilla vieläkin.

    Mutta Ellin miehestä, Autiokentän Lassista, eivät tarinat paljoa kerro.
    Mahtavan akkansa rinnalla joutui hän kokonaan varjoon, ja kuolikin jo
    ennen häntä jättäen Ellin yksinään rojuamaan. Sen vain muistelukset
    mainitsevat, että kerran meni ukko karhuntappoon — ja eukko oli
    tietysti mukana. Huonosti ukko ampui, ärsytti vain karhua, niin että se
    hyökkäsi kimppuun ja heitti äijän alleen. Silloin äijä päästi parun ja
    huusi Ellille:

    — Helähytä vyölliskoukkua!

    Akka helähdytti avainkimppuansa ja karhu, joka on vihainen helinälle,
    heitti äijän ja lähti laukkaamaan eukkoa kohden. Mutta akka asettui
    kirveineen kinokseen tappeluasentoon, kysäisten vain ukolta:

    — Kummallako lyön, terälläkö vai pohjalla?

    — Pohjalla, pohjalla! neuvoi Lassi.

    Ja pohjalla Elli paukauttikin, roimautti niin rajusti, ettei sitä
    lyöntiä tarvinnut kerrata.

    Siihen karhu eukon eteen kellistyi.

    Kolme tytärtä oli Roju-Ellillä, Saara, Riitu ja Elli, mutta ei yhtään
    poikaa, joten siis vain tyttäret joutuivat Ellin lapinsukua jatkamaan.
    Suurien porotokkien perijöinä kelpasivat toimekkaan lapineukon
    komeat ja koreapukuiset tyttäret kyllä lannanmiehillekin. Saaran
    sai Sassalin Joopi, Sodankylän Sassalinjärveltä, ja muutti sitten
    anoppimuorinsa naapuriksi Uimaniemelle. Riitu vietiin naapurijärvelle,
    Kierinkiin, Ristilän Matille, ja Ellin otti Seipäjärven Niiles, joka
    meni ja perusti Kierinkiin Kumpulan talon. Niin siirtyi Roju-Ellin
    tuhkalappalainen suku suomalaiseen polveen ja mukautui lantalaisten
    tavalla elämään kiintonaisessa asuinpaikassa, karjaa hoitamaan ja
    maata möyrimään. Saara kyllä Joopeineen asusteli äitinsä tavalla,
    kierteli kiveliöitä porotokkain kanssa sekä kesät että talvet. Vasta
    vanhana asettuivat erämaiden kiertäjät Uimaniemen taloon asumaan, ja
    Joopista tuli ”Uima-Joopi”.

    Lappi, Roju-Ellin kieli, oli tyttärien kielenä, mutta oppivat he sitten
    jo miestensäkin kielen. Ja lapinpuvussa tyttäret käyskentelivät, kuten
    ennen mahtava äitimuorinsakin.

    Mutta sitten jo seuraavassa polvessa kieli ja tavat vaihtuivat.
    Roju-Ellin kieli katosi, ja lapin vaatteuksen sijalle tuli lantalaisen
    puku. Unohtunut on jo Kallatsan mummolta, yli 80-vuotiaalta
    Mänty-Elliltä, Saara-muorin tyttäreltä, äitinsä kieli, samoinkuin
    hänen veljeltään, Rantalan Joopi-äijältä, puhumattakaan nuoremmista,
    neljännen ja viidennen polven jälkeläisistä, jotka parhaillaan ovat
    Uimaniemessä elämässä ja nousemassa.

    Ei ole lappalaisista eikä Roju-Ellistä enää muuta kuin muistelukset
    jäljellä, ja autiot kalakentät ja kotasijat. Mutta niistäkin jo monet
    ovat lantalaisten niittymaina taikka viljapeltoina.

    On sentään Roju-Ellistä vielä muitakin muistoja: Vieläkin monet
    Uimaniemen nuoret pojat ja tyttäret komeilevat lapin tummalla tukalla
    ja katsella väläyttelevät esi-äitinsä mustanruskeilla silmillä.