Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    ALAKYLÄN ENSIMMÄISET ASUKKAAT

    Kittilän suurimpia kyliä, Kirkonkylän ja Kaukosen rinnalla, on Alakylä
    Ounasjoen suuren väylän itäpuoleisella rantatasangolla.

    Täällä jo etelästä tulija ensi kerran saa hiukan Lapin tuntua,
    sillä kylän eteläpuolisille hiekkatievoille, parhaiten korkealle
    Äijänpuljulle, kumottavat taivaan pohjoisilta ääriltä Lapin
    monilukuiset tunturit — Ylläs-, Kesanki-, Lainio-, Pyhä-, Aakenus-,
    Kätkä-, Levi- ja Kumputunturit — mahtavina, sinertävinä köyryinä. Eikä
    kesänaikana päiväkään mene enää mailleen viikkokausiin.

    Täälläkin alkuisin asusti lappalainen. Mutta helppo oli tänne
    lannanmiehen osata: suurta Ounasta vain soutaa ja sauvoa vastavirtaan.
    Siksipä jo aikaisin tänne etelästä-nousija saapuikin.

    Muuan karkulainen, jonka sanottiin olleen lähtöisin aina Ruotsista,
    Taalainmaasta asti, tuli ensiksi Lapinkorpeen ja asettui Alakylän
    lappalaisten seuraan, tehden talon jokirannalle. Naapureilleen miehellä
    oli aina tapana kerskailla:

    — Mie olen mies muita mokompi! Mie olen sillan alta kiviarkusta
    löyvetty ja kauppiaalta kasvatettu ja pitkäkyntisyyteni takia pois
    hääetty, ja kaksi kertaa elämässäni liinapakkaan sattunut.

    Kerrottiinkin, että mies ”muita mokompi” oli pikku lapsena liinapakkaan
    kääräistynä heitetty maantien sillan alle kuolemaan. Poika-pahaisen oli
    kuitenkin löytänyt muuan kauppamies, korjannut kotiinsa ja kasvattanut
    apulaisekseen. Mutta pojasta oli tullutkin pitkäkyntinen, niin että
    isännän oli täytynyt häätää hänet maantielle. Sitten oli liinapakan
    mukana löydetty joutunut taas kommelluksiin, tappeluihin, ja pieksänyt
    toverinsa liinapakalla pois päiviltä, ja sen johdosta lähtenyt karkuun
    Lapin erämaihin, jossa ilmestyi miehenä muita mokompana ja teki talon
    Ounasjoen rannalle.

    Ja kun ei miehestä tiedetty muuta kuin hänen tarinansa, ruvettiin häntä
    sanomaan ”Liinapakka-äijäksi”, ja miehen taloa Mokoksi. Ja Mokkona on
    Liinapakka-äijän perustama talo sitten pysynytkin.

    Parhaat niittymaat Ounaan varrelta ennätti Mokon Liinapakka-äijä valita
    asuinpaikaltaan aina Laini-joelle asti, jossa joutui Kaukosen asukkaan
    kanssa rajatusten Kentänniemellä, penikulma Kaukosesta alaskäsin.

    Mutta vanha pitkäkyntisyys pysyi Mokon miehessä Lapinkorvessakin.

    Kaukosen ukolla oli kerran lehmä laitumella Kentänniemellä. Lähti
    ukko illalla saunan lämmetessä hakemaan sitä kotiin, mutta lehmää
    ei löytynytkään. Silloin ukko arvasi heti asian ja lähti seuraavana päivänä
    poikineen ja pyssyineen ahdistelemaan naapurin äijää, joka oli
    niityllään. Ja äijän takki oli veressä.

    — Miksi on takkis veressä? Kaukonen heti ensi asiakseen kysyi.

    — Pyitä ammuskelin, Mokko murahti.

    — Olet lehmäni tappanut!

    — Enkä!

    Mutta kun Kaukonen meni ja etsi suovan, löytyi sieltä lehmänraato.

    Siitä Kaukoset taas Mokon kimppuun:

    — Tapamme sun nyt, sinä lehmännylkijä!

    Mokko häätyi rukoilemaan sovinnontekoa. Ja sovinto tehtiinkin, mutta
    Mokon täytyi luovuttaa monia parhaita Ounasjoen niittyjään Kaukoselle
    — muuan niistä, Välinahka, on vieläkin samalla Kaukosen talolla.

    Isossajaossa kyllä joku niitty, Välikaarto, palautettiin takaisin
    Mokolle.

    Sai sitten Mokko naapureikseen Hietaniemen ja Erkin talon, joiden
    ensimmäisten asukasten sanotaan olleen lapinrotua. Ounasjoesta pyysivät
    uudiseläjät lohta, ja kävivät myös kalastelemassa Molkojärvelläkin,
    parin penikulman päässä, Sodankylän rajoilla. Samoihin aikoihin tekivät
    alhaalta käsin kemiläisetkin joka kesä kalaretkiä Molkojärvelle.

    Mutta Molkojärvellä jo asusti kaksi kamalaa äijää, jotka olivat sinne
    jostakin alamaasta koituneet: Tuimala-raukka ja Jääskön äijä. Tuimala
    asui lounaisrannan Pirttilahdella, Tuimalankentällä, jossa vielä
    nähdään huoneen sijoja sekä tavaton ”väkikivi”, jota äijä on väliin
    huvikseen heitellyt. Ja vastapäätä, itärannalla, möyri Jääskön äijä,
    raivasi korpea ja rakenteli kiviaitaa, minkä jätteitä nykyisinkin
    nähdään rantakorvessa Kenttävaaran laidassa. Äijä olikin vielä
    mokomampi kuin Tuimalan ukko, oli Molkojärvelle tullessaan vain kivellä
    istuen melonut ylös Ounas- ja Molkojoet.

    Molkojärven korpikontiot vihasivat kovin kaikkia vieraita, jotka
    kävivät verottamassa heidän kalavettään. Varsinkin Jääskön äijä oli
    heille äkäinen. Niinpä hän kerran riitautui kemiläisten kanssa ja
    raivoissaan kangella pieksi hukuksiin koko nuottueen, neljä miestä.
    Miesten ruumiit ajautuivat sitten rannoille: Raappana-nimisen
    Raappanalahteen, Tiiron Tiirolahteen, Hannun Hannulahteen ja Lisman
    Lismalahteen. Veneramiskon ajoi tuuli Laivalahteen.

    Sellainen meno Molkojärvellä säikähdytti Mokon ynnä hänen naapurinsa —
    saattaisi hurjapää helposti heidätkin samoin ruhjoa. Ja Molkojärvi oli
    hyvä kalavesi, jossa pitäisi saada pyydystää. Mokko lähti tovereineen
    Jääskön äijää puhuttelemaan. Kun miehet astuivat äijän pirttiin, niin
    siellä isäntä istuu pöydän takana, ja karhun leukaluut yksikseen omia
    aikojaan tanssivat pöydällä, saman karhun, jonka Jääskön äijän suuri
    sonni oli hiljattain tappanut. Se kyllä miehiä hirvitti, mutta saivat
    sentään sanotuksi asiansa:

    — Etkö lähe meijän kylään asumaan? Siellä on hyviä talonpaikkoja ja
    paljon hyviä niittyjä. Saat itse valita paikan ja niittyjäkin kyllä
    saat. Lähe pois sinne muijen joukkoon, korttoakos täällä kiveliössä
    yksin möyrit. Lähe katsomaan!

    Ja äijä lähti, meni veneeseen ja herrana istui, ja miehet lähtivät
    soutamaan Molkojokea alas ja sitten taas sauvomaan Ounasta ylös.
    Päästiin Pahtakosken niskaan, Nurmikorvaan, jossa on suuri
    Räystäskallio rannassa, niin jo sanoivat sauvojat:

    — No, ei ole enää pitkä kylään. Minkälainen paikka tämä olisi? Mutta
    äijä vain istuu herrana veneessä, katsahtaa rantaan päin ja murahtaa:

    — Ei tämä ole hyvä paikka. Sauvokaa eteenpäin!

    Tullaan Neitikosken niskaan, jossa on rannalla synkkä kuusikko, ja taas
    kysäistään:

    — Minkäslainen paikka tämä olisi?

    Äijä nousee rannalle, ja miehet jäävät veneeseen odottelemaan. Vähän
    ajan päästä äijä palaa metsästä, kädessä verekset karhunkorvat,
    istahtaa veneeseen ja ärähtää:

    — Ei tämä ole ihmisten asuinsija. Sauvokaa vain ylöspäin!

    Päästään siitä jo lähelle miesten asuinpaikkoja, ja sauvojat ovat jo
    kovin hätäyksissään. Silloin äijä komentaa:

    — Soutakaapa kosteeseen! Eihän tästä ole enää kaukana teijänkään koti.

    Miehet soutavat rantaan, äijä nousee maalle ja sanoo:

    — Tähän mie asetun!

    Ja siihen äijä asettuikin ja teki Jääskön talon, neljänneksen
    alapuolelle Mokkoa. Niittyjä hän sai valita Ounasjoelta,
    Lainiosuvannolta. Talonpaikastaan arveli äijä:

    — Kyllähän tässä pari kolme polvikuntaa elää hyvästi, mutta voivat
    sitten ohjakkeet ja orjantappurat tukahuttaa pellot.

    Niin tuli Molkojärven pelottavasta äijästä Alakylän asukas, ja Alakylän
    miehet saivat rauhassa käydä Molkojärvellä kalassa. Heillä olikin
    siellä sitten aina viimeaikoihin saakka jokaisella omat kalakenttänsä
    ja aittansa, samoinkuin lähellä olevalla Saarijärvelläkin.

    Mutta vaikka Jääskön äijä olikin nyt oman kylän miehiä ja kävi yhdessä
    kalaretkillä Molkojärvellä ja heinätöissä Lamiosuvannolla, vistotti
    kuitenkin toisia koko ukko. Harvoin hän pistäysi kylässä, eleli
    vain jokitörmällään ja raivasi rantakorpeaan. Näkivätpä naapurit,
    jotka salaa pitivät ukkoa silmällä, kauhukseen hänen joskus suurella
    kivilaakalla meloskelevan poikki joen.

    Ja vielä enemmän kauhtuivat kylänmiehet, kun kerran näkivät,
    minkälainen valta äijällä oli Hiisiinkin, joita siihen aikaan vielä
    majaili niilläkin selkosilla, Pahtakahiossa, joen länsirannalla. Oli
    Hiisi-äijä kyllästynyt ihmiskansaan, joka jokea myöten myötäänsä nousi
    erämaahan hänen rauhaansa häiritsemään. Hiisi päätti sulkea koko
    Ounasjoen ja lähti akkoineen ja poikineen kantamaan Pahtakalliosta
    hirmuista kivitaakkaa jokea kohden. Taakkansa rymäytti äijä virtaan
    poikkiteloin, ja akka-Hiisi rysäytti toisen jatkoksi. Mutta silloin
    juuri sattuikin Jääskön äijä rannalle. Kun poika-Hiisi aikoi paiskata
    väylän tukkoon, jyräytti Jääskö rannalta:

    — Poika, äläs heitä sitä siihen!

    Hiidenpentu pelästyi, niin että kiviröykkiö rysähti hänen selästään
    alapuolelle muorin kannannaista. Hiidet laukkasivat korpeensa, ja
    Ounasjoki jäi patoamatta.

    Mutta Hiisien kantamat kiviröykkiöt ovat vieläkin kuin patona
    poikkiteloin Ounasjoessa, ja sanotaan niitä Äijänpadoksi, ja rannalla
    olevaa Jääskö-äijän uudistilaa nimitetään 1700-luvun alkupuolella
    asiakirjoissakin Äijänpadon taloksi.