Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    KELONTEKEMÄ

    Kittilän erämaissa, idässä Sodankylän rajoilla, on suuri ja aukea
    järvi, Kelontekemä.

    Tämä maa on jo täyttä Lapinkorpea. Järven ympärillä on joka suunnalla
    suuri erämaa, jonka korkeimmat nousut kohoavat paljaslakisiksi
    tuntureiksi. Lännestä näkyy Kontiolaki ja Nilipää, pohjoisesta paistaa
    Porkosen laaja malmirikas tunturiseutu sekä komea Kumputunturi, idästä
    kumottaa kaukainen Karettunturi.

    Tämäkin seutu oli aikoinaan lappalaisten mieluisimpia maita: täällä
    porot saivat vapaasti samoilla tunturien jäkäläkankailla, ja järven
    kala piti asukkaat kylläisinä. Jo varhain syntyikin Kelontekemän
    rannoille kokonainen lappalaisasutus. Järven niemiin ja lahtien
    pohjukkoihin kohosi erämaan kansan harmaita kotia, joissa kesänaikana
    asuttiin ja kalasteltiin, lähimailla paimennettiin poroja, ja syksyn
    tullen lähdettiin taas karjoineen kaikkineen korpia kiertämään. Jo
    niin aikaisin kuin kesällä 1675 mainitaan Gabriel Tuderuksen käyneen
    Kelontekemän kansaa valistamassa. Saarnannut oli Lapin apostoli
    korven kansalle, jakanut ehtoollista, kastanut heitä Herran omiksi ja
    kirkotellut lapineukkoja.

    Mutta niinkuin useimmat Unarin lappalaiset, niin enimmät
    Kelontekemänkin ensimmäisistä eläjistä ovat nimettöminä hävinneet
    korpiinsa; vain kotasijat sekä joitakuita alkuperäisiä kivisiä ja
    osaksi rautaisiakin työkaluja, joita jälkeen tullut kansa on löytänyt
    edeltäjäinsä asuinpaikoilta, on järven rannalle heiltä jäänyt.

    Vain muutamista lapeista on säilynyt nimi ja tarina jälkimaailmalle.
    Niinpä kerrotaan Vuolli-nimisen lapinukon, joka oli ensin asustanut
    Molkojärven ja Alakylän välisellä salolla, Vuollin Pöytälaki-nimisessä
    maassa, järven etelärannalla, ensiksi pitäneen savua nykyisen Vuollin
    talon paikalla. Vuollin naapurina, kaakkoisrannalla, Mallunautiossa,
    majaili Mallu-äijä jonkun aikaa, kunnes taas pyörähti toiseen
    paikkaan. ”Juoksu-Malluksi” oli ukkoa sanottukin. Toramaisen kentällä,
    länsirannalla, eleli Toramainen, ja samalla rannalla, Koskamanniemen
    Launankentällä, piti Launa-ukko majaansa. Järven itärannalla,
    Kelontekemän talojen paikalla, sanotaan Pulli-nimisten lapinmiesten
    aherrelleen.

    Mutta Karkeaniemessä, vastapäätä Koskamaa, järven yläpäässä, majaili
    ”kauhea lovinoita”, Karkea-raukka, joka kalasteli sekä kotijärvessään
    että Sotkajärvellä, parin neljänneksen päässä Kelontekemästä etelään.
    Äijällä oli omat apulaisensa, jotka pitivät majaa Kumputunturissa.
    Kun ukko lähti kalanpyyntiin Sotkajärvelle, souti hän Kelontekemän
    eteläpäähän, kävi metsästä kolme pihlajanvarpaa ja veneensä
    vieressä seisoen viittoi pihlajilla Kumputunturia kohden ja kutsui
    ”tunturipoikia” avukseen:

    — Kukakin keulaan,
    kukakin hankaan,
    kukakin kohallaan piättämhän!

    Pihlajillaan äijä vain osoitteli, mihin apulaisten piti tarttua kiinni.

    Siitä näkymättömät tunturipojat tarttuivat veneeseen, äijä itse koppasi
    peräkanasta, ja viisisylinen vene lähti solottamaan maata myöten,
    mennen että rytisi. Ukko sai pistää juoksuksikin, jopa ”poikiaan”
    suhditella:

    — So, so, pojat, älkää hajottako
    vanhaa nuoskariepuani!

    Poikki palokumpujen ja yli ison Sotkavuoman näin muotkittiin ja
    päästiin Sotkajärvelle, jossa ukko laski kyytimiehet pois ja rupesi
    kalastelemaan. Mutta kun oli kyllikseen saanut kalaa, kutsui Karkean
    äijä taas tunturipojat avukseen, ja niin palattiin samalla rytinällä
    takaisin Kelontekemälle.

    Uutosenkummulla asui toinen lapinnoita, Paalulan Niila, eläen
    riitakannalla Riimin Niilan kanssa, joka myöskin oli noita. Riimin
    Niila kierteli Porkosen tunturimaita ja piti majaa Lomajärven
    seuduilla. Äijät kadehtivat toisiansa, tekivät toisilleen kiusaa ja
    voimakeinoilla koettivat toisiaan pelotella. Kerran oli Paalulan ukko
    kalalla Vianselällä ja lauleli verkkoja kokiessaan:

    — Paalulan köyen muna kus lee,
    Paalulan köyen muna kus lee!

    Lauleli ja päästeli kaloja verkostaan. Mutta yht’äkkiä heitti äijä
    kokemisen ja souti maihin. Siellä hänen kalakosiossaan, asentokuusen
    alla, vönki syltä pitkä käärme. Semmoista ukko oli juuri aavistanutkin,
    eikä siitä säikähtänyt, otti vain vökälettä niskasta ja lauleli:

    — Paalulan köyen muna kus lee!

    Sitten heitti hän sen pois ja karjaisi:

    — Mene sille, joka on sun lähettänyt,
    kaulaan kaulahuiviksi!
    Mutta ei saa mitään pahaa tehä.

    Paikalla lähti mato vönkimään, ja Niila lauleli perään:

    — Paalulan köyen muna kus lee!

    Ja jo aamulla oli mato Riimin Niilan kaulahuivina.

    Mutta sitten saapui Kelontekemänkin lappalaisjärvelle lannanmies, jopa
    kolmelta suunnalta, kalaista erämaan järveä valtaamaan: etelästä,
    Unarinjärveltä käsin, noustiin Kierinki- ja Sotkajokia, idästä,
    Sodankylästä päin, Jiesiöjokea, ja Kittilästä, Ounasjoelta, pientä
    Kuusajokea pitkin.

    Ja pian oli lantalaisilla joka pyydyskunnalla oma kalakenttänsä
    metsäjärvellä. Länsipuolelle, Koskamanniemelle, kohosi pitkin
    rantaa asentopaikka toisensa viereen. Siinä oli Kittilän miehillä
    Välitalon kenttä, Karin kenttä ja Salmen kenttä, siinä Pietulan miehet
    asustivat Ryssän kentällä ja tepsalaiset Tepsan kentällä. Itärannalla
    Sodankylänlahdella majailivat sodankyläläiset.

    Viimein tuli lantalainen Kelontekemälle asumaan. Ensimmäiseksi
    vallattiin vanha Vuolli-äijän raivaama kenttä ja saatiin siihen Vuollin,
    joka ennätti ottaa haltuunsa parhaat lähellä olevat niittymaat;
    sitten syntyi Pulli-ukkojen tasoittamalle tantereelle Kelontekemä, joka
    pitkät ajat vielä jakaannuttuaankin kulki kirjoissa Pullin nimellä.
    Koskaman kalakenttien vaiheille, lähelle vanhaa Launan asuinsijaa,
    kohosi Koskama.

    Karjanhoitoa metsänasukkaat harjoittivat, heiniä saatiin kyllä järven
    rannoilta, Kievanajoelta ja Kelontekemäjoen matalilta rannoilta.
    Ja karjan lisää hankittiin järvenhaltijalta. Siihen aikaan oli
    Kelontekemän Vetehisellä vielä enemmän karjaa kuin nykyään, joukottain
    komeita vedenlehmiäkin. Niitä Kelontekemän emännät koettivat
    pyydystellä omikseen, ja joskus siinä onnistuivatkin.

    Mutta vaikka karjaa oli kylässä, ei koko järvellä ollut ainoatakaan
    hevosta. Porolla lappalaisten tapaan toimitettiin ajotyöt, jopa
    ajettiin nautahärälläkin. Mutta osattiin hevonenkin hankkia.

    Oli Kelontekemän Nikun talossa mainio tietäjä-akka, joka
    noitakeinoillaan pani hevosen aina ”Sauvon maasta” asti tulemaan. Oli
    muuan kesäpäivä, kun akka istui ikkunapuolessa hamppua kehräten ja
    laulellen:

    Tänäpäivänä se tulee,
    se pitkän matkan vieras.

    Kauan aikaa akka näin lauleli, katsahti jo ikkunastakin ja hyräili:

    — Jopa se liinaharja souteleepi,
    jopa se liinaharja souteleepi.

    Ja taas vähän ajan kuluttua katsahti ikkunasta ja sanoi:

    — Nyt vierasta vastaan ottamaan!

    Hypähti eukko ylös ja juoksi rantaan. Siellä oli hevonen, liinaharja,
    järven ylitse uituansa juuri maalle nousemassa. Akka heitti tulukset
    hevosen ylitse, otti kiinni ja talutti pihalle, löi kämmenellään kahta
    puolta lapoihin ja sanoi:

    — Matkan pää on tähän päättynyt.
    Piä kotinas ja pysy kotonasi

    Tamma jäi taloon ja varsoi, ja siitä on hevosen suku Kelontekemässä
    saanut alkunsa.

    Kemin-Lapin laajaan seurakuntaan Kelontekemä kuului jo lappalaisaikana,
    eikä kirkon jumalan temppeliä silloin ollut likimaillakaan, kaukana
    lannanmaassa vain, Kemissä ja Torniossa. Eikä sitä niin suuresti
    liene kaivattukaan: olihan oman jumalan palvontapaikkoja kyllä ympäri
    erämaita. Niitä käytiin kumartamassa, vieläpä yhä edelleen nekin, joita
    Tuderus oli kastevesillään huuhtonut.

    Ruvettiin sitten hankkimaan Herranhuonetta Lapin perukoillekin,
    Sodankylän ja Kittilän erämaiden kansalle. Kelontekemä oli silloin
    vähällä saada kirkon omille rannoilleen. Hirsiä jo ajettiin kasaan
    Pulliniemelle, kylän rantaan, jopa lähdettiin sinne vedättämään
    kirkonkelloakin. Mutta kuorma kaatui pimeänä talviyönä, ja kello upposi
    Kuikasenkarin pohjattomaan hautaan, noin kilometri Koskaman rannasta.
    Syntyi siitä riitaa, ruvettiinpa sodankyläläisten kanssa rajoistakin
    kinastelemaan, ja niin rakennettiin 1689 kirkko Sodankylään, Jiesiöjoen
    ja Kitisen väliselle niemekkeelle.

    Kirkkoa varten ajetut hirret jäivät kasaansa lahomaan. Mutta
    Kelontekemän nimen sanotaan saaneen alkunsa Kuikasenhautaan uponneesta
    kellosta. — Järven nimenä olisi ennen ollut muka Raattamajärvi,
    mutta kellojutun jälkeen ruvettiin sitä sanomaan Kellontekemäksi, ja
    siitä sitten on saatu nykyinen nimi. Vanhoissa asiakirjoissa, jopa
    kirkonkirjoissakin aina viime vuosisadan loppupuolelle, on kylän nimi
    merkitty ”Kellontekemäksi”, mutta lienee se kieleen perehtymättömien
    virkamiesten väärinkirjoitusta.

    Niin jäi Kelontekemä vain syrjäiseksi kiveliökyläksi, ja kylän
    kirkkoina olivat edelleenkin erämaan seitapaikat, joiden luona yhäkin
    tietäjät sekä vanhan uskon harrastajat kävivät palvontamatkoillaan.

    Ei loppunut Kelontekemältä tietäjämahti eikä entinen usko, vaikka
    sieltä lappi hävisikin. Kaukainen järvi ja koko sen ympäristö oli kuin
    omiaan säilyttämään ja hoivaamaan vanhaa uskoa. Kelontekemä onkin niin
    merkillinen järvi — kaksipohjainen, niinkuin monet muutkin Lapin
    ihmeellisimmät vedet. Syvällä tavallisen pohjan alla on toinen pohja
    epämääräisessä syvyydessä, ja vienee sieltä mannunalainen salakäytävä
    aina Ruijanmereen saakka. Neitihaudan mustasta silmänteestä,
    Koskamanniemen nenästä, vie vesien pimeyteen pohjaton portti, jonka
    syvyyttä ei ole kukaan saattanut mitata. Siellä mustissa saivovesissä
    elää itse Vetehinen, nousten sieltä toisinaan vieläkin kirkkaina
    kesäpäivinä ylävesille veurehtimaan, niin että aallonläikät loiskuvat
    rannoille. Siellä asustaa myöskin Vedenemännän komea karja, siellä
    uiskentelee Vetehisen suurkalakin, suunnaton Kalojensampi eli Kalojen
    vanhin, joka joskus nousee ylisille vesillekin veneenmittaisena
    vesihirviönä vistottelemaan kalamiestä ja ennustamaan hänelle
    onnettomuutta. Ja joskus, kun eivät pyyntimiehet osaa pitää Vedenäijää
    mielillä, kokoaa se kalansa saivovesiin, niin että koko järvi jää
    melkein tyhjäksi.

    Niinpä elää Kelontekemällä vieläkin vanha loitsu sekä entiset taiat
    ja uskomukset. Tapaa täällä tietäjiä, jotka tietävät kaikki synnyt ja
    parannukset, jopa semmoisiakin ukkoja, jotka saattavat nostaa vaikka
    itse perkeleenkin naapuria rienaamaan.

    Mutta kaikkein merkillisintä on se, että täällä, kaukana synkässä
    Lapissa, entisillä joikujen mailla, vielä nykyistenkin vanhojen
    muistannan aikana, ovat vanhat äijät laulaa juonitelleet kalevalaisia
    virsiä. Lassilan ja Tervaniemen ukot muistavat vieläkin pitkät runot
    Väinämöisen veneen veistännästä, veneretkestä, kanteleenteosta
    ja -soitosta.

    Karjalasta käsin lienevät aikoinaan lähteneet ne äijät, joiden
    jälkeläiset sitten tänne erämaajärvelle lopuksi pohjastuivat. Ja
    sieltä, laulumaasta, lienee ukkojen mukana vanha runokin vaeltanut,
    kotoisena muistona ilahduttamaan Lapin pitkän ja pimeän talven pitkiä
    puhteita.

    Rauhassa ovatkin ukot täällä saaneet juorotella, sillä ei ole
    Kelontekemä liiaksi maailman jaloissa. Entisaikaan kyllä kulki
    ikivanha, oikein neljännespatsain mitattu ja viitoitettu lapintie
    Muonionjoelta, Kolarista, Kurtakon, Kallojärven ja Kaukosen kautta
    Kelontekemälle ja täältä edelleen Vaalajärven ohitse Sodankylän
    kirkolle. Mutta ei sitä, ainakaan kesänaikaan, kovin ahkerasti
    vaellettu.

    Maassa lepäävät jo kaikki vanhat Kelontekemän raivaajat. Monet
    ensi taistelijat lienevät saaneet leposijansa Palokummun tievassa,
    lapinkalmistossa, Koskaman lähellä, ja lannanmiehille on useinkin
    ensi lepotilaksi kaivettu kuoppa Manalaissaareen, ison ”Hautamännyn”
    juurelle, joka vieläkin monine vuosilukuineen seisoo saarella entisajan
    muistona.