Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    XIX.

    VANHA URJADNIEKKA.

    Mitä haet halliparta,
    Kuta kurja kurkistelet?

    Hän tunsi äkkiä, että jotakin outoa, joka oli jäätänyt hänet kuin
    patsaaksi siihen rantamättäälle, oli tapahtunut, mutta mitä se oli,
    sitä hän ei ensimäisinä sekunteina voinut itselleen selvittää. Vasta
    silmänräpäystä myöhemmin tajusi hän, että oli kuulunut pyssynlaukaus,
    selvä, kirkas, kova ja kauas kajahtava. Sen kaiku oli kiiriskellyt
    pitkin maita kuin jyrinä ja sen jälkeen oli erämaa vaiennut kuin
    kuollut, joka hermo kysymässä tuon oudon ja vihamielisen äänen syytä.

    Kun veri lakkasi humisemasta hänen korvissaan, huomasi hän Ontrein
    kiireesti kokoavan onkivehkeitään, ja viittoen hänelle lähtevän
    leiripaikalle päin. Hän syöksähtihe juoksulla matkaan. Ja nyt rupesivat
    hänen aivonsa hakaten ja jyskyttäen kysymään, mistä aiheutui tämä
    laukaus.

    Luonnollisin selitys oli se, että kaukaasialainen oli käyttänyt
    kivääriä jonkun pedon tai saaliin tappamiseksi.

    Pian jäi Ontrei kauas jälkeen. Kun hän hengästyneenä vihdoin saapui
    leiripaikalle, oli häntä siellä odottamassa omituinen näky.

    Nuotion vierellä makasi, paitsi sairasta mummoa, mies, jota
    kaukaasialainen morsiamineen näkyi hoitelevan. He sitoivat hänen
    kättänsä, joka oli verinen ja hervoton. Lähellä maassa oli kivääri,
    mutta mitään saalista ei ollut näkyvissä.

    Hämmästyksellä tunsi hän haavoittuneen virkapuvusta urjadniekaksi
    ja arvasi hänet samaksi, joka oli lähtökylästä kotoisin. Hän siis
    oli päässyt heidän jälilleen tänne saakka, mutta oli nyt nähtävästi
    joutunut takaa-ajettavansa valtaan. Häntäkö lienee ammuttu ja kuka?

    Mies oli vanhanpuoleinen, harteva ja halliparta. Hänen kummastuksensa
    oli rajaton, kun hän huomasi Ontrein saapuessa paikalle seurueen yhä
    isonevan. Aivan sattumalta oli hän karkumatkan alkupäivänä kuullut
    kaukaasialaisen menneen kokonaan toiselle ilmansuunnalle kuin missä
    hänen kalapaikkansa piti olla, ja oli siitä ymmärtänyt hänen sittenkin
    lähteneen karkuun. Oitis oli hän velvollisuutensa mukaisesti antanut
    siitä tiedon esimiehilleen ja saanut käskyn lähteä ajamaan häntä takaa.
    Aina Valkealle merelle piti hänen seurata heidän jälkiään, sillä
    arvattiin pakolaisten pyrkivän sinne, jolloin hänellä itselläkin olisi
    Suman kautta mukavampi paluumatka. Kerran päästyään jälille olikin
    hänen ollut niitä helppo seurata, sillä aivan näkemättömästi eivät
    kulkijat olleet voineet edetä; seurueen monilukuisuus oli hänelle
    kuitenkin ollut arvoituksena. Niinpä ei hän ollut Paadenessakaan
    osannut aavistaa, että opettajan ja lääkärin vieras kuului samaan
    joukkoon, ja vasta Sondalassa oli hän ruvennut sitä epäilemään. Vaikka
    lääkärin vieraat olivat ilmoittaneet sinne lähteneensä, ei sinne
    ollut kuitenkaan keitään sellaisia saapunut. Mutta sen sijaan olivat
    myrskyä pitävät kalamiehet jostain saaresta nähneet, kuinka eräs vene
    oli pahimman tuulen aikana pyrkinyt poikki järven kadoten vihdoin
    hämärään ja aallokkoon. Veneessä oli ollut monta henkeä. Silloin oli
    hänkin saattomiesten kanssa lähtenyt soutelemaan pitkin pohjoisrantaa,
    kunnes oli Sekehen niskassa osunut matkalaistemme veneelle. Siitä
    oli ollut helppo seurata jälkiä suon reunalle, josta hän sitten oli
    yksin lähtenyt katsomaan nevan yli, mihin nuo jälet mahdollisesti
    johtaisivat. Saattomiehet olivat jääneet sinne maan reunalle odottamaan.

    Siihen saakka oli kaikki käynyt hyvin ja verraten helposti oli
    hän päässyt suonkin yli. Mutta sitten kovalle maalle tultuaan oli
    hän häipynyt jäliltä ja lähtenyt umpimähkään pitkin maan reunaa
    kävelemään itään päin nähdäkseen, olisiko sieltä mitään löydettävissä.
    Ajatuksissaan siinä korpea samotessaan ja poimiessaan hillanraakoja
    suuhunsa olikin hän äkkiä ollut tuntevinaan savun hajua. Ihmeissään
    siitä oli hän varovaisesti alkanut hiipiä sinne päin, mistä tuo haiku
    tuntui, kun olikin joutunut toisen hiipijän tielle.

    Oli aivan harvinaista, että metsän kuningas hyökkäsi ihmisten päälle
    tällaisessa tilaisuudessa, eikä sitä voinut muuten ymmärtää kuin että
    sillä lienevät olleet pojat jossain läheisyydessä. Silloin se nimittäin
    on aivan arvaamaton ja oikullinen, ja karkasi nytkin viattoman
    urjadniekan päälle syrjästä aivan syyttömästi. Onneksi se ei kuitenkaan
    saanut kiinni muusta kuin kädestä ja miehen säikähtynyt parkaisu toi
    heti kaukaasialaisen pyssyineen paikalle.

    Tämä ei tietenkään voinut aavistaa, ketä hän näin saapui pelastamaan,
    sillä hänen luonnollinen otaksumisensa oli, että jompikumpi hänen
    tovereistaan oli vaarassa. Hänen hämmästyksensä olikin kuvaamaton,
    kun hän huomasi, ketä kontio siinä kädestä piteli. Hänen kunniakseen
    on kuitenkin mainittava, ettei hän hetkeäkään epäröinyt, vaan koetti
    etsiä ampumisen tilaisuutta. Nähdessään hänen tulevan heitti karhu
    saaliinsa, ruveten nähtävästi punnitsemaan, olisiko parempi mennä
    vai jäädä. Kaukaasialaisen hämminki oli myöskin siksi suuri, ettei
    hän saanut tarkoin tähdätyksi, vaan haavoitti kuula vain lihas-osia,
    jolloin kontio läksi menemään kuin suuri hallava kerä korven peittoon.
    Ja ennenkuin urjadniekka-ukko kerkesi asiasta selvitä, oli hänelle
    sanottu lähtökäsky ja niin saavuttiin nuotiolle. Siellä sidottiin hänen
    haavansa ja tuossa hän nyt istui kalpeana nuotion ääressä katsoen
    vuoronperään jokaista läsnä olevaa.

    — Ja nytkö siis tahdot viedä minut takaisin kylään vankeuteen? kysäisi
    häneltä sitten hänen pelastajansa hymysuin.

    Ka, veliseni, niin on käsky, vastasi siihen ukko huoaten.

    Ontrei ja hänen toverinsa seurasivat mielenkiinnolla, miten tämä
    keskustelu päättyisi.

    — Mutta kuinka viet, kun me emme lähde? uteli uudelleen takaa-ajettava.

    — Ei voi tietää, veliseni, vastasi taas ukko.

    — Me tietenkin pidämme sinua täällä vankina, ellet anna meidän mennä
    rauhassa, sillä takaisin emme lähde, senhän voit arvata.

    Ukko ei puhunut mitään, mutta Ontrei rupesi hänen kanssaan hiljaa
    haastelemaan. Saattoi kuulla, kuinka hän esitti näiden kahden ihmisen
    kohtalon liikuttavaisuutta ja kuinka nyt, kun tuo vanki oli suorastaan
    pelastanut hänen henkensä, oli selvä velvollisuus maksaa hyvä teko
    samanlaisella. Hän ei rikkonut siinä mitään, sillä tämä ei ollut mikään
    tavallinen rikoksellinen...

    — Tiedän, tiedän, myhähteli ukko vastaukseksi.

    — Lähde nyt kotihisi ja saattomiestesi luo ja sano heille, että nehän
    olivatkin niittymiehiä ja että kivikkoon lankesit ja satutit kätesi,
    jolloin revolverisi laukesi vahingossa. Sitten kuolet onnellisena.
    Ellet tätä tee ja vanno kaikkea salaavasi, niin et elävänä pääse tältä
    paikalta.

    Nuorukainen se näin puhui ja hänen äänensä tuntui uhkaavalta.
    Kaukaasialainen vaikeni, neito oli säikähtyneen näköinen ja Ontrei
    neuvoton.

    Urjadniekka katsoi häneen pitkään ja sanoi sitten:

    — Tiedäthän, että minulla on selvä käsky ottaa kiinni tämä mies ja
    että velvollisuuteni on totella. Sen olen minä vannonut. Kuinka voin
    siis ruveta pakolaisen auttajaksi?

    — Se selvitä toiste, mutta nyt on sinun ratkaistava, mitä teet.
    Ymmärräthän, ettemme me rupea vangeiksesi emmekä millään ehdolla
    takaisin palaamaan. Ellet pyhästi vanno, ja valaasi tahdomme uskoa,
    salaavasi kaikkea sitä, minkä täällä olet nähnyt, niin emme ymmärrä
    muuta kuin että meidän on tehtävä sinut vaarattomaksi.

    Se, minkä urjadniekka tässä käsitti velvollisuudekseen, oli näille
    toisille pahempaa kuin kuolema. Niin olivat tässä edut ristiriitaiset.
    Oli tuskallista. Kaikki olivat vaiti, vain sairas mummo houraili
    kuumeissaan. Aivan sanattomana katsoi heihin taas vanha urjadniekka.

    — Luoja tietää, sanoi hän vihdoin hiljaa, etten minä tahtoisi tehdä
    kellekään pahaa enkä teoillani johdattaa teitä sellaiseen kauheaan
    rikokseen. Minä lupaan ja vannon, etten kavalla teitä, vaan palaan
    takaisin ilmoittaen tyhjää ajaneeni. Mahdollista on, että teen
    tässä väärin, mutta se teko on minulle kuitenkin mieluinen, ja joka
    tapauksessa pienempi paha kuin mihin kentiesi itsepäisyyteni teidät
    johtaisi. Menkää luojan nimessä minne tahdotte, sillä en tahdo sitä
    estää. Kiittää tahdon täten pelastajaani.

    Hän ojensi terveen kätensä kaukaasialaiselle.

    — Sinä oletkin, veliseni, aina ollut mies, ja sinua on mieluista
    auttaa. Mutta turhaan taisit lähteä pakoon, sillä pian olisi tainnut
    tulla useimmille teidän laisillenne armahduskirja.

    Kaukaasialaisen silmät lensivät suuriksi.

    — Mitä sanot, miksi et ennen kertonut? läähätti hän.

    — En tiennyt, stanovoi vasta tullessamme sanoi kuulleensa. Mutta älä
    säikähdä. Ehkä eivät paostasi suuresti välitä. Voithan sieltä, minne
    menet, uudelleen anoa ja selvittää asiaasi.

    Olipa kuin olisi kivi vierähtänyt Ontrein rinnalta, kun hän näki, minkä
    sopuisan lopputuloksen tämä asia sai. Kiireesti riensi hän paistamaan
    maukasta saalistaan, jota hänellä olikin aikamoinen riippi. Väliin
    vilkaisi hän nuorukaiseen ikäänkuin ihmeissään ja pelolla, sillä tämän
    osoittama kaamea ankaruus tuntui hänestä kauhealta. Arkana vilkaisi
    häneen myös neito, mutta kaukaasialainen ei ollut milläänkään, hyvin
    ymmärtäen, että asia oli näissä oloissa ja niinkuin sen oli käynyt,
    vallan luonnollinen.

    — — — Päiviä on kulunut. Pieni joukko on taas matkalla, lähinnä
    päämääränä se paikka, missä Onnanjoki lähtee Ontojärvestä. Siitä oli
    heidän aikomuksenaan vähitellen pitkin saloja mennä aina Koivuniemen
    kylään saakka, jossa vasta kääntyä kohti Vienan rantaa, Usmanalan
    kylää ja Kemiä. Jolmarvi, Rukajärvi, Ontojärvi ja muut kylät jäisivät
    siten lännen puolelle ja etäisempiin kyliin ei sana heistä ehtisi.
    Pois palannut urjadniekka sitäpaitsi huhuja vaimentaisi, joten heillä
    oli vihdoinkin toivo päästä kulkemaan paremmassa rauhassa ja nauttien
    suurempia mukavuuksia.

    Mutta vanha mummo oli lopettanut tuohon merkilliseen metsäsaarelmaan
    tämän korpivaelluksensa. Hänen elämänsä oli ollut alituista
    uhrautumista heimonsa viimeisen helmen eteen, hellää äidillistä
    huolenpitoa hänestä, joka oli hänen rinnoillaan elänyt. Vielä
    kuolinhetkellään oli koko hänen henkinen kykynsä vain suuntautunut
    neidon pelastuksen miettimiseen ja tuskan hiki oli kihonnut usein hänen
    kasvoilleen, kun hän sairautensa väliaikoina oli muistanut, missä nyt
    oltiin. Houraillessaan vaelsi hän jossain kaukana puhuen jotakin outoa
    kieltä ja haaveillen tuntemattomista ihanuuksista. Selvänä ollessaan
    hän alituisesti vaati pyhiä valoja siitä, ettei vain heitettäisi hänen
    silmäteräänsä onnettomuuteen. Hänet haudattiin tuohon samaiseen kallion
    onkaloon, jonka ulkopuolella olivat ne omituiset merkit. Sinne hänet
    pantiin hiekan ja kivien alle ja Ontrei luki hartaat hautausluvut. Ja
    tapahtui, että kallio olikin siltä paikalta mutkalla etelää kohti, niin
    että herttainen mummo sai viimeisen maallisen mielitekonsa täytetyksi:
    etelä-aurinko sattuu nyt suoraan hänen kammioonsa tuoden tervehdyksen
    niiltä vuorilta, joita se juuri vähää aikaisemmin on lämmittänyt. Mutta
    ainoakaan silmä ei ollut tässä tilaisuudessa kuiva, eikä neidon surua
    voi kertomalla kuvata.

    Kirveen hamaralla nakutteli nuorukainen tuohon sammakon näköisen
    eläimen yläpuolelle ristin ja ristin haarain väliin ne kirjaimet, jotka
    olivat Ontrein kaularistissä ja jotka merkitsevät ”Jesus Kristus on
    voittanut”. Kun ne kirjaimet ovat vanhoja kreikkalais-slavoonilaisia,
    voi tämä kuvioryhmä tulevaisuudessa, kun sen löytää joku tiedemies,
    joka syvämietteisenä pysähtyy niiden eteen, aiheuttaa paljon oppineita
    väittelyjä ja selvittelyjä. Hyvin luultavaa on, että silloin tehdään
    retkiä paikalle, kuvioista otetaan paperijäljennöksiä, ne valokuvataan
    eri valaistuksessa, ja niille keksitään sangen nerokkaita selityksiä.
    Kun sitten itse luolaa ruvetaan tutkimaan ja löydetään sieltä tämä
    mummo-parka, jonka pääkallo ei ollut niitä kehittyneimpiä, niin voi
    olla hyvin mahdollista, että tässä katsotaan tehdyksi uusi löytö, joka
    valaisee alku-ihmisen historiaa ja vaivaloista elämää tämän maapallon
    kamaralla. Ja kun vihdoin löydetään tuo nuolenpää luusiruineen, jonka
    nuorukainen oli hautajaistilaisuudessa pistänyt sinne takaisin,
    että sen oikea omistaja saisi samalla sekin Ontreilta kristilliset
    hautajaiset, ja pääsisi rauhaan, niin on aivan varmaa, että paikka
    tulee kuuluisaksi.

    Hän huomautti näistä näkökohdista salavihkaa kaukaasialaiselle, joka ei
    suinkaan ollut mikään oppimaton mies, ja sai makean hymyn lehahtamaan
    tämän huulille. Mutta sitten hän varoitti asiasta leikkiä laskemasta,
    sillä paikka oli hänelle nyt pyhä.

    Vielä viimeinen silmäys ja niin jäi tämä yksinkertainen ja kullan-hyvä
    etelämaalainen lepäämään tänne Karjalan synkän erämaan kohtuun.
    Mutta rauhan kammionsa on luja ja rakettu, kuten olemme ymmärtäneet,
    alkuvuoriperustalle, joka ei järky. Ei ennen kuin maa ja maailma
    hukkuu ja lujinkin alkuvuori särkyy kuin lasi, ja salot sekä meret
    antavat kuolleensa. Silloin hänkin astuu ulos kallioisesta kammiostaan
    armasteltua hoidokkiaan tapaamaan, ja silloin vasta saamme tietää,
    minkä haamun käsi kosketti kammion suulla istujan selkää. Siihen
    saakka, jää hyvästi merkillinen paikka, jota siellä käynyt ei voi
    olla koskaan kammotta, mutta samalla eräänlaisella merkillisellä
    viehätyksellä muistamatta; kuta suuremmassa ihmismelskeessä olet ja
    kärsit elämän alituisesta hyörinästä ja itsekkäästä kamppailusta, sitä
    kutsuvampana kuvastuu mieleen tuo erämaan paikka ja sen rauhankammio
    etelä-aurinkoineen. Mutta sinne ei pääse, sillä pyhiinvaeltajan, jonka
    matka on vielä kesken, täytyy jatkaa korpivaellustaan.