Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    XXV.

    GRIJP-RITARIN KUOLEMA JA ASEMIEHEN KOSTO.

    Myrsky mylvi, tuuli tuntui,
    Pimeähän kaikki peittyi,
    Armon aurinko aleni.

    Huoneessa oli hämärä. Vanhan munkin kertomuksen katkaisi
    äkkiä juhlallinen kellojen soitto: pyhiä isiä kutsuttiin taas
    jumalanpalvelukseen.

    Sielun pelastus oli heidän elämänsä päämääränä, ei aineellisten
    etujen saavuttaminen eikä taistelu ulkonaisten vihollisten kanssa.
    Sielun salaisessa asunnossa tapahtui heillä se kamala taistelu,
    jonka onnistuminen riippui oikeasta Jumalan armon ja voiman
    käsittämisestä. Hänpä tietääkin voitot tällä kilpakentällä. Niin
    kuluu heidän elämänsä hautaa kohti, rukouksen ja alituisen työn
    vaihdellessa. Tuskin on uni ehtinyt virvoittaa väsynyttä ruumista,
    kun jo yön hiljaisuudessa kumahtavat kellot ja munkki herää unestansa
    rukoukseen. Hän on uneksinut synnistä ja kadotuksesta, saatana on häntä
    houkutellut hänen tahtonsa ollessa nukkuessa herpautuneena, ja katuen,
    haikeasti rukoillen ja kaivaten sielun rauhaa saapuu hän yölliseen
    jumalanpalvelukseen.

    Majesteetillisina kotoutuvat synkät muurit hämyn keskellä ja
    yksinäisenä tähtenä tuikkii tuolta korkealta muurin kupeelta, pyhän
    neitsyen kuvan alta, ijäinen valo yön synkkään yksinäisyyteen. Paljon
    saapuu pyhiinvaeltajiakin, sillä pelko siitä, että poissa olo tekisi
    heidät jossain suhteessa saavutettavana olevasta ansiollisuudesta
    osattomaksi, tekee useimmat valppaiksi. Suuret joukot silti nukkuvat
    kuin opetuslapset yrttitarhassa, sillä heidän silmänsä ovat maailman
    unesta raskaat, eivätkä he jaksa valvoa. Vasta myöhemmin, kun heille
    tarjotaan maallista virvoitusta luostarin suuressa ruokasalissa,
    saapuvat he sinne ja saavat silloin kuulla sulopuheisen Jefrem Sirinin
    liikuttavia varotuksia.

    Mutta se, joka on valpas, joka ensimäisenä odottaa aamun viileydessä
    luostarin suuren portin avaamista, on uskollinen, jumalinen ja viisas
    Ontrei. Suopeasti hän tuolta jo kiiruhtaa hymyilemään paikalle
    hitaasti saapuvalle nuorelle toverilleen, hymyilee hyväksyvästi ja
    kehoittavasti, aivan ylpeänä tämän kalliin ja pyhän laitoksen puolesta.
    Ilostuneena he siinä tervehtivät toisiaan ja kyselevät huolestuneena
    toistensa vointia ja toimeentuloa.

    Mutta portti avataan ja kansa pääsee sisään. Kirkkoon menemättä
    hän kuitenkin lähtee vaeltamaan luostarin pimeitä ja salaperäisiä
    käytäviä. Käänteissä on aina siellä täällä pyhäin kuvia ja tuohukset
    palavat niiden edessä. Kirkon edustalla tuolla on tuohusten myyjä ja
    hänelle juolahtaa mieleen omituinen ajatus: hän menee ja ostaa suuren
    tuohuksen, niin kalliin, että munkki katsahtaa häneen hämmästyneenä.
    Sitten hän kunnioittavasti lähestyy pyhän neitsyen kuvaa ja sytyttäen
    kynttilänsä kiinnittää sen palamaan muitten joukkoon. Hänelle, sille
    eräälle, hän tämän tuohuksensa pyhittää, hänen onnelleen virittää sen
    palamaan siihen Jumalan äidin suopeaan suojaan ja varjelukseen. Hauska
    tunne mielessään lähtee hän taas kulkemaan pitkin hämyisiä käytäviä.

    Hän ei myönnä itselleen, että hän ikäänkuin salaisesti toivoo jollain
    merkillisellä tavalla saapuvansa sinne torniin, jossa muka olisi
    se kammio, jossa... Hän ei ajattele ajatusta loppuun, vaan kulkee
    edelleen, peläten kumisevia askeleitaan ja uteliaasti kurkistaen
    jokaiseen haarakäytävään. Väliin sieltä ovi aukeneekin ja askelia
    kuuluu; hän säpsähtää ja jää seisomaan, mutta tulija onkin munkki,
    joka katsahtaa häneen uteliaasti ja menee tiehensä hänestä sen enempää
    välittämättä. Hän ihmettelee keski-aikaisia maalauksia käytävän
    seinissä, sitä naivia käsitystä, mikä niistä ilmenee erittäinkin mitä
    tulee saatanan puuhiin ja vimmaan kristityssä maailmassa. Hän katseli
    hämmästyksellä suunnattomia kivilohkareita, joista muuri oli rakennettu
    ja mietiskeli sitä uskonvoimaa, joka oli tehnyt aikoinaan tämän
    merkillisen paikan synnyn mahdolliseksi...

    Messu, joka äsken vielä oli kohissut valtavana käytävissä, oli nyt
    vaimennut jonkin käänteen taa, jonka sivu ääniaallot eivät enää
    päässeet. Hän aikoi jo kääntyä takaisin, sillä holvissa ei enää ollut
    niin valoisaa kuin äsken, koska tuohuksia ei ollut täällä päin niin
    tiheässä. Mentyään vielä pari askelta eteenpäin näki hän käytävän
    hiukan laajenevan ja sen toisesta päästä hämärästä alkavan ahtaan
    portaan. Sitä siinä katsoessaan kuuli hän askeleita. Se oli isä Agafon,
    hänen äskeinen kertojansa. Messussa oltuaan oli hän lähtenyt etsimään
    vierastaan.

    — Nuo portaat eivät vie mihinkään salaperäiseen huoneeseen, sanoi hän
    hymyillen, arvaten vieraansa ajatukset ja niistä näin hiukan pilaa
    tehden.

    Hän pyysi munkilta jatkoa tämän kertomukseen, mutta turhaan.

    — Nyt on teidän levättävä ja minunkin, sen verran kun Jumala suo. Ehkä
    pian alkavan päivän iltana taas...

    — — — — —

    Siinä, missä luostarin käytävästä ahtaat portaat vievät ylös
    tornikammioon, pyysi streltsien päällikkö ritarilta pois miekkaa, jonka
    tämä aikaisemmin oli taas haltuunsa saanut, suopeasti ja surullisesti
    hänelle puhuen ja allapäin hänen edessään seisoen. Mutta ennenkuin
    vaikeneva ritari ehti antaa hänelle aseensa, kuului käytävästä heidän
    takaansa ankaraa melua ja huutoa sekä outoa puhetta, jota ei voitu
    ymmärtää. Kaikki kääntyivät kummastuneena sinne katsomaan, kun jo
    samalla näkivätkin asian. Ritarin palvelija, lyhyt, mutta harteikas ja
    väkevä asemies, joka oli jäänyt isäntänsä kanssa luostariin, oli nähnyt
    ritaria vietävän ja aavistaen pahaa pyrkinyt hänen jälkeensä. Mutta
    streltsit olivat silloin rientäneet häntäkin kiinni ottamaan, jolloin
    käytävässä oli syntynyt ankara kilpajuoksu. Sadatellen kielellä, jota
    karjalainen rahvas ammoin on kutsunut lapiksi ja joka on Ruotsin
    tshuhnain kieltä, tämä asemies kiukkuisesti poisteli kimpustaan
    hääriviä streltsejä, väläytellen lyhyttä tikariaan, joka oli terävä
    vain toisesta laidasta ja jota streltsit näyttivät kovin pelkäävän.
    Näin saapuivat he ritarin luo, joka toinen jalka portailla oli
    kääntynyt menoa katsomaan. Vihdoin puhui hän miehelleen jotakin, joka
    näytti tekevän hänet murheelliseksi, sillä hän luopui nyt vastarinnasta
    ja antoi pois aseensa. Sitten ritari pyysi saada asemiehensä mukaansa
    vankilaansa, johon päällikkö hiukan epäröityään suostuikin. Hitaasti
    nousivat he portaita ylös, asemies uudelleen puhjeten ankaroihin
    kirouksiin ja pudistaen nyrkkiä taakseen.

    Hetken kuluttua palasi streltsien päällikkö takaisin kädessään suuri ja
    raskas avain, jolla hän oli sulkenut vankinsa kammioon, ja kun hän oli
    laskeutunut jälleen luostarin käytävään, seisoivat siinä hänen edessään
    Antonii ja hymyilevä Moskovan pajari; muut miehet olivat poistuneet
    kokonaan, ja käytävän mutkan takaa kuuntelevaa ja kurkistelevaa ei
    nähty. Päällikkö silloin, kun pajari ehätti ahnaasti ottamaani häneltä
    avainta, teki synkästi kieltävän eleen, antaen avaimen Antoniille, joka
    vaieten otti sen vastaan. Ja sitten seisoivat he siinä kolmin, Antonii
    miettiväisenä, päällikkö alakuloisena, mutta pajari hiljaa itsekseen
    vihellellen ja levottomasti vilkuillen. Ja enempää puhumatta he sitten
    kaikin kolmin lähtivät hitaasti tiehensä.

    Mutta näihin aikoihin aukeni meri kokonaan, yöt ja illat valkenivat
    ihmeellisesti ja aurinko alkoi viipyä yhä kauemmin taivaalla, kunnes
    se ei enää sanottavasti taivaan rannan alla käynytkään. Vesilintujen
    parvet palasivat, meri alkoi elää ja kalat leikkivät pyytömiehen veneen
    keulan edessä. Lehti tuli puihin, ruoho autioille saarillemmekin ja
    kaikkien rinnat täytti ihmeellinen kaiho ja auvo, ikäänkuin Jumalan
    tulemisen ja armon aavistus. Talvinen työ vaihtui kesäisiin, mieli
    suunnitteli kaunista tulevaisuutta ja tuntui kuin olisi erikoinen
    armon ja valvomisen kirkkaus vuotanut pyhän monasterimme yli. Näihin
    aikoihin levisi vihdoin tieto monasterissa, että Shuiskin lähetti
    oli matkustanut seurueineen tiehensä, milloin ja miksi salaa, sitä
    ei tiedetty. Synkkänä ja vaitiollen käveli sen jälkeen Antonii
    huoneessansa, rukoillen alinomaa ja vartoen ratkaisua monasterin
    kohtalolle.

    Parempi olisi ollut, että Moskovan pajari olisi saanut viedä ritarin
    mukanaan. Mutta sitäpä ei voitu sallia, sillä siellä etelässä olivat
    Shuiski ja Ruotsi edelleen liittolaisina. Antonii tahtoi yhäkin jättää
    ruotsalaiset epätietoisiksi vastauksestaan ja siten viivyttää Karjalan
    luovuttamista siksi, kunnes liittolaiset riitautuisivat. Siihen saakka
    ei kukaan elävä sielu saanut aavistaa Shuiskin salaisesta lähetystöstä
    ja siksi täytyi ritarin olla kadonneena.

    Ja tämä aika oli kovin omituista ja vaati pyhän monasterimme johtajalta
    tavatonta viisautta ja kaukonäköisyyttä. Sillä kun ruotsit eivät
    saaneet meiltä selvää vastausta esitykseensä Karjalan luovuttamisesta,
    niin he, vaikka etelässä olivatkin tsaarimme liittolaisia, täällä
    pohjoisessa tulivat suurin joukoin rajan yli ottamaan maata haltuunsa,
    kansan paetessa edestä kaikkialta. Ja vastaukseksi tähän karjalainen
    rahvas vastoin tsaarimme liittoa ja Antoniin tahtoa teki sotaretken
    Ruotsin puolelle rajaa, siten selvästi osoittaen, ettei se halunnut
    siihen liittyä eikä sen alamaiseksi tulla. Ja tapahtui tämä kaikki
    siihen aikaan, jolloin etelässä ruotsalaiset tsaarimme auttajina ja
    pelastajina marssivat Moskovaan, eli vuonna 1610.

    Koskaan ei ole ollut Karjalan kansalla sellaista tilaisuutta yhtyä
    Ruotsiin kuin näinä vuosina, liittyä omaan heimoonsa ja jälleen saada
    haltuunsa Pohjan lahdesta Valkeaan mereen, Ääniseen, Laatokkaan ja
    Suomenlahteen saakka ulottuva heimonsa yhtenäinen alue. Myöntää täytyy,
    että tämä olisi ollut heille maalliselta ja ihmisjärjen kannalta
    luonnollista ja toivottavaa, sillä olisivathan he siten päässeet
    muodostamaan yhtenäisen ja voimakkaan, kansallisesti eheän alueen,
    josta mahdollisesti olisi voinut koitua pohjan perille voimakas valtio,
    ainoa, minkä tshuhnat siten olisivat tulleet muodostaneeksi. Sillä
    vaikka he ovat muinoin olleet voimakas kansa, joka on asuttanut laajat
    alueet koko pyhää Venäjän maata, niin eivät he silti ole jaksaneet
    mitään pysyväistä rakentaa, vaan ovat synkkinä, eripuraisina, kiivaina
    ja pitkävihaisina, koskaan yhteis-etua ymmärtämättä, sulautuneet muihin
    kansoihin ja tulleet heidän orjikseen. Niinpä ei nytkään, kun heillä
    taas olisi ollut tilaisuus heimoonsa yhtyen voimakkaasti käydä luomaan
    omaa alueellisesti yhtenäistä valtakuntaa, tästä mitään tullut, sillä
    Jumala ei sitä sallinut, kun he eivät olleet sitä ansainneet. Eivät,
    vaan sokeasti tekivät he silloinkin ryöstöretkiä toistensa alueille,
    veljiensä vainioille, vaikka heidän hallitustensa aivoituksen mukaan
    olisi tullut olla liittolaisia.

    Ja Jumalan tahdon ja tarkoituksen näki siitäkin, että Ruotsilla
    ei ollut ainoatakaan viisasta ja kaukonäköistä miestä täällä
    peräpohjolassa valvomassa valtakuntansa etuja, ei ainoatakaan todella
    tarmokasta henkilöä, joka olisi ymmärtänyt maansa hallitukselle
    valaista, mistä oli kysymys ja voimalla panna aikomuksiaan toimeen.
    Ei, vaan juuri oikeauskoisen kirkon ja pyhän Venäjän asiaa valvomaan
    täällä oli Jumala asettanut viisaita ja kaukonäköisiä henkilöitä, jotka
    tarkoin ymmärsivät, mikä merkitys kaikilla näillä asioilla saattoi
    olla ja jotka voimainsa mukaan ja itsenäisesti, kysymättä valtakunnan
    päämiesten lupaa tai kieltoa, ajoivat asian niinkuin sen luoja heille
    osoitti, mistä kaikesta monasterille tulee ikuinen ansio Jumalan yhä
    suuremmaksi kunniaksi.

    Niin jatkui tällaista epävarmuuden aikaa, kunnes etelässä liittolaiset
    riitautuivat ja monasterimme silloin, tarvitsematta enää pelätä
    tekevänsä vastoin tsaarin tahtoa, selvästi ilmoitti kantansa, hyläten
    kaikki vihollisten vaatimukset. Ja tekivät ruotsalaiset vuonna 1611
    suuren sotaretken monasteriamme vastaan, saapuen Kusovoin saarelle
    saakka ja vaatien monasterilta paljon. Mutta Antonii hylkäsi heidän
    vaatimuksensa luottaen muurien lujuuteen ja miestensä uskollisuuteen,
    ja täytyikin vihollisten mennä tyhjin toimin tiehensä. Vihdoin hän
    ajoi asiansa hyvään loppuun siten, että valtakunnasta välittämättä ja
    käyttäen kaikkia edullisia tilaisuuksia hyväkseen, teki Kajaanin ja
    Oulun käskynhaltian Haren kanssa erikoisrauhan, jossa raja jätettiin
    entiselleen ja monasterille tunnustettiin oikeus Karjalaan kuten
    ennenkin. Hyvin oli siis Jumala auttanut ja monasterimme selvinnyt ajan
    myrskyistä, joihin vahvemmatkin olisivat voineet hukkua.

    Mutta kaksi pitkää oli ritari Grijp asemiehensä kanssa
    jo virunut vankilassaan, ja tarjosi hänen kohtalonsa kuvan mitä
    suurimmasta inhimillisestä kurjuudesta. Alkuaikoina saattoi hän
    yltyä raivoamaan ja takomaan muurien kiviä nyrkeillänsä, niin että
    veri vuosi hänen käsistänsä, sitten äkkiä raueten viikkoja kestävään
    sanattomaan, syvään, lohduttomaan epätoivoon, jota hänen koruton ja
    uskollinen palvelijansa turhaan koetti lievittää. Väliin hän taas
    vaipui hempeämielisyyteen, muistellen nähtävästi kotimaataan ja
    hellästi suudellen jotakin kaulavitjoissaan kantamaansa esinettä.
    Väliin mainitsi hän surulla ja epätoivolla erään naisen nimeä,
    haaveillen puhellen hänestä harvasanaisen asemiehensä kanssa.
    Mutta oli kaikki tämä hänen käytöksensä sellaista, joka on hyvälle
    sydämelle ja inhimilliselle luonnolle kunniaksi, ei pelkuruudesta
    eikä raukkamaisuudesta johtuvaa. Ja oli meille monasterin muutamille
    veljille, joille heidän vartioimisensa oli uskottu, omituista nähdä,
    kuinka kuukausien kuluessa jonkun naisen muisto, maallinen rakkaus
    ja lemmityn olennon kaipuu niin täytti miehen koko olemuksen, että
    sen todistajana oleminen olisi saattanut koitua kiusaukseksi niille,
    joille se on kiellettyä. Sillä kaikesta näki, että suurimmassakin
    epätoivossa ja tuskassa tuo tunne sittenkin oli hänelle suloinen ja
    virkistävä, niin että ihmetellen saattoi kysyä tämän asian — rakkauden
    — salaisuutta, kun se näytti tuottavan miltei Jumalan kaltaista
    lohdutusta.

    Mutta pian saattoi huomata, että hyvästä ravinnosta huolimatta vankila
    rupesi pahoin vaikuttamaan ritarin terveyteen, jolloin Antonii salli
    hänen päästä yhä sopivampaan asuntoon. Mutta kuta pitemmälle aika
    kului, sitä selvemmäksi kävi, että ritarin terveys oli kokonaan
    murtunut, niin että kun Antonii vihdoin ilmoitti hänelle, että hän oli
    vapaa lähtemään monasterista milloin tahtoi, koska ei ollut enää väliä
    sillä, mitä hän saattoi tai tahtoi kertoa, ei hänestä ollutkaan enää
    lähtijäksi, vaan häätyi hän sairasvuoteelle.

    Ja alkoi nyt murheellinen aika hänelle ja hänen hoitajilleen. Jumala
    tietää, että vaikka hänen kohtalonsa olikin surullisin mitä ihminen
    ajatella saattaa, ja vaikka ei voisikaan hyväksyä sitä menettelyä,
    minkä uhriksi hän joutui, niin silti ei voi kukaan sanoa, ettei
    olisi osoitettu hänelle kristillistä rakkautta hänen sairautensa ja
    viime hetkiensä aikana. Ei mennyt aamua eikä iltaa, ettei Antonii
    olisi murheella hänen voinnistaan tiedustellut ja häntä rukouksiinsa
    sulkenut, ja mitä Antoniin sihteeriin tulee, niin hän sekä streltsien
    päällikkö, joka oli hurja ja raaka sotilas, olivat vieraaseen
    harvinaisella ja oudolla rakkaudella sekä säälillä kiintyneet.
    Mutta hänen oma asemiehensä, tuo juro ja harvasanainen tsuhna,
    oli kuin koirista uskollisin isäntänsä vuoteen ääressä. Ei häntä
    saatu sanottavasti siitä väistymään eikä hän lauhtunut ystäväksi
    kenellekään, vaan kyräsi jokaiselle rajattomassa epäluulossaan. Ja kun
    ritarille koetettiin antaa lääkettä hänen tuskainsa lievikkeeksi, hän
    nähtävästi kielsi isäntäänsä sitä nauttimasta, epäillen myrkytystä. Yön
    keskellä saattoi kuulla tämän raa’an sotilaan haastelevan sairaalle
    ritarille kuin lapselleen ja puhkeavan väliin sokeisiin sadatuksiin
    ja hampaittensa kiristykseen. Varma voi olla, että kostoa hautoi tuo
    mies erotuksetta meille kaikille, huolimatta siitä, miten olimme hänen
    isäntäänsä kohdelleet, kostoa sitä kauheampaa, kuta voimattomammaksi
    hän tunsi itsensä täällä keskellämme yksinänsä. Ei pidä kostaa, on
    Jumalan laki, mutta ei voi tätä miestä tuomita, sillä hänen tunteensa
    oli luonnollinen, aikeensa ja tahtonsa mahdottomuuteensa nähden
    liikuttava.

    Näitä aikoja ajatellessa ja muistellessa tulkoon mainituksi sekin,
    mikä aina on salaisuutena ollut, mutta jonka tulee olla nyt tiettyä
    siksi, että ymmärrettäisiin Jumalan kaikkivoivan rangaistuksen ja
    oikeamielisyyden vanhurskaus, nimittäin että tuo streltsi-päällikkö,
    joka niin omituisesti oli ritariin kiintynyt ja uhrautui hänen
    hoitajakseen, oli itse Antoniin poika. Antonii ei ollut ollut aina
    hengen mies, vaan sotilas ja ritari, vaikkakin hänen elämänsä
    tapahtumat olivat saaneet hänet rautapaitansa hylkäämään. Mitä ne
    tapahtumat olivat olleet, sitä ei kukaan tiedä, sillä itse hän ei
    koskaan puhu, aina vain vaieten, mutta poikaansa hän edelleen rakastaa
    ja käyttää häntä salaisimmissa toimissaan; tätä hän ei ollut voinut
    salata nuorelta sihteeriltään, joka oli monesta seikasta päässyt asian
    perille. Tämä olkoon mainittu siksi, että paremmin ymmärrettäisiin se,
    mitä nyt aion kertoa...

    Se oli synkeimmän syksyn aikaa se, jolloin nuori ritari Grijp vuosien perästä
    erosi tästä elämästä. Meri oli jo jäätynyt ja raivosi mitä
    kauhein lumimyrsky, joka kietoi monasterin vinkuvaan valkovaippaansa.
    Koleat henkäykset tuntuivat pitkin kylmiä käytäviä ja väristen
    syventyivät isät rukouksiinsa. Kaukaa meren ulapalta saattoi kuulla
    kumeata ryskettä, kun siellä myrsky armotta kasaili jäitä päästäkseen
    kannettomien syvyyksien päälle riehumaan. Ritarin vuoteen pääpuolessa
    lekutti kaksi tuohusta levottomasti aivan kuin odottaen hengen
    vapautumista, jalkapäässä istui asemies pää käsiin painuneena,
    kauempana varjossa, oven suussa, oli streltsi-päällikkö miekan kahva
    kuin ristinä edessään ja uunin ääressä istui vielä eräs nuori munkki.
    Ritari huohotti hiljaa, hänen silmänsä loistivat ja hän tuntui
    haaveilevan itsekseen outoja asioita. Tuon tuostakin leyhähti huoneessa
    kylmä viima ja ulkoa kuului myrskyn rytinä, kun se kiihtyi jotakin
    repimään ja monasterin pihalla kasvavia hentoja puita nöyryyttämään.
    Ah, luoja oli antanut tänä iltana luonnossa pahalle vallan.

    Mutta silloin, keskellä hiljaisuutta, kuului oven narahdus ja kaikki
    aivan säpsähtivät nähdessään Antoniin keskellä huonetta. Ketään
    katsomatta seisoi hän siinä vuoteeseen kääntyneenä, kädet ristissä
    rinnoilla, syviin mietteisiin vaipuneena. Kukaan muu ei liikahtanut
    kuin asemies, joka Antoniin nähdessään tuntui varustautuvan kuin
    kissa saaliinsa niskaan hyökkäämään. Koskaan ei saata ihmissilmissä
    selvemmin kuvastua viha, inho, katkeruus, koston halu ja tuska kuin
    hänen silmissään, kun hän siinä ikäänkuin ruumiinsa joka säijettä
    jännittäen tuijotti arkkimandriittiin, jota piti kaiken onnettomuuden
    alkuna. Oven suussa streltsien päällikkö sen myös huomasi ja aivan
    hiljaa varustausi jonkun äkillisen liikkeen varalle. Huomasi tämän
    vihan katseen Antoniikin, katsahti mieheen kylmästi, mutta siirsi
    sitten katseensa jälleen sairaaseen. Ja taas oli huoneessa hiljaista,
    niin hiljaista ja tuskallista, että sydän kutistui kokoon ja henkeä
    tuntui ahdistavan. Silloin rupesivat Antoniin huulet liikkumaan ja hän
    meni vaieten vuoteen ääreen, tarttuen ritarin käteen. Ja ihmeissään
    tämä toipui tajuihinsa katsoen kummastellen häneen ja ympärilleen. Ja
    silloin Antonii puhui hänelle:

    — Anna minulle anteeksi, nuori mies — niin puhui vanha pappi —
    menetetty elämäsi ja kuolemasi. Koetin sinua pelastaa ja murhaajalta
    pelastinkin sinut, mutta sen sijaan vei sinut tauti. Minulla on ollut
    suuria velvollisuuksia täytettävänä ja luulin parhaiten tekeväni. En
    tiedä. Sydämeni halajaa anteeksi-antoasi.

    Tähän hän vaikeni, sillä hän huomasi, ettei ritari häntä oikein
    ymmärtänyt. Hän meni ovelle ja saattoi sisään veljen, joka valmistautui
    antamaan kuolevalle pyhää ehtoollista. Vaikka hän kuului väärä-oppiseen
    kirkkoon, oli hän osoittanut niin vilpitöntä sydäntä ja Jumalan
    pelkoa, että Antonii oli käskenyt suoda hänelle ehtoollisen. Ja ritari
    selveni ymmärtämään kaikki, ymmärsi Antoniin tarkoituksen, hänen
    anteeksi-pyyntönsä ja koetti surumielisesti hymyillen ojentaa hänelle
    kättänsä, jolloin Antonii siunasi hänet. Eikä ollut huoneessa ketään,
    jota ei liikutus vallannut. Mutta kun pyhä toimitus oli tehty, vaipui
    ritari taas hourailuun. Oudolla kielellä hän puheli hiljaa ja asemies
    hänen vierellään kuunteli tarkoin. Vihdoin hänen äänensä rupesi
    heikkenemään, kunnes hän taas vaikeni. Kauan aikaa kuului hänen vaikea
    ja huohottava hengityksensä, kunnes hän äkkiä sanoi selvällä äänellä
    sen naisen nimen, josta hän niin paljon vankeutensa aikana oli puhunut.
    Se oli kuin viime huokaus, sillä sitten hän kuoli asemiehensä syliin...

    Jumala tietää, että veljemme antoivat hänelle saman hautauksen
    kuin uskollisimmalle omistamme, kolmella lyönnillä suureen kelloon
    ilmoittaen kanssaveljen kuoleman. Hänen jäännöksensä kannettiin
    ylösnousemuksen kirkkoon, jossa hänelle pidettiin sielumessu, ja hänet
    haudattiin siunattuun maahan kaikkien kirkonkellojen soidessa ja isien
    rukoillessa rauhaa pois menneen sielulle. Mutta kun hautajaiset oli
    pidetty, kutsui Antonii asemiehen luoksensa, antoi hänelle turvakirjan
    ja saattoi hänen tietoonsa, että hän oli vapaa lähtemään kotimaahansa.
    Streltsien päällikkö, jonka hän lähetti samalla viemään viestiä
    Kemiin, opastaisi hänet yli meren sinne ja sieltä hän kyllä löytäisi
    turvakirjansa avulla tien omalle maalleen.

    Oli harmaa talvinen päivä, kun he lähtivät. Meri oli tyytynyt
    kohtaloonsa ja uinui hiljaa valkean peitteensä alla. Päivä muuttui pian
    hämäräksi ja pimeäksi, jota vain kylmät tähdet valaisivat. Taakseen
    katsomatta hiihti synkeässä vihassaan ja surussaan asemies streltsin
    perässä ja pian häipyivät he ulapan hämyyn, josta vain suden ulvonta
    silloin tällöin kaukaisena ja kammottavana kuului.

    Kului päiviä, eikä ruvennutkaan kuulumaan streltsiä takaisin.
    Levottomana lähetti Antonii miehiä menneiden jälkiä seuraamaan ja kauas
    ei tarvinnutkaan ulapalle mennä, ennenkuin täydelleen selvisi, miksi ei
    lähetti palannut: hänet löydettiin jäältä, osaksi sutten raatelemana,
    mutta suuri yksiteräinen tikari kahvaa myöten sydämeen lyötynä. Se oli
    ollut kuoleman syy ja asemiehen leppymätön käsi oli sitä kulettanut,
    sillä ase tunnettiin hänen omakseen. Sammumaton koston jano oli
    vaatinut hänet jotakin tekemään. Ja jos hän Antoniille kostaa tahtoi,
    niin ei hän kipeämmin sitä olisi voinut tehdä.

    Selvästi saattoi nähdä, miten kaikki oli tapahtunut. Heti kun oli
    päästy monasterin ulottuvilta ja kuuluvilta, oli asemies takaa
    hyökännyt streltsin kimppuun ja iskenyt häntä puukollaan. Isku
    oli tosin luiskahtanut pois sotilaan olkavarustuksesta, mutta
    äkkiarvaamattomuudellaan kuitenkin aiheuttanut sen, että hän oli
    kaatunut selälleen. Ja silloin oli mies käyttänyt tilaisuutta hyväkseen
    ja iskenyt pitkän ja kamalan aseensa ihan kahvaa myöten toisen
    sydämeen, niin että tämä oli varmasti siitä heti kuollut. Kiireesti oli
    hän sitten lähtenyt hiihtämään eikä hänestä ole koskaan sen jälkeen
    mitään kuultu. Hienoimman tuoksun hänen kostostaan kielsi Jumala
    häneltä siten, ettei antanut tietää, että streltsi oli Antoniin poika.

    Se oli kauhea hetki, jolloin sana tapahtumasta saatettiin monasteriin.
    Kuin jäykistyneenä ja jähmettyneenä kuunteli sitä Antonii, käyden
    entistäkin kalpeammaksi, mutta muuta näkyväistä surua hän ei
    osoittanut, sillä hän oli tottunut luottamaan siihen, että kaikella
    on Jumalan kädessä merkityksensä ja tarkoituksensa. Hän muuttui aivan
    äänettömäksi, vain entistä enemmän syventyen rukouksiinsa. Väliin
    saattoi huomata hänen taistelevan ankaria sisällisiä taisteluja ja
    katkonaisista huudahduksista voi otaksua sitäkin, että hänessä oli
    herännyt epäilys, oliko hän menetellyt oikein ja oliko monasteri
    sekautumalla maalliseen vallanhimoon toiminut kutsumuksensa ja oikean
    tehtävänsä mukaisesti. Oliko Luoja käyttänyt tätä ankaraa keinoa hänen
    herättämisekseen ja mahdollisesti tuon seikan valaisemiseksi, että
    Karjalan heimon etsikko-aikaa ei olisi pitänyt sittenkään mahdottomaksi
    tehdä. Kuinka hyvänsä, hänen sihteerinsä, joka alamaisesta ja
    kuuliaisesta mielestään huolimatta ei koskaan voinut unohtaa
    tshuudilaista syntyperäänsä ja joka Antoniin oppilaana oli oppinut
    ymmärtämään heimonsa asioita ja tulevaisuutta toisin kuin he itse, tuli
    usein hiljaisessa mielessään asiaa tältä kannalta ajatelleeksi.

    Salainen suru ja tuska rupesi tämän jälkeen Antoniita jäytämään, kunnes
    hän pian kuoli, vuonna 1612. Kohta koittivat sitten monasterille
    onnettomuuden ajat, kun starovertsien riidat pääsivät sielläkin
    raivoamaan. Tammikuulla monasteri valloitettiin ja kaikki, jotka siellä
    tavattiin ase kädessä, surmattiin. Kauhea oli silloin tila pyhässä
    paikassa. Monasterin maallinen mahtavuus silloin myös suureksi osaksi
    hävitettiin, mutta sitä enemmän se loisti hengellisellä kirkkaudellaan.

    Mutta silloin, kun streltsi surmattiin, oli suru luostarissa vilpitön.
    Pyhät isämme osoittivat kunnioitusta hänen ja väärä-uskoisen
    harvinaiselle ystävyydelle sillä, että hautasivat heidät vierekkäin.
    Olivathan he molemmat saman aatteen uhreja, joten senkin vuoksi sopivat
    vierekkäin lepäämään. Ja Antoniin käskystä pystytettiin haudalle suuri
    risti, kuin monakoille ikään, joihin hän monakkojen tapaan käski
    kirjoittaa sen, että siinä lepäävät olivat syntymisestä loppuunsa
    saakka olleet nuhteettomia ritareja ja ristinsä kantajia, jotka olivat
    siirtyneet toiseen elämään Vapahtajansa ansiotekoihin turvaten.

    Ja tämän kaiken on tahtonut jälkimaailman tietoon säilyttää se,
    joka salaisesti on kaikkien tapahtumien todellisesta syystä päässyt
    selville, sekä haluaa, että kaikki tekojen vaikuttimet oikein
    tulkittaisiin. Suokoon Jumala meidän aina oikein tehdä ja hänen
    tahtonsa todellinen tarkoitus toteuttaa. Amen.

    — — — — —

    — Mistä tiedät, isäseni, tämän kaiken, sillä monasterin kronikassa
    siitä ei kerrota muuta kuin mitä on todella historiallista, se, mitä
    nyt olet Antoniin ja monasterin politiikasta yleensä kertonut?

    Vanhus hymyili omituisesti.

    — Vanhat muurit kerran juttelivat, sanoi hän. Luostari on satoja vuosia
    vanha, sen painettu kronikka vähäpätöinen. Kuka tuntee kaiken
    sen, mitä täällä on tapahtunut? Eivät teidän historioitsijanne, joille
    vanhat paperimme antaisivat paljon uusia tietoja ja valaistusta. Mutta
    ne on viety pois.

    Ja hän lisäsi hetken vaiti oltuaan:

    — Jäi äsken sanomatta, että asemiehen taskusta hänen murhatyötä
    tehdessään oli pudonnut pergamenttikäärö. Tämä liuska, jonka olet
    nähnyt, on jäännös siitä. Ehkä sekin on jotakin ennen häviämistään
    kertonut.

    Huomasi, ettei vanhus ollut halukas sanomaan, mistä hän oli tämän
    harvinaisen tarinansa saanut. Ehkä se oli hänen omaa mielikuvitustaan?
    Mutta nuo sanat tuossa pergamenttiliuskalla olivat todelliset.

    Ilta oli taaskin, mutta nyt kolea ja sateinen. Vesi valui pitkin
    ruutuja, meri oli vaahtopäänä ja monasterin muureista tiukkui kosteus.
    Munkit vaelsivat allapäin ja pyhiinvaeltajat olivat alakuloisia. Mielen
    valtasi tyhjyys ja alakuloisuus.

    — Sano, isäseni, kuinka jaksatte ja voitte täällä elämänne viettää?
    Ettekö masennu ijankaikkisesti ja halaja kuolemaa?

    Vanhus nousi ja teki ristinmerkin.

    Tuntui sitten kuin olisi hän aikonut vastata jotakin, mutta ei
    sanonutkaan mitään, vaan lähti vaieten huoneesta. Ja yhä voimakkaampana
    tunkeusi mieleen masennus, kunnes vihdoin salamana lennähti mieleen
    innostava huomio ja ajatus: — Lähden kotiin! Sanon hyvästit
    luostarille, Karjalalle, Ontreille, hautaan kokemukseni sydämeeni ja
    matkustan jälleen kotimaahani. Tähän päättyköön vaellukseni, elämäni
    vaiherikas matka luontoon ja heimoni keskuuteen.