Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    XXVI.

    UUTEEN ELÄMÄÄN.

    Ikävä minun tulevi,
    Ikävä tuletteleksen,
    Oman maani mansikoita,
    Oman Suomen sorsasia.

    Vuosia on kulunut...

    Hän istui portailla ja katseli mietiskellen edessään avautuvalle järven
    ulapalle. Päivä oli kirkas, lämmin ja tyyni. Järvi oli kuin kuvastin.
    Pienet vihreät saarulaiset olivat kuin istahtaneet sen pinnalle
    unelmoimaan. Pääskyset visertelivät lakkaamatta sinitaivaalla ja auer
    väreili kaukana vaarojen laella ja taivaan rannalla. Oli mieluista ja
    rauhallista siinä istua ja katsoa maailman ihanuutta.

    Ovi on auki tupaan, josta kuuluu lasten naurua sekä naisen laulua.
    Laulaja saapuu hänen luokseen ja istahtaa viereen, ujostelematta pannen
    kätensä hänen kaulaansa. Hän on nuori ja uhkea nainen. Iho on tervettä
    ja puhdasta, kaula päivän paahtama ja sievästi kaareva. Valkoinen
    kesäpuvun kaulus sitä kauniisti rajoittaa. Hän katsoo hymyten naista
    silmiin ja vastaa hänen hyväilyynsä, sillä onhan nainen hänen vaimonsa.
    Jo tulee tuvasta kaksi paitaressua, molemmat tyttöjä, joilla on juuri
    vuosi väliä. Isompi on vaalea ja haaveksivaisen näköinen pikkuvanhassa
    viisaudessaan, nuorempi on lapsellisessa terhakkuudessaan tarmokkaampi.
    Kesäpäivän helle on heitäkin raukaissut ja he istahtavat viileän
    etehisen varjoon.

    Piha on ruohoinen ja sen keskellä kasvaa iso koivu, haltiain mieluinen
    asunto. Taampana on kaivo, jonka harmaja vintti viitaten kohoaa
    korkeuteen. Oikealla on puutarha mehiläisineen ja vasemmalla vainioita.
    Suoraan edestä johtaa varjoisa puistokäytävä rantaan, jossa hänellä
    on se ”rakas venonen”. Talon ympärillä on laajalta peltoja ja viimein
    kehyksenä tumma metsä.

    Niittokoneen tasainen rätinä kuuluu kedolta, jossa tehdään työtä
    kiireellä ja tarmolla. Ruohon vihreyttä vastaan kuvastuvat hauskasti
    miesten ja naisten kirjavat puvut. Kuuluu iloista naurua ja puhetta.
    Pientareen niittäjä liippaa ahkerasti viikatettaan. Haravat heiluvat
    vilkkaasti.

    Erikoista huomiota saattaisi herättää tuo punapaitainen ukko, joka
    siinä ahkerasti kokee muiden mukana hyöriä, vaikka onkin aivan rampa.
    Hiki valuu hänen otsaltaan, jota hän ahkerasti pyyhkii punaisella
    karttuunihihallaan, mutta siitä huolimatta hän alati hymyilee
    hyväntahtoisesti sinne muiden ilon ja reippauden joukkoon. Jo ensi
    silmäykseltä saattaa nähdä, että hän on onnellinen ihminen.

    Hänhän onkin Ontrei.

    — — — — —

    Ja tuo portailla istuva mies on Ontrein kerrallinen matkatoveri. Nuori
    nainen on hänen vaimonsa ja pienet tyttöset hänen lapsiansa. Kaikki
    ympärillä on hänen omaansa, hänen maatilaansa, vaikka hänestä väliin
    tuntuukin kuin omistaisi hän sen lisäksi vielä koko maailman.

    Monet vuodet olivat kuluneet siitä, kun hän erosi rammasta toveristaan
    Solovetsin kuuluisassa monasterissa siellä kaukana Valkean meren
    helmassa. Hyvin hän muisti tämän eron hetken. Pyhiinvaeltajain joukossa
    oli hän syleillyt ukkoa ja kiitellyt häntä kaikesta ystävyydestä ja
    opetuksesta. ”Hyvästi Ontrei”, oli hän sanonut, ”hyvästi, olen sinulle
    ikuisesti kiitollinen.” ”Me tapaamme varmasti vielä, tulen sinua
    hakemaan kerran.”

    Ja hän oli saatellut ukon ”Usko”-nimiselle laivalle, jolla hänen oli
    määrä matkustaa Sumaan. Siitä kulkisi hän kyydillä, toverinsa antamilla
    rahoilla, nopeasti kotiansa kohti, käyden välillä tervehtimässä
    tuota vanhaa urjadniekkaa siinä kylässä, josta heidän merkillinen
    seikkailunsa silloin oli alkanut. Ja viime hetkeen saakka oli hän
    rampaa ystäväänsä puhutellut, sillä hän oli ukkoon kovasti mieltynyt.
    Ontrei oli kokenut tapansa mukaan hymyillä ystävällisesti ja
    tyytyväisesti, mutta liikutus oli särkenyt hänen hymynsä ilon ja itkun
    sekaiseksi irvistykseksi. Niin oli vihdoin ”Usko”, monakkojen rakentama
    ja ohjaama laiva, kadonnut satamaa varjostavan niemen taakse ja Ontrei
    peittynyt hänen silmistään.

    Ja saman päivän iltana oli hän itse lähtenyt monakkojen toisella
    laivalla, ”Toivolla”, Kemiin takaisin. Kuinka hyvin sopikin Ontreille
    Usko” ja hänelle ”Toivo”! Lämpimät hyvästit oli hän jättänyt
    vanhalle isännälleen, majalan harmaaparralle vartialle, joka niin
    mielenkiintoisesti oli osannut hänelle monasterin muinaista suuruutta
    ja koko Karjalan historiaa valaista. Hän muisti, kuinka siitä asti
    moni seikka näissä asioissa oli hänelle esiintynyt kokonaan uudessa
    valossa. Ja niin oli hän sitten omia aikojaan, unelmissaan ja
    haaveissaan, matkustellut pitkin koleata Valkean meren rantaa: tullut
    Kierettiin, Koudaan ja vihdoin Knäsöihin, jonne lahden toiselta puolen
    sinisinä kuulsivat Kuolan tunturit. Siitä oli hän vähitellen saapunut
    Koutajärven yli ja erämaiden läpi Suomen puolelle, Paanajärvelle, ja
    siitä sitten kotiin.

    Nyt kaikki tuntui kuin unelta. Kun hän eräänä aamuna, varkaiten yöllä
    hävittyään kotiinsa, oli ilmestynyt aamiaispöytään, olivat hänen vanha
    isänsä ja äitinsä olleet saada halvauksen tästä äkkiarvaamattomasta
    tapahtumasta.

    — Missä ihmeessä sinä olet ollut?

    Äiti se ensiksi oli selvinnyt näin kysymään.

    — Niin missäkö?

    Hänen täytyi oikein kerrata tuo kysymys, sillä hänestä oli retkensä
    tuntunut silloin niin äkkioudolta ja merkilliseltä, ettei siitä
    lyhyesti voinut mitään ilmoittaa. Mutta sitten oli hän pääpiirteissään
    kertonut kulkunsa, mutta vaiennut aivankuin jostain sisäisestä käskystä
    kaiken sen, mikä olisi saattanut tuntua erikoisen merkilliseltä. Häntä
    oli pelottanut se, ettei häntä kentiesi uskottaisi. Ja hänen olonsa
    oli samalla tuntunut niin mieluisalta ja viihdykkäältä, kaikki niin
    mielenkiintoiselta ja uudelta, että elämänhalu oli vallannut hänet kuin
    hyökyaaltona. Hän oikein halasi päästä siihen mukaan, täysin siemauksin
    ja tarmolla siinä osaansa suorittamaan.

    Matkaltaan palattuaan oli hän tuntenut vastenmielisyyttä entisiä
    aikeitaan kohtaan. Hänellä ei tehnyt mieli opettajaksi paremmin kuin
    muuksikaan virkamieheksi; liikemieheksi ei hän halunnut ollenkaan, sillä
    ala oli tuntunut hänestä oudolta; sanomalehtimiehenä hän olisi voinut
    toimia vain siinä tapauksessa, että hänellä itse mielestään olisi ollut
    jotakin sanottavaa ja opetettavaa.

    Hän antautui maanviljelijäksi.

    Se olikin aina ollut hänen salainen ihanteensa. Viljellä maata, imeä
    ravinto suoraan maa-emon mahtavilta parmailta, elää kuin muukin
    elollinen suorastaan luonnon turvissa, — se oli hänestä oikeata ja
    väärentämätöntä ihmisen elämän-uraa. Ja samalla sivistää sieluaan,
    rikastuttaa henkistä elämäänsä niillä tiedon ja taidon tuotteilla,
    joita jumaluudesta inhimillisin kyvyin irti saadaan isketyksi, — sen
    jos minkä piti antaa elämälle sisällystä. Ja kuulua siihen säätyyn,
    jonka turvissa maamme on noussut ja seisoo, joka on meille Jumalan
    antama ammoisista ajoista, ei irrallinen vaahto pinnalla, — se on
    suoranaisinta historiallisesti oman kansan vaiheisiin ja taisteluun
    yhtymistä. Voimakas, valistunut, itsenäinen ja ihanteellisesti
    ajatteleva maanviljelijäsääty, — se oli hänen mielestään Suomen
    tulevaisuus, niinkuin se oli ollut sen menneisyyskin. Tämä oli tullut
    hänen vakaumuksekseen ja sen mukaan hän toimi tinkimättömästi.

    — — — — —

    Hän nautti näistä muistoistaan, jotka vilauksena siinä hänen aivoissaan
    kulkivat, ja hän tunsi, että hän oli ollut oikeassa. Teennäisen
    elämän sijaan oli hän valloittanut, tai lahjana saanut, terveen,
    onnea ja voimaa uhkuvan uran, kaukana joutavasta ja vähäpätöisistä
    pyrkimyksistä. Ratkaisun taistelu oli nyt hänen mielestään ohi ja
    hän oli päässyt urallaan vakaantumaan. Oliko hän nyt löytänyt tien
    todelliseen onneen? Mitä oli elämällä hänelle varattuna, sillä olihan
    ura vasta alussa? Tuota oli hän aina itsekseen aprikoinut, sillä hän
    tunsi sydämensä sopukassa aavistuksen kaiken inhimillisen hauraudesta.
    Mutta samalla tunsi hän voimaa ja taistelun halua, intoa otteluun,
    jossa ratkaistaisiin ja voittajalle palkinto annettaisiin. Tässä
    tyynessä miehessä, joka ei näistä mielipiteistään ja aatteistaan
    juuri jutellut, ei niitä kellekään tyrkyttänyt eikä pakkautunut
    maailmanparantajaksi, piili nyt tavaton määrä tarmoa, sitkeyttä
    ja itsenäisyyttä, joilla eduillaan hän tavallisesti sai tahtonsa
    toteutetuksi. Kaikki, sekä hänen ystävänsä että kylmät naapurinsa,
    myöntävätkin, että hän on luonne ja persoonallisuus. Luonnon ja terveen
    elämän avulla oli hän päässyt kohoamaan varmalle ponnahduslaudalle,
    josta hän pelottomasti katseli edessänsä olevaa taivalta. Uudet
    taistelut, velvollisuudet ja tehtävät odottivat häntä siellä. Ja
    siihen kohoutumiseen oli hänet auttanut palaaminen luonnon ja kansan
    keskuuteen, alkuperäisten ja yksinkertaisten inhimillisten hyveitten
    pariin, oikeaan käsitykseen velvollisuudesta ja työstä sekä ihmisen
    elämän tarkoituksesta; ja vielä oli häneen mahtavasti vaikuttanut
    se uskonnollinen ja historiallinen tietoisuus kansastaan ja sen
    todellisesta perusluonnosta, johon hän mitä omituisimmalla tavalla oli
    herännyt...

    Hän oli keskustellut näistä asioista paljon vaimonsa kanssa ja kertonut
    hänelle tarkoin retken kaikki salaisuudet, näyttäen katkonaisen
    päiväkirjansakin. Hänen katkerat lemmenvalittelunsa, joilla eräät
    kohdat olivat kaunistetut, tuntuivat nyt lapsellisilta, eivätkä
    herättäneet hänen vaimossaan muuta kuin iloisuutta. Niinpä hän kerran
    eräänä kesänä, jolloin hänelle saapui kaukaa etelästä ylhäisiä
    vieraita, saattoi ottaa ruhtinattaren mitä sydämellisimmin vastaan. He
    olivat nyt vapaita ja onnellisia, ja ruhtinatarta kaunisti hänen tällä
    välin saamansa äidillisyyden piirre sanomattomasti. Tämän yhdessä olon
    ja jälleen näkemisen hauskuutta lisäsi vielä suuresti se, että Ontrei,
    joka kesäisin saapui toveriaan tervehtimään, sattui juuri silloin
    tulemaan.

    Mutta he eivät olleet ainoat vieraat, jotka liittyivät hänen matkansa
    muistoihin. Viikkokausia oleskeli hänen luonaan eräänä kesänä tuo
    kalpea opettaja sieltä jostain Keski-Karjalan kylästä, hän, joka
    niin innostuneesti oli osoittanut maansa menneisyyttä harrastavansa.
    Ja mikään salaisuus ei ole, että tuo hänen elämäntehtävänsä, tuo
    suuri karjalaisten todellinen historiallinen kansalliseepos lähestyy
    valmistumisensa hetkeä. Hän on sitä yhä muovaillut ja uudistellut,
    puhdistanut kielen todella karjalaiseksi ja saattanut sen kaikin
    puolin julkaisukelpoiseen asuun. Mahdollista kuitenkin on, että
    sen ilmestyminen siirtyy toistaiseksi, suopeampaan aikaan, jolloin
    karjalaisten heimoharrastukset taas pääsevät virkoamaan; silloin
    siitä epäilemättä tulee se korven vaskikäärme, johon katsominen
    herättää myrkyllisistä lumoista. Nykyisin on opettaja saanut täyden
    tyydytyksen jo siitä tietoisuudesta, että hänellä todella on runoilijan
    ja taiteilijan lahja, että hänen unelmansa eivät sittenkään ole
    haaveita, vaan mahdollisia kaikinpuolin. Eräs seikka tosin tekee
    Suomessa tällaiset asiat hiukan epävarmoiksi, se nimittäin, ettei
    näille suurille runoteoksille yleisön kehittymättömyyden vuoksi tahdo
    mitenkään saada kustantajaa. Mutta tässä tapauksessa saanee olla
    vakuutettu teoksen niin eittämättömästä arvosta, että kustantajat
    tullevat suorastaan siitä kilpailemaan, ellei jo siihen aikaan ole
    olemassa erikoista vienankarjalaista kustannusliikettä, jolla on
    päätehtävänä näitä karjalaiskansallisia yrityksiä edes auttaa. Kuinka
    hyvänsä, pää-asia tällä hetkellä on se, että opettaja-ystävämme
    sisäinen ristiriita on loppunut ja hän saanut rauhan.

                                                      ⸻

    Ja niin jätettäköön sankarimme jatkamaan miehuuden taisteluansa,
    saavuttamaan niitä kokemuksia, joita on tarjona hänen laisekseen
    kehittyneelle miehelle. Hänen elämänsä muodostui työstä ja huolesta
    rikkaaksi, runsaaksi voitoista ja pettymyksistä; hän otti huomattavasti
    osaa silloisen Suomen tärkeään julkiseen elämään, saattaen muodostaa
    omaan kokemukseen perustuvan käsityksen siitä ja siinä toimivista
    henkilöistä. Olivatpa ne kokemukset mitä hyvänsä, yksi oli niille
    kaikille aina yhteistä, — se nimittäin, että jokainen niistä muistutti
    hänelle Ontrein Solovetsin-retkellä opettamaa totuutta: syntymästä
    hautaan tulisi ihmisen olla

    PYHIINVAELTAJA.