Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    22

    !... Olen löytänyt sen! kerrotaan kreikkalaisen filosofin
    huudahtaneen, kun vihdoinkin luuli keksineensä sen, mitä
    itsepintaisesti kauan etsi. Jotakin samantapaista myös minä lienen
    huudahtanut, kun kerran kaikenlaista kamaa penkoessani löysin sen...
    viulutekeleeni, jonka markkinaposetiivin humussa ja onnenlehtien
    lennellessä olin romukasaan heittänyt. Sivelin sitä, kaputtelin,
    koputtelin, puhaltelin tomuja ulkoa ja sisältä, pyytelin anteeksi.
    Jos se olisi osannut puhua, niin varmaan se olisi pitänyt pienen
    nuhdesaarnan minulle, mutta se raukka ei osannut edes soida. Se vain
    katseli ja kopisi surullisesti.

    Kätkin sen nuttuni alle, kiikutin salavihkaa pikku verstaaseeni.
    Tartuin työhön kiihkeällä innolla. Nyt minä sen lopultakin
    valmistaisin, ainakin yrittäisin. Posetiivit eivät olleet minulle nyt
    esteenä, vaikkakin painolastina. Sitäkään en hetken innostuksessa
    muistanut.

    En tarvinnut aamuisin herätyskelloani enempää kuin muitakaan
    keinotekoisia heilurin liikuttajia. Hölmöläiskelloni käyntikoneisto
    oli saanut rasvatippasensa sopivaan paikkaan. Minun täytyi hankkia
    eräitä erikoistyökaluja: pikkuhöyliä, veitsiä, piirtimiä, talttoja.
    Sitten vielä erinäisiä raaka-aineita: visaa, kevythonkaa, mustaa puuta,
    kaikkea sitä ja paljon muuta viulun rakentamisessa tarvittavaa, vaikka
    se onkin sellainen joutavanpäiväinen vekotin, kevyt ja ohkainen kuin
    laihan lampaan lapa. Lähemmin työpöydän ja lampun ääressä entistä
    tekelettä tarkastellessani huomasin, että minun täytyi uusia hyvin
    paljon, oikeastaan rakentaa uudestaan koko viulu. Vuosien mittaan se
    oli pahasti halkeillut ja ravistunut. Oikeastaan siis tarkemmin asiaa
    harkiten, en ollut löytänyt muuta kuin aatteen. En tullut pettyneeksi
    tästä huomiostani. Iloitsin hengessäni ja sydämessäni, että kuitenkin
    lopultakin olin löytänyt sen.

    Näin uudelleen henkiin heränneenä viulun rakentajana minulla oli
    eräitä kallisarvoisia kokemuksia posetiiviajoiltani, kallisarvoisia
    ja -hintaisia tosiaan! Tiesin niin käsikaluston kuin raaka-aineen
    hankintapaikkoja. Tunsin, mikä on aitoa ja jaloa ainetta... ei
    amerikkalainen kevytmänty, kuten tehdassoittimissamme, vaan kotimaisen
    koivun visa. Vuoren pikku verstaassa olin usein nähnyt, miten
    sitä oli käsiteltävä, että hivelevän hieno pinta saatiin ja siihen
    sopiva väri...

    Mutta tämä kaikki kylläkään ei ollut niin helppoa, kuin oli ollut
    kevyttä katsella. Minun uudet hyvät teräsaseeni eivät leikanneet
    niinkuin olisin tahtonut, ei sinne päinkään. Kaunis kova visapuu
    rosoili, tikkuili, sälöili. Kirvelevin sydämin minun täytyi
    hylätä monet kalliit laudankappaleet susipuiksi ja pesäpilkkeiksi
    talossa, jossa ei ollut tällaisille polttopuille pesää, ainoastaan
    kellarikerroksessa englantilaista kivihiiltä nielevä moolokin kita.
    Mitä se tällaisista pilkkeistä! Tuskin kieltään olisi lipaissut.

    Kätkin rauskat lautani, sahasin ja höyläsin hiki hatussa uusia, entiset
    erehdykseni opiksi ottaen. Kärsivällisesti oli meneteltävä, varovasti
    höylättävä, veistettävä, kokeiltava. Työaseetkin oli hiottava ja
    liipattava hiestävällä öljykivellä. Ilmeinen erehdys oli yrittääkään
    hyvää jälkeä tehtaan sirkkelitahkoissa lasketuilla terillä. Raaka,
    kylmästi repivä sellainen ase oli, vaikka näennäisesti kuinka kiiltävä
    tahansa. Siihen oli käsinkivellä hiostettava uusi näkymätön terä,
    lämmin ja notkea, kuitenkin kirkas ja kestävä, terä juuri tähän, hiojan
    omaan käteen ja visalautaan sopiva.

    Se ei aluksi onnistunut. Tuntikausia kokeilin ja hikoilin, ajattelin jo
    lähteä Vuoren neuvoja noutamaan. Jos vain olisin kehdannut.
    Enemmän tuumiskeltuani ymmärsin, ettei se muutoinkaan kävisi laatuun,
    koska nähtävästi toinen ei voisi teroittaa työasetta toisen käteen.
    Jokaisen oli itse hiottava ja hiostettava omat teränsä joka päivä ja
    montakin kertaa päivässä, jokaista työvaihetta ja laudankappaletta
    varten erikseen.

    Pitkällistä, piinallistakin harjoittelu oli, mutta samalla perin
    riemullista. Kun lopultakin sain teräni pystymään, kovan visapinnan
    säröilemättömänä kiiltämään, tunsin sellaista sisäistä tyydytystä ja
    työniloa, mitä milloinkaan en tätä ennen. Sydämeni heikkoudet, viha,
    kateus, pahansuopaisuus tuntuivat heikkenevän, jopa kokonaan katoavan.
    Ilkeät, turhaan hiostavat painajaisuneni hävisivät samaa tietä. Ainoa,
    mikä tietenkään ei hävinnyt, oli pohjapaino: Made in Hitonranta,
    mutta tuntuipa kuin senkin nosteleminen olisi käynyt keveämmin kuin
    ennen. Varastin mielityöstäni aamupuhteen tuolloin tällöin ja hyvällä
    onnella. Milloin en malttanut sitä tehdä, uskottelin pankkia ja muita
    rahalaitoksia myöhemmin seuraavilla maksuilla. Ihmeellistä kyllä, ne
    näyttivät uskovan. Ehkä tähänastisten ponnistelujeni perusteella olin
    saavuttanut jo luottamusta. Mahdollisesti viulutyöni innoittamana olin
    niin hurmioituneen näköinen, että sain jopa pankinjohtajatkin uskomaan
    kasvavien kylvösteni satoon. Ja niin minä sain jälleen syventyä
    mielityöhöni aamupuhteitten vireinä hetkinä koko nuortuvan sydämeni
    antaumuksella ja riemulla.

    Työni oli jännittävää, alati vaihtuvaa, helppoa tai raskasta, mutta
    aina kiinnostavaa. Merkillinen yhdistelmä työksi! Siihen ei voitu
    sovittaa ikivanhaa teemaa: otsasi hiessä... vaikka työskentelinkin
    aina lämpimänä ja otsa hiessä. Iloitsin saavutuksistani, pelkäsin
    epäonnistumistani. Jonkin mielestäni loistavan vuolaisutempauksen
    johdosta olin yhtä lapsekkaan onnellinen kuin vikaveistoksen jälkeen
    onneton. Yhtenä aamuna saatoin rakentaa enemmän valmista kuin koko viikon
    muina aamuina. Saattoipa käydä myös päinvastoin. Yhtenä
    aamuna hävitin, mitä seitsemänä olin rakentanut. Sen johdosta olin
    kaiken päivää onneton, mutta huomisaamuna varhain, lyhyen yön hyvin
    levähdettyäni, olin taas valmis aloittamaan siitä, mihin viikko sitten
    olin päässyt. Sen jälkeen saattoi seurata taas onnellinen aamu, ehkäpä
    useita. Silloin olin yhtä ylpeän onnellinen kuin emokana virkeistä
    poikasistaan, kuin mestari niiden kolmen ”kultakanasensa” vuoksi.

    Näin viuluni vähitellen tuskalla ja riemulla uudestaan rakentui, mutta
    valmiiseen mestarinäytteeseen oli vielä pitkä taival, tämän minä
    parhaimpina hetkinä nöyrtyen tunnustin, vaikka pikku saavutuksistani
    eräinä onnen hetkinä lapsekkaasti riemuitsin. Tunsin, että en
    koskaan voisi mainostaa tekelettäni sanoilla: Mestarinäyte... tosi
    taiteellinen... maailman paras... Kolmas kultamitali peräkanaa! Ne
    olivat eri miehet, jotka näin saattoivat mainostaa posetiiveista,
    viuluista ei milloinkaan!

    Erilaisten teräaseiden käyttelemisessä, visan pintakäsittelyssä olin
    päässyt tulokseen, jossa omasta mielestäni ei ollut sanottavasti
    toivomisen varaa. Mutta uusia vaikeuksia kiehui esiin, kärsivällisesti
    hikoiltavikseni ja, mikäli mahdollista, voitettavikseni. Sivukehyksien,
    koko soittimen muotoilu... siinä minulle riitti sormien askaretta
    ja pään vaivaa! Se on sellainen soikionmuotoinen lampaanlapa,
    niinkuin jokainen hyvin tiedämme. Mutta ryhdyhän käsipelillä ja
    vaistovälineilläsi muovailemaan sitä! ”Symmetriassa” on aina jotakin
    vikaa, soikiokahdeksikko ei muovaudu juuri niin säännölliseksi kuin
    pitäisi, tai muovautuu liiankin säännölliseksi. Makua ja äänen väriä
    antava yksilöllisyys katoaa. Viulusoitin ei ole, ei saa olla mikään
    samankaltaisuudestaan tunnettu tuhatposetiivi. Ellei viulu jo tekijänsä
    kädestä lähteneenä ole yksilöllinen erikoiskappale, niin se ei ole
    viulu, vaan tusinasoitin. Monta pitkää aamupuhdetta minäkin sain
    hikoilla, ennenkuin löysin viululleni muodon, joka edes omaa silmääni
    tyydytti.

    Sitten seurasi kansilaudan kiinnitys ja ohentaminen. Tuo nyt on
    jo helppo tehtävä! iloitsin etukäteen itsekseni. Iloitsin ennen
    aikojaan. Paljon tuskaa ja riemua sekin erikoistehtävä minulle antoi.
    Vaikka osasinkin jo työaseitani teroittaa ja käsitellä, en saanut
    visaiseen kansilautaan sitä kimmoisaa kaarevuutta kuin halusin.
    Joustavan taitavasti olisi pitänyt ohentaa ja veistää. Parhainkin
    terä vuolaisi usein liikaa tai liian vähän, eikä sellaista vikaa
    voinut korjata paikkaamalla. Uusi kansi oli höylättävä, liimattava,
    entisistä erheistä viisastuneena ohentaen kaaristeltava, ainoana
    lohduksena se, että näin kaikki viuluntekijät olivat kansilautansa
    kanssa hikoilleet, muutamat mestaritekijät jopa seitsemään, kahdeksaan
    kertaan. Neljä, viisi kertaa aloitin minäkin, mutta riemuni oli sitä
    suurempi, kun vihdoin onnistuin, vaikka hengessäni aavistinkin, minkä
    asiantuntija-arvostelija muutamia viikkoja myöhemmin ääneen sanoi:
    Viulu kuin viulu... Ei mikään Stradivarius... En yhtään kummastelisi,
    vaikka joku kiihkeämpiverinen, etelämaalainen viuluntekijä iskisi
    lampaanlapansa kappaleiksi arvostelijalipeäkalan päähän. Niin rakas
    tämä tekele rakentajalleen on, esikoinen liiatenkin.

    Nyt kuitenkin seurasi viuluni rakentamisessa turvallisempi loppuvaihe,
    viilaaminen ja kiilloittaminen. Ei ollut enää mieltä jännittävää pelkoa
    kapineen ”sudeksi” muuttumisesta, ellei jotakin erinomaista vahinkoa
    sattuisi. Sitä tuskin tarvitsi ottaa vakavana vaarana huomioon,
    niin hellävaroen tekijä monien ilojensa ja surujensa lasta sentään
    aina piteli. Se oli hidasta, jopa väsyttävääkin työtä, kihnaamista
    veistämiseen verrattuna. Jotakin kiusallisen sitkeää hiertymäpaikkaa
    teki mieli teräsaseella raapaista, mutta vaisto varoitti: Älä koske,
    mies! Voit tehdä suden, eikä sitten enää riitäkään sisua aloittaaksesi
    alusta... Siihen tosiaan ei ollut varaa. Täytyi kärsivällisesti
    käytellä niitä välineitä kuin käsillä oli, viilaa ja hiekkapaperia,
    yhä hienohampaisempaa ja rakeisempaa, laulaa ja viheltää työn
    jouduttamiseksi, koska viulu ei sitä vielä tehnyt. Eiköhän jo muutaman viikon perästä
    ? Niin silisi visainen kansi, myös hiertymäpaikat silmin
    katseltavaksi, sormin tuntemattomaksi. Jäljellä oli enää viimeinen
    valmistusvaihe, väritys ja kiilloittaminen.

    Se oli jälleen ”jännää” hommaa, niinkuin pikku pojat sanoisivat.
    Pikkuinen, iloinen poika oli tekijäkin, iloista polskaa vihelteli,
    hypähteli vaaleasta värikkääksi kypsyvän viulukoppansa kanssa.
    Kiilloittaminen oli ”visaa”, vaikka siinä olikin entistä taitoa ja
    kokemusta. Hankaamista, tupon kastamista, hohkakiven naputtamista,
    jälleen hankaamista se vain oli. Mutta kuinka monta kertaa sen pienen
    visakahdeksikon päällä saikaan kahdeksanmerkkiä kiertää, ennenkuin
    niverä visapinta sai sen tuoreen kiillon, mikä tyydytti tekijän kaipuun
    ja hiveli katselijan silmää. Jäljellä oli enää kielien, tappien ja
    tallojen asettelu. Siinä se oli, lopultakin valmis. Vaikka se ei
    ollutkaan ensimmäinen viuluni... olin veistellyt niitä jo muutamia
    nuoruusvuosinani... oli tämä kuitenkin jotakin toista. Tähän olin
    vuodattanut vilpittömällä antaumuksella ahdistetun sydämeni tuskaa
    ja murhetta. Ennen kokematonta työniloa ja sisäistä tyydytystä tämä
    askartelu oli antanut minulle. Tuntui kuin nyt vasta ensimmäisen
    kerran elämässäni olisin tehnyt jotakin, joka jäisi ehkä jälkeeni,
    lapsilleni todistajaksi, että olin tehnyt ja omin käsin saanut aikoihin
    jotakin. Minun pettymyksistä raskautetulle, pahan valtoihin sortumassa
    olevalle sydämelleni se oli vieläkin enemmän. Se oli kuin uusi avain
    vanhaan lukkoon, sen entisen markkinoilla kadottamani tilalle. Se oli
    vanhan jyväaitan avaimen näköinenkin. Jos saisin sillä aittani oven
    auki, kylvömiehen näköalat jälleen kirkastuisivat. Uutta siementä
    sirottelisin keväiseen perintäpeltoon.

    Rakasta pikku soitintani käsitellen, aloittelijan jousella siitä
    säveliä näppäillen haaveilin kuin lapsi. Tapahtui kuin sadussa, ihme
    kerrassaan. Kuvitelmani toteutuivat yli odotusten. Hyvä ystäväni,
    ankara asiantuntija, joka myös oli jommoinenkin jousitaiteilija, loihti
    siitä säveleitä, jotka kirvoittivat kyyneleitä minun silmiini. Hersyviä
    kai ne ovat äidin kyyneleet, milloin oma lapsi ensi kerran julkisesti
    laulaa.

    — Aika hyvä viulu... vaikka ei mikään Stradivarius.

    En sentään lyönyt rakasta koppaani pirstaksi hänen pääkoppaansa, sillä
    viulu oli minulle rakkaampi kuin tämä ystäväni. Sitäpaitsi se oli
    aika lupaavasti sanottu, hänen sanomakseen. Vielä enemmän ällistynyt
    olin, kun hän muutaman päivän kuluttua tuli uudelleen soittelemaan ja
    kääntelemään sitä ja lähtiessään sanoa tokaisi:

    — Me lähetämme sen erääseen ulkomaalaiseen näyttelyyn.

    — Näyttelyyn! huudahdin.

    — Älä liikoja riemastu, heitti hän vettä liekkiin.

    — Jos häviää matkalla, epäilin omasta puolestani.

    — Vahinko ei ole korvaamaton, näpertelet uuden.

    Silloin minä olisin lyönyt, ellen olisi häntä tuntenut ja ellei koppani
    olisi ollut sillä hetkellä hänen kädessään. Teimme niinkuin hän esitti.
    Hänellä oli suhteita näyttelyn suomalaisen osaston toimitsijoihin.
    Aikoja meni, viikkoja vierähti, mutta mitään ei kuulunut. Toivossa on
    aina hauska elää, senhän olin kokenut jo ennenkin, milloin missäkin,
    jopa soittimissa, posetiiveissa, mutta tämä viuluelämys ja odotus oli
    jotakin toista, riipaisevan tuoretta. Tämä avain sopi lukkoon ja avasi
    aittani oven. Uusien näkemysteni innoittamana veistelin jo uutta,
    samalla kun odottelin, mitä niin yllättäen näyttämölle hypähtäneen
    lapseni laulusta perästä päin kuuluisi. Tosin asiantuntija-ystäväni
    varoitukset varteen ottavana kuin myös monista pettymyksistäni
    paatuneena en suuria odottanut, vaikka odotinkin. Kunhan yrittelemässä
    oli ja ehjänä takaisin palaisi, ellei tulisi myydyksi... tämänkin
    pienen mahdollisuuden olimme ottaneet huomioon ja kohtuullisen hinnan
    merkinneet lappuun.

    Tuli iloinen uutinen, oikein paukkuyllätys. Sain kirjeen
    näyttelytoimikunnalta. Viuluni oli huomioitu, palkittu ja myyty
    kymmenkertaisesta hinnasta kuin mitä lappuun oli merkitty.
    Asianhoitaja, tarkka mies, oli ajoissa huomannut myös tämän tärkeän
    seikan ja lisännyt hintalappuun yhden nollan. Alkuperäisesti
    määräämällämme hinnalla se tuskin olisikaan mennyt kaupaksi. Kirjeessä
    mainittiin, että samaan hintaan edelleen voisin valmistaa muutamia
    kappaleita erään ulkomaalaisen ostajan tiliin. Hän samoin kuin
    palkintolautakunta oli erikoisesti kiinnittänyt huomiotaan viuluni
    kannen tuoreesti kihoavaan visapintaan. Siinä oli jotakin ennen
    näkemättömän aitoa, sitkeää, sisukasta suomalaisuutta, joka oli niin
    kaunista hedelmää kantanut ja vastustamattomasti lyönyt läpi taiteen ja
    urheilun kansainvälisillä kiistakentillä...

    Tällä tavalla kirjeessä näyttelytoimikunnan ja ostajan lausuntoja
    siteerattiin, ja arvaa tuon, kuinka se hiveli minun lapsekasta
    sieluani. Mitään eivät merkinneet sen rinnalla ne arvostelevat
    toivomukset, joita niitäkin ostajan taholta oli lausuttu, että myös
    viulussani ääni kirkastuisi ja vahvistuisi ja ilmentäisi entistä
    syvällisemmin sitä samaa kuin visapinta: pohjoisen taistelevan kansan
    aitoa ääntä elämän iloissa ja murheissa. Tämähän on kaikki sellaista,
    minkä itsekin tunsin ja tiesin. Nyt vieraat asiantuntijat olivat sen
    todenneet. Tiesin missä minun oli pyrittävä saamaan parannusta aikaan.
    Siinä olisi seuraava rakennelmiani varten innoittavan jännityksen aihe.
    Se estäisi minut vajoamasta omahyväiseksi posetiivinikkariksi.

    Luonnollisesti tästä yllättävästä saavutuksestani toisten
    viulunrakentajiemme ja kotimaisten asiantuntijoittemme parissa
    pidettiin pahaa porua, vaikka heistä ei ollut nähnyt tekelettäni muut
    kuin se ainoa, joka aatteen keksi. Heidän mielestään meillä olisi
    ollut paljon parempia, tunnetumpien tekijöiden rakentamia, ulkoisesti
    puhtaampia ja äänellisesti kirkkaampia viuluja ulkomaalaiseen
    kilpailuun lähetettäväksi. Niinkuin varmasti olisi ollutkin. Minulla
    oli ollut ansaitsematonta onnea, n.s. moukan tuuria, ja siitä he
    olivat vihaisia. Sydämestä lähtevät pahat ajatukset... oli kai minulla
    siitä omakohtaista kipeää kokemusta. Ymmärrän täydelleen heidän
    tunteensa, enkä ollut vihainen heille siitä. Minun sydämeni malja oli
    jo vaurioitunut vihan ja kateuden myrkystä. Olin viisastunut ja tahdoin
    päästä siitä, entisistäkin hapatuksista, mutta se ei ollut helppoa, ei
    vieläkään. Sattui taas tapauksia, jotka pyrkivät verestämään vanhoja
    haavoja.

    Mestari ei onnitellut minua, niinkuin entiseltä alan mieheltä ja
    yhtiötoverilta olisi voinut odottaa. Päinvastoin kiertoteitse kuulin,
    että hän oli vihainen siitä, että minulle aiheettomasti oli näin hyvin
    käynyt. Tämän jälkeen ymmärsin hyvin, mikä oli pohjimmaisena syynä
    hänenkin sydämensä heikkouteen: kateus ynnä muut sydämessä asuvat
    pahat ajatukset ja myrkyn lähteet. Mitä me puheista, ne voivat olla
    puheitakin, liioiteltuja luultavasti. Pahemmin jo vanhoista parantuvaan
    sydämeeni koski tapaus muutamia kuukausia myöhemmin.

    Olin palaamassa joltakin taloni asialta kotiin. Mitenkä ollakaan,
    eräältä asemalta nousee samaan vaununosastoon veljenpoika, tervehtii
    kylmän ynseällä, vähän armollisella päännyökkäyksellä niinkuin armoton
    palvelija alaistansa, joka oli hänelle muutamia talentteja velkaa.
    Tällä hetkellä tuskin muistinkaan, että olin hänelle velkaa, niinkuin
    tosiasiallisesti en ollutkaan, enempää kuin mestarillekaan. Mutta
    hän nähtävästi ajatteli toisin. Sitäpaitsi hänellä oli valttina ne
    todisteetkin, ulosottopaperit, joilla oli saatu perityksi sen v.t.
    ulosottomiehen varomattomuuden vuoksi viisisataa markkaa.

    Istuimme äänettöminä penkeissämme. Hän katsahti minuun tuolloin tällöin
    vihaisen halveksivasti, niinkuin olisin ollut torniin heitettävä
    lurjus. En kulkisi näin vapaalla jalalla, jos maassa ei olisi niin
    löperö laki. Jotakin tällaista hän varmaan mietiskeli, kun poltteli
    savukkeen toisensa jälkeen ja imeskeli karamelleja. Hampaansa menettää
    ennen pitkää! ajattelin tuiki tarpeettomasti minäkin. Mitä se minua
    liikutti. Joku tuttava rouva istui hänen vieressään. Minä syvennyin
    lukemiseeni, mutta toisella korvallani kuulin katkelmia heidän
    keskusteluistaan. Veljenpoikani rouvineen oli hiljakkoin palannut
    virkistävältä kesälomalta, eräitä matkojakin he olivat tehneet. Nyt hän
    oli käynyt joillakin käräjillä maaseudulla, jossa hänellä oli ollut
    ajettavia asioita. Juna vihelsi hänen asemalleen. Hän auttoi rouvaa
    vähäisen matkalaukun nostamisessa ja ulos kantamisessa, niinkuin asiaan
    kuuluvaa oli. Mutta minun kohdalleni päästyään hän pysähtyi, rouva myös
    todistajaksi.

    Kannattaa matkustaa toisessa luokassa, vaikka ei ole varaa maksaa
    velkojaan?

    — Minuako tarkoitatte? Katsahdin ympärilleni. Nähtävästi, koska ei
    vaununosastossa ollut ketään muita, paitsi se hänen seuralaisenaan
    matkustava rouva.

    — Ettekö osaa edes hävetä! Ja miten tulette niin pienellä palkalla
    aikoihin, raukka!

    Hänen tuomariäänessään värisi sekä pyhä vanhurskaus että vääryyttä
    kärsineen viha. Se sytytti minun sydämeni myrskyt leimuavaan paloon,
    enemmän se vanhurskaus kuin viha.

    — Mitä teitä liikuttaa, miten tulen aikoihin! Ettehän ole siitä
    välittänyt ennenkään!

    Hypähdin käytävälle. Jos olisin nähnyt silmät, sieluni peilit, niin
    olisin kauhistunut katsettani. Myös hän ja rouva näyttivät säikähtävän
    sitä. Seurasin häntä asemalaiturille, asemasaliin saakka. Rouva oli
    häipynyt meistä, sanailimme edelleen.

    — Minua ei vähällä petetä! Näytän sen vielä teille. Katsotaanpa taas
    lähiaikoina, mitä ne ulkolaiset viulut maksavat.

    — Katso! Tee voitavasi, senkin...

    Luulen, että sanoin tämän jälkeen hyvästiksi hänelle ruman sanan.
    Tämä, niinkuin aiheeton sinuttelukin, on vanha suku- ja heimoperinne.
    Sinutellaan, kun ollaan vihassa, heitetään huutomerkiksi ensimmäinen
    suuhun syöksähtänyt sana, mikä suinkaan ei ole liialla hienoudella
    tärvelty. Syvästi sydämestäni haavoitettuna, katuvana ja onnettomana
    palasin vaununosastooni. En suinkaan katunut sitä, että olin sanonut
    hänelle sellaista, vaan sitä, että olin sanonut turhan tähden
    liian paljon, lähtenyt saattelemaan kuin parempaakin saamamiestä.
    Niin kokonaan rikkonut hyvät päätökseni sydämen parannuksista,
    itsehillinnästä ja sen sellaisesta. Sulkeuduin ensimmäisen luokan
    hyttiosastoon kuin simpukka kuoreensa... Ulkolaiset viulut... toisessa
    luokassa... Vuodatin uutta kirpaisevaa myrkkyä rikkireväistyihin
    haavoihini. Tunsin väsyttävää, pistävää kipua rinnassani.

    Uusi junailija tuli matkalippuja tarkastamaan.

    — Anteeksi, toinen luokka tässä vieressä on myös tyhjä.

    — Mutta minä tahdon matkustaa tässä, ensimmäisessä. Olkaa hyvä ja
    irroittakaa lisälippu!

    — No, ei se ole tarpeellista, perääntyi hyväntahtoinen virkailija.

    — Se on! Olin tärkeää poikaa valtion ja omasta puolestani ja kaivoin
    kukkaroni. Junavirkailija alistui, katsoi kummeksuen. Olin luultavasti
    yhä tulehtunut ja oudon värinen, niinkuin ihminen aina, milloin
    kadottaa sydämensä rauhan. Tällä tavalla en ennen ollut kaikkea hyvääni
    kadottanut, en edes silloinkaan korkeassa kuumeessa, kun minut uhattiin
    ilmiantaa oman kirjoituskoneeni varkaudesta. Olin syvästi onneton,
    vaikka olinkin junan ainoa ylhäisen luokan matkustaja. Yhä uudestaan
    kertailin, vuodatin haavoihini samaa tuoretta myrkkyä: Kannattaa
    matkustaa... Miten tulette aikoihin... Ulkolaiset viulut...

    Jos hänelle, veljenpojalle, tuottaa tyydytystä arkaan paikkaan
    onnistunut, syvä pisto kaksintaistelussa, niin tämän kuultuaan hän
    voi olla tyytyväinen tämän matkansa ja saavutuksensa johdosta...
    Sillä hetkellä olin lyöty, sekä pistetty että ”knokattu”. Ei edes
    huumorin vapauttava säde pilkahtanut verta vuotavaan sydämeeni. Ja niin
    onnellinen kuin äsken juuri olin ollut! Olinko heti kadottanut aittani
    uuden avaimen? Minusta tuntui kuin se olisi pudonnut onnettomalla
    saattomatkallani suuren väliaseman laiturille, kadonnut ja hävinnyt se
    oli sinne.