Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    XIX.

    Kun puutarhuri oli käynyt syksyllä Soljalassa suunnittelemassa
    puutarhan ja siinä oli tehty kaikki ne työt, istutukset, lannoitukset
    ja muut, jotka syksyllä on tehtävä, oli Eva kutsunut Soljalaan koolle
    kaikki alustalaisensa ja töllien omistajat, joilla vain oli vähäisenkin
    maata tupansa ympärillä. Siellä oli sitten puutarhuri pitänyt esitelmän
    pikkupuutarhan perustamisesta, hoidosta ja merkityksestä taloudessa.
    Hän oli osoittanut, kuinka puolikin kapanalaa järjestettynä oikeitten
    periaatteiden mukaan saattoi tuottaa perheelle aivan kummastuttavan
    paljon tärkeitä ja maukkaita ravintoaineita, ja kuinka pieneltäkin
    alalta saattoi vuosittain sen lisäksi myydä niin paljon, että
    suoranaiset kulut tulivat enemmän kuin korvatuiksi. Tämän jälkeen oli
    Eva aloittanut keskustelun siitä, mikä on syynä, ettei puutarhanhoito
    ole päässyt leviämään kansan keskuuteen. Kiskoen vastaukset ukkojen
    ja eukkojen leuoista kuin hohtimilla saatiin vihdoin selville, että
    varsinaisena syynä oli saamattomuus, eikä mikään muu. Kasviksia
    oli aina totuttu pitämään ”lehmänruokana” eikä niiden käyttöä
    oltu ymmärretty. ”Kun ei ole ennenkään mitään puutarhaa ollut ja
    toimeenpahan on tultu.” Mutta silloin tuli Juho Evan avuksi. Tuo
    saamattomuuden ja torkkuvaisen menneisyyden ylistys oli viime aikoina
    ruvennut häntä erikoisesti harmittamaan ja hän oli siitä lausunut
    jyrkät sanat. Pöllöttelevin silmin kuunteleville äijille ja eukoille
    ilmoitti hän ankarasti, että se, joka ei nykyisin pannut liikkeelle
    kaikkia voimia ja keinoja saadakseen pienimmänkin hänelle kuuluvan
    maapalan kasvamaan, ei ansainnut omaa maata ollenkaan. ”Tiedättekö
    te”, kysyi Juho, ”keitä te kiitätte, kun puhutte niin tyytyväisinä
    siitä, ettei ennenkään puutarhoja pidetty? Niitä omia laiskoja ja
    saamattomia esi-isiänne, jotka kurjalla ja huolimattomalla menollansa
    lopuksi menettivät maansa ja mantunsa tehden teistä, jälkeläisistänsä,
    tilattomia. Sillä jos ruvetaan tarkkaamaan, mistä te kaikki olette
    lähtöisin, niin melkein järjestään huomataan teidät tiloiltansa
    aikoinaan pois suistuneiden jälkeläisiksi. Ja jos te aloitatte oman
    pienen palstanne hoidon tuossa samassa saamattomuuden hengessä, ette
    pysty tekään sitä pitämään, vaan päädytte taas maattomina relluamaan
    pitkin kyliä ja läänejä. Kyllä on taas silloin suu auki huutamassa
    ja määkimässä yhteiskunnan kurjuudesta ja sorrosta ja epäkohdista ja
    kapitalistisesta maailmanjärjestyksestä ja porvareista ja jos mistä,
    sekä syyttämässä niitä siitä kurjuudesta, johon kuitenkin itse ollaan
    kokonaan syypäitä. Mutta älkää luulko, että se enää menestyy. Ei,
    vaan nyt ovatkin asiat niin, että nykyinen yhteiskunta on herännyt ja
    julistanut leppymättömän taistelun kaikkea saamattomuutta, laiskuutta
    ja välinpitämättömyyttä vastaan, eikä sen roikan ritareilla pidä
    oleman helppo tästä lähtien elää. Ottakaa siis visusti huomioon kaikki
    se, mitä tässä teille ilmaiseksi ja teidän parastanne tarkoittaen
    selitetään, ja muistakaa, että minä en kärsi tässäkään asiassa velttoja
    lapion pistoja. Minä tulen aikoinaan tarkastamaan töitänne, ja varokoon
    itseään se, jonka puuhissa laiskuuden aidanraot irvistävät.”

    Nuori puutarhuri oli hymyillen ja kummastellen kuunnellut Juhon
    jyrkkiä sanoja ja lausui naureskellen, että paras on nyt ottaa vastaan
    kaikki mitä annetaan, sillä riita Soljalan isännän kanssa ei taida
    olla mikään leikin asia. Sen jälkeen selitti hän tarkoin, mitkä
    olivat uuden pienoispuutarhan perustamisessa ensimäiset tärkeimmät
    seikat, jotka piti jo aikaisin suorittaa. Niinpä oli tietenkin raaka
    metsämulta, johon useimmat nyt kyseessäolevat puutarhat ensi vuonna
    tulisivat turvautumaan, sinänsä melkein kelpaamatonta ja vaikeata
    saada kasvamaan, vaikka panisi siihen lantaakin tavallista runsaammin.
    ”Muistakaa senvuoksi kelin aikana vedättää siihen mustinta ja
    kiinteintä suomutaa, mitä voitte löytää, ja sekoittakaa se tarkoin
    metsämullan kanssa, puhdistaen maan juurista ja varvuista. Sitä
    varten on myös säilytettävä kaikki taloudesta kertyvä tuhka. Jos näin
    teette, saatte hyvän sadon jo ensi vuonna, sillä muhea suomulta on
    pellossa kullan arvoista.” Sitten hän jutteli siitä, kuinka kaiken
    puutarhanhoidon alku ja loppu oli lanta, mutta kuinka se kysymys tuotti
    juuri pienissä talouksissa vaikeuksia, varsinainen karjanlanta kun
    tarvittiin viljelyksiin. ”Ahkeruus ja säästäväisyys kuitenkin siinäkin
    auttaa. Ensinnäkin on tietysti varsinainen karjanlanta säilytettävä
    niin, ettei sen voimasta mitään katoa, ja mallin siitä näette täällä
    Soljalassa. Mutta sitten on teidän heti perustettava niinsanottu
    kompostiläjä, johon te kokoatte kaiken töryn ja roskan, syksyisin
    pudonneet lehdet, likavedet ja muun sellaisen, joukkoon hiukan aina
    multaa, ja kun se hyvin mädäntyy ja palaa, on teillä vuosittain
    mitä oivallisinta puutarhalantaa.” Sitten siirtyi hän kuvailemaan
    puutarhanhoidon merkitystä ihmisen siveellisenä kasvattajana, kuinka se
    rikastuttaa elämää antaen joka päivän pienoishetkille jaloa sisällystä.
    ”Puutarhanhoitajalle on jokainen hänen istuttamansa taimi kuin lapsi,
    jota hän hellästi vaalien hoitaa ja kastelee. Ei mene sitä päivää,
    ettei hän käy katsomassa, kuinka se menestyy ja kehittyy, ja jos sattuu
    joku onnettomuus, tuntee hän siitä sydämessään kipeää surua. Tämä
    alituinen vaalintatyö ei salli pahoja ajatuksia, vaan jalostaa mielen
    ja kehittää hyviä tunteita. Siinä on ihminen kaikista läheisimmässä
    kosketuksessa luonnon kanssa. Ja kun vihdoin saapuvat elokuun
    kuulakkaat, lämpimät yöt, ja puutarhan heikoinkin taimi ponnistaa
    äkkiä kaikki voimansa ja kantaa kultaisen hedelmän, täyttää viljelijän
    sydämen hiljainen, pyhä tyydytys, niin suuri, että ilman sitä onni ei
    olisi täydellinen. Jos te kymmenen vuotta uskollisesti ja huolella
    hoidatte pientä puutarhaanne, saatte nähdä, kuinka syksyisin runsas
    sato tulee palkinnoksenne, kuinka punoittavat omenapuut runsaina ja
    lupaavina kannattelevat raskaita oksiansa, ja kuinka oma ja lastenne
    elämä on koko tänä aikana vaeltanut jaloa polkua, palkkana sisäinen
    rauha ja onnen tunne. Kukapa ei tähän tahtoisi pyrkiä?”

    Pahna-Liisasta, joka nyökytellen ruumistaan oli hartaasti kuunnellut
    puutarhurin esitystä, tuntui äkkiä kuin olisi oltu kirkossa. Kauniisti
    osasivat nämä uusmuotiset herrat puhua kaikesta kuin nyt näistä
    rekooleistakin, hohoojajaa! Mutta kyllä asia silti varmasti niin
    olikin, sillä saattoihan sen kaikesta tyhmäkin ymmärtää. Ei saattanut
    nyt pakanain tavoin kukaan päälle kantaa, ettei ollut sanan julistusta
    kuullut ja siksi vaelsi kadotukseen tietämättömyyden pimeydessä. Kyllä
    oli kuullut, ja ellei ottanut onkeensa, niin oma syy!

    Lopuksi Eva ilmoitti, että hän kustantaa kaikille niille, jotka nyt
    lupaavat jo ensi keväänä ryhtyä laittamaan kotipuutarhaa, ilmaiseksi
    pienen puutarhanhoidon oppaan sekä ensimäiset siemenet. Silloin
    ei kukaan voisi syyttää köyhyyttään tahi muuta veruketta siitä,
    ettei ole puuhaan ryhtynyt. Ja tämä hyvin järjestetty ja yllättävä
    herätystilaisuus olikin vaikuttanut. Asia, joka ukoista ja eukoista
    oli aluksi tuntunut vähäpätöiseltä ja joutavalta, esiintyikin
    heille kokouksen lopulla aivan toisessa valaistuksessa. Puutarhan
    aikaansaaminen tuntui nyt heistä tärkeältä, jopa välttämättömältäkin.
    Eva saattoi olla yritykseensä hyvin tyytyväinen.

    Tämä tilaisuus oli yksi niitä toimenpiteitä, joilla Eva tähtäsi, paitsi
    yleiseen hyvinvointiin, myös kansan ruokajärjestyksen parantamiseen
    saattamalla sen monipuolisemmaksi. Hän oli käynyt pitkin
    hiljaista, mutta sitkeätä taistelua oman väkensä kanssa sienistä, joita
    kansa ei ole tottunut syömään. Puhumatta mitään kellekään oli hän
    ruvennut hiljaisuudessa käyttämään sieniä perunakastikkeen höystönä.
    Väki oli huomannut, että se oli tullut maultaan ja kokoonpanoltaan
    ikäänkuin väkevämmäksi ja täyteläisemmäksi, mutta ei aluksi osannut
    arvata miksi. Vihdoin oli Pahna-Liisa siivonnut kastikkeestaan lautasen
    reunalle muutamia palasia, jotka hän julisti aivan oikein sieniksi. Hän
    oli lausunut mielipiteenään, ettei ennenkään ollut Soljalassa tarvinnut
    lehmäntatteja syödä, mutta se oli jo myöhäistä. Hyvä maku oli voittanut
    väen ennakkoluulot. Kun Eva sitten kerran lauantai-iltana oli pannut
    pöytään kaksi suurta kulhoa täynnä sieni- ja sipulihakkelusta, jota
    oli hiukan kastettu etikalla, uusien perunain kanssa syötäväksi, oli
    väki ruvennut pitämään sitä herkkuna, joka oli ”vielä parempaa kuin
    rosolli”. Pirttiin ilmestyi seinälle sienikartta ja töllien asukkaat
    saivat kukin Evalta lahjaksi pienen sienioppaan, joka vähitellen opetti
    heidätkin panemaan arvoa tälle helposti saatavalle ruoan lisäkkeelle.

    Näissä puuhissaan Eva huomasi vastoin entistä otaksumistaan, että
    kansa oli uudistuksiin ja parannuksiin erittäin taipuvaista ja
    halukasta. Tarvittiin vain herättäjää, heidän jokapäiväiseen elämäänsä
    uhraavaisesti ja vaivoja säästämättä sekautuvaa kättä, ja se innostui
    kohta pyrkimään urille, jotka tuntuivat siitä lupaavilta. Suuret
    tapaukset ja katkerat, pohjia myöten järkyttävät kokemukset olivat
    sen kiskoneet irralleen vanhoilta juuriltaan ja se oli nyt ikäänkuin
    odottamassa, mistä vilkkuisi suotuisan tulevaisuuden koitto. Suomen
    maaseudun isien ja äitien, talonisäntien ja emäntien, oli nyt
    velvollisuus astua tuohon herättäjän ja ohjaajan asemaan, herätä
    ensin itse ja esimerkillään vaikuttaa muihin. Sen vaati heiltä Suomen
    uusi itsenäinen asema, joka ei ainoastaan tuota etuja, vaan myöskin
    ankaralla tavalla velvoittaa.

    Juholla oli aluksi ollut epäilyksiä, mahtaisiko uusi työpäivä sallia
    kaikkia Evan puuhia, tarvitsematta palkata runsaastikin apuvoimia,
    mutta pian hän huomasi erehtyneensä. Hän näki, kuinka tavattoman
    paljon enemmän päivässä ehtii se työmies, joka tekee työnsä iloisella,
    työn hyvyyttä ja talon parasta harrastavalla mielellä kuin se, joka
    elää päivänsä vihamielisen ja tympeän haluttomuuden vallassa. Evan
    esimerkistä hän lisäksi tuli huomaamaan, kuinka ratkaisevan tärkeä
    on jo edeltäpäin tarkoin harkittu ja punnittu työjärjestys, jota ei
    saa millään ristiriitaisilla määräyksillä häiritä. Tämän työnjohdon
    saattoi sovittaa kummastuttavan tarkoin talon elämän kaikille aloille,
    ja siitä oli seurauksena, että laillisten työtuntien aikana ei
    Soljalassa kertaakaan herennyt tuppi heilumasta. Oli siis koitunut
    suoranaiseksi taloudelliseksi eduksi kaikki se, mitä oli tehty, ja mikä
    vielä parempi, koko väestön henkiseksi herätykseksi ja siveelliseksi
    kasvatukseksi.

    Kun Juho eräänä joulukuun iltana, jolloin taas lumituisku vinkui
    ulkona, mielessään muisteli kuluneen ajan tapauksia, tunsi hän talonsa
    ja oman elämänsä kauttaaltaan ikäänkuin ajautuneen uudelle uralle. Oli
    pantu alkuun uusi viljelys, jonka sadoksi odotettiin yleistä onnea ja
    sopusointua. Hän vilkaisi vaimoonsa, joka istui tuossa takkavalkean
    ääressä sormet uupumattomasti valmistaen taas jotakin uutta ja
    tarpeellista esinettä. Ja Juho tunsi, ettei Eva ollut vähääkään
    tinkinyt päämäärästään, vaan oli jo luonut ja loisi itselleen sen
    ympäristön, jota todella saattoi sanoa sivistyneeksi ja jossa vallitsi
    se henki ja ne tavat ja elämänkatsomukset, joiden täytyi tulla Suomen
    maalaiselämän tunnukseksi, jos kansan mieli kasvaa terveeksi, eheäksi,
    sivistyneeksi ja suureksi.

    Ja katsellessaan salavihkaa vaimonsa nopeasti liikkuvia sormia ja
    tarkkaavaisten ilmeiden vaihtelua hänen kasvoillaan mietti hän
    itsekseen ihmetellen: ”Voiko maailmasta löytää ahkeran ja toimellisen
    vaimon vertaista?”