Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    X

    oli nyt lopettanut mittaustyönsä. Sen saman viikon lauantai-aamuna,
    joka oli alkanut tuona vaiherikkaana sunnuntai-yönä,
    hän oli kartoittanut alueen nurkkauksessa olevan Huhdan torpan maat
    ja istui nyt tyytyväisenä torpan tuvassa, odotellen Huhdan eukon
    kahvin valmistumista. Sikäli kuin mittaus oli edistynyt, hän oli
    piirtänyt karttansa puhtaaksi, maalannut sen ja numeroinut kuviot;
    loppuviikolla jo alkaisi jyvitys, ja niin olisi pian lähtö käsissä.
    Häntä ihan poltti halu päästä pois suurempaan maailmaan, Helsinkiin,
    aloittamaan sitä elämää, joka oli varsinaisesti hänen. Tämä täällä
    oli hänelle kuulumatonta sivuhommaa, jota hän teki vain toistaiseksi.
    Mielikuvituksessa välähteli jotakin selittämättömän kaunista,
    epämääräistä, mutta silti pehmeästi, kimaltelevasti hulmuavaa,
    sellaista, jota nuoret näkevät unelmissaan, voimatta täsmällisesti
    sanoa, mitä se on. Mutta lähelle totuutta osutaan, jos myönnetään,
    että tuossa valkoisessa pilvinäyssä ovat keskeisinä kauniit neidon
    kasvot, sädehtivät silmät, valkoiset hampaat, että se, mikä siinä
    hulmuaa, on valkoista silkkiä kauniin vartalon ympärillä. Ja taustana
    on kunnia, joka kultaa koko maiseman, ja voiman myrsky, joka lakaisee
    kaikki tieltänsä. Nuoren miehen silmiin avautuva näky, kun hän näin
    seisoo Nebon vuorella ja katsoo maahan, joka on hänelle luvattu, on
    niin täynnä elämän rikkautta ja kauneutta, etteivät sanat kykene sitä
    ilmaisemaan.

    Hän oli varmaan ajatuksissaan ollen vastaillut hajamielisesti Huhdan
    ukolle, joka istui pöydän takana valtiaspaikallaan ja silloin tällöin
    aatteili ja järkeili elämän menosta. Huomattuaan näet jäävänsä
    kunnon vastausta vaille ukko vaikeni ja vaipui hänkin ajatuksiinsa,
    odotellen vieraansa heräämistä. Eukko vilkaisi heihin molempiin ja
    poikaansa puuhaillessaan takan ääressä, jossa musta kahvipannu alkoi
    kihistä yhä äänekkäämmin, ja se huolen ja rakkauden sekoitus, joka
    vakinaisesti täytti hänen sydämensä ja jonka ainaisina kohteina
    olivat hänen poikansa ja miehensä, purkautui kuuluville ja näkyville
    pienenä huokauksena ja silmien kuumana vesikiehteenä. Vanhojen äitien
    kyyneleet ovat uskomattoman herkässä: ei tarvitse muuta kuin että
    ajatus silmänräpäykseksi unohtuu johonkin menneeseen onnen hetkeen,
    tuollaiseen kohtaan aikoja sitten kuljetun elämänpolun varrella, jossa
    on niityn kukkasten väriä ja tuoksua, kimalaisten unettavaa surinaa,
    auringonpaistetta ja henkäys lämmintä suvituulta, niin heti kyyneleet
    kohoavat silmiin ja kurkkua ahdistaa surumielisen nautintorikas
    onnenitkun puristus, joka samalla nielaistessa rauhoittuu ja jättää
    mieleen hartautta. Eikä ole vanhojen isienkään syytä ylpeillä
    lujuudestaan, sillä heti kun heidänkin sielussaan valkenee menneen
    onnen hetki, tärähtää leuka ja silmät kostuvat väkisin. Ja varsinkin
    ne ovat valmiit täyttymään silloin, kun katsellessa omaa uljasta
    poikaa huomaa salaisella ilolla, että kaikki se, mitä oli kerran
    hänestä kuvitellut, on ilmeisesti toteutumassa — että se, millaiseksi
    on toivonut oman itsensä, on muuttunut hengeksi ja ruumiiksi tuossa
    uljaassa nuoressa miehessä. Huhdan ukon sielun täyttää salaperäinen,
    selittämätön onnen ja ylpeyden tunne, kun hän katsoo ikkunan ääressä
    istuvaa Akselia; hän ei tiedä sen olevan ihmisen itsetiedotonta iloa
    ja tyydytystä siitä, että on saanut luoduksi oman itsensä uudelleen,
    vieläpä parannetussa muodossa, taatuksi syvimmän olemuksensa
    jatkuvaisuuden ja sikäli kuolemattomuuden.

    Yrjön katse osui seinällä riippuvaan viuluun ja hän sanoi äkkiä
    Akselille:

    — Soitappas hiukan tuota konettasi, että saan kuulla, minkälainen
    pelimanni olet. Eliina kehui sinua parhaimmaksi näillä seuduilla.
    Kesällä kylässä muutamana joku soitti oikein vikevästi polkan
    pätkää, jota olen sitten turhaan muistellut — lienetkö ollut sinä?

    Akseli meni hämilleen, liikahteli hiukan vaivautuneesti ja sanoi:

    — Olleeko se kunnoskaan, kun ei oo tullut pitkähän aikahan soitetuksi.
    Taisin minä joskus kyläs yrittää. Enhän minä parempien pelimannien
    korvalle...

    — No, älä nyt kursaile, vaan riipaise tulemaan, mitä parasta osaat!

    Huhdan ukko puuttui asiaan järkeillen:

    — Kun täs oikein muistelen, niin ethän oo soittanut viikkomäärihin. Ja
    ennen oli peli hyppysis aina, ihan liiaksi. Koetahan nyt, että isnööri
    saa kuulla, saatko rukallas ääniä irti.

    Akseli nousi haluttomasti, otti viulunsa ja alkoi viritellä sitä ja
    napsutella peukalon kyljellä kieliä. Saatuaan sen vireeseen hän puristi
    sen leukansa alle ja heilautti käyräänsä kuin ruvetakseen soittamaan,
    mutta ei ruvennutkaan, vaan jäi ajatuksissaan tuijottamaan eteensä
    lattiaan. Hän näki kymmenet hyppytilaisuudet, hämärät riihet, avarat
    tuvat, pimeät ladot ja etehiset, kuuli kiihkeitä kuiskeita, vielä
    viattomina säilyneiden tyttöjen siveätä, pelkäävää hätäilyä, irstasta
    naurua, juopuneiden kirouksia ja törkeäsanaista loilotusta, näki
    itsensä soittamassa hurjinta rytkypolkkaansa, terästäen tahtia jalan
    poljennolla, ja joukon karkeloimassa vimmatusti, uupumatta, hikisenä ja
    palavin poskin, lattian kumeasti jyskyessä.

    Yrjö luuli hänen miettivän, mitä soittaisi, ja sanoi kehoittavasti:

    — Soita sitä kesällistä polkkaasi, jos et muuta tällä hetkellä muista.

    Se oli juuri tuo riihitanssien kiperä polkka, joka hypitti
    uupumattomasti. Sitä hän oli äsken nähnyt itsensä soittamassa. Mikä
    oli aiheuttanut sen, että se nyt tuntui vastenmieliseltä, että koko
    hänen mielialansa, hänen sielunsa vire, oli sen muistamiseenkin aivan
    haluton, kerrassaan taipumaton. Johannan asiasta se oli alkanut,
    saanut lisäyllykettä silloin, kun hän ensimmäisen kerran heitti
    Talvitien tantereeseen, tullut tuskaksi Johannan lapsellisesti
    rukoillessa heidän asiansa puolesta, ja hulmahtanut tuleksi heti sen
    jälkeen, kun hän oli uudelleen joutunut lannistamaan kilpakosijansa.
    Se oli alituista vaivaa, hiljaa kalvavaa tautia, joka jäyti ontoksi
    sisältä päin ja piti ajatukset aina kääntyneinä sinne. Olevaisuus oli
    muuttunut unikuvaksi, ulkoinen maailma näkyi kuin lasin lävitse, ja
    sen äänet kuuluivat epäselvinä kaukaa. Vaikka mitä olisi tehnyt, niin
    rauhattomuus vain eneni, niin että se nyt jo tuntui peloittavasti
    hätäännyttävältä ahdistukselta, joka pakotti silmäämään ympärilleen,
    että mistä apua? Milloinkaan aikaisemmin Akseli ei ollut tällaista
    kokenut — ei ollut osannut kuvitellakaan, että ihmisen voisi vallata
    tällainen ulkonaisesti arvostellen aiheeton ja käsittämätön hätä, jossa
    äsken niin runsaina kuohahtelevat nuoruuden voimat eivät tuntuneet
    merkitsevän mitään. Oliko tämä — sitä Akseli oli alkanut pelätä —
    jonkinlaista ”herätystä”, joka lopuksi veisi hänet körttiläisten
    joukkoon? Jumalako oli siis ruvennut etsimään häntä sytyttämällä rovion
    hänen rintaansa? Mutta hän ei tahtonut alistua sellaiseen — hän voisi
    olla rehellinen, oikeamielinen mies ilmankin.

    Hän havahtui ja huomasi kaikkien odottavan hänen soittoansa. Äiti
    vain oli tarkalla vaistollaan uumoillut, ettei hänen poikansa ollut
    entisellään, ja katsoi häneen huolestuneena, köpitellessään siinä
    pannuineen ja kuppeineen pöydän, takan ja astiahyllyn väliä. Akseli
    miehisti itsensä, ettei kukaan huomaisi mitään, ja vetäisi käyrällään
    ensimmäiset tahdit. Ja vaikka tuo polkka tuntui hänestä nyt suorastaan
    inhoittavalta, loihtien ilmieläviksi kaikki ne asiat, joita hän ei
    tosin ollut milloinkaan hyväksynyt, mutta joihin hän oli hurjalla
    soitollaan lukemattomia kertoja myötävaikuttanut, ja oli sävyltään
    hänen mielialalleen niin vastakkaista, että jokainen ääni kihelmöi
    tulisena viiltona, hän antoi sen tulvia viulustaan ihan uhmaillen, niin
    raisusti, että äänet remahtivat kaikumaan pölyisen katon alla kuin
    paholaisen nauru. Kaikukoot, naurakoon paholainen! — hän ei välitä,
    vaan soittaa uhallakin, soittaa, soittaa...

    Mutta mikä oli, että sormet tuntuivat jäykistyvän ehtimättä iskeä
    kieliin juuri sekunnilleen sillä kohdalla, jolloin olisi pitänyt, että
    käyrää kuljettava käsivarsi puutui ja rannetta rupesi omituisesti
    väsyttämään? Jousi ei hypellyt kielillä niin keveästi ja suihkavasti
    kuin ennen, eikä ääni ollut täyteläistä ja pyöreästi lujaa, vaan
    kirskahteli pikkaisen kitisevästi. Ja rinnassa oli ahdistava tunne ihan
    kuin olisi ollut tukehtuminen uhkaamassa. Akseli hiljensi soittonsa
    loppuun ja alkoi taas napsutella kieliä, vaipuen ajatuksiinsa ja
    tuijottaen lattiaan.

    Yrjö oli ilahtuen kuunnellut hänen repäisevän tahdikasta soittoansa
    ja hänen silmiinsä oli ilmestynyt sarja eloisia lähikuvia seudun
    nuorison tanssi-illoista. Mutta hän ei huomannut niissä mitään, joka
    olisi tuntunut arveluttavalta, vaan kaikki oli nuoren elämänhalun
    luonnollista, voimakasta, kuumaa ilmenemistä. Vilisten hänen silmäinsä
    editse kiisi joukko nuoria pareja, voimakkaita vartaloita, hulmuavia
    hameita, syvästi ja kuuman kosteasti loistavia silmiä, ja repäisevän
    tahdikkaana kaikui taukoamatta tulinen, kiihdyttävä, hypittävä sävel.
    Mutta sitten hän oli todennut rytmin kompastelevan ja oli katsahtanut
    Akseliin, huomaten nyt tämän kasvoilla hätääntymistä, melkeinpä tuskan
    ilmettä. Ja kun Akseli sitten lopetti soittonsa ja napsutteli otsa
    rypyssä viulunsa kieliä, Yrjö ajatteli sitä samaa kuin joka päivä viime viikkojen
    aikana, että näet Akseli oli huomattavasti muuttunut siitä,
    minkälainen oli ollut heidän tutustumisensa alkaessa.

    Hajamielisesti, yhä ajatuksissaan ja huolestuneen näköisenä Akseli nyt
    melkein kuin tietämättään nosti viulun leuan alle ja alkoi soittaa
    hiljaa matalaa, surumielistä säveltä. Joka ei olisi tuntenut siihen
    kuuluvia sanoja, olisi luullut sitä virreksi, sillä niin vakava ja
    syvämietteinen se oli, mutta Yrjö tunsi ne sanat ja tiesi sävelen
    olevan juomalaulu. Hän ihmetteli siinä kuunnellessaan sielunrakennetta,
    kun se saattoi valita juomalaulukseenkin raskaan, jykevän mollisävelen,
    joka kulkee aluksi kuolemantotisena kuin ”Tuomion päiv’ on kauhistava
    ja parkaisee sitten tuskansa kuuluville epätoivoisena huutona kuin
    haavoitettu. Suru ja ikävä ne saavat miehen juomaan — tuska, joka
    syttyy palamaan sydämessä näillä alakuloisilla, rannattomilla
    lakeuksilla, tuulen riehuessa esteettömästi ja haukan kiljuessa pilvien
    alla. Täällä asui ilmassa jotakin, joka säikähdytti ihmisen, pakotti
    hänet katsomaan sieluunsa, ravisti hänet hereille, herätti hänessä
    outoja, valtavia voimia ja pyrkimyksiä.

    Mutta nyt Yrjö totesi, ettei Akseli soittanutkaan enää tuota äskeistä
    jykevää, kuin kuolemaan tuomittujen miesten vielä kerran elämässään
    laulamaa juomalaulua, vaan oli huomaamattaan muuttanut sen toiseksi.
    Yrjö oli seuratessaan ja aavistellessaan Akselin sielunkamppailuja
    näinä minuutteina vähitellen aristunut ja jännittynyt, ja aivan
    säpsähti nyt kuullessaan, kuinka viulusta alkoi tulla hartaasti ja
    alistuneesti, syvällisen vakaumuksen sävyllä, se maakunnan kansan
    sävel, joka kuljettaa sen vaivaisena matkamiehenä kehdosta oikeaan
    isänmaahan ja ikuisen rauhan kätköön. Liikutuksen puristusta tuntui
    yhtäkkiä hänen kurkussaan. Vaikka olikin vain nuorukainen, Yrjö silti
    saattoi joskus välähdyksittäin tuntea päivänselvänä tosiasiana kaiken
    turhuuden ja todeta sielussaan kaukaista aavistusta kuin hienoa
    tuoksua ikuisen rauhan ihanuudesta. Hiukan ujostellen hän vilkaisi
    Akselin isään ja äitiin ja näki näiden katsovan poikaansa säikähtäneen
    näköisinä, oudoksuen hänen säveltänsä. Eivät varmaankaan olleet
    tottuneet kuulemaan hänen viulustaan tällaista.

    Sitten Akseli säpsähti ja lakkasi äkkiä soittamasta kuin olisi tavattu
    teosta, jonka oli aikonut salata. Hän vilkaisi Yrjöön hämillään, nousi
    ja vei viulun naulaan mutisten, ettei nyt soitto tuntunut sujuvan.
    Juotiin kahvia vaiti ollen, sillä pienessä tuvassa vallitsi vakava
    tunnelma. Akseli vain tuijotteli lattiaan pitkät tovit, muistamatta
    ryypätä kupistaan. Enempää ei sitten tapahtunutkaan. Yrjö sanoi
    hyvästit ja läksi Talvitiehen, josta hänet piti hevosella saatettaman
    Ylitaloon. Akseli jäi kotiinsa, sillä mittauksen päätyttyä hänenkin
    työnsä oli lopussa. Mennessään pihalla Yrjö tunsi Huhdan ukon
    katsovan hänen jälkeensä tuvan pienestä ikkunasta ja ajattelevan
    häntä ystävällisesti. Hän totesi hyvänoloa siitä ja kääntyen vilkaisi
    taakseen: niinpähän oli, siellä oli ukko ikkunassa vakavan ja
    arvokkaan näköisenä, kessupiippu tupsahdellen toisessa suupielessä.
    Yrjö heilautti kättään ja katosi samassa tuvan näkyvistä kuopan
    kummun ja sen juurella kasvavan haapavesakon taa. Hän ajatteli siinä
    kulkiessaan, että sinne jäi Huhdan ukon tupa ja että se on nyt täynnä
    omituista ilmaa, vanhempien arkaa, kyselevää odotusta ja Akselin
    vaikeata, selittämätöntä oloa, joka tekee hänet umpimieliseksi ja
    harvasanaiseksi. Yrjö arvasi tämän johtuvan Johannan asiasta, jossa
    oli nyt varmaan tapahtunut tai oli tulossa ratkaisu. Omituista,
    että Johanna oli päästänyt Akselin luhtiinsa. Sitä Yrjö ei voinut
    käsittää. Hän ei olisi kehdannut edes vihjaista Johannalle sellaista,
    että hän haluaisi tulla Johannan luo yöllä, sitten kun kaikki muut
    nukkuisivat. Jos hän tekisi niin, niin Johanna varmasti kääntäisi
    hänelle ainaiseksi selkänsä. Miten nuo talonpoikaiset nuoret miehet
    saattoivat vain rauhallisesti mennä tyttöjen luhtiin ja kuinka tytöt
    voivat sallia sellaista? Mutta olihan Yrjö suudellut Eliinaa. Oliko se
    sitten vähemmän ujostuttavaa? Yrjö tunsi sitä muistaessaan omituista,
    kaihoisaa, pehmeää lämpöä. Ei hän ollut ajatellut silloin mitään — ei
    ujostelemista eikä muuta. Eliinan kasvot olivat olleet niin kauniit
    siinä hänen käsivarrellaan, ja kun hän kamariin tultua oli hymyillyt,
    niin että huulien välistä oli hiukan kuultanut hampaiden hohdetta, Yrjö
    oli äkkiä painanut huulensa niitä vastaan, ensin huomaamattakaan, mitä
    teki. Vasta muutamaa sekuntia myöhemmin hän oli todennut, mitä oli
    tapahtunut. Se asia oli nyt hänen ja Eliinan yhteisenä salaisuutena.
    Yrjö oli miettinyt sitä koko viikon vaeltaessaan vitjamiestensä
    perässä ja ollut sekä onnellinen että surullinen. Hän ei ollut
    myöntänyt itselleen sitä, mitä todella tunsi tai ainakin pelkäsi
    tuntevansa Eliinaa kohtaan, mutta totuus ponnisteli ja kolkutti hänen
    sisimmässään, pyrkien tulemaan lausutuksi julki. Mutta se ei saanut
    tapahtua. Yrjö ei tahtonut ajatella Eliinaa sellaisin tuntein — hän
    halusi vain sääliä häntä, olla hänelle hyvä, ihmetellä ja ihailla
    hänen enkelimäistä päätänsä, sädehtiviä tähtisilmiänsä ja surullista
    kohtaloansa. Ja nyt, kun hän tiesi muutaman tunnin kuluttua tapaavansa
    Eliinan, hänen mielensä täytti iloinen, onnellinen odotus.

    Syyspäivä oli kirkas ja raikas, täynnä sänkien ja kynnettyjen
    sarkojen sekä kuloutuvan ruohon tuoksua. Siinä oli oma erikoinen
    sävynsä, tyytyväisesti, työnsä loppuun saattaneesti levolle laskeva,
    mielessä salainen voimantietoisuus ja tulevaisuuden odotus. Ilmassa
    oli elinvoimaa, joka virkistäen siveli ihoa ja hermoja sekä herätti
    halua ponnistelemaan. Yrjön sielussa väreili jotakin kirkasta,
    jossa oli vivahdus helliä, omituisesti kiehtovia haavetunteita ja
    häivähdys häntä nyt ympäröivästä lakeuden rajattomuudesta ja taivaan
    korkeudesta. Tuo kirkas auer hulmusi kuin loistava hopeaharso ja ylensi
    kauneudellaan hänen mielensä omituisen hartaaksi kuin hän olisi ollut
    ryhtymässä johonkin suureen tehtävään. Mietteissään hän tapansa mukaan
    vihelteli huomaamatta ollenkaan, mitä, ja melkein säpsähti todetessaan
    hyräilevänsä tuota Akselin äsken soittamaa ”vaivaisen matkamiehen”
    säveltä. Hän koetti muuttaa sitä, mutta vaipui taas mietteisiinsä
    heräten hetken perästä toteamaan viheltävänsä nyt tuota ”vihan päivän
    tuomioilmeistä juomalaulua. Sitten hän jo saapui Talvitiehen.

    Se oli tuossa hänen edessään ihan aution näköisenä: väki oli arvatenkin
    töissä. Kotona oli kai vain vanha Tiina, jonka suosioon Yrjö oli jo
    ehtinyt päästä, päättäen eukon osoittamasta tavattomasta huolenpidosta.
    Yrjö meni tupaan ja jäi hämmästyneenä, yllätettynä, seisomaan ovelle.

    Tupakamarista näet kuului voimallisena ja synkkänä tuon äskeisen
    juomalaulun sävel ja sen seuraavat yksinkertaiset sanat:

    Olut on kaljan kaltaista,
    mutta viina se menöö päähän —
    no, eihän sitä viinaa nautita
    kuin suruhun ja ikävähän...

    Vanha Tiina askarteli takan ääressä hätääntyneen näköisenä, vilkaisi
    Yrjöön häpeilevästi ja alkoi ääntä hiljentäen selittävästi sopottaa:

    — Mikä lienöö tullut isännälle, joka ei oo tähän saakka eres
    maistanut, kun nyt ratkes juomahan. Oon koko viikon sitä epäillyt,
    kun se ei oo mennyt työhön, vaan on päiväkauret vain istunut tuolla
    kamaris ja ähkinyt raskahasti kuin sillä olis ollut kova tuska. Ja
    kerran tunsin sen hengen tulovan viinalta. Jokin asia sitä vaivaa yötä
    päivää, en tierä mikä — vaikka kyllähän sen tieränkin, vaikka en
    rohkene sanoa. Saa peljätä, jotta kuinka siinä käyrähän, jotta jos se
    menettää järkensä, poika poloinen. Se on hänen sukunsa sellaista, jotta
    mihnä kerran vain sen mielihalu kiintyy, niin siitä se ei voi irtaantua
    muutoin kuin Jumalan imehen kautta. Kun aamulla isnöörin työn loputtua
    toinen vitjamies, Vasarus-Kustaa, ilmestyi tänne — viinan haju kai
    sitä veti, mokomaa hyväkästä —, niin heti ne alkoivat ryypätä tuolla
    kamaris ja sitä ovat siitä pitäen tehnehet. Vasarus-Kustaa osaa laulaa
    ja siksi isäntä otti sen seuraksensa. Mutta kyllä se saakin nyt näyttää
    konstiansa, sillä isäntä ei kuulu kyllääntyvän ollenkaan. Ja kun hän
    käsköö, niin Kustaan on parasta totella niin kauan kuin ääni edes
    hiukan kurkusta pihisöö, sillä muutoin voi käyrä huonosti. Kuulkaa nyt
    — tuota samaa sille pitää alvaria veisata...

    ”Olut on kaljan kaltaista...” — sitä Vasarus-Kustaa lauloi taas
    kirkkaalla, heleällä äänellä, jonka viina oli voidellut ja päihtymys
    pehmentänyt tunteelliseksi, ja kun hän ehti loppuun, jossa suru ja
    ikävä selitetään viinan nauttimisen syyksi, siihen yhtyi Talvitie
    matalasti ja kumeasti, syvän epätoivon ja kipeän synnintunnon
    ilmeisellä ahdistuksella. Vanha Tiina huokasi:

    — Kyllä sen kuuloo, jotta sillä on tunto vereslihalla. Kun se tuosta
    häpiästä kerran selviää, niin vielä vaikka itsensä menettää.

    Kamarista kuului Talvitien jyrkkä ääni:

    — Laula, mies! Mikä on, jottet laula, vaikka istut siinä sitä varten?
    Eikö kurkkus kestä — häh! Tuos on voiretta — kaara se menemähän! Etkö
    älyä totella — pitääkö mun auttaa!

    Kuului tuolin ryminää ja raskaita askeleita sekä Vasarus-Kustaan
    humalainen, mutta hätäilevä ja pelkäävä pyytely:

    — Kyllä, kyllä, isäntä, kyllä minä juon — on vain liika iso ryyppy
    kerraksensa. Piretähän hiukan väliä... Mitä nyt laulettaisihin —
    ei suinkaan tuota äsköistä enää? Se on niin surullinen. Otetahan
    iloisempaa, kun ollahan näin hauskalla päällä.

    — Ei, sanoi Talvitie jyrkästi, ei iloista, vaan surullista. Valitse
    kaikista murheellisin veisusi ja laula se, niin ehkä pääset eres
    aavistamahan mun suruni synkkyyttä. Laula Talapakan Nikolaista, joka
    sai olla murhasta syytettynä kaunihimman kesän Vaasan linnas. Kuule,
    sinähän oot ollut puukotuksesta valtion hoiros? Mitä varten sinä löit
    sitä miestä ja miltä se tuntui?

    Vasarus-Kustaa meni arvattavasti hämilleen tästä odottamattomasta
    kysymyksestä, koska natisutti tuolia hetken ajan ennenkuin vastasi:

    — Mitäpä niistä mennehistä — eihän mies sentähän onneksi kuollut.
    Ei siinä ollut sen kummempaa syytä kuin että se alkoi liikuskella
    sen aitan ympärillä, johon mulla oli mielestäni paree oikeus, ja kun
    se ei totellut hyvää sanaa, vaan ryppyili ynsiästi, niin ajattelin,
    jotta laskenpahan vähemmäksi ylpeitä veriäs, ja vetelin siltä
    hiukan pintaa halki. Ei siitä olis kannattanut asiaa tehrä, mutta
    se silloinen vallesmanni oli turhantarkka mies, jonka piti haastaa
    ihmisiä käräjihinsä kaikesta joutavastakin. Että miltäkö tuntui? En
    minä häntä muista — oothan tehnyt lahtia ja tierät siis, mitenkä
    lämmin liha halkiaa terävän puukon alla. Miksikö en sitten nainut sitä
    tyttöä? Olihan mulla kyllä sellainen aikomus, mutta siitä ei tullut
    mitään sen vuoksi, että tyttö tuli vahvaksi ja hajos kahreksi kesken
    riijaamisen. Kun tiesin olovani viaton tähän lisääntymisehen, arvelin,
    jotta tottapahan korjaa se, joka on tielle purottanutkin, ja siirryin
    krossottelemahan toisten likkain aittoihin. Ei oo kuitenkaan korjannut
    — ne kuihkivat, jotta tytön kimpus on ollut isäntämies.

    Vasarus-Kustaan irvokkaan-hävytön muistelu keskeytyi äkkiä ja muuttui
    hätääntyneeksi kirkunaksi. Talvitie oli ilmeisesti karannut hänen
    kimppuunsa ja karjui nyt kumealla juopuneen äänellä:

    — Valehtelet, elukka! Sinä itse viettelit tyttöparan ja jätit sitten.
    Te ootte aina piikain kimpus kuin kärvinkoirat ettekä hellitä ennenkuin
    ootte saanehet mitä haluatte. Mutta nyt maksan tekojes palkan!

    Kamarin ovi rysähti sepposen selälleen ja siitä tulla rojahti
    Vasarus-Kustaa voimakkaan käden heittämänä kuin halko. Kustaa ei
    pysähtynyt vaatimaan isäntää tilille tästä kovakouraisesta kohtelusta,
    vaan vilkaisten säikähtyneenä ympärilleen pakeni kuin jänis suinpäin
    ulos. Mutta Talvitie jäi seisomaan kamarinsa ovelle tuijottaen Yrjöön,
    jonka näkeminen oli hänelle ilmeinen ja vastenmielinen yllätys. Häpeä,
    suuttumus ja uhma kuvastelivat hänen kasvoillaan, kun hän seisoi siinä
    paidanrinnus auki, tukka villisti valahtaneena otsalle ja silmät
    palaen. Yrjö tunsi, että tilanne saattoi muodostua jännittäväksi, ja
    koetti johtaa sitä rauhalliselle suunnalle sanomalla tyynesti:

    — Päivää, isäntä! Odottelen tässä, milloin sopisi tulla kyytiin, kun
    näet pitäisi lähteä kirkonkylään. Työ loppui täältä tällä kerralla,
    kuten kai jo tiedättekin.

    Talvitie ei vastannut mitään, tuijottihan vain Yrjöön synkästi
    ja huojui edestakaisin. Tuon työvaatteissakin aina siistin
    herrasnuorukaisen näkeminen herätti hänessä eloon jokaisen talonpojan
    sielussa asuvan herravihan, joka leimahti nyt liekkiin sitäkin
    halukkaammin, kun siihen yhtyi sokea, kaikkiin Johannan läheisyydessä
    oleviin nuoriin miehiin kohdistuva mustasukkaisuus. Hurjat mielteet
    virtailivat pitkin hänen hermojaan houkutellen häntä ryntäämään Yrjön
    kimppuun ja hakemaan tyydytystä väkivallanteosta. Yrjö aavisti jotakin
    tällaista ja tuntien pirtin ilman ikäänkuin latautuvan jännityksestä
    herkisti ruumiinsa nopeaan puolustukseen. Tilanteen pelasti kuitenkin
    vanha Tiina, joka nyt vasta selvisi tyrmistyksestään ja sanoi kiireesti:

    — Totta kai isnöörille hevonen! Isäntä itte lähtöö kyytihin, sillä
    sullahan on asiaa säästöpankkihin. Kun lährette heti, ehritte parahiksi
    aukiolo-aikahan.

    Tiinan hätääntyneessä puheessa oli jotakin sellaista sävyä, että se
    käänsi Talvitien mietteet toisaalle. Hän hymähti hiukan ällistyneenä ja
    kysyi Tiinalta:

    — Mullako asiaa pankkihin?

    — Niinhän tuota aamulla sanoit. Mene nyt valjastamahan, että jourutte.

    — Mutta ei oo kotona muita levännehiä hevosia kuin oris ja se on liian
    vauhka.

    — Joko nyt Talvitien isäntä on ruvennut hevosta pelkäämähän — menetkö
    siitä heti taikka muutoin!

    Tiina oli vihoissaan ja peloissaan. Talvitien silmät välähtivät, kun
    hän ulos mennessään sanoi:

    — Enhän minä pelkää, vaan miten lienöö isnöörin laita, kun ei oo
    tottunut hevosihin. Kootkaa tavarat, niin lähretähän, sillä taitaa
    mulla sittenkin olla asiaa pankkihin, kun oikein muistelen.

    Yrjö nosti vähät sälynsä portaille ja katseli siinä, kuinka isäntä veti
    kiesit pihalle ja lähti noutamaan Intoa, oritta, joka oli pellossa
    navetan päässä. Se oli iso, musta, kiiltäväkarvainen, täynnä voimaa
    ja hurjuutta, joka oli yltynyt kiihkeäksi kiimaksi siksi, että tamma
    oli työssä aidan takana ja ettei sitä oltu pitkään aikaan käytetty
    varsinaiseen tarkoitukseensa. Tuntien hevosensa Talvitie oli ottanut
    kiesien seviltä ruoskan ja meni nyt oritta kohti. Tämä alkoi jo kaukaa
    hirnua kimakasti ja kohosi takajaloilleen, iskien ilmaa etukavioillaan
    ja leiskuttaen tuuheaa harjaansa. Voi olla, että se vaistosi
    isännässään jotakin outoa — oli ehkä ollut joskus juopuneen ajettavana
    ja tunsi viinan hajun. Yrjö totesi yhtäkkiä säikähtäen isännän olevan
    hengenvaarassa ja rientäen pellolle päin huusi häntä tulemaan pois.
    Mutta Talvitie ei ollut kuulevinaan, vaan meni vain pystyssäpäin
    hevosta kohti, joka milloin ryntäsi hurjaan laukkaan, kiertäen hänen
    ympäritsensä laajaa piiriä kuin valtava musta tiikeri, milloin taas
    hyppi pystyyn, hirnuen villisti ja iskien etukavioillaan. Nyt Talvitie
    oli jo aivan lähellä — näytti kauempaa siltä kuin sortaisi ori
    tuossa tuokiossa hänet kavioihinsa —, kun samalla kuului hänen oudon
    terävä, jyrkän tiukasti käskevä karjahduksensa: ”Into!” ja mäjähti
    kipeä, viiltävä ruoskan isku hevosen silkkimustaan turpaan. Nahkainen,
    palmikoitu siima teki tulisen, polttavan jäljen ja isännän ääni ilmaisi
    ihmisen selittämätöntä, outoa mahtia: hevosen etukaviot putosivat
    maahan ja sen ruumis alkoi täristä sekä tuskasta että pelosta. Talvitie
    ärjäisi uudelleen yhden lyhyen kerran, pujotti nopeasti päitset päähän,
    kääräisi marhaminnan kireästi alaleuan ympäri ja läksi taluttamaan nyt
    jo nöyrää eläintä pihalle. Sanaa sanomatta hän valjasti sen kiesien
    eteen, sitaisi kiinni tallin seinässä olevaan renkaaseen ja virkkoi
    Yrjölle:

    — Mennähän juomahan lähtökaffit. Eikös Tiinalla ollut juuri pannu
    selviämässä.

    He menivät suoraan tupakamariin. Isännän pöydällä seisoi leveä, iso,
    musta pullo. Hän katsoi Yrjöön arvoituksellisesti, samalla häpeissään
    ja uhmaillen, ivallisesti ja ylimielisesti, ja kysyi:

    — Ryyppy?

    Yrjö ei ollut tehnyt raittiuslupausta — päinvastoin hänellä oli
    ylioppilaskekkereistään sekava ja ikävä muisto — ja oli siis
    sikäli esteetön vastaamaan isännän tarjoukseen miten tahtoi. Mutta
    nuoruudestaan huolimatta hän oli kuitenkin ehtinyt saada tältä
    alalta erään tinkimättömän vakaumuksen: hän halveksi herroja, jotka
    antautuivat ryyppäämään talonpoikien kanssa, ja talonpoikia, jotka
    tuppautuivat herrojen juomaveljiksi. Hän oli ehtinyt huomata, kuinka
    edelliset viinan voimasta vähitellen menettivät sen aseman ja
    arvokkuuden, minkä sivistys oikein hallittuna omistajalleen tuottaa, ja
    kuinka talonpojat viekkaasti odottivat sitä humalan astetta, jolloin
    tuo äskeinen ”herra” olisi samanlainen sika kuin hekin. Samoin hän
    oli huomannut, kuinka talonpoika makeillessaan herroille kerrassaan
    menetti sen arvon, mikä kuului hänelle maailman jaloimman elinkeinon
    itsenäisenä harjoittajana. Muistaen kotipitäjänsä pientä nimismiestä,
    joka, vaikka ei kyllä sylkenyt lasiin, ylpeästi kieltäytyi ottamasta
    ryyppyä, jota hänelle talonpoika rohkeni tarjota kievarin pihalla,
    jaellessaan viinaansa miesjoukolle, Yrjö vastasi isännän kysymykseen
    lyhyesti: ”Ei”.

    — Kun ei, niin ei, sanoi Talvitie, kaatoi itselleen puoli
    juomalasillista ja oli viemässä sitä huulilleen, kun Yrjö laski kätensä
    hänen käsivarrelleen ja sanoi:

    — Kuulkaa, isäntä, älkää maistako enää.

    Talvitie katsoi häneen yllätettynä, mustissa silmissä pohjaton
    ilme. Oli hiuskarvan varassa, suuttuisiko hän, jolloin oli edessä
    hirvittävä paini ja tappelu, vai taipuisiko vieraansa pyyntöön. Mutta
    Yrjön äänessä oli ollut vilpitöntä, sydämellistä sävyä, ja se auttoi
    Talvitien paremman luonnon voitolle. Hän laski lasin pöydälle ja kysyi:

    — Miksi ei?

    — Siksi, että heränneen ryyppääminen on kovin ruman näköistä.

    — Onko suruttoman ryyppääminen sitten kaunihimpaa?

    Yrjö meni hämilleen, sillä hän tunsi asemansa ristiriitaiseksi, kun ei
    itsekään ollut raitis. Hän vastasi vältellen:

    — Ei ole kehumista siinäkään, mutta likaisessahan ei uusi lika näy
    niin selvästi kuin puhtaassa ja valkoisessa. Syntisen rypemistä ei
    kukaan kummeksi, sillä siihen ovat kaikki tottuneet, mutta annahan
    kun jumalinen lankeaa, niin sitä juoksevat katsomaan kaikki. Eihän
    Johannakaan pitäisi siitä, että käytätte väkijuomia.

    Viimeinen huomautus oli erehdys. Talvitien silmät välähtivät ja hän
    kaatoi äkkiä ryypyn suuhunsa, mutisten, että vähät hän Johannan
    pitämisistä. Sitten hän painoi pään käsiinsä ja istui liikahtamatta,
    vastaamatta Tiinan kahvitarjoukseen. Yrjö katseli häntä siinä
    juodessaan kahvia ja näki hänen hartiainsa nytkähtelevän. Hänet valtasi
    lämmin sääli ja hän nousi:

    — Lähdetäänkö jo?

    Talvitie veti ylleen körttitakkinsa ja otti naulasta mustan hattunsa.
    Hänen liikkeensä olivat liioitellun varmoja kuten ainakin juopuneen,
    joka siten koettaa salata tilaansa. He menivät pihalle, jossa ori
    jo kuopi malttamattomana. Yrjö istui vasemmalle puolelle, Talvitie
    oikealle, ja siinä samassa oltiin lentäen ja räikkyen menemässä. Kun
    oli tultu isolle tielle johtavalle portille, Yrjö hyppäsi aukaisemaan
    sitä. Kiivettyään takaisin kieseihin hän huomasi Talvitien vaipuneen
    melkein kuin nuokuksiin, tuijottaen sivulleen maantielle. Sitten hän
    yhtäkkiä heräsi, puri hammasta kuin olisi tuntenut kipeää tuskaa ja
    ärjäisten komensi hevosen liikkeelle. Ja vaikka ori juoksi halusta,
    niin että harja hulmusi vauhdin viimasta ja silmät säihkyivät, Talvitie
    karjahteli tuon tuostakin, kiihdyttäen juoksijansa ihan lentoon. Yrjö
    huusi hänen korvaansa:

    — Pakahdutatte hevosenne! Hiljentäkää!

    Mutta Talvitie ei ollut kuulevinaan, vaan ahdisti oritta yhä, ja
    taival katkesi vilisten. Ensin Yrjö pelkäsi, mutta huomasi hevosen
    pian talttuvan rasituksesta, ja vaipui rauhoittuneena katselemaan
    syysautiota lakeutta ja taivaan valkoisia pilviä, jotka jatkoivat
    ikuista matkaansa. Ja hän ymmärsi täydelleen, että tuota hänen
    vieressään istuvaa miestä vaivasi kova sieluntuska, että hän itse,
    Talvitie ja Akseli, Johanna, Eliina ja Ylitalo, olivat kokeneet paljon
    sen jälkeen, kun ensimmäisen kerran tapasivat toisensa, kokeneet ja
    muuttuneet. Ja tästä hänen ajatuksensa kohdistuivat Eliinaan, ikäänkuin
    sitä itselleenkään tunnustamatta nauttimaan siitä sydämen sykinnästä,
    jota hänen kuvansa katseleminen, hänen viattomien huuliensa äkkiä
    tunnettu ja muisteltu lämpö herätti. Koko viikon Yrjö oli miettinyt
    sitä ainoata asiaa, että mitä Eliina oli ajatellut tuosta yöllisestä
    kohtauksesta — oliko ottanut sen kovin vakavasti, nähnyt siinä enemmän
    kuin tuollaisen säälinsekaisen tai muuten tytöltä siepatun suudelman
    tarvitsee sisältää? Yrjö halveksi itseään näiden ajatusten johdosta,
    sillä hän tiesi ne valheellisiksi. Jokin kuiskasi hänelle, etteivät
    nuo suudelmat suinkaan olleet niin keveitä ja helposti unohtuvia
    pikkuasioita kuin kirjoista tai nuorten puheista saattoi päätellä,
    vaan että päinvastoin niistä jokainen oli ainaiseksi sieluun painuva
    elämänkokemus, polttava sesam-sana, joka aukaisee siihen saakka
    suljettuna pysyneen portin. Siten oli varmaan Eliina käsittänyt
    huuliinsa painuneen kosketuksen ja silloin auenneet tunteet ja mietteet
    olivat täyttäneet hänen sielunsa kuluneella viikolla. Miksi hän olisi
    erilainen kuin Yrjö itse, joka ei ollut tuon yön jälkeen ajatellut
    ketään eikä mitään muuta kuin Eliinaa ja hänen murheellisen hentoa,
    rampaa kauneuttansa?