Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    XIX.

    Szegedissä. — Paikkakuntien erikoishajut, paprikan ja valkosipulin
    yhteiskatku, paprikaguljashi ja ”salami”. — Kävelyä kaupungin
    puistossa. — Ravintolaelämää ja korttipeliä. — Lausunto mustalaisista.

    Szeged on aito unkarilainen maaseutukaupunki, jonka asukkainakin
    taitavat suurimmaksi osaksi olla maanviljelijät. Se on kuuluisan
    Tisza-virran rannalla, sen ja Maros- virran yhtymäkohdalla, hyvin
    alavalla paikalla, jossa Tiszan tulvat ovat usein tehneet tuhojansa.
    Vuonna 1879 hävitäkin sen tulva niin perinpohjin, että 2000 ihmistä
    hukkui ja 5500 taloa tuhoutui. Nyt sitä suojelee vankka patolaitos.
    Kaupunki on melko upea, kadut ovat leveät ja suorat, useita kauniita
    rakennuksia löytyy, m.m. museo. Asukkaita siinä on yli 100,000,
    lähes kaikki magyareja. Tiedonhaluinen kansalainen voi sitten
    haeskella lisäselvitystä tietosanakirjoista, sillä Simeonilla oli
    kiire maistelemaan paprikaa ja katselemaan kansanelämää, joten hän
    ei joutanut enempiin historiallisiin ja tilastollisiin tutkimuksiin.
    Rikkaan maanviljelysseudun varakas ja hyvinvoipa pesäpaikka, täynnä
    terveitä ja elämänhaluisia ihmisiä, sivistyslaitokset kunnossa — siinä
    kyllin.

    Tähän asti oli Simeoni pannut matkallansa merkille, että jokaisella
    paikkakunnalla on oma erikoishajunsa, varsinkin jos se on hiukan
    pienempi ja syrjemmässä maailman valtaväylistä. Siellä, niissä
    autokulttuuri on vallitsemassa, hallitsee bentsoolin haju, tukahduttaen
    kaiken muun, niin ettei kansallinen tuoksu pääse tuntumaan. Mutta
    Pragissapa jo tuoksahti tunkkainen kadun lika paikoin melkoisesti
    ja Buda-Pestille antoi Tonava hiukan kosteata, ei aivan puhdasta ja
    mieluista tuntu. Ne olivat kuitenkin Suomessakin tunnettuja ja koettuja
    hajuja, mutta se, mikä pisti nenään Szegedissä, oli jo tuntematonta.
    Se oli jollakin tavalla imelää, mutta samalla pistävää, sangen paljon
    sipulin sekaista löyhkää, eikä siitä päässyt erilleen millään, sillä
    se kuului kaupungin ilmanalaan. Se oli suoraan sanoen kaikkialle
    tunkeutuvaa paprikan ja valkosipulin yhdistynyttä katkua.

    Unkarilais-kansallisessa innostuksessaan kiiruhti Simeoni nyt, tuosta
    tuoksusta pahastumatta ja huolimatta toveriensa varoituksista, niin
    pian kuin mahdollista saamaan eteensä magyarilaisen paprikaguljashin.
    Aimo vadillinen sitä tuotiinkin. Ruoka oli tehty naudanlihasta ja
    perunoista kuten tavallinen suomalainen ”stuuvinki”, mutta mausteeksi
    oli pantu paprikaa niin paljon, että koko annos oli punertavan
    keltaista ja tuoksui imelän katkeralta. Varmuuden vuoksi tuotiin vielä
    paprikajauhetta eri kupposella siltä varalta, että asianomainen olisi
    vähäksynyt keittäessä käytettyä ryydin määrää. Juhani ja Tuomas,
    jotka vakaasti tarrasivat kanan koivesta kiinni, katselivat uteliaina
    Simeonin kansallista syöntihommaa.

    ”Kylläpä tämä on hyvää ruokaa”, vakuutteli Simeoni osoitettuaan
    huomiota ensimmäisille suupaloille. Paprika tuntuikin aluksi jollakin
    tavoin virkistävästi ärsyttävän makuhermoja. Mutta kuta kauemmin hän
    söi, sitä kaameammalta hänestä rupesi tuntumaan se rasvaan yhtyneen
    ryydin läpitunkeva tuoksu, joka nyt vallitsi ei ainoastaan hänen ulko-,
    mutta aivan erikoisesti hänen sisäpuolellaan. ”Kyllä kansallisruoat
    ovat sentään aina erikoisia”, lausui hän välttelevästi, ”niihin täytyy
    tottua, voidakseen täysin ymmärtää niiden etevyyden.” Ja vilkaisten
    epätoivoisena lautaselleen, jonka laitaan oli ilmestynyt vasta
    sangen vaatimaton lovi, hän sivumennen kysäisi, eivätkö veljetkin
    mahdollisesti haluaisi maistaa Unkarin kansallisruokaa. ”Kiitoksia
    paljon”, sanoi Juhani ja otti kirpun verran haarukkansa kärkeen
    paprikalihaa, vieden sen huulilleen hienosti kuin sadannen polven
    punehtuva aatelisneito, ”kiitoksia paljon, mutta emmehän me nyt toki
    raski ruveta sinun maukasta annostasi jakamaan.” Ja samalla tavalla
    hienosti maistettuaan neuvoi Tuomas: ”Siinä on ilmeisesti liian vähän
    paprikaa — etköhän lisää sitä hiukan, sillä sitten se vasta saavuttaa
    todella täyteläisen kansallisen maun.” Kärsivällisesti Simeoni koetti
    jauhaa annostaan pienemmäksi, kunnes polttava tunne kitalaessa ja
    koko nielussa pakotti hänet lopettamaan. Muistaen Juhanin kuuluisat
    sanat härän lihan syönnistä molskivan padan ääressä Impivaaran aholla
    lausui hän, väkisellä nielaista lotkauttaessaan viimeisen palan:
    ”Söisinkö enää koskaan paprikaguljashia, pois se!” Huolimatta Juhanin
    ja Tuomaan ystävällisistä kehoituksista ja moitteista, että ”hyvästi
    kasvatettu lapsi syöpi aina lautasensa tyhjäksi”, jätti hän annoksensa
    siihen ja koetti viruttaa pois kansallista makua suustansa happamalla
    pöytäviinillä, jota tuotiin vähäisestä maksusta avonaisilla karahveilla
    saapuville.

    Mutta se ei onnistunut, vaan oli paprikan katku tästä alkaen Simeonissa
    kiinni eroittamattomana. Vielä monta vuorokautta sen jälkeen ilmaisi
    se tuntuvasti olemassaolonsa, turmellen hänen maailmankatsomuksensa,
    ja rupesi häviämään vasta sitten, kun vuorostaan Balkanin niemimaan
    ja muhamettilaisen maailman kansalliset löyhkät ylivoimaisina hänet
    piirittivät.

    Eikä tässä kyllin, vaan sen lisäksi oli kestettävä vielä valkosipulin
    löyhkä. Tässä maassa on tapana — ja se mallipa näytti pysyvän
    vireillä koko Etelä-Europassa — aamulla syödä eräänlaista perin
    rasvaista sianlihamakkaraa, jossa valkoiset silavapalaset kiiltelevät
    kuin hopeamalmi mustassa kivessä. Makkaraa sanotaan ”salami’ksi” ja
    on siinä pääryytinä, paprikan ohella, valkosipuli. Tuo kasvihan on
    Suomessa sangen tunnettu ja muodostaa siellä, varsinkin Helsingin
    pikkuporvarillisissa piireissä, sivistystason luotettavimman koettimen.
    Näet kuta sivistyneempi ja hienostuneempi joku henkilö on, sitä
    voimakkaammin ilmaisee hän inhonsa sipulia kohtaan. Olipa Simeoni
    kuullut erään pikku rouvan kertovan, kuinka hän kihloissa ollessaan
    oli mennyt kauan matkoilla ollutta sulhastansa tapaamaan; hän ojensi
    kätensä häntä kohti, heittäytyi ummistaen silmänsä ja huokaisten
    kiitollisuudesta hänen voimakkaille käsivarsilleen, suipensi ruusuiset
    huulensa suudelmaan ja — pyörtyi samalla kuin silli. Mutta väärin
    olisi luulla hänen pyörtyneen ilosta ja onnesta — ei suinkaan, vaan
    hän pyörtyi siksi, että suudellessaan tunsi sulhasensa syöneen sipulia!

    Szegedin neidot eivät pyörry moisista syistä, vaan luultavasti
    vaativat, että asianomaisen täytyy ratkaisevilla hetkillä tuoksua
    voimakkaasti kaikkiin kansallisiin suuntiin. Muuten voisi kaikki
    maistua yhtä neutraalilta kuin suolaton muna tahi kuin ruotsalaisen
    pojan suudelma ilman ”multapenkkiä” huulen alla. Tosiasia on,
    että Szegedissä löyhkää valkosipuli kaikkialla voimakkaasti, niin
    perinpohjaisesti, että Simeonin sydäntä rupesi ajanpitkään kääntelemään.

    Iltapäivällä kokoontuivat hyvät Szegedin asukkaat kävelylle kaupungin
    puistoon, jossa plataanit juuri kukkivat. Toverukset, ollen aina
    maan tavoille lojaaleja, menivät sinne myöskin, astelivat aikansa
    arvokkaasti edestakaisin, kunnes istuivat esillä oleville tuoleille.
    Mutta vilauksessa oli siinä ääressä mies, joka vaati tuoleista vuokran,
    50 helleriä kappaleelta, mikä ei ole paljon, varsinkaan muutettuna
    Suomen rahaksi. Runebergin esplanaadissa pitäisi sunnuntaisin ottaa
    samallaista penkin vuokraa, jolloin ehkä hampparit kaikkoisivat
    toisiin kaupunginosiin otsatukkaansa näyttelemään. Tässäpä nyt vaelsi
    toverusten editse Szegedin kultaista nuorisoa, kauniita unkarittaria,
    upeita upseereja, vilkkaita koulutyttöjä ja käyriä neniä. Saksan kielen
    taito tuntui olevan täällä sangen vähäinen, ja kun veljekset eivät
    osanneet muita maan kieliä ollenkaan, eivät he voineet ottaa osaa
    yleiseen seurusteluun muuten kuin puhuvilla ja kaihoisilla silmäyksillä
    ynnä raskailla, paprikan tuoksun sekaisilla huokauksilla, jotka
    kuitenkin häipyivät tuloksettomina olemattomiin.

    Sillä välin kuin nuoriso näin seurustelee puistossa, Unkarin
    amoriinien puuhakkaina ja tärkeinä sakeasti singahutellessa nuoliaan
    pieniin ja pamppaileviin sydän parkoihin, kokoontuu vanhempi miesväki
    ravintoloihin naukkaamaan lasillisen viiniä ja juttelemaan muinaisia.
    Toveruksetkin seurasivat esimerkkiä ja olivat pian sijoittuneet
    tukevasti pyöreän pöydän ympärille, katsahdellen jalosti puoleen ja
    toiseen, mitä ihmeitä täällä näkyisi. Rotevaa kansaa oli saapuvilla,
    se täytyi sanoa, ei mitään joutavan hermotyön, liian istumisen ja
    opin rasittamia peruukkeja, vaan pitkiä ja harteikkaita, lihavia ja
    tummia, riippaviiksisiä pappoja, joiden turpeaan kouraan viinilasi
    katosi ihan kokonaan. Yleisenä kansallisena harrastuksena näytti
    olevan kortinpeluu, jota eri ryhmissä taidolla ja vakaumuksella
    harjoitettiin. Toiset seurasivat jännittyneinä pelin kulkua syrjästä,
    osoittaen milloin hyväksyvillä, milloin hiuksia raastavan onnettomilla
    ilmeillä mielipiteensä taistelun kuluessa tapahtuvien strateegisten
    ja taktillisten temppujen laadusta. Voitot ja tappiot merkittiin
    liidulla pienille mustille tauluille. Korteissa näytti olevan meillä
    tuntemattomat, omat kansalliset kuviot. Huomasipa Simeoni täällä saman
    ilmiön kuin kotimaankin korttihummerien kesken: pelattuaan tovin aikaa
    vaiti ollen, vain silloin tällöin murahtaen jonkun salamyhkäisen sanan
    ja ilmoituksen, lyövät he äkkiä kaikki korttinsa pöytään, karkaavat
    pystyyn ja rupeavat mitä kiihkeimmän siveellisen suuttumuksen vallassa,
    nyrkit sojossa, puhuttelemaan toisiaan niin katkerin ja moittivin
    sanoin, jaa, suorastaan haukkumaan toisiaan, että siinä asian laatua
    tuntematon pian pelkää miesmurhan olevan lähellä. Mutta yhtäkkiä äijät
    vaikenevatkin, ja joku rupeaa, ollen tosin vielä loukkaantuneen ja
    pahantuulisen näköinen, oppineen kätevyydellä jakamaan kortteja, joiden
    taakse sitten jokainen syventyy suuremmalla harrastuksella kuin koskaan
    mihinkään muuhun. Korttihummerit ovat samanlaisia kaikkialla maailmassa.

    Niin kului tämä iltapäivä Szegedin kaupungissa, hiljaisten huomioitten
    tekemisessä, kodikkaan tunnelman vallitessa. Ilmestyipä ravintolaan
    mustalaissoittokuntakin, jonka kaihoisa valitus jälleen toverukset
    lumosi. Tällä kerralla olivat soittajat kaikki oikein syvimmästä
    mustasta ammeesta kotoisin, joiden ilmestyminen Suomeen olisi saanut
    jokaisen tehtäväänsä innostuneen konstaapelin virkakarvat pörhölleen.
    Mutta tuo aikaisemmin mainittu poliisituomari oli veljeksille kertonut,
    että Unkarin mustalaiset ovat yleensä sangen rauhallista ja hyvää
    väkeä. Suurempia rikoksia he tekevät harvoin, korkeintaan joskus pikku
    varkauksia, ja elävät, paitsi mustalaisten kansainvälisillä ammateilla,
    joita ovat hevosten kengitys ja kuohitseminen sekä kattilain paikkaus,
    enimmäkseen soittamisella. Musiikki on heidän elämänsä ja he syntyvät,
    kuten laulussa sanotaan, ”siellä nuotion tulilla, jossa laulut ja
    viulut ne soi”. Simeoni muisteli kuulleensa sellaisenkin teorian, että
    koko unkarilaisten musiikki olisi heidän mustalaistensa lahjaa, väite,
    jota unkarilaiset eivät mielellään hyväksyne. Miksi eivät sitten muiden
    maiden mustalaiset ole erikoisemmin musikaalisuudestaan kuuluisia?
    Ehkä Unkarin mustalaiset ovatkin päinvastoin perineet soitannolliset
    lahjansa magyareilta?

    Ilma on hyvin lämmin, taivas tumma ja täynnä kirkkaita tähtiä.
    Paljon matkustaneen on mieluisa nukahtaa syrjäisessä, ystävällisessä
    magyarikaupungissa.