Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    XIV.

    Täällä takalistolla oli kansalla vain kaukainen hämäryys kaikesta siitä
    valtiollisesta sekasotkusta, mikä maan keskuksessa tapahtui. Tänne
    kuului se vain himmeästi kuin etäisen ukkosen vieno jyrinä, ukkosen,
    joka särki ja pirstosi satavuotiset hongat, velloi mutaisiksi kuohuvien
    virtojen vedet ja painosti ilman hiostavaksi siellä, missä se vaaruna
    pään päällä elämöi.

    Hannes oli saanut oudon kirjeen, mikä oli kätketty pieneen kuoreen ja
    siihen huonolla käsialalla osote kyhätty. Tuo kirje oli ulkopuolelta
    niin vaatimattoman yksinkertainen kuin maalaistytön lemmen kirje. Mutta
    sen sisällä oli asioita, jotka perin juurin järkyttivät Hanneksen
    mielen rauhan.

    Sillä kirje oli suuri valtiollinen julistus ja sen jokainen sana
    säihkyvä kuin tulesta hehkuisi.

    Hannes luki, vapisi, tuli selville, että hänenkin pitää jotain täällä
    tehdä. Kirje oli kuin tulisoihtu, joka paljasti hänelle valtiollisen
    aseman syvänteitä myöten.

    Ja hän oli jo kyllä tarpeeksi ympäristöönsä tutustunut, jotta hän voi
    alkaa valtiollisenkin herätystyönsä. Tähän asti ei sen tarve ollut
    täällä niin ensi hetken polttava. Mutta nyt jo tuntuivat vaikutukset
    valtiollisesta sekasotkusta suoraan tänne asti. Sillä oli annettu uusi
    asevelvollisuuslaki, joka veisi tämänkin Orjasaaren nuoret miehet
    syömään hapankaalia Venäjälle ja raakojen aliupseerien potkittaviksi.
    Julistus kuitenkin pitää ensin maan kirkoissa kansalle luettaman.

    Sitä ei saa tapahtua. Se oli tuon kirjeen ponsi. Ja siihen pyydettiin
    Hanneksenkin myötävaikutusta.

    Nyt siis hänen pitäisi alkaa ohjelmansa valtiollinen puoli.

    Ja hän sen alkoi.

    Jonkun viikon takaa sai hän rovastilta kirjeen, jossa häntä kutsuttiin
    ensi lauantai-iltana hyvin tärkeän asian vuoksi saapumaan pappilaan.

    Kun Hannes sinne saapui, olivat siellä jo pitäjän muut opettajat ja
    pieni pastori.

    Rovasti loisti nyt kohteliaisuudesta ja lähentymisestä. Hannestakin
    taputti hän olkapäälle, nauroi ja käsi kädessä kuljetti sisälle.

    Siellä oli valmis kahvipöytä.

    Pieni pastori oli vain hirveän hermostunut. Muuten olisi tämä tilaisuus
    ollut erinomainen veljestymisjuhla. Pastori-raukka näytti vieläkin
    pienemmältä kuin hän olikaan, yski ja hätäili. Kun joku hänelle kääntyi
    puhumaan, oli hän hajamielinen ja unohti puhujan ja asian, niin että
    puhuja kylläyneenä kääntyi pois hänestä, koska keskustelu kuitenkin
    tuon tuostakin katkesi pastorin hajamielisyyden tähden. Sillä pastori
    vainusi rovastissa taas jotain kavalaa, kun noin ylenmäärin ystävyyttä
    jakoi.

    Rovasti säteili. Hänen valkoinen tukkansa oli juhlallisen komea kuin
    lumikerros viheriöivän vuoren huipulla. Se vain kaunisti. Aivan
    sileiksi ajetuilta kasvoilta ei koskaan hymy nyt loppunut.

    Hän kokosi helmuksensa, istuutui vitkaan tuolille kuin pelkäisi jotain
    särkevänsä ja alotti:

    — Herrat tietävät, että Suomessa nyt on kovat ajat. Mutta kun me
    osaamme kaikki kristityn nöyryydellä vastaanottaa, niin kalkki ei
    olekaan niin karvas. Meiltä vaaditaan vain Getsemane-mieltä. Oma
    kapinoiva tahtomme pitää meidän lannistaa ja jättää kaikki sen
    huostaan, joka kansojen kohtalot johtaa...

    Rovasti silmäsi kuulijoihinsa. Pastori oli pannut kätensä ristiin ja
    hänen silmäluomensa raskaina alas painuivat kuin suljetut luukut.
    Useimmat opettajat olivat seuranneet esimerkkiä. Hannes oli työntänyt
    peukalonsa liivinsä rinnan alle molemmin puolin ja ruumis eteen käsin
    pullistuneena oli kuin jotain sanomaan valmiina. Hän rohkeni katsoa
    ylös.

    Rovasti kädet ristissä jatkoi:

    — Nyt on Suomen etsikkoaikansa. Meidän, jotka kaikki olemme
    sen opettajia, tulee ennen kaikkea neuvoa lähimäisiämme ymmärtämään
    tämä ja nöyrtymään sen Jumalan edessä, joka sekä alentaa että korottaa.
    Amen!

    Kaikki nostivat silmänsä ylös ja tultiin kuin rohkeammiksi. Mutta
    rovasti hetken takaa jatkoi ja nyt kuuluvasti liikutettuna:

    — Sain joku päivä takaperin uuden asevelvollisuuslain kirkossa
    luettavaksi. Ja tämän johdosta olen kutsunut teidät neuvotteluun.

    Kuulijat taas jännittyivät. Ja rovasti puhui edelleen:

    — Hiukan ennen kuin tämä laki luettavaksi saapui, tuli minulle myös
    erään korkean ystävän kirje.

    Rovasti etsi kirjoituspöydältään kirjeen. Ja sitten hän esitti
    kirjoittajan, miten monessa vaikeassa pulmassa hän on maan kohtalot
    johtanut ja miten onnelliseksi hän tunsi itsensä saadessaan näin
    arkaluontoisessa asiassa neuvoja sellaiselta taholta.

    Rovasti mainitsi nimen, jonka jokainen heistä hyvin tunsi. Se nimi pani
    rovastin vanhat posket punottamaan ja hänen silmänsä kirkastumaan.

    Sillä sillä nimellä oli kaiku... maine...

    Ja se nimi oli tämän kirjeen alla!

    — Ja tahtovatko herrat kuulla tämän? Vastausta ei tarvinnut odottaa.

    Rovasti luki, sen tärkeimmät kohdat kahteenkin kertaan ja teki niiden
    johdosta reunamuistutuksia.

    Kirje hyvin taidokkaasti selitti, että ainoa ehto on maan vastaiselle
    onnelle lukea julki tuo laki kirkossa. ”Mutta samalla kuin sen
    huulillamme luemme ja korvillamme kuuntelemme, niin kirotkaamme se
    sydämessämme. Taistelkaamme vihollistamme vastaan sen omilla aseilla.
    Tämä on korkeampaa valtiotaitoa.”

    — Mitä ammattitoverit arvelevat? kysyi rovasti.

    — Tuo haiskahtaa minusta jesuittamaisuudelta. Sillä viekkaus on huono
    ase isänmaan puolustuksessa, puhui Hannes kiivaasti.

    — Vai niin...

    Rovasti pani suunsa hyvin leveään irvistykseen.

    —... Sitten herra Kauppi ei tunne omankaan kansansa historiaa, saati
    sitten muuta. Sten Stuure vanhempi 27 vuotta pelkällä viekkaudella
    puolusti Ruotsin valtakuntaa tanskalaisia vastaan, Kustaa Vaasa
    viekasteli ja Kustaa III:mas pelkällä viekkaudella sai aikaan
    vallankumouksen, jolla pelasti Ruotsin valtiollisesta haaksirikosta,
    nauraen selitti rovasti, ja katsoi kuin säälien Hannesta.

    — Mutta kuinka monta se viekkaus onnea toi? Katsomme
    tarkemmin. Sten Stuuren viekkaus vei Tukholman verilöylyyn ja Kristian Tyranniin
    . Kustaa Vaasan viekkaus oli aivan viatonta laatua. Mutta
    Kustaa III:nen viekkaus vein yksinvaltaan, joka orjuutti ja lopulta
    surmasi hänet itsensä. Oliko Ruotsi onnellinen Kustaa III:nnen paarien
    ääressä? pyytäisin kysyä herra rovastilta.

    — Mutta se olisi voinut olla paljon onnettomampikin. Se olisi
    voinut olla rikkirevitty vieraiden valtojen kesken kuten Puolakin,
    jos säätyhallitusta olisi aina vain kestänyt. Siitä puolalaisesta
    perikadosta sen pelasti Kustaa III. Sillä jakokirjoja jo valmistettiin.

    — Se on vain luulo, jota minä en ensinkään usko. Aseman huippuunsa
    kärjistyessä olisi Ruotsin kansa itse pelastanut itsensä. Riidat
    olisi sovittu ja yhtenä miehenä jälleen noustu. Sillä niin Ruotsin
    kansan veriin oli vapaus juurtunut hamasta pakanuudesta. Kansa,
    joka kohotti keskuudestaan Engelbrektin, joka jaksoi elää vapaana
    Kaarlen XII:nnenkin tyhmyyksien jälkeen, olisi kyllä itse pelastanut
    itsensä ”vapaudenkin ajasta”. Puolan ja Ruotsin välillä ei ole mitään
    kosketuskohtia. Puolassa ei ollut kolmatta eikä neljättä säätyä. Ja
    sentähden Puola hukkui, puhui Hannes.

    Pieni pastori punastui Hanneksen puolesta, sillä hän huomasi, että
    rovasti oli suuttunut.

    — Tahtooko siis opettaja Kauppi, ett’ei tätä asevelvollisuuslakia
    kirkossa luettaisi? kysyi rovasti ja hänen silmiensä ympärykset olivat
    punaiset, josta pastori tiesi, että rovasti oli suuttunut.

    — Kaikki se, jota uskonto ja koulu on minulle tähän asti opettanut,
    pakottaa minut ehdottomasti kieltämään.

    — Mutta uskonto ja koulu opettaa tottelemaan esivaltaa, huomautti
    rovasti.

    — Niin pitkälle kuin esivalta kulkee Jumalan teitä. Sen korkeampaa
    valtiotaitoa ei Suomi tarvitse oikeuksiaan puolustaessaan.

    Rovasti huomasi joutuneensa aivan umpikujaan.

    — Mutta jospa me emme ymmärrä politikkaa. Kun Bismark yhdisti Saksan
    yhdeksi ja lujaksi, teki hän kyllä väärin, jos lyhyillä silmillä
    katsotaan hänen keinojaan, mutta kuitenkin historia on nostanut hänet
    suurtensa Pahtheoniin ja Saksan kansa nyt jumaloi häntä toisena Kaarlo Suurena,
    väitteli rovasti ovelana.

    — Mutta mepä emme ole taistelevalla, vaan torjuvalla puolella.
    Ja siinä on suuri ero. Jos me rupeamme keinotteluun ja hylkäämme
    rehellisen puolustuksen, niin silloin itse hyväksymme sortajan
    metkut ja keinot, kun kerran itsekin niitä käytämme. Heikomman ainoa
    puolustettava ase valtiotaidonkin puolelta on järkkymätön oikeuksiensa
    kiinnipitäminen. Aivan samaten kuin neito, jota vietellään, ei saa
    ruveta tinkimään puhtautensa kanssa. Jos hän siihen rupeaa, niin hän on
    voitettu.

    — Herra vertaukset ontuvat.

    — Tuo jälkimäinen oli puhuttu vain asian valaisemiseksi tässä
    tilaisuudessa.

    — Valitan, että me rupesimme valtioviisaiksi. Minä tunnustan
    kykenemättömyyteni, vaikka olenkin valkeat hiukset päähäni saanut. Ja
    uskon tällaisessa asiassa aina auktoritettiin.

    — Jos omaa vakaumusta ei kunnioiteta, niin minä vaikenen. Mutta minä
    luulin rovastin jotain sellaista tällä neuvottelulla tarkoittaneen, ja
    sentähden rohkenin sanoa ajatukseni, puhui Hannes.

    Rovastilla yhä enemmän silmien ympärystät punottivat. Hän hieroi
    tuskauneena, mutta syvästi itseään hilliten, käsiään ja koki hymyillä.

    — Mitä mielipidettä muut ovat? Mitä sanoo pastori? kysyi taas rovasti.

    — Jos asiaa katselee teologian kannalta, niin...

    — Rakas veli, nyt ollaan politikassa.

    — ... Jos asiaa katselee teologian kannalta, niin tämä asia ei kuulu
    minulle. Enkä tahdokaan olla politikko...

    — Niin juuri. Meidän ei tarvitse politikoida, kun emme ymmärrä...
    Oikein pastori! huudahti rovasti.

    Pastori hymyili kuin pieni lapsi, jota kiitetään siitä, että on kiltti.

    — Entäs muut opettajat? kysyi rovasti.

    Nämä muistivat, että nöyryys seminarissakin oli parhain hyve ja
    turvautuivat siihen.

    — Kun me kerran lapsille joka päivä opetamme, että esivaltaa pitää
    totella, niin pitää kai meidän itsemmekin, sitä totella ja puolustaa
    toteltavaksi, puhui ensimäinen.

    — Juuri niin! vahvisti rovasti.

    — Minä kannatan edellistä puhujaa, sanoi toinen.

    — Ja minä kannatan sinua, puhui kolmas.

    — Ja minä sinua, vakuutti neljäs.

    — En osaa mitään sanoa, kun en ymmärrä näitä asioita. Juuri sentähden
    vääjäämättömästi olen samaa mielipidettä kuin rovastikin, puhui viides
    yskähdellen ja punottaen.

    Tämä ryhdittömyys suututti Hannesta. Nämä on pantu kansan opettajiksi
    eikä heillä itselläänkään ole mitään mielipidettä maansa kalleimmassa
    asiassa. Hän hypähti pystöön ja puhui:

    — Täällä on ratsastettu esivallalla ja että sitä on kuultava. Sen opin
    mukaan ei Lutherus olisi saanut koskaan nousta paavia vastaan, sillä
    paavi oli hänen korkein esivaltansa. Hyvät herrat, ajatelkaapa sitä!

    Pastori heräsi kuin unesta, mutta rovasti aivan kalpeana änkytti:

    — Jos meidänkin uskontoamme poljetaan, niin silloin on
    velvollisuutemme panna vastaan. Muuten pitempi keskustelu on tarpeeton.
    Jokainen on jo lausunut mielipiteensä. Kaikki muut puolustavat
    lukemista, paitsi herra Kauppi.

    Pastori väänteli itseään tuolissa.

    — Puolustetaan! äänsivät opettajat.

    — Enkö saisi minäkin lukea muutaman kirjeen? kysyi Hannes.

    — Jos se asiaa valaisee, niin tehkää hyvin! kehotti rovasti hyvillään
    asian kulusta.

    Hannes luki sen valtiollisen kirjeensä. Muut veltosti kuuntelivat,
    mutta pastori terästyi. Kun Hannes oli lopettanut, räjähti rovasti
    nauramaan.

    — Tuo on siltä ateistiselta ryhmältä, siltä, jolla ei ole Jumalaa eikä
    kuolleiden ylösnousemusta. Minä valitan, että opettaja Kauppi joutuu
    aina vihamiesteni asianajajaksi, puhui rovasti erityisellä painolla.

    Hannes ymmärsi yskän. Toisetkin opettajat ivaten Hannesta katsoivat.

    — Jätä nyt, Kauppi, nenäkkyytesi toiseen kertaan, huomautettiin sieltä
    Hannekselle.

    Tuotiin viiniä ja hedelmiä. Rovasti kohosi ylös, otti viinilasinsa ja
    puhui:

    — Herrat opettajat ja ammattitoverit! Toisetkin nousivat ylös.

    — Olen kutsunut teidät luokseni asian tähden, joka on meidän
    kaikkien sydämellä. Kun äsken sain korkeilta viranomaisilta uuden
    asevelvollisuuslain sitä tarkoitusta varten, että se meidänkin
    kirkossa julki luettaisiin kansalle niinkuin vanha ruotsalainen sääntö
    määrää ja kun — rovasti muutti puhuessaan jalkaa — tästä laista on
    paljon kiistelty, minäkin teidät pitäjän opettajina kutsuin luokseni
    neuvottelemaan, sillä en vanhoille hartioilleni tahtonut ottaa yksin
    edesvastuuta. Teistä jokaisen pitää nyt olla mukana, jotta itsekukin
    piirissään asian painon kantaa ja kansalle sen selväksi tekee. Olkoon
    tämä kansamme onneksi! Esitän maljan paljon kärsineelle isänmaallemme.
    Eläköön Suomi ja sen kovia kokenut kansa!

    Huudettiin ”eläköön” ja lasit tyhjennettiin. Hannes vain koskematonna
    asetti sen takaisin tarjottimelle.

    Rovasti istui ja niin tekivät toisetkin. Otettiin tupakkaa ja oltiin
    taas arkituulella. Sitten rovasti alotti keskustelun.

    — Mutta jotta tämä asetus tulisi kirkossa niin vähän kuulumaan
    kuin mahdollista, ehdotan, että veli pastori lukee sen siellä
    saarnatuolista, hänellä kun on heikko ääni.

    Pastori kalpeni ja liikahti mielenliikutuksesta tuolissaan. Opettajat
    katsoivat kummissaan toisiinsa.

    — Niin teemme. Siten saa sen julkilukeminen heikomman merkityksenkin,
    kun sen lukee nuorempi pappi, puhui rovasti.

    Pastorin heikkohermoiset hartiat vavahtelivat.

    Rovasti meni hänen luoksensa ja pyysi toiseen huoneeseen. Siellä he
    kuuluivat kotvan keskustelevan.

    Kun pastori palasi, oli hän tulipunainen, mutta rovasti hymyili.

    Neuvottelu oli loppunut.

    — Sovimme, että pastori sen lukee, sanoi vain rovasti lopuksi.

    Eikä tuolla hermosairaalla ollut voimaa vastustaa.

    Kaikki lähtivät pois. Mutta pastori hämäyneenä oli ottanut eteisessä
    Hanneksen kalossit. Tuli tielle niitä vaihtamaan takaisin ja samalla
    pyysi Hannesta tulemaan luoksensa.

    Hannes lähti. Rovasti näki sen ikkunasta.

    — Se merkitsee pahaa. Kaupilla on enemmän järkeä kuin noilla toisilla
    yhteensä. Mutta hän näkyy olevan kapinanhenki seurakunnassani, puhui
    rovasti itsekseen.