Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    KATUKUVA.

    Pienessä maakaupungissa
    kadun pääss’ on vanha linna.
    Siell’ on muistot ylvään herran,
    Erik Tottin, joka ennen
    teräsrinnoin, ritareineen
    liikkui unissani lasna.

    Kadun kaidan talot kaikki
    pienet, ruskeat ja tummat,
    tuvat maassa matalalla.
    Ahtaill’ ikkunoilla kukkii
    verenpisarat ja ruusut.
    Mutta kaikkialla kaartuu
    kadun yli vaahteroiden
    taikka lehmuspuitten oksat,
    vanhain, vankka-runkoisien.

    Siellä kesälaitumella
    mietin, muistelen ja nautin.
    Hyv’ on siellä kadun nurmi
    lepuutella runo-varsaa,
    tuvassansa tummaisessa
    kesä kaunis kellahdella.

    Hyv’ on aamull’ aikaisehen,
    aurinko kun hopeaisna
    huikaisee ja silmät avaa
    hetkeks armaat’ unestansa.
    Varpuset ja pääskyt räiskää,
    telefooni-linja soittaa.
    Koivulehvät välkkelehtii.
    Viel’ ei ihmisääntä kuulu.

    Kunnes ikkunaisen alla
    portti naukuu, kannut kalkkaa,
    pieni tyttö maidon kantaa. —
    Kas, jo kadull’ luutinensa
    askaroipi ukko vanha, —
    kun jo päivä lämpöisemmin
    ilakoipi kasteisissa
    pihan ruusupensastoissa.

    Nytpä ajaa kotiansa
    hotellista jälkeen juhlain
    kamreeri, mies vanha, yksin
    kojuhunsa nukkumahan,
    niinkuin vanha eräkarhu
    ajelema, haavoittama
    erämiehist’ ankarimman,
    oudon, raskaan elämämme.

    Katu herää: metsäsaariin
    soutaa risunhakuun mummot.
    Jopa ikkunansa avaa
    tuolla tyttö itämainen,
    venäläinen kylpyvieras.
    Siinä aamuvalkeissansa
    palmikoi hän pitkät hapset,
    loimuu suuret, tummat silmät,
    hymyy ikkunasta aamuun,
    henkii povet nuoret, raikkaat.

    Mutta pieni piikatyttö
    venerannasta käy vettä,
    kepsutellen kallellansa.
    Ah, kun katson tuota raiskaa,
    taas mun mieleheni muistuu
    kaukaisen Toscanan naiset,
    parhain portoista, Brunetta,
    käyvä kulho päänsä päällä
    luota kaivoin marmoristen.
    Missä lienee nyt Brunetta?
    Viinikuurnaa tallanneeko,
    vaiko sini-autereisten
    nukkuu sypressein jo alla. —
    Niinpä täällä turhaan huokaan.

    Laiva huusi, kuohut pauhaa.
    Tuolla salmein sokkeloissa
    soilottavat lautat, proomut.
    Päivänpaiste kasvaa, virta
    kimmeltää kuin kissankulta,
    kierii ohi niemen, jolla
    pinot loistaa kalliolla
    kultaisina heltehessä.

    Ja jo ryssät, kylpyvieraat
    kaiuttavat melullansa
    katuamme kylällistä:
    Miehet laihat, fantastiset,
    parrat niinkuin jeesuksilla,
    hetkuvaiset, veltot harteet;
    naiset rintavat matroonat,
    oivalliset esikuvat
    matronaatin, jonka nimi
    Venäjä on, töppösvalta.
    Kaikuu huudot, raikuu naisten
    nauru turtur-kyyhkyn äänin.
    Punaiset on päivänvarjot,
    välkähtävät korot kenkäin, —
    naiset, vetäin ketjuissansa
    jos ei miehiään, niin muita
    rähmäsilmä-rakkejansa.
    Nyt he haipuu, palaa rauha
    suomalaisille, tuon joukon
    ahnaille loiseläville,
    saunoillansa eläville.
    Idyllinen tyhjyys palaa.
    Rappusella loikoo koira
    kärpäsparven pöristessä;
    pojan-nalli portillansa
    seisoo liivi-pöksyisillään:
    äsken keritty pää hohtaa
    niinkuin punertava pallo.

    Siell’ on hyvä lapsen olla,
    nurmikolla kellahdella
    kanssa kelpo laiskurien,
    Strehlenaun, Abel Hermantin.
    Kunnes juureen suuren heiden
    nukahdamme kaikin neljin.

    Nousemme, kun aurinkoisen
    varjo vaihtoi kadun vartta. —
    No, nyt tulevat nuo tuolta,
    nuo, mun jokapäivähiset
    astujani: venäläinen
    rouva nuoren suomalaisen
    ylioppilahan kanssa.
    Nuor on naaras, punahuuli,
    tähtäilevä lorgnetilla
    halullisna, silmät kirkkaat.
    Ruusunpunertava harso
    hänen ohimoillaan liehuu.
    Niinkuin mikä itämainen
    on hän Venus, Vulgivaga,
    paremminkin kuin Astarte
    tai Efeson Diana suur.
    Mutta poika rinnallansa
    pitkä, roima, korvenvoima.
    Niin he kiemaellen kulkee,
    silmäin alla tummat renkaat.
    Matkan päästä tallustavi
    amma, mummo, hospotellen
    rouvan poikasien kanssa.
    Niin he kiirein loittonevat
    kaunihille kankahalle,
    heinäkuuta henkivälle.

    Ah, tuo venäläinen daada
    ja tuo Suomen kansan toivo,
    hepä tietää aatteen, joka
    saattaa kansat lähennellä!
    Aatteen, jok’ ei koskaan härski
    ole niinkuin kalaöljy
    muitten suurten aatelasten.
    Hepä tietää, ett’ on hyvä
    kesä niinkuin elämämme,
    ei he tuhlaa kesäkuita,
    armonaikaa väärinkäytä.
    Moralistiks tulisinkin
    kateudesta, synkän saarnan
    pahaa vastaan kirjoittaisin
    synnin juuren sitkeydestä, —
    kirjoittaisin, jos ei Luoja
    minunkin ois maistaa suonut
    yhtä pikanttia maljaa.

    Mennyt onni! — Illansuussa
    koivuin kulta-lehvistöissä
    hyttyset jo parvin hyrrää.
    Pientä katuani kulkee
    Kirjot kilkan-kalkatellen
    kuin myös Venäjän matroonat
    uhkuvilla utareilla,
    miehinensä, rakkeinensa.

    Mummot soutaa saaristosta
    risukuormin, marjatuutein,
    neiet hehkuin, silmin raukein,
    kesän kauniin kukoistusta.

    Yötä lyö jo tornikello.
    Katu tyhjä, majat nukkuu.
    Välitse vain puitten tummain
    heloittaa mun vuoteelleni
    täyskuu kullan-välkkyväinen.

    Yössä kattotiilet lukee
    yksinäinen, ylväs kuumme,
    haaveileva runoniekka, —
    kissain vongunta sen sielun
    virittävi kai sonettiin.
    Mutta sinkkikatto vanhan
    linnan välkkyy valkeana.
    Siell’ on muistot ylvään herran
    Erik Tottin, joka ennen
    teräsrinnoin, ritareineen
    liikkui unissani lasna.