Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    I

    Oi selkeä, lämmin päivä toukokuun keskipaikoilla v. 1238. Lounais Suomen
    rannikolle oli kokoontunut joukko hämäläisiä, osaksi kalastamaan
    ja samalla meren raikasta ilmaa keuhkoihinsa vetelemään, sekä
    nauttimaan tuon laajan vesikuvastimen moninaisista ilmiöistä, osaksi
    myös tähystämään, näkyisikö selvällä meren selällä laivoja, jotka tähän
    aikaan välittivät jotenkin vilkasta kauppaliikettä Visbyn ja Novgorodin
    välillä. Pakanoiden kanssa paavi oli ankarasti kieltänyt kristityitä
    kauppoja tekemästä, vaan siitä huolimatta gottlandilaiset usein
    rikkoivat tuota käskyä vastaan. Onhan kielletty hedelmä Aadamin ajoista
    asti viekotellut ihmisiä sitä maistamaan.

    Rannalle kokoontuneet olivat pakanoita. Olihan tosin jo
    kahdeksankymmentä vuotta umpeen kulunut siitä, kun kristinusko
    oli Suomeen istutettu, vaan sen juurtumisesta etempänä kuin
    Varsinais-Suomen rannikolla ei ollut paljon puhumista; sisämaassa
    pakanuus vielä kukoisti. Ovathan suomalaiset kaikkina aikoina
    sitkeästi säilyttäneet esi-isiltään perityt tapansa sekä uskontonsa ja
    epäluulolla vastustelleet ulkoapäin tarjotuita n.s. etuja. Katolisen kirkon
    tänaikainen ylipaimen Suomessa, tunnettu Tuomas piispa, ei
    suinkaan ollut voimatoin eikä liioin arastellut menettelytapojensa
    suhteen pakanoita vastaan; matkoiltaan sisämaihin palasi hän tosin
    voittovirsiä veisauttaen, vaan melkein samoilla tunteilla kuin
    vaillinaisesti varustettu ampiaispesän hajoittaja. Historialliset
    aikakirjat todistavat kirkon aseman näihin aikoihin olleen vähemmän
    kehuttavan ei ainoastaan Suomessa, vaan myöskin Ruotsissa, jossa
    viimemainitussa maallinenkin valta oli epävakavalla kannalla.
    Pakanoiden sukuihin oli tosin kertynyt joitakuita kristityttäkin,
    semmoisia, joiden uskonto oli enemmän tai vähemmän horjuva. Niin paljon
    kuin mahdollista, pysyivät nuo kristityt kuitenkin erillään pakanoista,
    joilta saivat kärsiä ivaa, jopa rääkkäystäkin. Nytkin he olivat jääneet
    muka koteja vartioimaan, vaan oikeastaan saadakseen rauhassa oleskella
    ja vapaasti uskontoaan harjoittaa.

    Tuulen henkäykset alkoivat vähitellen värjytellä tyventä meren pintaa.
    Miehet rannalla pitivät tuota hyvänä merkkinä siinä suhteessa,
    että etelätuuli toisi muassaan jonkun purjehtijan, ehkäpä Halfdan,
    heidän ystävänsä, joka, huolimatta paavin kiellosta,
    uskalsi ruveta kauppoihin heidän kanssaan.

    Vähän erillään muista, pari miestä loikui paaden kyljessä, puhellen
    puoliääneen keskenään. Toisten silmäyksistä ja käytöksestä, kun
    lähenivät noita kahta, voi huomata heidän nauttivan tavallista
    suurempaa arvoa. Vanhempi heistä oli kuudenkymmenen korvissa. Tuuhea,
    harmaa parta valui hänen rinnalleen; vakavat silmäykset herättivät
    luottamusta, jota taas ei juuri voinut sanoa toisen, nuoremman
    katseesta, jossa julmuus ja levottomuus ilmaantuivat. Mustaverinen hän
    oli, roteva mies, vähän mustalaista muistuttava, ijältään puolivälissä
    viidettäkymmentä. — Edellinen, Tarmo niminen, oli jonkunlainen
    kihlakunnan vanhin; jälkimmäinen loihtija. Tämä arvonimi sisälsi
    pakanuuden aikana paljon. Ei kellään ollut suurempaa vaikutus-alaa kuin
    loihtijalla; pakanuuden pappeja olivat semmoiset miehet ja vielä paljon
    enemmän, he olivat myös lääkäreitä. Vaan ulottuipa heidän valtansa
    peloittavalla voimalla tämän aistillisen maailman ulkopuolellekin.
    Heidän lukujensa voimasta henkimaailman portit auki ponnahtivat ja
    tautien sekä onnettomuuksien syyt riistettiin sieltä ilmi. Ja kun syyt
    oli selville saatu, ei löytynyt sitä vajavuutta, jota ei poppa olisi
    voinut täydentää.

    Piispan vehkeistä olivat miehet jutelleet, — kiitollinen aine tähän
    aikaan. Tarmo häntä moitti hänen toimistaan ja siitä, että hän,
    kenenkään täällä kaipaamatta, oli tullut muka tyrkyttämään uutta uskoa,
    vaan kukatiesi missä muissa tarkoituksissa. Kammo taas nimitti Tuomasta
    pikku paaviksi ja pirun käskynhaltijaksi, joka olisi salamurhan kautta
    siirrettävä manalaan.

    Kun Tuomasta oli kyllin muokattu, ruvettiin puhumaan kotoisista
    oloista. Tarmo sanoi:

    — Aika lienee jo, että tyttäresi tulee miniäkseni. Ovathan maksuehdot
    selvillä.

    — Mikäpäs estää? vastasi Kammo. — Tyttäreni on kyllä valmis, arvelen.
    Miehelään tytöt kyllä mielivät.

    — Tavallisesti. Vaikka enhän minä tunne Sulikin mielipiteitä. Onhan
    poikani vähän ollut huomaavinaan, ettei tyttäresi häntä oikein arvossa
    pidä; vaan kukapa nuorten tyttöjen elkeet tuntee.

    — Viitsitkö sinä, vanha mies, nuorten lörpötyksiä korviisi ottaa. He
    kyllä sopivat keskenään, kunhan yhteen tulevat. Ole siitä huoletta!
    Minä vahvistan heidän loukkunsa, satimensa, rysänsä, mertansa,
    verkkonsa ja nuottansa, varjelen heidän jyvälaarinsa ja aumansa
    hiiriltä, heidän naurismaansa madoilta, heidän karjansa metsänpedoilta,
    lujitan heidät itsensä tarttuvia tauteja vastaan. Ja sitä paitsi enkö
    voi saattaa hyvää naimisonnea taloon? Enkö voi sovittaa riitaiset
    pariskunnat? Senhän kaikki tuntevat. Voinet siis olla huoleti.

    Loihtija täten, luetellen osan ansioluetteloaan, sai Tarmon
    levolliseksi. Tarmo sanoi: Tietysti ei onnettomuus voi heitä kohdata,
    kun sinä heitä siitä varjelet.

    Olihan siinä laaja kelpoisuustodistus.

    Miesten huomio, joka oli merelle tähän saakka suuntautunut, kääntyi
    nyt maalle, josta kolme miestä näkyi lähestyvän rannalla olijoita.
    Tulijat olivat pitemmän matkan takaa lähteneet tänne, Saimaan ja
    Vuoksen seuduilta asti. Kontit selässä, sauvat kädessä he astuskelivat
    ja tultuaan Tarmon ja Kammon läheisyyteen, heittivät kontit ja sauvat
    maahan ja kättelivät. Kaksi koiraa oli miehillä muassa: iso, musta
    Murre ja pieni, ruskea Kirre. Täydentääksemme tulokkaiden esiintymisen
    tulee mainita, että miehillä oli joutset olkapäällä ja viinet kupeella
    riippumassa.

    Päähenkilö oli laiha, ruskeapartainen ja puhelias Tiera; hänen pulska
    poikansa, 20-vuotias Sarmi sekä mustaverinen, vilkassilmäinen Antero
    seurasivat häntä.

    Kun Murre, joka rupesi Kammoa haukkumaan, saatuaan tältä potkun ja
    Tieralta ankaran silmäniskun, oli lauhtunut ja häntä koipien välissä,
    hiipinyt maata Tieran viereen, vieläkin silloin tällöin mulkoillen
    Kammoon, kunnes vihdoin silmänsä ummisti, alkoivat miehet jutella
    keskenään. Tiera tunsi Tarmon ja Kammon jo entuudesta; olivathan he
    toisensa tavanneet sekä Hämeessä että Savossa ja Karjalassa; kuoharina
    Kammo oli usein liikkunut maamme itäisissä osissa.

    Idän miehet utelivat Tuomaan toimista viime aikoina; kertoivat myös
    omista uskonnollisista oloistaan, arvellen, ettei Venäjän miehet ja
    pojat niin äkäisiä olleet kuin Ruotsin. Tunnustettiin ja palveltiin
    Neitsyt Mariaa ja Ukkoa vuorotellen eikä siitä sen enempää oltu puhetta
    nostettu.

    Kuulustelivat sitten Tarmo ja Kammo tuttavistaan idässä: elikö Rannan
    Kauro Sarajalla vielä ja Jolkko Tiera ja Tuiretuisen Kojo Salmella? Ja
    Kiikan Yrjö, peijakas, joka lauloi yökaudet?

    — Kah! Olihan se Rannan Kauro Manalan majoille muuttanut, muut
    elivät. Ja kyllähän siellä vielä laulu eli kansan huulilla. Palattuaan
    kauppamatkoiltaan, aina Vienan väljiltä vesiltä, tukka ja parta
    kuurassa ja vatsa tyhjänä, miehet ensin söivät vatsansa täyteen
    ja sitten toiset heittäysivät pitkäkseen, vaan Kojo ja Yrjö ne
    alkoivat runoja purkaa suustansa ja karstaläjien yli, jotka päreistä
    olivat permannolle tippuneet, saivat miehet kaalata aamuhämärissä
    leposijoilleen.

    — Vakkueen juhla onko jo täällä vietetty? kysyi Tiera Tarmolta.

    — Sivuhan se jo on — vastasi se, jolta kysyttiin. — Vaan tuolla
    metsänliepeessä näkyy vielä sen juhlan maininkia.

    Meluten läheni parvi tyttöjä ja poikia. Naisten etupäässä kulki kaksi
    kaunista tyttöä, toinen tummaverinen, säihkyvillä silmillä, toinen
    vaaleatukkainen, kultakutrinen. Edellistä voi verrata helteiseen
    kesäpäivään, jälkimäistä taas tyyneen kevätaamuun. Ja niinpä oli heidän
    luonteittensakin laita. Hehkuva, haaveksiva oli Sulikki, Kammon tytär,
    sitä paitsi piukkapäinen ja ylpeä sekä isänsä arvosta että omasta
    ulkomuodostaan. Tyyni, vaatimaton oli taas Vieno, Tarmon suloinen tytär.

    Poikien joukossa ansaitsee huomiomme Vuolamoinen, Tarmon poika. Hän
    oli hiljainen, valkotukkainen nuorukainen, jonka vetiset silmät ja
    eteenpäin suuntautunut nenän kärki eivät juuri kauneuden aistia
    tyydyttäneet edes rahvaassakaan; tämän puutteen korvasi kuitenkin se
    kohta, että hän oli ison talon poika ja moni äiti olisi mielellään
    hänet vävykseen ottanut.

    Tyttöjen, etenkin Sulikin, huomio kääntyi tuohon pulskaan karjalan
    poikaan, Sarmiin, jonka veroista ei hämäläispoikien joukossa löytynyt.
    Siinä oli poika sitä mallia, jota loihtijan tytär halusi!

    — Ruvetaampa arvottelemaan, sanoi muuan hämäläisistä. — Karjalan
    miehet ovat taitavia siinäkin suhteessa.

    — Niinpä tosiaankin, kuului toinen ääni. Tiera sanokoon ensin,
    kyllähän jatketaan.

    — Liian helppoja ovat arvoitukseni, vastasi punapartainen Karjalan
    mies.

    — Annahan kuulla jotakin, että alkuun päästään, sanoi Tarmo ja Tieran
    suusta kuului: latva kuin vasta, keskus kuin kerä, juuri kuin hiiren
    häntä?

    — Nauris, nauris! kuului monta ääntä yhtaikaa.

    Muuan hämäläinen jatkoi: kuollehet kotihin tuotiin, varas puuhun
    hirtettiin, tie kumohon kaadettiin?

    — Eiköhän liene kalat, nuotta ja venhe, hymähti Antero ja jatkoi:
    kaksi lasta, kaksi emoa, kolme päätä, mikäs se on?

    — Tunnetaanpa tuo: äiti, tytär ja tyttären lapsi.

    Kammo nyt sanoi arvoituksen: isä pitkä, äiti väärä, tyttäret
    lipinlapin, pojat yltä ympyriäiset? Vastaustapa ei ruvennutkaan
    kuulumaan. Tiera mörähti: tuotapa en ole sattunut kuulemaan. Mitä se
    merkitsee?

    Tuli lähtö Hymylään, naurahti Tarmo. Itse menoa ei voitu toimittaa
    tervan ja höyhenten ja kiehuvan vellin puutteessa, mutta laulettiin
    kuitenkin Hymyläänmeno-runo.

    Nuoret sitten lähtivät ulomma kisailemaan. Sulikki osasi aina asettaa
    niin, että hän hyöri ja pyöri Sarmin läheisyydessä. Vuolamoinen, väänsi
    suuta ja mursi päätä, nähdessään, mihin hänen lemmittynsä huomio oli
    kääntynyt. Hän vapisi vihasta ja kun Sarmi meni vähän syrjempään,
    hän astui hänen eteensä kalpeana ja kysyi kuinka hän uskalsi muiden
    luvattuja luokseen viekotella.

    Sarmi joutui aivan hämilleen ja kysyi, ketä tyttöä hän tarkoitti.

    — Vieläkö teeskentelet! Tietysti loihtijan tytärtä, Sulikkia,
    tarkoitan.

    — Minusta hän saa rauhassa olla, vastasi Sarmi. Mutta Vieno, hänen
    vertaistaan en ole vielä nähnyt ja —

    — No, hänet kyllä saat. Ainakaan ei minulla ole mitään asiaa vastaan.
    Sinä näytät olevan oikea kunnon mies. Mutta Sulikki, se höyhenkenkä!
    Kyllä puhun hänelle suuni puhtaaksi.

    Ja niin hän teki. Sulikki vastusteli kyllä ja jo ennestään arveluttava
    sopu heidän välillään supeni supenemistaan. Pojat ja tytöt ympärillä
    alkoivat nauraa ja kuiskata keskenään; Vuolamoinen mulkoili heihin ja
    Sulikki seisoi, vihasta punottavana, ääneti, sillä ei hän uskaltanut
    Tarmon poikaa enemmän ärsyttää pelosta, että Kammo kuulisi riidasta.

    Yleinen huomio suuntausi nyt toisaalle, merelle päin. Jo kotvasen aikaa
    oli etelässä päin häämöittänyt laiva. Nyt se oli tullut aivan lähelle,
    eikä epäilystäkään, ettei se ollut Gottlannista. Salko oli pystytetty
    rannalle ja sen päähän oli sininen vaateriepu sidottu merkiksi, jonka
    gottlantilainen laivuri kyllä ymmärsi. Laiva läheni maata ja laski
    ankkuriin pari kivenheittoa rannasta. Hämäläiset riensivät venheillensä
    ja kohta kolme venettä laski laivan laitaan ja hämäläisiä alkoi vilistä
    laivan kannella.