Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    ISÄNNÄ JA MÖKKILÄESE NAEMINE.

    — Kyllä se nyt Oatami ennen pitkee kemmertyy, sano immeiset, sitteku
    Kaesa Kekkone tulj sille palavelijaks.

    Se olj tuo Oatami varakas talolline ja jo ikäsä seuvvut
    jättännä sekä tarmokas ja kykenövä kaekkee muuhu, mut ei voan
    naemapuuhii. Jotkut arvel, ettei se akotu, ennenku äejjistä aeka
    jättää, jotta äet soa emanuuvve hallussaa pittee loppuu ast. Mut
    huonoja asjantuntijoeta ne arvelijat olj, sillä äejjin kuoltuva ei
    Oatami osottanna sen parempoo akottumishaluva, ku sen elläissäkkää. Sen
    johosta sitte, että Oatamille tulj palaveluksee Kaesa Kekkone, alako
    immeiset sekä salloo että juluk sannoo, että:

    — Kyllä se nyt Oatami ennen pitkee kemmertyy.

    Kaesa olj, neät, semmoene tyttö, että se panj vere heilumaa
    niin nuorissa ku ikämiehissäe, sillä sille olj annettu sekä kokkoo että
    näkköö. Ja minkäslaine työimmeine se olj! Monta löntterönaesta oes
    soanna olla ahertamassa, eikä ne kuetenkaa oes kilipailussa tasalla
    pysynnä. Tuskin se olj kokonaesta viikkoo Oatamilassa ollunna, ku talo
    sisuspuoleltaa alako ihko toeselta näyttee: ikkunat ja astiat kiils
    puhtavuuttaa, lattiat lakastuena arkinakkii, eikä sopella ja nurkissa
    rikkatunkioeta ollunna. Siist immeine olj kyllä Oatamin äetii, mut sitä
    haettas jo vanahuus, eikä toas Oatami naesväe töehe jäläkiä tahtonna
    haestella. Ja sitte äejji kuoltuva talon sisuspuol vähitelle muuttu
    semmoeseks, mikskä se emännättömässä talossa tahtoo muuttuva. Mut
    ku Oatami nyt kahtel Kaesan hommia ja niihe vaekuttammoo muutosta,
    tuns hää mielhyvvee siitä jo senniipuolesta, ettei mittää suurempia
    mänöjä tullunna. Se olj, neät, se Oatami tarkka miltei itaruutee
    ast ja se tarkkuus taes peäasjallisempana esteenä naemapuuhissae
    olla. Mut siinä kuukaus kuukauvvelta nähessää, että vaekka joskus
    pit hänestä itestää tarpeettommii ostoksii rahhoo panna, niin Kaesan
    topakkuuvven kautta niillä rahamenoella soatii tuloja nousemaa, niinku
    esmerkiks aejjamukkaeste maetoastijoehe hankkimisella ja parannetulla
    karjanruokinnalla. Lystiksee se Oatami tämmöestä huohmas ja lyst
    sen muutennii olj olla tupasalla ja katella Kaesoo, mitenkä sen peä
    keikahtel ja posket hohtel, niinku puolukkaterttu. Ja sen silimättii
    ne loest kirkkaena, ku kynttelpar jouluoamuna kirkon alttarpöyvvällä.
    Rintapuoleltaa se Kaesa olj muhkee ja ku sen lanteet somast lyllähtel,
    niin näytti siltä, kunj tuul oes helemoja hulumuutellunna, sillä ne
    liikahtel käymise mukkaa... Ja mitenkäs voemakas se olj sekä reilu
    töessää! Ei ollunnakkaa kummeksittavoo siinä, että isäntä kulumaesa
    alta kahtomalla palavelijattaa tarkastel — ja kukapa tietää, mittee
    lienöö miettinnäkkää...

    Mut ei ollunna Kaesakaa niin sokkee, ettei sen silimää pistännä isännä
    tirkistelyt. Ja siitä se Kaesa sae aehetta panna aena voan parastaa —
    eikä sitäkää kukkaa tiijjä, mittee mielessä mahto moata...

    Harvon on kahta iliman kolomanneta, sanotaa. Ja kolomantena tässä
    olj, mökkiläesen poeka, joka jo enstopakassa olj ruvenna
    tuummailemmaa, että:

    — Jos tässä ruppeis niinku akottummaa, niin tuossa Kaesassa se oes
    kelepoova kampraatti. Ja jahka minä katastelen ja siihe suuntaa alkaa
    riipoja, passoo näe lähnoapurissa koitossii tehä...

    Suoraa hoastaessa toas olj sillä tavalla, että akottumine olj
    Alapetille päivän polttava kysymys, sillä äet olj kivuloene, isä jo
    vanahanlaene ja mökissä huusholli lisävoemia kaepas. Ja muuten mökki,
    joka olj Oatamilan moalla, olj omistaa elävä, eikä Alapetti ollunna
    niin repäesemällä tehty, että sit’oes tytöt variksenpelättimenä pitännä.

    No — niin! Se olj Alapetti iskennä silmäsä Kaesaa hetj sen Oatamillaa
    tultuva. Ja jokkaene viikko poletissa ollessaa ja ussei tikusta
    tekemillää asjoella talossa käyvvessää poekaparka olj tullunna
    pikkiytynneeks siihe Kaesaa. Mut yrittäissää sitä lähennellä olj
    se Kaesa, niinku kirppaluontone hevone. Se ei tosin hänteesä
    hueskauttanna, ku sillä sitä ei ollunnae, voan helemukset heilaht ja
    peä ylypeest keikaht merkiks siitä, että on parasta pysyvä loetompana.
    Se sattu kippeest Alapettii, mut hää arvel mielessää, että tottapa tuo
    vielä tulloo kesymmäks.

    Isäntä Oatamista olj toas lystiä huohmata, ettei se Kaesa ou nue voan
    koppoomalla otettava, se ku olj isäntä itekkii ruvenna miettimää, että
    taetas siitä tuosta Kaesasta emäntänä tulla ihko kunnon kalu talloo. Ja
    kevättalavella olj parrii kertoo lik hipaessunna, ettei naematarjous
    tullunna tehyks. Mut aena olj ruvenna arveluttamaa, että:

    — Entäs jos näe ikämiehelle kommee tyttö tulloo rikkauve tähe?

    Ja siinä arvelussa olj pelätintä tarpeeks ast ja — naema-askel jäe
    astumata.

    Mut kerra sitte kesällä jonnae sunnuntakiltana olj kaekki muu väk
    männä poes kartanolta, niin että kotosalla olj aenuvastaa isäntä,
    Kaesa ja sokkee ruotukko tuvassa. Isäntä olj asettunna rappusille
    päevee paestattammaa ja hetkise kuluttuva tulj Kaesa vastapäeselle
    penkille istumaa. Eikä Kaesa ollunna Oatamista millonkaa näyttännä niin
    korreelta, eikä sen silimät niin loestanna, ku ne nyt tek. Ensaluks
    siinä hoasteltii ilimoesta ja tallousasjoesta. Isäntä ei voenna
    kylliksee ihmetellä Kaesan haluva hyövyttöö talloosa ja ikkääsäku
    vahingossa sano Oatami, että:

    — Se se on huusholli-immeine tuo Kaesa ja emännaks luotu.

    — Pyh, vae emännäks luotu! Kukapa se piikatyttörievusta emännäksee
    huolii — hyvä jo sekkii, ku työssää ja leivässää jokkuu pittää. Mut
    minusta on kummoo, ettei isäntä emäntee ota, tämmöene talo ku kuetennii
    on emännän tarpeessa. Miks ei isäntä ota emäntee?

    Ja Oatamia tuntu vilustavan ja varistavan samalla kertoo, vällii tuntu
    suonenvettoo ja vällii toas iho olj kananlihalle käypinää. Mone erj
    yritykse perästä sae se isäntä viimme sanotuks, että:

    — Minne tuo lienöö minuva varte Oatamista, kaemamiehestän, otettu
    kylykluu sotkeutumia, ku en sitä nuorena osunna tappoomaa ja ku...

    Kaesa ei malttanna outtoo, että isäntä oes lausunna sanottavasa loppuu,
    voan sano, että:

    — Eipä ou isäntä taenna kylykiä kopliakkaa, ett’ oes peässynnä
    seleville, kennenkä kuppeessa oes isännän kylen tyhjää paekkaa passoova
    kylykluu?... Eikä isännässä toas ikä ou vikana, voan paremmin ansiona,
    sillä ei avioliitto ou lastenleikkiä...

    Ja oes se Kaesa sanonna vielä jottae muutae, mut pihhaa astu mökin
    Alapetti ja sannoo mölläytti, että:

    — Minä tulin tievustammaa, passoesko isännälle lähtee arvaelemmaa,
    mille kohalle myö siitä Hauklammista laskuoja kaevettas, niin saes
    tässä kesätöehe loputtuva ruveta työhö.

    Kaesa posket läväht monenvärisiks ja ihko se taes isäntäkkii kalaveta,
    ku hää sano, että:

    — Mikäpäs tässä lie esteenä. Minä voan pistäyn vähä kammarissan.

    Kun isäntä mänj, rupes Alapetti häne paekallee istumaa. Peästäksee
    jutustamise alakuu se kysäes:

    — Vieläkös Kaesa jeä tulovaks vueks tähä talloo?

    — Mittees varte sitä kysytää?

    — No, ku meilläe oes immeise tarvis, ku se äet on saeraaloene ja...

    Mut sillo Kaesan helemukset pyöräht, niinku kirppaluontose hevose
    häntä, peä keikaht kommeest ja miltei kiukkusest se sano, että:

    — Kukapa tuota mökkitöllii lähtöö, jos talosissa taloessa työtä ja
    leipee sekä lämmintä soa...

    Ja sitä sannoissaa se Kaesa poestu, lisäte vielä männessää, että:

    — Ite pahahenk lie tuon rutalee tuohon lähättännä...

    Siitä Alapetti hetj osaes arvata, että rappusilla on ollunna
    kysymys naemiskaupasta taekka on ollunna kysymys tulemaisillaa —
    ja se arvelu näykkäes niin ilikeest häne syväntää. Mut ku Kaesa
    halaveks häntä sentähe, että hää on mökkiläene, niinku mökkiläene ei
    immeisvärtieringissä oeskaa ja ku vielä rutaleeks sano, niin se ei
    aenuvastaa estännä häntä surulliseks muuttumasta, vaan päenvastoe rupes
    pernoo kaevamaa. Ja tällä laella se Alapetti siinä yksinää tuummail,
    samalla ku noama olj vällii punaesena ja vällii valakeena:

    — Ompas sillä sisuva! Ja minä ku sitä oun ihko laupiaana lupsakkeena
    pitännä... Tottapa se luuloo tähän emännäks peäsöväsä, ku jo nue
    ylypeilöö, että minuvakkii rutaleeks sannoo... Jos nyt oun mökkiläene,
    niin kukapa uskaltaa vannoo, etten talollisena kuole?... Mut Kaesa ite
    ei ou mökistäkkää, voan... No, mitteepä minä siitä, mistee Kaesa on —
    kuhhaa ei kuetenkaa liijja aekasee ruppeis ylypeilemmää... Soppiippa
    nyt ottoo isännältä selevä, onko Kaesa tähä talloo emännävoalissa vae
    luulottellooko se turhoo...

    Ku Kaesa tuvassa tuskittellii Alapetin tulosta ja Alapetti
    iteksee rappuella järkeil, ketturoe isäntä sängyssää, johonka se
    sissääpeästyvää heittäety ja paenel syvänalloosa, jota tuntu ahistava
    ja mieltä paeno, ikkääku jokkii suur vahinko oes sattunna taekka oes
    sattumaesillaa. Vappautuvaksee paenajaesesta peätti Oatami lähtee
    Alapetin matkassa tuuleutummaa, tulj rappuelle ja sano, että:

    — No, nyt lähetää, eikä käkkeillä.

    Ja eänettömyyvessä ne miehet astuva harppail Hauklampia koht ja
    eänettömyyvessä ne kotvan aekoo tarkastel parraenta laskuojan paekkoo.
    Viimme Alapetti katkaes mykkyyve sanomalla, että:

    — Isäntäkkii se voan suunnittelloo ja riittailoo viljelystesä
    loajentamista, vaekka niitä on jo ihko tarpeeks ast. Eiköö oes paremp
    ruveta riittailemmaa akottumista?

    — Hm, vae akottumista! Kukapa se näe ikämiehe toveriks ennee tahtoes
    tulla?

    — No, sillä laella! Ja kuetennii oes tulijoeta, vaekka takkavitassa
    kantaes...

    — Niinkö luulet? No, soattaes ehkä samallaesia ikäloppuja soaha, ku
    itekkii on... Mut jos sitä akottues, oes ies toespuoleise oltava nuor,
    joka vanhannii miehe vere panis heilumaa...

    — Niin juur. Ja semmoene on omassa koessanne — Kaesa. Mittees muuta,
    ku kysäsette voan, niin helemat hampaessa se hetj etteenne juoksoo...

    — Ku tässä on näe pitkältä jo puhuttu, niin voenhaa sannoo, että
    sitä oun joskus riittaillunna jo sennii puolesta, että Kaesa on roema
    työntekijä ja talloene immeine. Mut entäs, jos tullookki ommaesuuvve
    himossa?

    Ja nyt olj Alapetti peässynnä siihe, mihinkä olj pyrkinnäkkii ja miltei
    keskeyttämällä isännä puhhee sano se, että:

    — Siinä se jurnu just onnii... Eikös isäntä muesta, mitenkä
    Toloppivaenoolle käv mäntyvää vanahoella päevillää kovin nuore kansa
    naemisee? Vaekka tyttö olj köyhä, ku poltettu, mut annappas olla, ku se
    emännäks peäs, niin se istukii pöyvvä peähä ja ite Toloppi sae nurkassa
    olla nuhjottoo, kunnekka kuolema korjas poes surkeutta näkemästä...

    Ja nähessää isännän nuppatuulelle tulovan, jatko Alapetti:

    — Eihää sitä ossoo povata, minkälaene Kaesa emäntänä oes, mut
    peäsishää siitä seleville, jos tekis piene kokkee. Siinä tappauksessa,
    että isäntä suostuu, minä oekee mielellän ruppee yhtee juonee...

    — Min oun valmis, ku lukkar laulamaa. Mut mittee sit oes tehtävä?

    — Jahka tässä illat myteröetyy, eikä kotonanne satu jonnae
    sunnuntakiltana olemaa enempee väkkee ku nyt juur olj, sillo teijjä
    pittää yht’äkkiä saerastuva kammarissanne, valittoo niinku viimmene
    hetk oes tulossa ja pyytee, että Kaesa oes lähtöönne kahtomassa.
    Minä tulen sitte sissää passoovana aekana — elekeekä voan sillo
    säekähtykköö — ja myö soahaa kokkee, tulisko se Kaesa emännäks miehe
    vae rahhaenko tähe. Eiköhää esmerkiks viikkoo ennen pestuupyhhee oes
    passoovi aeka?

    — No, se passoo, niinku puukko tuppee. Ja myö koitetaa.

    Sunnuntaena viikkoo ennen pestuupyhhee kehottel Oatamilan isäntä
    väkkeesä mänemää kylläelemmää. Kaesa jäe kotosalle, niinku isäntäkkii.
    Ja muuten olj Kaesa miltei entistää suuremmalla ahkeruuvvella
    työskennellynnä ja kaekinpuolin pitännä talon puolta, niin että isännän
    peässä naemapuuhat yhäti kiivaammin olj ruvenna pyörimää. Ku sitten
    myterä tulj, alako isännän kammarista kuuluva voehkinoo ja suureänistä
    valittamista. Kaesa ihko ryöppynä juoks sinne. Pelästynneenä — aenakii
    siltä näytti — kysäes se, että:

    — Mikäs teällä on hätänä?

    — Nyt on teällä hätä käsissä. Minä saerastun kovin ankarast, eikä
    tästä taejja muuta tulla, ku kuolema. Aeh, aeh, kuenka pistää ja koko
    ruummiin pallaa ilimitulessa.

    — Mistee minä ossoesin lähtee apuva hakemaa?

    — Ei mistää, sillä ei tässä apu auta... voeh, voeh... jo taetaa henk
    salapaantuva kulukkuu, voeh, voeh.

    — Voe kuetennii, jos se tuo isäntä nyt kuoloo, eikä ou ies emäntätä,
    joka rikkauvet peris taekka jos oes ies morsian, jolle ommaesuutesa
    luppoes...

    — Eihää mulla rikkautta oukkaa — velekoo on niin paljon, että ku
    velekamiehet tulloo omiaa riistamaa, ei jeä muuta, ku tuhkaläjä
    jälelle... Pistää, pistää, voeh, voeh, voeh!...

    — Mittee? Joko isäntä houroo? Ja kaekki isäntätä rikkaana pittää ja
    niin oun minnäe uskonna... Empä sitten ruppeekkaa rukkuilemmaa, että
    kuolema ottaes minut ja antaes isännän jeähä elämää...

    — Rukkuiliskos Kaesa minun eistän, jos oesin rikas?

    — Niin... jos oesin emäntänne taekka ies morsiamenne...

    Mut sillon auken kammarin ov ja sieltä tulj sissää valakene pitkä
    hoahmu, jolla olj viikate olakapeällä. Sen parta ja tukka olj
    kummallisennäköeset ja levitelle käsiää se jyrisövällä eänellä sano,
    että:

    — Minä kuulin tuon tytön rukkoukset. Minä oun ite kuolema. Ja koska
    nuor tyttö tahtoo kuolla vanaha miehe eistä — vae tahtonookko se
    venaruuvvella peästä tuon saeraa ommaesuuvve omistajaks? — niin
    jeäköö isäntä elämää ja minä otan tuon tytön kylymää kaenaloon, ettei
    se ennättäes moalimassa oppia veäryyttä tekemää. Kas niin — tuleppas
    tänne kaenaloo...

    Mut sillon Kaesa lysälit polovillee ja käit ristissä rupes
    rukkuilemmaa, että:

    — Elä, hyvä kuolema, ota minuva nuorta tyttöö, elä vielä! Vie tuo
    vanaha ukkokoppura, joka on niin itarakkii, että se sylykesäkkii
    nieleksii. Anna nuoren ellee ja vie tuo ikäloppu, joka on jo valamiiks
    saerastunnakii... Enkä minä toenperästä kuolemata rukkuillunna, jos
    niin lien sattunna sanomaa... Hyvä kuolema, seästä nuor ja terve sekä
    vie vanaha ja saeras.

    Siinä silimänräppäyksessä pomppoes isäntä sängystä jaloellee ja sano,
    että:

    — En minä ou saeras ollunnakkaa ja jos oesin ollunna, niin kuoleman
    näkemine minut parans... Mut mihinkä se kuolema nyt joutu?... Ei sitä
    näy, eikä kuulu...

    Se olj, neät, se Alapetti, joka kuolemana olj, puekahtanna kammarista
    poes ja ympärillää ollee lakanan asettanna pihamoalle nuorallee sekä
    noavatukkasa ja — partasa tietä kottiisa männessää repinnä pieniks
    palasiks...

    Mut kuoleman talossa käytyvä muuttu elämä kuolleeks, sillä isäntä
    tulj harvapuhheiseks ja Kaesa välinpitämättömäks, niin että entisestä
    Kaesasta ei ollunna mittää jälellä. Eikä se ottanna pestiä Oatamilan
    isännältä, eikä Alapetiltakkaa, voan köyriltä muutti Helsinkii sekä
    sieltä Pietarii, jonne häepy sen hämärii...

    Voan ku rakkauven siemen yritti sekä Oatamissa että Alapetissä ruveta
    itämää, niin se alako kaevata uutta kasvupaekkoo. Ja niin kävvii, että
    ennen jouluva olj Oatamilassa suuret jyryheät ja Hauklammin mökissä
    pienet ja iloeset kihhaukset...