Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    MITENKÄ REÄTÄLMESTÄR JUHANNUSKONJOAKIT SAE.

    Sillonku tämä tappaus sattu, ei kieltolak vielä ollunna voemassa
    — jos sillä sitä voemoo mahtaa ollakkaa. Ja kun nyt ruvetaa
    juhannuskonjoakista rupattelemmaa, niin uskotaa ja lujast luotetaa
    siihen, ettei kieltolak’intoelijat ensinnäkkää tykkee pahhoo ja
    toeseksee, ettei tämän johosta heissä juomahimo herree. — Olokoon tämä
    ikkäänku espuhheeks sanottu, espuhe asjassa kun on yhtä välttämätön, ku
    längissä rinnustin.

    No niin! — Se reätäl olj peässynnä jo maetopartasena mestäriks
    sillä konstilla, että naejja kopsautti mestärvaenoosa leske, joka
    olj neljännesvuossattoo häntä ihteesä vanhemp. Pappi ollii mustoo
    valakeelle merkitessää kaukaete puhumalla sanonna:

    — Tässä nuor oksa ympätää vanahaan kantoon.

    Ja se nuor reätäl olj eskuvallisest puolestaa tuummanna:

    — Vanaha viljelysmoa kuuluu olovan helepompoo viljellä ku koskematon
    korp, aenae näen vasta-alakajalle.

    Mut kun liijja nuor mies peäs mestäriks, se nous poekapahasen peähä:
    rupes oekee reuhtomalla elämää, varmaannii tällä laella tuumiskellen:

    — Syö, juo aekanas — koera oot kuoltuvas.

    Sillä pelillä oes kuetennii loppulaht pian perinnä, jos ei nuoren
    mestarin vanahana aviosiippana oes ollunna niin toprakka mummo,
    että hommas reätälmestärin holohonallaeseks. Se tietystikkii olj
    kova kollaus, mut minkäs sille mahto, sillä lak on lak, jota
    uskolliste alamaeste on toteltava. (Vaekka kieltolakia ne ei voan
    tottele). No, kyllähää sitä tok aena konstia keks, että tuontuostae
    pienemmän ja suuremman hutikan omistajaks peäs, mut kitkuttamista
    se olj eikä oekeeta repäsevvöö meininkiä. Loaja ja ymmärtäväine
    lukijakunta — tämän lukijat onnii kaekki ymmärtäväesiä — arvoo, että
    holohouksenallaesuus ja pienemmät sekä suuremmat hutikat ei pereonnen
    ihanuutta lisännä, mut se kuetennii on koko kansan tietoon soatettava,
    ettei oekee raevopäestä ukkos-ilimoo lie millonkaa sattunna. Jos toas
    pientä marmatusta ja rähinätä olj, niin se voan toe tavanmukkaesta
    vaehteluva avioelämän ohjelmaan.

    Kerran olj juhannus, se suur kesäjuhla, tulossa, niinku se monast
    olj ennennii ja sen jäläkeennii tehnä. Kun reätälmestärin nim olj
    Jussi — ite se Johannekseks ihteesä kuhtu — ja olj justiisa oma
    nimpäevä, askartel mestarin aevokopassa monenmoesia mietteitä, niin
    että sieltä melekee semmone jyske kuulu, ku jos oes riihtä puejja
    luskutettu. Yritti se jo matamillee esittöö, että vieraehe varalle
    hankittaes jottae vähä karkeempatakii, ku voan pelekkee kahvleruva,
    mut sae siilon niin hellän silimäyksen, ettei miel tehnä toestamissee
    ruveta siitä puhetta pitämää. Siinä vuntieraellessaa ja tuummaellessaa
    sattu hoksahtammaa hyllyllä seista töröttämässä tyhjän putelin, jonka
    ympärillä olj kappias Hallamoan nimlippu ja siihen olj kullatuella
    kirjaemilla räntätty, että putelissa on aekanaa ollunna konjoakkia
    — ihan sitä parraenta lajia. Ja nyt tek reätälmestär sukkelan
    keksinnön. Pan siihen putelii vettä, johonka sekotti tervoo ja sitte
    puestoo juttuutti, että terva muutti veen konjoakin karvaseks. Lisäks
    työns putelii muutamia ahvenen poekia, joet olj ollunna suurempaen
    kallae joukossa, ja taes par onkmattookii pistee sinne vongertelemaa.
    Sen jäläkee lyyvvä loksautti tulupan putelinsuuhu, ja kun sattu
    käsillä olemaa putelista taltee otettu tinalevy, keäräs sen tulupan
    peälle, niin että putel näytti ihan vastikkääsä ostetulta. Putelin
    pistee sutkautti povellee ja läht puoljuoksussa polokemaa Hallamoan
    pnotii. Siellä olj väkkee, ku markkina-aekana Soastamose nurkalla,
    ja ite Hallamoa touhus, ku oes tuljpalloo ollunna sammuttamassa. Se
    ollii semmone kauppias, että se kerkes kymmene kansa tehä kauppoo
    samalla kertoo. Parraikoo ku se olj poasoomassa sokerin hyvvyyven
    tievustajalle, että tässä kaupassa on sokur niin kovvoo, että
    Ryönänkylän emännän pit tulla kaopuntii takasi sokeria hakkuuttammaa,
    kun kotona ei soatu säretyks, ja Kehvon miehille, että nykysillä
    tästä ostetuella suoloella on voetu kolome er voekirnuusta sualata ja
    vielä peällepeätteeks keittee 9 piimävelliä, eikä oo muuta tarvinna,
    ku suolat on noppinna voesta ja piimävellistä poes ja panna uuvestaa
    käytäntöön, — parraikoo ku se tätä selittöö poasas, astuva ropsuttel
    reätälmestär puotii. Keske muun kiireesä olj kauppias valamis kysymää:

    — Mitä reätälmestärille saes luvan olla?

    — Kun huomenna on Johannes Kastajan päovä ja kun min’oon häne
    kaemasa, pitäs soaha kasteaenetta minunnii, voejaksen kauloo kastella.
    Antakeepa nyt, kauppias, putel oekee hyvvee konjoakkia. Ja tervetulloo
    nimpäeville.

    — Ei meillä muuta ookkaa, ku hyvvee, justiisa sitä sammoo, jota
    soahessaa kaartilaene lausu pahottelusa, ettei immeise kauloo oo luotu
    yhtä pitkäks ku kurenkaula on, jotta ryyppy viipys hyvin kauvvan
    alasvalluessaa.

    Tätä puhhuessaa kapsaht Hallamoa ku orava tikapueta myöte ylähyllyltä
    putelia ottamaa ja palattuvvaa yritti sen paperii keärästä. Mut sillon
    reätälmestär kopals putelin kätteesä, pist povellee ja sano:

    — Kyllä se povellan näen lämpösellä ilimalla iliman peitteetäkkii
    tarkenoo.

    Sitte hetkisen perästä jatko:

    — Kun tässä on rahat männä juhlatarpeihi, niin pistetää tämä putel
    rätingin peälle — kyllä pyhän jäläkee tulen maksamaa.

    — Ei se vetele. Siilon konjoakki männöö ku Saetan Pekalle taekka
    hukalle, eikä maksu millonkaa kättä lämmitä.

    — No, eikös kauppias nyt tuon vertoo luota?

    — En, en! Rahat taekka putel het tänne! Sillon reätälmestär pist
    kätesä povellee, nost sieltä sen kottoosa tuomasa putelin, joka olj
    pettäväst yhennäköene hyllyltä otetun kansa, ja kohottel sitä silimäesä
    eissä sekä puolkiukkusest virkaht:

    — Mittees kanaljasotkuva tämä onkaa? Hyi! No, jopas...

    — Mut sillon Hallamoa koppas putelin ja kun huohmas, mille sisus
    näytti, hyppäs äsköstä vikkelämmi hyllyllee, josta uuvve putelin kansa
    tulj reätälmestärin ettee ja sano:

    — On tullunna erreys, surkee erreys. Tass on toene putel ja ihan
    ehta-aenetta. Pistä se povustalles — se on nimpäevälahja. Ja jos on
    aekoo, tulen nimpäeville. Tervetuloa vastakii kaupantekkoo.

    Eikä reätälmestär lähtiissään keähkäellynnäkää, voan ihampa
    hölökkäravia laputti kotiaan koht männessää. Sen kuetennii vielä kuul,
    kun kauppias huus puotmiehillee:

    — Tulukoo jokkaene tänne konttuorii.

    Ja kun konttorikammarin akkuna olj auk, kuul reätälmestär vielä lisäks,
    että kauppias Hallamoa löe nyrkkiää pöytää ja kiivaasti puhel:

    — Enkö oo teille sanonna, ettei Sikolahesta soa ottoo vettä konjoakin
    sekkaa, voan se pittää soutoo selältä ast. Ja pankoo nyt mieleenne,
    että selältä ast...

    Sen enempee ei reätälrnestär kuullunna, kun niin kiireest män —
    hyvillää siitä, että soa viettee iloset nimpäevät.

    J.K. -- Rupatus ei oes täyvelline, jos en maenihteis, että reätälmestär
    makso jonkun aejjan kuluttuva konjoakkiputelit Hallamoalle ihan
    rehellisesti.