Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    SUMUJÄRVEN PAPIN PITKÄT SOARNAT JA PIISPANTARKASTUS.

    Oljpa sitä pappi taekka mikä muu immeine tahhaasa, niin pitkäaekane
    samassa paekassa oleminen soattaa peävänvalloo niin virheet ku
    ansiottii. Ja niitähää meillä jokkaesella on, ja lisäks vielä
    semmosessa suhteessa, että virhepuol voettaa ansiot. Koko olemukseltaa
    niin omaloatusesta miehestä ku se Sumujärven pappi olj, löyvvettii
    heleposti virheitä — ja hyvin mielusta tehtävee se semmone ehtimine
    monille onnii. Kun kymmenii vuosii kulkiessa olj seurakuntalaesesa
    oppinna melekee jo selekäpuoleltae tuntemaa, soatto se keskellä
    soarnoosa sannoo paukauttoo:

    — Herree sinä, joka makkoot — eläkä Iisakkilan Pietukaa hirsiä vettee
    jyrryytä.

    Ja vällii se toas oekee kuumana kesäsunnuntaena alako kipristellä
    nenneesä, kurkistel soarnatuolin reunalta allaapäen ja karjasi

    — Akat! Siat! Hyi!

    Lukukinkerillä sen konstilla ei ollunna mittää rajjoo ja sen pienempiä
    kolttosia olj vettee huonolukuste ohtii kirjutusläkillä suuret ristit
    ja sannoo:

    — Pilikku pikkoo, merkki meijjä lampaasee. Ja kun pappii vanahuuven
    soapuessa tulj jos jonniilaesia monen sorttisia omaloatusuuksia,
    alako tyytymättömyys vuos vuelta käyvvä yhä suuremmaks, minkä
    lisäks kirkon ystävät olj murreissaa siitä, olla hengelline elämä
    seurakunnassa männöö ihan kokonaa lapiettii. Ruveta näestä asjoesta
    papille muestutuksia antamaa olj seurakuntalaeste mielestä yhtä turhoo
    ku ennen vanahaa Oapramista ja Soarasta lapsen soamine, ja siks
    peätettii keäntyvä ihtesä korkeearvosen piispan ja tuomiokapitulherraen
    puolee. Tahtomata loukata sielunpaementaa huohmautti kantelijat, että
    vanahuus on esteenä siihe, ettei virka tule jullillee täytetyks.
    Tuomiokapitulherrat olj hienotuntosta väkkee hyökii ja ehottivat, että
    pappi ottaes apulaese. Mut sekös olj tulta tappuroehe! Seuroovana
    sunnuntaena neät pappi anto näyttee voemistaa ja kyvystää soarnoomalla
    monta tuntia yhtälyytä ja vällii tievustamalla:

    — Vieläkös mänette sanomaa, etten minä jaksa soarnata?

    Ja niin sitte kirkonmenot Sumujärvellä tulj pitkiks ku näläkävuet,
    eikä auttanna muu ku olj uuvvella avunhuuvvolla keännyttävä ihtesä
    piispan ja tuomiokapituliherraen puolee. Hyö kuulivattii huuvvon
    ja tuljvat lampaetaa auttamaa. Kun pappi on herroesta parrae, niin
    tietyst piispa on herrojae paremp — vae mitä? Se vakkaumus Sumujärven
    seurakuntalaesilla varmaannii olj, koskapa heitä sinä suursunnuntaina,
    jollon piispa pit tarkastusta heijjän kirkossaa, olj kirkko pakaten
    täynnä — kukapa tietää, vaekka jotkut oes katollennii kiivennä,
    kun kirkkoon, etteisii ja portaelle ei kaekki mahtunna. Kirkko olj
    lehtpuella koristeltu ja immeiset olj kirkkokimpottimissaa. Kun oman
    seurakunnan pappi sae soarnata, niin se osas hyvin ovelasti tekstiisä
    yhistöö lauseen: ”Viskatkoon se ensimäese kive, joka luulon viaton
    olovasa” ja sitä ihan juurjupukoeta myöten pertuskoo ja valvo, että
    oekee syvämmiä jylkäytti ja ite piispae pyyhkäs silimiää, vaekka olj
    silimälasiaa kuevoovinnaa. Eikä sen piispankaa puhe ollunna akkaen
    lauluja, jolla se kokkouksen alako.

    Viranommaeset istuva jutkaht alttarin eustalle asetetun pöyvvän
    ympärille. Ensinnä ilimotettii, että hiippakunnan korkeearvone herra
    piispa on suostunna siihe, että piispantarkastuksen yhteyvessä pietään
    tämä kirkonkokkous, jossa keskustellaa ja peätetää toemenpitteistä
    tuomiokapitullii tehtyjen kanteluehe johosta, koskevat mahollisen
    apulaespapin ottamista ja liijjan pitkijen kirkonmennoen pitämistä.
    Miten on nyt asjanlaeta: tahotaanko apulaesta?

    Ensimäese puhheenvuoron sae seurakunnan pappi, joka höylisti lausu:

    — Minä ite käet parraete ymmärrän, onko apulaene tarpee vae eikö. Ja
    jos minä tekojan oekee muestan, en minn’oo pyytännä apulaesta, jota en
    kato tarvihtovanikaa. Papin puutteen vuoks ei oo yhtää ruummista jeännä
    hautoomata eikä avioparia vihkimätä eikä kirkonmennoo toemittamata.

    Vae voeko kuka rehelline immeine sannoo tätä viäräks puhheeks? Minä
    tarkotan tämän seurakunnan rehelline immeine.

    Tulj eänettömmyys.

    Puhheenjohtaja huohmautti:

    — Mut kun kirkherra on jo nii korkeessa ijässä, on apulaene jo sennii
    puolesta tarpeen, sillä...

    — Herran palavelijan tulloo pysyvä paekallaa kuolemaasa ast niinku
    sotamies lippusa juurella, ehättii Sumujärven pappi sanomaa.

    — Ainuvastaa puhevuoron soatuva teällä puhutaa, sano puheenjohtaja
    sekä jatko:

    — Kun valittajat on ilimottanna, että kirkonmenot on liijjan pitkät,
    niin ne samalla arveloo, että se johtuu papin vanahuuvesta ja heikosta
    voemista. Pyssyykö valittajat mielpitteessää?

    Sumujärven pappi pyys puhheenvuoroo, mikä myönnettiinnii.

    — Näehe valittajjii ajatusmeinink on vilskahtanna ristii, kun ne
    ilimottaa, että vanahuuven vuoks on apulaene tarpee; ja samassa
    hengenveossa sitten maenihtoo, että kirkonmenot on liijjan pitkiä.
    Mut mitenkäs apulaesta tarvihtova kykenöö liijjan pitkiä kirkonmenoja
    pitämää?

    — Ne kirkonmenot tulloo — sano eräs puhheenvuoron soanna
    seurakuntalaene — liijjan pitkiks sen kautta, että kirkherra
    turhanpäeten venyttää toemituksesa koko päevän kestäväks soarnoomalla
    niin harvakseltaa, että sannaen välillä voes käyvvä vaekka hevosesa
    juottamassa.

    Sumujärven pappi pyys tuassiisa puhheenvuoroo ja lausu:

    — Kun leäkär kirjuttaa leäkettä, niin se meäree sitä annettavaks sitä
    mukkoo, ku saeras kykenöö vastaanottamaa. Samate on papin annettava
    elämänvettä ei soavista koatamalla, voan pienissä meärissä ja niin
    harvakseltaa, ettei nauttija läkkäy ja tukehu sekä sillon heleposti voe
    taevaallise ravinnon sulattoo. Sanankuulijoehe parasta oon tarkottanna
    kirkonmenojen pittuutta jatkaessan, samalla ku oon osottanna, että
    mulla vielä voemia on virkan viriäst täyttee.

    Nyt ilimotaehe ite kantrahtrovast puhumaan ja sano:

    — Oljpa nyt syyt mitkä tahhaasa, mut kyllä minunnii täytyy yhtyvä
    siihen valittelluu, että kirkonmenot tässä seurakunnassa on liijjan
    pitkät, sen oon soanna ite kokkee.

    — Koska se on tapahtunna? kysäs Sumujärven pappi siihen luvan
    pyyvettyvvää.

    — No, esmerkiks sinä ja sinä sunnuntaena, jollon minä palasin Viitalan kirkolta
    erästä kokkousta pitämästä. Siellä toemitettii kaekki
    kirkkotehtävät, piettii kokkous ja ollii päivällisellä pappilassa
    sekä sen jäläkee kulin laevassa Veikeleen suuren selän ylj. Tultuvan
    hevoskyyvvillä tälle kirkolle ja kun kirkosta kuulu soarnoomista,
    mänin seinän taa kuuntelemmaa. Ja vaekka olj iltapäevä, olj kirkossa
    parraellaa jumalanpalavelus. Tämä on totta.

    Sumujärven pappi pyys puhevaltoo ja sano:

    — Nytpäs minä peäsen ymmärtämmää, mistä mulle etennii sillä kertoo
    annettii semmone hengenvoema, etten tahtonna soaha lopetetuks
    ollenkaa. Se tulj siitä, kun kontrahtrovast olj kirkon seinän takana
    eikä uskaltanna Herranhuoneeseen astuva. Oljpa hyvä, että tuokii
    seikka seleven ja syväst kiitolline oon, että kontrahtrovastin
    ulukonaseisomisen kautta heikot lahjan sae miltei ehtymättömät voemat.

    Kontrahtrovastia ei näyttännä haluttavan puhheevvuoroo pyytee. Ja
    viranommaeset alako seurakuntoo kehotella vapaaehtosest suostumaa
    apulaespapille palakan maksamissee, että vanaha sielunpaimen saes
    pienet tulosa vähentymätä nauttia. Ja ellen veärin muesta, taes lopulta
    siihe suuntaa käyvä peätös syntyväkkii.