Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Sananen selitykseksi.

    Tarina ”Kurjuksen kulukusta pelastunna” osottaa, mitenkä savolaisen
    kansan keskuudessa on meidän päiviimme saakka säilynyt muinaisaikainen
    käsitys merennavasta, suunnattomasta kurimuksesta, josta ja jonne
    kaikki maailman vedet virtaavat.

    Pari kreikkalaista kirjailijaa toiselta vuosisadalta jälkeen Kristuksen,
    Ailianos ja Lukianos, ovat esittäneet matkakertomuksia,
    joissa tämmöisestä merenkurimuksesta kerrotaan. Edellinen asettaa sen
    Hyperborealaisten (pohjantakalaisten) maan rajalle, nimittäen sitä
    Anostos (mistä ei voi palata) ja mainiten sen olevan nieluntapaisen.
    Jälkimäinen kuvailee, mitenkä laiva saatiin seisahtumaan huimaavan
    vesikuilun partaalle; se oli jo vähällä syöksyä parin sadan kilometrin
    syvyyteen, vaan viime hetkellä laskettiin purjeet ja soudettiin vaivoin
    vesisiltaa myöten kuilun yli.

    Kahdeksannella vuosisadalla Kaarle Suuren hovissa elänyt Paulus Diaconus
    kertoo, mitenkä Norjan lappalaisten maasta länteen päin, mistä
    valtameri ulottuu rajattomiin, on kauhean syvä vesien nielu, jota
    merennavaksi nimitetään. Kaksi kertaa päivässä se imee laineita
    sisäänsä ja oksentaa ne jälleen ulos. Tämä kurimus vetää laivoja niin
    suurella nopeudella, että sitä voi verrata nuolen lentoon ilmassa.
    Välistä ne joutuvat kauheaan perikatoon tässä pyörteessä, vaan usein,
    kun juuri ovat uppoamaisillaan, äkillinen aaltojen voima ne tempaa
    takaisin ja työntää poispäin yhtä suurella nopeudella.

    Yhdennellätoista vuosisadalla pohjoismaiden kuuluisa kuvaaja Adam Bremiläinen
    esittää muutamien friisiläisten meriretken Islantiin ja
    sieltä pohjoisnapaa kohti keskelle hyytyneen meren sumua ja pimeää.
    Äkisti epävakaisen meren virta vetäytyi takaisin salaiseen lähteesensä
    ja veti vimmatulla vauhdilla onnettomat merimiehet siihen syvään
    kurimukseen, johon sanotaan kaikkien meren pakojen eli luoteitten
    imeytyvän, uudestaan ulos sylkeytyäkseen, mitä nimitetään vuokseksi.
    Muutamat heidän laivoistaan pakovesi vei mukanaan, mutta toiset
    vuoksivirta työnsi kauaksi pois. Silminnähtävästä kuolemanvaarasta
    siten pelastuneet vielä avustivat aaltoja kaikin voimin soutamalla.

    1500-luvulla kuvaukset merenkurimuksesta paikallistuvat Lofotenin
    tienoille Norjan rannikolla, missä on tunnettu Malströmmen. Eräs
    Lofotenin vouti mainitsee monen olevan sitä mieltä, että tässä
    virtapaikassa tai heti sen ulkopuolella olisi merennielu, ja kertoo,
    mitenkä valaskala virtaan joutuessaan, kun ei pääse eteenpäin, päästää
    ison äänen niinkuin suuri härkä ja sinne jääpi.

    Uudemmalla ajalla esiintyy sama mielikuva meren nielusta eli
    kurimuksesta sekä valaskalasta, joka isoon onkikoukkuun
    tarttuneena vetää laivan pyörteen piirin ulkopuolelle, virolaisten
    kansallisrunoelmassa Kalevipoeg.

    Myös Kalevalan viimeisen runon kansanomaisissa toisinnoissa Väinämöinen
    purrellansa tavallisesti poistuu: ”kurimuksen kurkun alle, kian (kita =
    valaskala) kielen kääntimelle”. Tätä paikkaa kuvataan joskus säkeillä:
    ”kurimuksen kulkun suussa tulena veessä kiehui”.

    Mahdollisesti käsitys meren kurimuksesta vielä elää muissakin osissa
    maatamme. Tämän kirjan lukijaa, joka siitä voi tietoja saada, pyydetään
    ne lähettämään postimaksutta osotteelle: ”Suomalaisen Tiedeakatemian
    tieteellinen toimisto, Helsinki. Vapaakirje”.

    Kaarle Krohn.