Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    HAPANLOHKO.

    Eipä taijja nää nykyaikaset immeiset tietee hapanlohkosta sen enempee,
    ku kuollut lehmä silimästää, vaikka se vanaholle esvanahemmillemme on
    ollunna oikeeta kansanommaista herkkuva, etennii savolaisheimolle. Ja
    että se ruoka on toinperästä ollunna arvossapiettyvä, siitä on parraana
    toistuksena se, että sen kuuniaks olj syntynnä tanssikii, nimeltä
    ”Hapanlohko”, jota tanssia rytkitettii kaikissa kihupaikossa, oljvatpa
    ne nurkkatanssia taikka häitä ja läksiäisiä. Millo voan peljmanni alako
    viulustaa ”Hapanlohkon” säveliä piästellä, sillo hyppäs lattialle jopa
    ikäimmeisettii. Kaikki sen tietää, että tanssi on kirkolle ja
    kirkonmiehille yhtä vihattava ku punane voate härälle. Mut kummallista
    kyllä on ”Hapanlohko” taitanna olla erikoisasemassa niihinnii
    silimissä. Ainakii seuroova tappaus antaa viittauksia siihe suuntaa.

    N:n pitäjässä olj ennenvanahaa kirkherrana ja rovastina Sakarjpappi,
    joka olj kerrassaa kansanmies, vaikka sen suonissa tiijjettii
    oatelisverennii juosta lirisövä. Se tykkäs seurakuntalaisistaa ja
    seurakuntalaiset tykkäs siitä, jopa siinä miärässä, että jos jossai
    talonpoikaistalossa olj vaikka kuinka pienet pijot eli rypiäiset, aina
    haittii rovast ihan jalansyten niitä läsnäolollaa kunnioittamaa.
    Sentäheppä ei uskottuna Sykärjärve takana herrastuomar Piekäise talossa
    oikeeta hiäilloo soatavan syntymää, ku eiltäpäi jo kuultii, ettei
    hiävieraaks voi ite rovast soapuva, jonka piispa olj miärännä
    hiäpäivänä jottai tarkastusta pitämää muutamassa seurakunnassa. Pienenä
    onnen pilikotuksena tässä surkeuvessa olj kuitennii se, että kirkherra
    ja rovast tahto nuore pari vihkiä pappilassa muutamoo aikasemmi
    ku varsinaiset hiät vietettii. Ja juhlallisest se pyhä toimitus
    Pappilan salissa toimitettiinnii ”ristillise seurakunna läsnäollessa”,
    jona olj asjanommaiste vihittävvii vanahemmat ja puhemies sekä
    luonnollisest rovastin pere. Ja sitte vihkimise piälle se nöyrä pyyntö
    tehtii ja ihan vissi luppaus voajjittii, että ruustinna ja mampselit
    soahaa tulla hakemaa hiätillaisuutee.

    Ja kylläpä semmosii häihi passas männäkkii ku herrastuomari talossa
    piettii, se ku olj koko paikkakunna varakkaimpia taloja, niin että ku
    siinä pijot pantii toimee, niin niitä mainittii vielä mone
    kuluttuva. Eikä se ollunna ihmekkää, sillä ne hiät olj oikeet
    rytkähiät, vaikka ei kuitenkaa rötkyhiät, niinku nykyaikaset pijot
    pakkoo olemaa. Ku häitä varte olj varustettu sekä mahhaa että piähä
    pantavoo, ei sillo tarvinnu nälässä naukuva. Jos toas tulj maha ihan
    pakollee ast syötyvä, sen kyllä sai tanssimalla huoppenemmaa. Sen ossoo
    arvata sanomatakkii, että suure tuvan siltapalakit jytki, ku innolla ja
    kunnolla tanssia rytkitettii, tanssittipa kihlakunna tuomar ihteesä
    ruustinnookii. Ja sitä kelepas kahtoo, ku ne vanahoo hoppavalssia
    pistel, jota nuor polv ei ollenkaa osanna, vaikka niillä uusia tanssia
    olj loppumattomii ast — mistee nuo lie kaikkia kerännäkkää. Mut sillo
    aina olj mylläkkätä, ku ”Hapanlohkoo” sattu peljmanni soittamaa! Sitä
    nimittäi osas melekei jokkaine tanssia.

    Se kuitennii herätti kummasteluva, että rovastin mampselit tanssi niin
    kovin vähän, vaikka hiäilon korkeimmillaa ollessa hyvin monet rohken
    niitä käyvä pyytämässä. Siitä ku oltii varmoja, ettei niitä ylypevyys
    vaivanna, arveltii, että monenlaiset syötävät on voinna maharustingin
    ryllätä ja panna epäkuntoon, jotta paremp istuva ku olla keikkumassa.
    Mut arvelut tässäi suhteessa olj paikkoosa pitämättömiä, niinku monessa
    muussai asjassa, sillä syy johtu kokonaa toisesta seikasta, mikä kohta
    soahaa kuulla.

    Samate ku toisettii vieraat läks runstinnakii tyttärinnee vuorokauvve
    kuluttuva kottiisa. Jonku päivä perästä myös rovast virkamatkaltaa
    palas. Mut eipä hiäilloo vastaasa soanna, voan itkuva ja kyyneleitä.
    Molemmat mampselit, niät, itkee vollottivat, että pappa ei ou antanna
    heijjä käyvvä opettelemassa tanssimaa muuta ku voan muutamia tanssia,
    niinku esmerkiks ”Hapanlohkoo” ja joitai toisia vanaha-aikasia
    luskutuksia. Rovast yritti ruveta lohuttelemaa, mut lohutukset ei
    piässynnä tehhoosa tekemää, ku mampselit kilipoo hoasto, että:

    — Kyllä myö soatii hävetä, ku nuoret siellä tanssi niin monenlaisia
    kauniita tanssia, joista meillä ei ollunna oavistustakaa, eikä auttanna
    muu ku voan pitj häppeissää istuva taikka männä kartano taakse itkemää.
    Ei ollunna hauskoo se, ei ollunna, ui, ui, ui, uuhuuuu...

    Rovast vakkuuttamalla vakkuutti, että kyllä asja korjataa — ja sillä
    tappoo sitte vähitelle tyynnyttii.

    Seuroovana sunnuntaina ku rovast piäs voimakkaa soarnasa loppuu,
    keikist se ihtesä hyvin suoraks ja alako puhuva, että:

    — Minun korviin on kaikunna, että sielunviholline, joka aina käy
    ympäri ku kiljuva jalopeura, on Sykärjärve rannikolla asuva nuoriso
    keskee kulettanna kaikenmoisia moalimallisia tanssia ja hyppyjä, joita
    nuoriso nyt tanssia retkuttaa ja hypätä hytkyttää. Voi rakas nuoriso,
    miksikäs annat vihollise ihtees riivata kaikkee uutee ja moalimallissee
    sekä niillä ihtes turmelet! Etkö sinä tiijjä, ettei kaikki ou kultoo,
    mikä kiiltää, eikä kaikki hyvvee, mikä on uutta? Vai niihenkö korreet
    nimet teitä miellyttää? Mut heliskööt ne kuinka korreilta tahhaasa, on
    niissä sisällä syntiä ja myrkkyä. Ja ku ette ies ymmärrä, mittee ne
    nimet masulukat ja aamorpolokat merkihtöö, niin mittee varte niitä
    ruppeette harrastammaa? Pysykee voan vanahossa vakavissa tanssiloissa,
    jos joskus tanssista tahotte illoo löytee. Miksikäs teille ei kelepoo
    niin hyvä tanssi, ku esmerkiks ”Hapanlohko”, joka laulamalla — ja
    tässä se kirkherra ja rovast lauloo köllist yhtä hartaast ku ois
    ollunna messuvamassa — kuuluu, että:

    ”Hapanlohkoo keitettii
    ja pantii papuja sekkaa,
    hierimellä hämmennettii,
    ettei pala pohjaa,
    rillirilliirallitaraa,
    lallitalillilallaa...”

    Niin, — hyvä ja rakas nuoriso, hylykee pois ne uuvvet tanssit ja pysy
    vanahossa, vakkaissa tanssissa... Aamen, siunattuu ja siunoovaa nimmee
    aamen...