Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    SUMUJÄRVE PAPIN KOSTO.

    Vaikka anteeksanto on ylevöö ja jumalallista, on meistä immeisistä
    kosto kuitennii makkeempoo — ainakii kostajan mielestä. Ja juur se
    seikka, että immeiste aivotus on paha, vaikuttaa sen, että
    jumalallisuus rapisoo meistä pois, uiinku lehet syksyllä puista, eikä
    jiä jälelle muuta, ku alasto immeine, niinku ennen paratiississakkii.
    Ja ettäkö sitte papissakkii ois kostohaluva, koska papin kostosta
    ruvetaa tarinoimaa? Eikös papin ympärillä ou jumalallissuusverho sitä
    moaliman pahhuuksilta eristämässä? No, se seikka on makuasja taikka
    siitä riippuva, miltee kannalta asjau itekukkii ottaa. Mut Sumujärve
    papin kunniaks on mainittava, että ku se tahto kostoo, ei se käyttännä
    asetta, eikä muutakaa voimavälinettä, voan kost omaloatusella tavallaa,
    niinku se muutennii olj omaloatusesa. Ku sen kostotapa tuntuu esmerkiks
    kelepoovalta, eikä sitä tarvinne lapsiltakkaa salata, niin kerrottakkoo
    se koristelemata semmosennaa ku se on ollunna ja tapahtunna.

    Mikäpä muu voi enemmä meijjä immeiste kostohaluva ärryttöö, ku luultu
    taikka toilline etuje loukkoomine — sehhää se synnyttää suuria
    sotiakkii. Tässä Sumujärve papin kostohommassa ei kuitenkaa ollunna
    Rautakankaa pappie puolelta heijjä omie etujesa valavomine, voan
    paremmi sannoissa lampaihesa pelastamine liijjalliselta rasitukselta.
    Asja olj nimittäi semmone, että ku Rautakangas ja Sumujärv on, niinku
    tiijjetää, noapurseurakunnat ja ku Sumujärve puoleiselta rajalta on
    Rautakankaa nykkyise mittakoava mukkaa matkoo kuuskymmentä kilovirstoo,
    ruukkas rautakankaalaiset siitä rajaseuvvulta käyvvä
    Jumalan Sannoo kuulemassa Sumujärve kirkossa. Mut tämmösistä
    aitapiletillä tulleista s.o.: Sanasta mittää maksamattomista
    kuulijoista ei Sumujärve pappi tykännä. Ensaluks se kiertelemällä
    huohmauttel, että vieraspitäjäläiset käy Sannoo varastamassa ja
    vähitelle suorastaa ilimotti, että jos noapurseurakuntalaiset haluvaa
    Sumujärve kirkossa käyvvä, on niihe sananpalavelijjoo jollai tavalla
    palakittava. Rautakankaalaiset olj kyllä yskän ymmärtännä jo
    aikasemminnii, mut ku nyt oikee ryvästä röhhäytettii, tuns ne
    toinperästä olovasa sananvarkaita. Ja niin niistä yks ja toine ryyhty
    keskustelluu papi kans ja lopuks tehtii sopimus, että pappi käy kaks
    kertoo vuessa kerreemässä talav- ja kesäsoatavia rajaseutulaisilta.
    Niinku ylleesest tunnetaa, olj nämä soatavareissut Sumujärve papille
    huohmattava hyvä tulolähe.

    Mut Rautakankaa pittääsee olj tullunna uusia pappia, jotka alako
    kiellellä seurakuntalaisiaa vieraasee pittääsee papimaksuja
    suorittamasta, terottai asjan sitä puolta, että siinä soahaa
    moninkertaiset maksut pulittoo. Ku tijjetää, että maksut on yljmalakai
    hyvi ikäviä, tarttu kieltelemine, niinku tulj tappuroihe. Mut Sumujärve
    pappi valavo etujaa, ku sillä olj tehty sovinto selekänojanaa sekä käv
    soatavijjaa kerreemässä. Ja jos kuka ei taipunna soatavia antamaan,
    pist se pystyy kärrääjuttuja, joista kertomine ei kuulu tähä
    puitteeseo.

    Voan ei ne Rautakankaakaa papit hellittännä otettaa, etennii
    kappalaine, joka olj tiitterä ja terhakka mies, samalla ku se olj hyvä
    sekä pappina että immeisenä ja virkatoimesa virreest täytti. Missä voan
    kaks taikka kolome koossa olj, siinä tämä kappalaine, Antti Virkkala
    nimeltää, otti asjan pnhheeks ja ku huohmas Sumujärve rajaseuvvulta
    immeisiä kirkossa olova, sillo se sitä asjoo koskettel soarnassaannii,
    jopa vällii oikee kiivastellii.

    Tietyst Rautakankaa papisto puuhista mänj vihiä Sumujärve papinnii
    korvii. Ja itestää on selevee, että sekkii pitj asjoo omasta puolestaa
    virreillä yksimpä soarnossaannii, oljpa sannoo loksauttanna
    semmostakkii, että jos ei kirkossa ois istuttu, ois nauroo röhhäytetty.
    Mut samalla aikoo se järkeil löytööksee passoovan kosto ja hyvin
    omaloatusesa se keksaskii.

    Erräänä sunnuntaina ku Rautakankaa kappalaisella Antti Virkkalalla olj
    soarnavuoro ja se toas hoasto niistäi Sumujärven papi soatavii
    kerruureissustakkii, joutu sen luvettavaks seuroova kuuluutus:

    ”Kuuluutus.

    Ku minä äsköttäi matkustin Rautakankaa kirkonkylä ohi, sotkeetu
    minun matkastan sinne kirkonkyllää minun Virkku-nimine koirran.
    Se on karvaltaa musta, niinku pappi virkapuvussaa, ja sen leuvva
    alla on samallaine valakone pilikku, ku papilla on liper
    soarnatessaa ja muita virkatoimia tehessää. Se on vikkelä ja
    räkyttämällä haukkuu sekä tulloo luokse ku sille huutaa sanomalla:
    Virkku se, Virkku se!!! Ku sitä kukkaa ei lähtene tänne tuomaa,
    luovutan minä sen sille, joka sen oikee hyväst hoitaa. Se kyllä
    haukkumisellaa elättämise maksaa.

    Sumujärvellä se 12 p. Tammikuuta (vuesluku).”

    Kuuluutukse alla olj Sumujärve papi nim sekä nime perässä vielä:
    Sumujärve seurakunna sielunpaimen.

    Kappalaine Antti Virkkala ymmärs kyllä, kettee siinä kuuluutuksessa
    pistettii, mut ei siitä ollunna toppanaankaa, joskohta lie sen
    sissäistä immeistä jonkuverra sapettanna. Mut monelta sanankuulijalta
    vettääty suupielj kummallissee virnistyksee, mikä vivaht —
    arvatkoopas, millekkä se vivaht?

    Ja sillä tavalla se Sumujärve pappi kost...