Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    KUN MARJA-AHON MIKKO VILJELI JUURIKKAITA.

    Viimeisten vuosikymmenien aikana on pieni, köyhä kansamme ollut hyvin
    monellaisen muokan alaisena. Aatteita, sielun suhteen toinen toistaan
    pelastavampia ja vatsan suhteen toinen toistaan ruokaisempia on
    keksitty ja pantu kasvun alkuun. Usein on aatteen tarkoituksena ollut
    viedä valtion kartteeraamalta valtaväylältä erkanevia oikopolkuja
    myöten ihmisiä ruhkanaan sinne ”parempaan elämään”. Ja ihmiset, aina
    herkät himoamaan hyvää halvalla, ovat poluille kilvan ehättäneet.
    Jotkut ovat pitäneet ainoana oikeana sen polun, jonka sulkuveräjällä
    taipaleelle lähtijän takin helmaan leikataan satayksitoista ja päähän
    pannaan koirannahkalakki. Toisten mielestä on taas se oikopolku ollut
    hauskempi, jossa taivaaseen marssitaan sotilaallisessa järjestyksessä,
    korein univormuin, harpuin ja symbalein. Muutamien mielestä on
    kyllin komentoa ja hunööriä riittänyt siinäkin, kun on veräjällä
    umpisukkelossa käytetty.

    Mutta monta vertaa monipuolisemman käsittelyn alaisena kuin ihmisen
    kuolematon sielu, on ollut maan tomuksi muuttuva vatsa eli maha, kuten
    samaa ruumiin paikkaa Savossa kutsutaan. Tämä johtunee siitä, että
    kansamme on tottunut ruokkimaan sieluansa vaan kerran viikossa, mutta
    vatsa esittää vaatimuksensa kolmasti päivässä. Tämän lisäksi on vielä
    sielun ravintovaatimus vatsan kiristykseen verrattuna samassa suhteessa
    kuin köyhien hyväksi kannettava vapaaehtoinen kolehti velkaisen talon
    voudinlukuun eli ruunun veron maksuun. Niinpä onkin tavallista, että
    sielun ruokatunnilla kaikki terveet ihmiset makaavat, kun taas vatsan
    ruokatunnilla osottavat mitä virkeintä toimeliaisuutta. Eikä siinä
    sairauskaan ole esteenä, ellei lääkäri ole lähettyvillä, sillä sanoohan
    mustalais-suomalainen sananlaskukin, että voiko ihminen olla niin
    kipeä, ettei kävisi leipäressun syönti?

    Marja-ahon Mikko ei ollut pelastusarmeijan kansainvälisen enemmän kuin
    kotimaisenkaan suunnan kannattajia. Samoin ei Mikko pitänyt vallan
    välttämättömänä, että ihmisen täytyy sielunsa lunastukseksi lähettää
    neekerien pennuille sarkahousuja. Mikko ei myöskään vielä tietänyt,
    että kansamme taloudellisen tulevaisuuden pelastuskallio on kätketty
    sieniin, muurahaisen muniin tai palokunta-aatteeseen. Mutta sen sijaan
    oli Mikon sielu ja sydän seiniään myöten täytetty juurikkailla.

    Juurikasaatteen siemenet kylvettiin Mikkoon eräässä
    maanviljelysnäyttelyssä. Paljon muutakin hyvää oli siellä nähtävänä
    ja kuultavana. Oli sonneja nutipäitä ja sarvellisia, herroja suuria
    ja pieniä samoinkuin sikojakin, oli oriita ja tammoja, siemensäkkejä
    ja juurikasvasuja, kanoja, kukkoja, haravia, rekiryijyjä j.n.e. Niitä
    kaikkia Mikko katseli ja käsin koetteli, kyselipä muutamien hintojakin,
    ei niin ostaakseen, muuten vaan.

    Mikon, samoinkuin muidenkin sielunsaranoita voideltiin useammankin
    laatuisella henkisellä rasvalla ja jokaisen esitelmöitsijän
    perusajatuksena oli, että ellei vaan ajoissa älytä juuri hänen
    esittämäänsä pelastusnaruun tarrata kiinni, olemme jotenkin läheisessä
    tulevaisuudessa mennyttä kalua. Lopuksi huudettiin ”eläköön” aatteelle
    ja isänmaalle ja jokaista ”-köötä” kannatti Mikko rajamiehen äänellä.

    Mikko oli kyllä kunkin esitelmöitsijän kanssa aina täysin yhtä mieltä
    esillä olevan aatteen tärkeydestä, mutta syynä siihen, että etusijan
    hänessä anasti juurikasaate oli ensiksikin se, että siitä satuttiin
    puhumaan viimeiseksi, toiseksi se, että juurikasaatteesta sai Mikko
    vielä suun ja vatsan havaittavan täydennysopetuksen juhla-illallisilla,
    ja kolmanneksi, että hänen pöytätoverikseen sattui eräs agronoomi,
    joka oli elämäntyökseen valinnut juurikasaatteen ajamisen ja oli
    kutsumustaan varten käynyt valtion apurahalla Tanskassa.

    Vaarallista on saada juhla-illallisilla pöytätoverikseen
    henkivakuutus-asiamies, silloin voi menettää ruokahalunsa, mutta
    vieläkin vaarallisempaa on joutua Tanskanmatkan tehneen agronoomin
    seuraan, jonka erikoisalana ovat juurikkaat, silloin voi syödä
    terveytensä tärviölle. Ja ellei Mikon vatsaa olisi pienestä
    pitäin niin monta kertaa ”reenattu” kalakukoilla, pannurieskalla
    ja kokkelipiimällä, niin tuskin se halkeamatta olisi kestänyt
    sitä juurikas- ja rehumäärää, minkä pöytätoverinsa hyvän
    lammaslihan, tuoreen kalan ja Tanskanmatka-juttujensa kanssa häneen
    juhlaillallisilla upotti. Mutta kylläpä Mikko itsekin ihmetteli, kuinka
    paljon sentään voi tuores nahka tiukan tullen antaa perään.

    Uhrinsa harvinainen vastaanottavaisuus sekä juurikasaatteen
    teoreettisen puolen, että varsinkin juurikkaiden sisäänpanon
    suhteen innostutti agronoomia siihen määrin, että hän vielä tilasi
    kahvit konjakin kanssa. Mikko koki kyllä estellä sanoen istuvansa,
    niinkuin olisi tupakkahakkuri sylissä, sekä vakuutti, ettei hän
    tunne hengenkäyntiä minkä korvistaan. Mutta agronoomi oli myös
    isänmaallisessa viljelystyössään päässyt jo siksi hikoutumaan,
    etteivät siinä esteet auttaneet. Niin juotiin vielä kahvit, ja
    ennenkuin konjakkipuolikas oli pohjillaan, olivat juurikkaatkin
    kohonneet alhaisista asuinsijoistaan ihanteitten maailmoihin muodostaen
    kansallemme tulevaisuuden toivon. Erotessa agronoomi oikein syleili
    Mikkoa ja puoleksi itkien vielä kerran vakuutti, että kansamme pelastus
    Mikon asumakulmalla jää hänen pyhäksi velvollisuudekseen.

    Paljon oli Mikolla näyttelystä tultuaan kotiväelle kertomista. Hyvin
    tyhmäksi sanoi tuollaisissa tilaisuuksissa tavallisen maatiaismiehen
    itsensä tuntevan. Samoin tulee asian ymmärtävien esityksistä
    huomaamaan, miten takapajulla vielä maatalous meidän maassamme on,
    vaikka monikin on elänyt ja elää siinä uskossa, ettei se hänen
    kohdaltaan enää voi parata.

    Iltakaudet sitten Mikko jutteli, miten suuremmoisia tuloksia
    maanviljelijä voi saavuttaa, kun asioita järjen kanssa järjestellään,
    kuten esimerkiksi Tanskassa. Vähin kosketteli Mikko juurikasaatettakin,
    vaikk’ei kuitenkaan siinä mielessä, että sitä nyt Marja-ahossa
    alettaisiin toteuttaa.

    Mikolla oli näet salainen aavistus, että juurikaspuuha synnyttäisi
    kotiväen keskuudessa pienen myrskyn pyörteen. Vaimoansa Saara-Lovisaa
    ei hän pelännyt, sillä se oli luonnoltaan hiljainen ja myötenantava,
    mutta sitä enemmän Sakeria, talon isäntärenkiä, joka kolmisenkymmentä vuotta
    oli Marja-ahon maita möyrinyt.

    Itsekullakin on näet tässä maailmassa omat ristinsä ja
    koettelemuksensa. Kellä on vastus akastaan tai anopistaan, kellä
    velallisistaan tai pahoista naapureistaan. Mikolle oli taas kohtalo
    koettelemuksen kallion valmistanut Sakerista. Ei niin, että Sakeri
    olisi ollut laiska ja huolimaton töissään, päinvastoin hän ei
    ainoastaan itse urakkamiehen tavalla raatanut oli sää kuin sää,
    kesä tai talvi, vaan pakoitti kaikki muutkin tanssimaan samaan
    tahtiin. Lisäksi piti hän niin talon puolta, että kohta kärähti, jos
    voita tuotiin pöytään tavallista suurempi mukare. Mutta Sakeri oli
    vanhoillinen ja asettui poikkeuksetta kaikkien Mikon uusien yrityksien
    suhteen poikkiteloin. Ja anna olla, että Mikko pani puoli väkisin
    jonkun parannuksen toimeen, ja se sattui menemään vähänkin vinoon,
    niin vielä monen vuoden kuluttua veteli Sakeri sitä leuvoissaan. Eikä
    siinä auttanut hyvä eikä paha. Kerran oli Mikko kiukuissaan käskenyt
    Sakerin poiskin, mutta silloin oli Sakeri sanonut, että sen saat kerta
    kaikkiaan uskoa, että ennen sinä lähdet tästä talosta kuin minä.

    Eräänä iltana ohranleikkuun jälkeen esitti Mikko, että huomenna
    ajellaan lannat tallinperästä talon ja rannan väliselle
    peltokappaleelle.

    ”Mitä lisämakua se tarvitsee? Työntihän tuo ohraa riihen täyden!”
    ihmetteli Sakeri.

    ”Jos siihen tulevana kesänä kylväisi niitä uuden tyylin kasvia,
    juurikkaita.”

    ”Eiköhän noilla entisillä elettäne ilman tyhjää hounailemista;
    sellaiset ovat herrojen ja hullujen touhauksia.”

    ”Niinhän sinä aina karritat vastaan ja lopuksi pitää sinun kuitenkin
    tunnustaa, etteivät ne kaikki uudet puuhat hulluja ole. Ethän sinä
    uskonut muutama vuosi sitten, että heinää voidaan koneella niittää,
    vaan vakuuttelit viikate käteen kuolevasikin ja nyt heinäaikana kykötät
    koneen istuimella kuin koppelo oksalla.”

    ”Ruoka-asia on kuitenkin erittäin, se ei ole mitään heinäntekoa.
    Eipä kurnaalia sinunkaan sisuksesi sietänyt, romukoppaan jouti koko
    ’sepeteuksen’ väkkärä, vaikka sitä niin ylistelit,” pisteli Sakeri
    vuorostaan.

    ”Kukapa ties vaikka olisit sinäkin joskus kurnaalia poskeesi pistellyt?
    Ja annahan olla, vielä niitä syöt juurikkaitakin, että olet tukehtua.”

    ”En koskaan minä niitä jutkuloita pistä suuhuni, saat uskoa sen ihan
    viinoitta. Eikä sellaisiin hullutuksiin miehet jouda. Minä menen Taavin
    ja Oskun kanssa huomenna takamaalle. Elätti-Petu jääköön toveriksesi,
    jos sitä haluttaa, mutta minä en puutu hullutuksiin, on tässä työtä
    tosissakin”, kiivasteli Sakeri, jonka pisteli nirpaan, kun isäntä
    viittilöi hänelle salaa kurnaalia syöttäneensä, niinkuin oli tehnytkin.

    Ei tahtonut Mikko tällä kertaa kiristää asiaa, vaan lannoitti
    juurikasmaan Petun kanssa kahden ja kynti maan nurin. Siihen
    supistuivatkin sen vuotiset juurikastyöt, mutta monena iltana talven
    kuluessa oteltiin Marja-ahon tuvassa juurikkaista suuttumukseen asti.
    Erittäin kaiveli Sakeria se, kun Mikko sanoi ihmisten tyhmyyden
    suureksi osaksi johtuvan juuri siitä, että syövät niin paljon perunoita
    eivätkä käytä ravintonaan useamman laatuisia kasviksia. Mutta kuin
    uhalla söi Sakeri perunoita, kehoittipa toisiakin syömään aivan
    surutta, sillä jos tyhmeneekin, kyllä ensi syksynä herrasjutkuloita
    syömällä taas järki palautuu.

    Mutta pitäjällä levisi talven kuluessa sellainen huhu, että ensi kesänä
    kasvattaa Marja-ahon Mikko sellaisia jutkuloita, joita kun kerran
    nenänsä edessä pyöräyttää tulee viisaammaksi vanhaa rovastia.

    Tuli kevät, ja aikaisin tarttui Mikko käsin juurikasmaahansa.
    Neuvokirja toisessa kädessä hän mittaili ja sirkkelöi sekä kylvi
    punajuurikkaita, porkkanoita, räätiköitä ja turnusta satasylisen saran
    kutakin lajia. Sakeri pyrki kyllä huomauttelemaan, että eikö ole vallan
    tarpeetonta ruveta enää lukujaan jatkamaan, kun kerran syömälläkin
    viisastuu. Mutta Mikko ei näyttänyt välittävän Sakerin pistopuheista
    enemmän kuin renkienkään naurun hohotuksesta, vaikka sisua leikkelikin.

    Pitkiin aikoihin ei juurikasmaalle ilmaantunut kuin saviheinää ja muuta
    roskaruohoa, ja se veti Mikon naaman hyvin totiseksi. Levottomana hän
    kierteli sarkoja, tirkisteli ruohoa ja taas selaili neuvokirjaa. Ja
    annapa ollakaan, jo alkoikin ilmestyä rikkaruohon sekaan oudon näköisiä
    taimia, vallan samallaisia kuin neuvokirjassakin. Silloin Mikon naama
    kirkastui kuin olisi saanut takasin varastetun hevosensa.

    Tuon tuostakin kyläläisiä pyörähti Marja-ahossa, ja jos Sakerilta
    sattuivat tiedustelemaan isäntää, selitti hän, että tuollahan se on
    rantapellolla lukujaan jatkamassa, menkää vaan sinne, niin näette
    samoin tein, miten näppipelillä heinää tehdään. Kitkeminen ja
    harventaminen antoikin työtä enemmän kuin Mikko osasi aavistaakaan,
    eikä sinä kesänä isäntä joutanut ruokalepoja makaamaan. Ja useinpa
    kun muut olivat jo nukkumassa, kuukki Mikko vielä juurikasmaalla.
    Neuvokirjassa ”seisoi” näet oikein vahvemmalla ”räntillä”: ”Jos haluat
    juurikkaita, pidä maa puhtaana rikkaruohoista!” Ja Mikko piti, sillä
    siihen aikaan eivät puolueet olleet levitelleet lentolehtisiä, joten
    painetulla sanalla oli vielä kansan seassa arvo. Mutta jos juurikasmaa
    puhdistui, kyllä neuvokirjakin likautui, sillä siitä ei Mikko luopunut
    hetkeksikään, enemmän kuin matkalla oleva kansakoulunopettaja
    sateenvarjossaan ja kalosseistaan.

    Niinpä sitten Mikon juurikasaivoitukset menestyivätkin. Jutkulat
    pullistuivat päivä päivältä suuremmiksi, ja Mikon sielu täytettiin
    ilolla, ja hartaammin kuin ensimäisten housujensa valmistumista odotti
    Mikko sitä päivää, jolloin saa sanoa kotiväelle ja erintoten Sakerille:

    ”Te heikkouskoiset, ravitkaa itsenne kansamme tulevaisuuden toivolla,
    kuten äsken syntyneet lapsukaiset ja täyttäkää maarunne juurikkailla,
    että teidän järkenne erottaisi hyvän ja pahan!”

    On eräs syyskesällä. Tavallista juhlallisempi mieliala
    vallitsi Marja-ahossa, sillä koko aamupäivän keittää jyryytti Mikko
    juurikkaita, viiden kannun padan kutakin lajia. Turnus oli kyllä
    aijottu lehmien herkuksi, mutta Mikko tahtoi niitä maistella itsekin,
    varsinkin kun olivat niin suuria ja kauniita.

    Neljä kukkurata maitopyttyä kannettiin juurikashaudikkaita
    päivällispöytään. Oli siinä haukkaamista, oli punasta, keltasta ja
    sinenkihtovata ja joukolla niitä kutakin lajia maisteltiin sekä
    tunnustettiin, että mitäs, syötäviähän nämä ovat, muistuttavat paljon
    naurishaudikkaita. Sakeri ainoastaan ei syönyt. Sanoi rintansa alustaa
    koko viime viikon poltelleen ja niin ollen ei uskaltavansa ajaa
    sisäänsä imelähköjä jutkuloita, rietautuu vielä pahemmaksi.

    Alku oli siis kaunis, mutta jatko oli sama kuin useiden muidenkin
    uusien aatteiden; kun uutuuden viehätys on maisteltu, alkavat ne
    lakastua. Niin näytti käyvän juurikasaatteenkin, sillä kerta kerralta
    madaltui haudikaspöytyrien kukkura aina vähemmän, kunnes juurikkaihin
    eivät viikon päästä kajonneet muut kuin isäntä ja Petu, joka aina
    lannanajosta asti oli uljaasti ollut isännän asetoverina juurikkaiden
    vaiherikkaan elon aikana. Vihdoin täytyi Mikonkin antaa myöten.
    Sielunvoimat olisivat kylläkin kestäneet, mutta vatsa teki tenän. Se
    alussa huomautti jotenkin siivosti, ettei hän jutkuloista niinkään pidä
    väliä. Mutta kun siitä ei näyttänyt olevan apua, vaan Mikko tunki joka
    aterialla yhä lisää, alkoi vatsa marista vihaisemmin, kunnes lopulta
    suuttui ja työnsi neljännestunnin perästä ”isänmaan tulevaisuuden
    toivon” takasin kankaalle. Silloin antoi Mikko määräyksen vaimoväelle,
    ettei juurikkaita enää käytetä pöydässä, vaan viedään suoraan elävien
    eteen.

    Sakerilla olisi kyllä ollut hyvä halu pistellä Mikkoa, mutta kun
    hän kerran kysäsi: ”No, oletko nyt itse mielestäsi jo paljonkin
    viisastunut?” tempasi Mikko halon ja kiljasi tukka pystyssä:

    ”Se on minun asiani, mutta jos sinä saatana sanankaan vielä päästät
    juurikkaista, saat vetää pääsi nuuskana nenääsi!”

    Ja vaikka Sakeri ei ollut syönytkään juurikkaita, katsoi hän
    viisaammaksi tukkia suunsa kuin opetella Mikon suosittamaa jotenkin
    vaikeanlaista nuuskaustemppua.

    Mutta kohtalo ei sallinut, että Mikko samoinkuin Sakerikin usean muun
    ihmisen lailla olisivat kuolleet niin onnellisesti, etteivät olisi
    tulleet tietämään olleensa tyhmiä. Kirkonkylässä asuva tohtori, joka
    ei ainoastaan parannellut sairaita, vaan lisäksi otti paikkakunnan
    harrastuksiin osaa kaikin tavoin, sattui näet kuulemaan Marja-ahon Mikon
    juurikkaiden viljelyksestä ja siihen liittyvistä pilkkapuheista.
    Tuollainen menettely sapetti tohtoria ja hänen rouvaansa, ja he menivät
    varsin aikain Marja-ahoon asiasta selkoa saamaan. Mikko oli kyllä
    juurikkaihin nähden alussa jotenkin harvasanainen, mutta kun tohtori
    perinpohjin selvitteli, kuinka kansaamme on satoja vuosia ruokittu
    henkisesti viidellä katekismuksen pääkappaleella ja ruumiillisesti
    myös viidellä pääherkulla: leivällä, suolakalalla, perunoilla,
    pikisuolaisella läskillä ja piimällä, niin ett’ei se luonnollisesti ole
    niinkään herkkä uusia annoksia sulattamaan, alkoi Mikonkin sielussa
    taas juurikasaate vääntäytyä päällepäin. Vielä lohdutteli tohtori
    Mikkoa, ettei yhteen pahaan pidä pahastua eikä yhteen hyvään hyvästyä,
    vaan että on vähin erin totutettava kansa syömään ja sulattamaan uusia
    sekä henkisiä että ruumiillisia ruokia. Ja mitäs ollakaan, lorun
    lopuksi suostui Mikko yrittämään uudestaan, ja tohtori ja tohtorinna
    lupasivat tuon tuostakin käydä Marja-ahossa neuvomassa, sillä nyt
    päätettiin kylvää kasviksia pienempi ala, mutta useampaa lajia. Vielä
    lupasi tohtorinna huolehtia, että ensi syksynä pannaan Marja-ahossa
    toimeen ruuanlaittokurssit, sillä eihän niitä kaikkia kasvia sovi
    keitellä kuin perunoita.

    Ja niin se meni kuin oli tuumattukin. Sakeri kyllä takanapäin
    virnotti, että saa nähdä, mitä tuosta jutkula- ja rehutouhusta nyt
    paneiksen, kun siinä menetellään oikein tohtorin ”ornieringin”
    mukaan. Mutta kun syksyllä ruuanvalmistuskurssin päättäjäisissä
    annettiin kaksi voimannäytettä, yksi ruuan valmistamisessa ja toinen
    pitäjän mahtihenkilöiden suosiollisella avulla ruuan syönnissä, alkoi
    Sakerinkin epäusko horjahdella. Ja kun tohtori syönnin ja puheiden
    jälkeen, joissa Mikolle annettiin kiitos ja kunnia, kysyi Sakerilta,
    että näyttikö Sakerin mielestä tämä oras tähkivän, täytyi Sakerin
    nauraen tunnustaa:

    ”Nyt se vasta on pohjillaan. Ja jos jutkula-aate menee tätä latuaan,
    niin Petukin, joka on kahtena käynyt rippikoulua, pääsee
    muutaman vuoden perästä jo ylemmälle osastolle.”