Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    RAUTATIELAITOKSEMME.

    Mikä on rautatie tai oikeammin: mikä on meidän rautatiemme?

    Kysymys äkkiotteeltaan ei näytä juuri olevan suorasyisimpiä, mutta
    asiaan painautuen saa pian käsiinsä sen punaisen johtolangan, joka
    juoksee läpi rautatielaitoksemme aina sen alkuvaiheista viimeiseen
    vihellykseen saakka. Kun siitä siimasta vetää, tulla köllöttää
    kohta vastaukseksi alussa tehtyyn kysymykseen: rautatiemme on eräs
    sallimuksen, ruotsalaistemme edustaman länsimaisen sivistyksen ja
    suomalaisen tyhmyyden yhteistyön sorjimpia aikaansaannoksia.

    Sallimus näet johdatteli, että entisille valtiopäiville keräytyi sieltä
    täältä ympäri maatamme hevosmiehiä ja entisiä lautamiehiä. Kun nämä
    kaikkia asioita pyrkivät höystämään markkinakaskuilla ja lehtolasten
    ruokkojutuilla, täytyi heistä muodostaa oma valiokuntansa ja jättää
    sallimuksen varaan, mitä he mahdollisesti aikaan saisivat. Mutta
    annappa ollakaan. Eräänä päivänä ilmausi valiokunnasta lähettiläitä
    kuhunkin säätyyn esittäen, että maahamme on rakennettava rautateitä.
    Asia punnittiin sekä länsimaisen sivistyksen että suomalaisen
    tyhmyyden puntareissa, ja seurauksena näiden kolmen voiman toisiinsa
    kosketuksesta oli kuin olikin — rautatie.

    Muistoksi annettiin valiokunnalle nimeksi rautatievaliokunta,
    ja kenessä on vähinkin ollut hevosmiehen vikaa, sen pääsy tähän
    valiokuntaan on ollut varma.

    Kerran alkuun päästyä on rautatieasia näiden kolmen voiman
    vaikutuksesta ripeästi kehittynyt. Sallimus on säätänyt tuon tuostakin
    hallavuosia, vesikesiä, pakkastalvia j.n.e.; suomalainen tyhmyys
    puolestaan on puutteen uhatessa kehottanut nousemaan uunille ja
    huutamaan valtiota avuksi; länsimaisella sivistyksellä ei taas ollut
    sopivampaa lievennyskeinoa kuin esittää rakennettavaksi uusi rautatie.

    Niin sitä on vähitellen menty eteenpäin ja rata toisensa perästä saatu
    valmiiksi.

    Mihin suuntaan radat rakennettaisiin, siitä näyttää olleen eri
    mieliä. Tuntien hyvin kansamme kiivaan ja kiukkuisen luonteen sekä
    idän ja lännen heimojen keskinäisen tappeluhalun, oli sallimus jo
    aikaisemmin luonut raja-aidoiksi pitkin maata vuorenselänteitä ja
    vesijaksoja ja nähtävästi on sallimuksen tahto ollut, että radatkin
    kulkisivat ainoastaan pitkin maata eikä olisi mitään riitoja ja
    tappeluita aiheuttavia poikkiratoja. Länsimainen sivistys on taas ollut
    poikkiratojen harras kannattaja. Tästä onkin ollut seurauksena, että
    radat etelässä juoksevat pitkin ja poikki, mutta pohjoisemmaksi kohoten
    ja länsimaisen sivistyksen vaikutuksen heiketen poikkiradatkin käyvät
    harvinaisemmiksi, kunnes radat suomalaisen tyhmyyden kannattamina
    vihdoin kulkevat pitkin maata — sallimuksen varassa.

    Hartaasti toivomme, että sallimus saa edelleenkin pitää määräämisvallan
    ratasuuntiin maamme pohjoisosissa niin, että ne tulevat kulkemaan
    rinnan toinen toistaan häiritsemättä aina Pohjois-Jäämeren rantaan
    asti. Joku sydämikkö kemijärveläinen voi tosin kiukkuilla, kun hänen
    täytyy matkustaessaan Rovaniemelle kulkea etelä-Suomen kautta, mutta
    onhan meillä luojan kiitos aikaa ja, kun on hiukan hatussa, rahaakin.
    Sitä paitsi jo yksistään kulku läpi länsimaisen sivistyksen kehdon on
    suomalaiselle tyhmyydelle suuri kunnia, puhumattakaan sen sivistävästä
    vaikutuksesta.

    Rautateitä rakennettaessa on ollut perusajatuksena tulla toimeen niin
    vähällä kuin mahdollista ja tehdä kaikki hyvin pientä ja vaatimatonta.
    Tämän kyllä sanotaan tulevan ajan kuluessa hyvin kalliiksi, mutta
    — sanoakseni toveri Huoposen lailla — mitäs me olemme turhan
    nuukia silloin, kun voimme kansalliset hyveemme, kainouden ja
    vaatimattomuuden puhtaina ja laittamattomina säilyttää. Ja kun me
    kuljemme taas samaa rataa vuoden viitisen perästä sen jälkeen, kun se
    liikenteelle avattiin, ja näemme kaikki ne uudistukset, laajennukset
    ja, parannukset, jotka sitte ensinäkemämme on tehty, kuinka hyväksi
    mielemme herahtaakaan huomatessamme, miten suureksi voi pieni alku
    paisua.

    Rautatielaitokseen sanotaan kuuluvan sekä kiinteää että liikkuvaa
    kalustoa. Edelliseen luetaan ratalaitokset rakennuksineen ja
    jälkimäiseen vaunut, veturit ja rautatiehenkilökunta. Vaikeata
    on kuitenkin tarkkaa rajaa vetää, sillä hyvin epätietoista on,
    kumpaiseenko ryhmään kuuluvat esim. pohjoisratojen — sekajunat.

    Tekniikka ei myöskään ole vielä päässyt täysin selville, kuuluuko
    rautatiehallitus kiinteään vai liikkuvaan kalustoon. Me puolestamme
    rohkenemme otaksua sen kuuluvan kiinteimistöön — ainakin toisinaan.

    Henkilökunta jakautuu kahteen tarkasti erotettuun kastiin, virkamiehiin
    ja palvelusväkeen — edelliset luonnollisesti ovat sitä varten
    olemassa, että olisi ketä palvellaan, ja jälkimäiset, ketkä palvelevat.
    Sallimus suomalaisen tyhmyyden kanssa huolehtii palvelijoista,
    länsimainen sivistys on taas kireästi pitänyt kiinni oikeudesta saada
    yksin määrätä virkamiesasiat ja virkamiehet. Tähän onkin luonnolliset
    syynsä. Hienoihin ruotsalaisiin perheisiin alkoi näet kasaantua niin
    paljon murhelapsia, ettei heille mitenkään enää riittänyt tilaa
    kadettikoulussa, sähkölennätinlaitoksessa, postissa ja Evossa.
    Että länsimainen sivistys on tästä oikeudesta tuntenut vastaavaa
    velvollisuuden tuntoa, sitä ei sovi kieltää. Se ilmenee esim. siinä
    tunnollisuudessa, millä virkamiehiä on toimeensa valmistettu, sillä
    melkein säännöllisesti ovat virkamies-alut saadakseen perusteelliset
    pohjatiedot opiskelleet kaksi vuotta luokallaan maamme oppilaitoksissa.

    Suomalainen tyhmyys on kyllä tyrkytellyt poikiaan rautatielle
    virkamiehiksikin, mutta siitä on vaan seurannut riitaa, ja on
    valitettu, että tuollaiset ilmiöt ovat omiaan alentamaan rautateittemme
    arvoa.

    Kieliasiassa on rautatiellä noudatettu järkähtämätöntä tasapuolisuutta
    ja ratkaistu asia siten, että palvelijain virallisena kielenä on suomi
    ja virkamiesten ruotsi. Tätä sopusuhtaisuutta on tosin suomalainen
    tyhmyys pyrkinyt tavan takaa häiritsemään vaatimalla — törkeästi
    kyllä — että suomea olisi virkamiesasioissakin käytettävä, mutta
    nämä tungettelemiset ovat länsimaisen sivistyksen taholta näihin asti
    loistavasti torjutut. Kumoamattomasti on todistettu, että yleinen
    häiriö ja liikkeen seisahtuminen olisi heti seurauksena, jos esim.
    kaavakkeet muutettaisiin suomenkielisiksi. Virkamiesten keskinäinen
    kieli on jo taas siitä yksinkertaisesta syystä oleva ruotsi, että
    jos esim. junan lähdöstä ilmoitetaan toiselle asemalle, niin siinä
    ilmenevää ajatuksen syvyyttä tulkitsemaan ei ole suomenkielessä
    vastaavia käsitteitä eikä sanoja. Tässä asiassa on sallimus vetänyt
    yhtä köyttä länsimaisen sivistyksen kanssa, sillä niin pian kun
    suomalainen tyhmyys on asiaan puuttunut, on seurannut — kuten on
    selitetty — rautatieonnettomuus.

    Junat kulkevat höyryn voimalla, mutta koko rautatielaitoksen
    käyttövoimina ovat — kiertokirjeet ja reklementit. Niitä laatii
    rautatiehallitus. Perusreklementti on: Älä koskaan hätäile! Tästä
    johtuukin se perinpohjaisuus ja pienimpiinkin yksityiskohtiin
    kaivautuva tunnollisuus ja tarkkuus, joka rautatielakoksemme johdossa
    ilmenee. Niinpä voi sattua, että vasta kymmenvuotisen tarkimman
    tutkimuksen jälkeen on tultu täysin selville, ettei joku henkilö
    olekaan riittävästi kompetentti työtänsä tekemään. Silloin tietysti
    annetaan käsky, että toimi on heti jätettävä toisiin käsiin. Ja kun
    päätös kerran on tehty, ei se siitä parane. Sallimus kyllä sattuessaan
    leikkisälle tuulelle voi asetella, että tekeillä oleva työ onkin niin
    tärkeä, ettei sitä voi jättää kompetenttien hoteille. Silloin täytyy
    hallituksen odottaa erottamiselle soveliaampaa tilaisuutta.

    Usko reklementtien voimaan on hallituksessa horjumaton ja pian se
    muissakin virkamiehissä vakaantuu, varsinkin, jos saa niin opettavan
    läksytyksen, kuin eräs nuorukainen kerran sai. Hän näet oli hautonut
    jotain parannushanketta ja esitti sen eräälle ylemmistä, tukien
    tuumaansa vielä sillä, että Ruotsissa on myös jotain sen suuntaista jo
    tehty.

    ”Ystäväni”, sanoi ylimmäinen laskien kätensä hänen kiireellensä,
    ”huomaan teissä siinneen harha-ajatuksia. Mikään parannus ei
    laitokseemme voi tulla sieltä alhaalta, vaan täältä ylhäältä. Pidätte
    Ruotsin rautatielaitosta parempana kuin meidän, mutta luokaa silmänne
    tuohon nurkkaan, niin huomaatte kiertokirjepinon, joka on ainakin, pari
    mittaa paksumpi kuin Ruotsin.”

    ”Lukekaa vielä uskonne vahvistukseksi meidän reklementtikirjamme
    pykälät. Jo yksistään veturinkuljettajille annettu reklementti sisältää
    kokonaista 47 eri pykälää, kun itse Englannissakin on vastaava luku
    vähäpätöistä 20. Voitteko vielä minkään maan rautatietä pitää meille
    esikuvaksi soveliaana? Menkää herran rauhaan!”

    Kiittämättömyys on kuitenkin maailman palkka, ja niinpä
    rautatiehallitustakin pyritään tuon tuostakin näykkimään. Milloin
    valitetaan vaunujen puutetta, milloin mitäkin, vaikka Jyväskylänkin radalla
    jo vallitsee sellainen ihannetila, että matkustavaisilla on
    kullakin — vaunu mieheen.

    Suurta ääntä on myös pidetty siitä, ettei maamme koskien voimaa
    käytetä rautatien liikenteeseen. Sallimus on kylläkin antanut meille
    kosket, mutta niin kauvan kun sallimus ei saa suomalaisen tyhmyyden
    ja länsimaisen sivistyksen kannatusta, ei asiasta tule munia eikä
    poikasia. Ja suomalainen tyhmyys pitää sulana järjettömyytenä luopua
    höyryn käyttämisestä ennenkuin metsämme ovat kaikki poltetut.
    Länsimaisella sivistyksellä on kyllä jo kauvan ollut asiata koskevia
    ajatuksia hautumassa, mutta vielä ei ole voitu saada hankkeelle
    tarpeeksi tukevata perustusta. Toisarvoinen asia on näet se, millaisia
    laitoksia pitäisi rakentaa, jos kosken kehittämä sähkö otetaan
    liikevoimaksi. Pääasia on saada selville koskivoiman pysyväisyys.
    Koskikomitea on kyllä saanut selville, että koskia meidän maassamme
    on varmuudella ollut jo Juhana herttuan aikana ja että ne siis ovat
    laadultaan jotenkin pysyväisiä. Mutta ratkaisevan päätöksen on komitea
    sanonut voivansa antaa vasta sitten, kun on päästy varmuuteen, että
    niitä on ollut silloin, kun Sammon ryöstö tapahtui.