Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    ARVOSTELIJAT.

    Jokainen meistä luulee pystyvänsä arvostelemaan ja arvostelemaan mitä
    tahansa. Me emme sitä varten tarvitse mitään tutkimuksia emmekä
    henkistä koulutusta, kaikki on meille niin päivän selvää jo siitä asti,
    kun opimme nimemme kirjoittamaan. Politiikka, taide, yhteiskunta j.n.e.
    Sen vuoksi arvostelevatkin aina muita ne, jotka ovat nuorimpia, jotka
    eivät mitään itse ole tehneet. Ruokatutti ja ällä-tikku ovat tiedon
    lähde ja valtikka, ja se, joka viimeksi niitä on käyttänyt, on pätevin
    lausumaan mielipiteensä kaikesta.

    Ei meillä kenelläkään ole sitä suoruutta, joka oli kuuluisalla
    ranskalaisella arvostelijalla Francisque Sarceylla, joka vastasi
    kysyttäessä häneltä, miksei hän ollut lausunut mielipidettään
    Dreyfus-asiasta: ”Voidakseni lausua mielipiteeni täytyisi minun ensin
    ottaa asiasta kummaltakin puolen täysi selko, ja siihen minulla ei ole
    aikaa, sillä on muitakin asioita, joita minä paremmin ymmärrän. Sitä
    paitsi ei minun tapani ole puhua asioista, joita en ymmärrä.”

    Hän ei varmaankaan ollut niin etevä kuin mitä me olemme, sillä me
    osaamme puhua siitäkin, jota emme ymmärrä, ja siitä perusteellisemmin
    kuin muusta.

    Minä en voi käyttää tässä sanaa Te, sillä meitä arvostelijoita on
    kaikkialla, en myöskään sanaa Sinä, sillä se voisi tuntua liian
    persoonalliselta, ja silloinhan laskisin itseni joukosta pois. Parasta
    on siis sanoa Me, ja kukin voi sen hiljaisuudessa lukea ikäänkuin
    kirjoittaisin he — ei isolla, vaan pienellä kirjaimella. Tuo Me-sana
    onkin aivan yleinen, ota vain käteesi mikä lehti tahansa ja lue siitä
    arvostelu miltä alalta tahansa.

    Me emme tahdokaan ymmärtää toista, korkeintaan vain omaa itseämme —
    emmekä aina sitäkään. Me emme näe toisen työssä hänen sieluaan, emme
    anna sille arvoa. Me emme usko toisen sisälliseen vakaumukseen, emme
    hänen elämäntehtäväänsä. Me näemme toisessa vain henkilön, joka koettaa
    nousta meitä ylemmäksi, ja silloinhan hän on nuijittava alas.

    Kun ihminen elää kolmea tarkoitusta varten:

    1:o seuratakseen raamatun käskyä ja lisätäkseen kansaa,

    2:o kehittääkseen omaa persoonallisuuttaan, tai

    3:o rakentaakseen itselleen kuvapatsasta,

    niin uskomme aina jokaisen teon takana piilevän tuon patsashimon. Ja
    kun oma patsaamme ei ole varma, niin ei toinen ainakaan saa sitä saada
    itselleen.

    Kansakunnan lisäämistä pidetään jonain joutohetken sivutoimena, ei
    sille panna mitään sen suurempaa painoa, ja kun me itse olemme
    henkisesti rammoiksi kehittyneet, niin täytyy lapsiemmekin tulla
    sellaisiksi, silloin heidän on hyvä olla.

    Oman persoonallisuuden kehittäminen on liian vaivaloista työtä, ei
    siihen kannata ryhtyä. Kun joku erehdyksestä ottaa sen maalikseen, niin
    olemme perustaneet sanomalehdet, jotka niin taitavasti jokapäiväisen
    annoksen kautta pilaavat persoonallisuuden, kääntäen huomion riitoihin,
    paheisiin ja kaiken alasrepimiseen.

    Mutta patsaan tähden kannattaa elää, rakentaa se rahasta, virkanimistä
    tai yhteiskunnallisesta asemasta, uhrata sille elämänsä. Ja jotta
    olisimme oikein varmat siitä, niin kokoamme kivet eläessämme sitä
    varten.

    Tässä toimessa on estettävä toista kaikin voimin. Jos kirjailija
    arvostelee toisia kirjailijoita, niin ei hän tahdokaan uskoa toisen
    todellisiin pyrintöihin. Kuinka hänellä niitä voisi olla! Ja jos joku
    haukkuu meitä, niin haukumme me takaisin, ja jollemme voi iskeä
    vastustajaamme, niin iskemme heikompiin. Kirjailija, joka halveksien
    arvostelee toista kirjailijaa, tietää hyvin, ettei toisella mitenkään
    voi olla oikeita, puhtaita pyrkimyksiä. Hän tietää sen omasta
    itsestään. Kirjailija moittii toista siksi, ettei toinen kirjoita
    samoin kuin hän. Ja jos toinen kirjoittaa niinkuin hän, silloin tuo
    toinen vasta onkin helisemässä. Kirjailija-arvostelija ei tunnusta
    muuta kuin yhden suunnan, ja se on hänen suuntansa, ja sillä alalla saa
    liikkua yksinomaan hän. On niitä, jotka eivät itse henkisesti tuota,
    mutta arvostelevat toisia. He tekevät joskus sen oikealla
    harrastuksella, mutta tavallisesti tulee kysymykseen se, onko
    kirjailija samaan puolueesen kuuluva kuin arvostelija. Omalla
    puolueella on vain neroja, toisella ei mitään. Sinänmalja turvaa myös
    huonoilta arvosteluilta, samoin yhteiset vekselit. Kyllähän me sen
    tiedämme, se on päivän selvää.

    Pahimmat meistä ovat ne, jotka eivät ole mitään osanneet tuottaa,
    vaikka ovatkin tahtoneet, me sitä ymmärrämmekin paraiten toisia. Ja
    miten me heitä ymmärrämme!

    Jos toinen voi hiukan korottaa meidän patsastamme, niin voimmehan
    silloin häntä ylistää. Hyvähän on, että se edes sen vuoksi tulee esiin.
    Ja kun arvostelija sanoo näyttelijälle: ”sinä olet meidän etevin
    näyttelijämme”, niin vastaa näyttelijä: ”ja sinä meidän etevin
    arvostelijamme.” Ja me iloitsemme siitä, että voimme nähdä kahden niin
    vilpittömästi antavan tunnustuksen toisilleen, sillä sen tunnustuksen
    me ymmärrämme.

    Ja kun arvostelija haukkuu teatteria ja kaikkia näytelmiä, niin
    kirjoittaa hän oman näytelmän, johon hän lainaa ne temput, joita hän ei
    ole vielä ennättänyt huonoiksi haukkua. Mutta kun hän on aloittanut
    paraimmista näyttämökeksinnöistä ja vetänyt ne alas, niin jää hänen
    käytettäväkseen huonoimmat, kuluneimmat. Ja me katselemme ihastuksella
    niitä, sillä kaiken alasvetämisen kautta voi herättää suurimman
    kunnioituksen meissä. Onhan se tapa meissä itsessämme niin suurena.

    Ja kun toinen säveltäjä vetää toisen alas, laulaja toisen, laulajatar
    toisen, kun se maalari, joka huonoimmin maalaa, pitää suurinta suuta,
    silloin me tunnemme olevamme kotona, ja silloin me ylpeydellä lyömme
    rintoihimme ja sanomme: ”Mikä ihana maa, täällä sanotaan kaikki
    suoraan!”

    Jollei meillä ole painettua sanaa hallussamme, jolla voimme tuhansille
    puhua, niin onhan meillä toinen verraton ase: panettelu. Se on mukava
    ja perin luotettava keino. Sen avulla voi niin helposti tuhota. Ja
    sille asialle me olemme niin alttiita. Kun oikein mustaksi maalaa
    toisen yksityisen elämän, ottaa jonkun viattoman asian, selittää sen
    mielivaltaisesti, rakentaa sille oikean häväistyslinnan, ja sen
    saatuaan valmiiksi todistaa tuon yhden viattoman alkuasian todeksi,
    niin täytyyhän jokaisen heti uskoa, että koko linna on oikea. Toisen
    raha-asioissa voimme nähdä varkautta tai lahjomista, yksityiselämässä
    kaikki itä- ja länsimaiden paheet — niitä on niin helppoa uskoa,
    varsinkin jos itse omistamme ne — politiikassa petosta ja vääryyttä.
    Se on niin helppoa! Pieni viittaus vain sinnepäin, kyllä seuraava
    sitten jatkaa, eikä siten koskaan joudu kiinni, sillä onhan alkaja
    puhunut vain totta, kuulija on käsittänyt väärin. Jos toinen seisoo
    sillä paikalla, minkä me itse tahdomme saada, niin tätä keinoa on
    viisainta käyttää. Muut pitävät kyllä huolen siitä, että tuo toinen
    kukistuu, ja silloin me suurella vaatimattomuudella otamme hänen
    paikkansa.

    Jos etumme voimme tehdä samalla kansallisasiaksi, silloin tulos on
    ehdottomasti varma, sillä kansallisasia on meidän heikko kohtamme,
    sille me uhraamme kaiken.

    Voi myöskin huutaa omasta individualisuudestaan, julistaa itse itsensä
    yli-ihmiseksi — toiset sitä eivät tee! — ja ottaa kaikki oikeudet,
    vaatia saada täyttää kaikki oikkunsa, paheensa, vallanhimonsa y.m.
    tosi-inhimilliset hyveet, ja sitten vaatia, että muut täyttävät
    velvollisuudet, silloin pääsee eteenpäin. Individualisuuden sijasta voi
    myöskin käyttää sanaa sosialismi.

    Ennen kaikkea pitää käyttää naisten arvostelua. Heihin voi päntätä mitä
    tahansa ja he vaikuttavat vuorostaan miehiin. Mies voi sitten
    vuorostaan olla naiselle ritarillinen. Jos nainen kirjoittaa, maalaa
    tai jotenkin muuten harjoittaa taidetta, niin rakastaja, sulhanen tai
    aviomies kirjoittakoon arvostelun. Hänhän paraiten tuntee tuon naisen
    ominaisuudet ja voi vakuuttaa, että hän kuvaa taiteessaan omaa itseään,
    sisintä olemustaan. Nainen ei ole luotu saavuttamaan korkeinta
    taiteessa, mutta hän sittenkin on aina miesten yläpuolella, sillä hän
    osaa niin hyvin houkutella miehen ottamaan hänet niskaansa istumaan.

    Kaikki nämät keinot ovat patsaan rakentamista varten. Ei pidä
    häikäillä, samahan se on, mitä patsaan sisässä on, kun ulkokuori vain
    on kaunis ja patsas korkea.

    Meidän tulee aina, kaikessa ja kaikkia arvostella. Toisen ymmärtäminen
    ei ole laisinkaan tarpeellista. Jos sen teemme, niin voimme helposti
    saada vaikutuksia hänestä. Pääasia on pysyä itsenäisenä ja sanoa
    mielipiteensä.

    Rahaa, huomiota ja hyvän aseman saavuttaa varmimmin ryhtymällä ajamaan
    väärää asiaa oikeaksi. Tätä tapaa voivat käyttää juristit ja ne, jotka
    pyrkivät korkeaan valtiolliseen asemaan. Täydellisesti kypsä senaattori
    on se, joka osaa kansalle tehdä uskottavaksi, että musta on valkoinen.

    Ja sitten meidän tulee arvostella itseämme muiden kansojen rinnalla ja
    selittää itsellemme, että me, yhteiskuntamme, taiteemme, kaikki on
    paljoa korkeammalla kuin muualla. Pitää painattaa meidän sanomalehtiin
    kaikki ylistävät arvostelut, eihän se mitään merkitse, vaikka arvostelu
    onkin ollut jossain ulkomaan nurkkalehdessä. Varminta on itse hommata
    uutiset ulkomaan lehtiin. Tässä maassa on kaikki ulkomaalainen
    täysikelpoista niin kauvan kuin se kiittää meitä. Mitä se tekee, että
    ulkomailla on suurin osa sellaisia, jotka tuskin tietävätkään, missä
    meidän maamme on, kunhan me vain itse tiedämme oman jättiläissuuren
    arvomme.

    Eikä pidä lukea vanhojen aikojen kirjailijoita, se voisi liiaksi
    nöyryyttää, silloin näkee, että jo Seneca 1900 vuotta sitten arvosteli
    teeskenneltyä runoutta ja Aristophanes meidän yhteiskunta-uudistustamme
    jo 2,300 vuotta sitten. Kaikki supistuisi silloin niin pieneksi, ja
    meidän täytyy tuntea itsemme suuriksi. Silloin voisi myöskin ihastua
    entisiin aikoihin, ja se olisi vaarallista, me emme saa nauttia muuta
    kuin omasta itsestämme ja siksi on aina ja yhäti arvosteltava.

    Kun tätä kirjoitan, niin en vielä tiedä, ottaako kukaan kustantaja
    tätä vastaan. Jos he eivät sitä tee, niin varjelevat ehkä minua
    tyhmyyksistä; jos he sen tekevät, saattavat minut julkisesti
    huutamaan tyhmyyksiäni. Jos he eivät hyväksy tätä — arvostelijoitahan
    hekin ovat — niin eivät he ole laisinkaan ymmärtäneet kirjaani,
    ja jos hyväksyvät, niin ovat kai vielä huonommin ymmärtäneet,
    ymmärtäneet väärin, sillä eihän tämä ole hengellistä kirjallisuutta,
    ei salapoliisiseikkailuja, ei isänmaallista rallatusta, ei
    satunäytelmä, joka on sitä parempi, jota hämärämpi, ja joka on meidän
    kirjallisuutemme korkein kukka ehkä siksi että satu on lähinnä
    lastenkamaria, ei myöskään kansaa sivistävää kirjallisuutta, ei mitään
    noista suunnista, jotka tuottavat kustantajille rahaa. Minä en myöskään
    ole niin huonoissa raha-asioissa, että säälistä kustannettaisiin
    kirjojani.

    Jos herrat arvostelijat tätä arvostelevat tavalla tai toisella, niin,
    kun ei tapani ole kutsua arvostelijoita ryypylle selittääkseni kirjani
    ansioita, en hommaa kiittäviä arvosteluja itsestäni, en käy visiitillä
    arvostelijain luona, en kuulu minkään sanomalehden toimitukseen tai
    puolueeseen, eikä minulla ole aikaa eikä halua selitellä työtäni, niin
    sanon, että olen tämän kirjoittanut yleisölle ja itselleni ruoskaksi.
    Pahimman arvostelun jälkeen voisi liittää tämän luvun, sillä silloin
    arvostelija ja minä olemme ymmärtäneet toisiamme. Me olemme yhdessä
    tehneet kumpikin omalta puoleltamme samaa.

    Huomasitko, minä sanoin Me?