Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    YLIOPPILAAT.

    Sanotaan, että ylioppilaat ovat ”isänmaan toivo.” Sillä tarkoitetaan,
    että me toivomme voivamme istuttaa heihin kaikki vikamme saadaksemme ne
    kasvamaan uusia entistään voimakkaampia vesoja.

    Itsenäiset ihmiset ovat elämän suola, se runko, jonka ympärille kaikki
    muu kokoontuu. Jos nuoriso tuntisi oman itsenäisen voimansa, niin voisi
    se kukistaa meidät huonot, halpamaiset, itsekkäät, riidanhaluiset,
    siksi on heidän kehitystään ohjattava siihen suuntaan, että heistä
    tulee meidän kätyreitämme. Tämä valmistus tapahtuu näin: Kun tiedetään,
    että ylioppilasnuoriso helposti innostuu — sillä se kaunis ominaisuus
    saadaan nyhdetyksi pois vasta vuosien mukana ja virkojen avulla — niin
    annetaan sille tilaisuuksia innostumaan. Jos tahdomme kostaa jollekulle
    henkilölle, joka persoonallisista tai poliitillisista syistä
    (politiikka on usein meillä aivan persoonallista) on meitä loukannut,
    mutta emme itse jaksa tai uskalla sitä tehdä, niin innostuttakaamme
    ylioppilaat. Hehän kaipaavat suuria tunteita. Me annamme heille
    sellaisen, vihan, ja selitämme sen isänmaalliseksi hyveeksi. Se keino
    tepsii aina.

    Ylioppilas kaipaa henkilöä, johon hän voisi katsoa kuten oppaaseen.
    Meillä on kokonainen varasto tuollaisia sankareita. Lähinnä tietysti me
    itse. Me turmelemme suurten miesten maineen muulloin paitsi silloin kun
    he luovat valoaan meihin. Itsemme me asetamme etusijaan.

    Ylioppilas ei näe puoluerajoja jyrkkinä, persoonallinen vaikutus
    toisesta henkilöstä toiseen on voimakas, hän voisi saada sovinnon
    aikaan ja taistella vastustajansakin kanssa sovussa silloin, kun on
    puollettava jotain yhteistä asiaa. Jos niin kävisi, niin silloinhan me
    joutuisimme turvattomiksi ja kadottaisimme asemamme. Yllyttäkäämme siis
    ylioppilaita puoluevihaan, sokaiskaamme heidät perin pohjin, muuten he
    nähdessään meidän riitamme purskahtaisivat nauruun, niin pienistä
    syistä me ottelemme. Viha ja katkeruus syntyy nuorisossa, kun
    vakuutamme, että meitä on vastapuolue sortanut (siksi että teimme
    tyhmyyksiä jätämme sanomatta), ja että heidän velvollisuutensa on nyt
    kostaa. Voi myöskin vakuuttaa, että nuoren miehen isä tai iso-isä olisi
    kuulunut siihen tai siihen puolueeseen, jos hän nyt olisi elänyt, siis
    täytyy pojan ja pojanpojan kuulua samaan puolueeseen. Tällä tavoin
    valmistamme puolustusjoukon itsellemme. Pääasia on siinä, että me
    taistelussa voitamme, seisomme nurkan takana ja odotamme kunnes nuoret
    sortuvat. Silloin riennämme esiin ja huudamme: voitto! voitto! eläköön
    isänmaa!

    Sielun aateluutta on jokaisella nuorukaisella, hän on mahdollinen
    kehittymään todelliseksi kunnon mieheksi, jos hänellä edessään on hyvä
    esikuva. Me emme tahdo karsia pois vikojamme, siis, selittäkäämme
    vikamme ansioiksi ja kasvattakaamme nuoret kaltaisiksemme. Näin ei
    katoa koskaan se hyvä rotu, johon me kuulumme, joka pettää, varastaa,
    tekee vääryyttä, sortaa ja solvaisee.

    Nuoriso voisi uhrata itsensä isänmaan puolesta. Me uhraamme isänmaan
    oman itsemme tähden.

    Jos ylioppilas sanoo: minä en jaksa aina vihata, minun täytyy saada
    ihaillakin, sillä se voima on minun veressäni! silloin sanomme: tätä ja
    tätä tulee sinun ihailla! Jollei ylioppilas sitä voi tehdä, niin
    sanomme suurella inholla: sinä olet isänmaan petturi! Suuret sanat ovat
    niin helppoja tässä maassa. Jos totta olisi kaikki se, mitä ihmiset
    toisistaan sanovat, niin tässä maassa ei löydy muita kuin isänmaan
    pettureita.

    Millainen kauhunaika syntyisikään, jos nuoriso saisi yksin päättää
    kaikesta oman selvän järkensä mukaan. Heillä ei olisi menneisyyttä, ei
    mitään sen vuoksi vihattavaa, heillä olisi vain nykyhetki ja sen suuret
    vaatimukset. Ritarillisuus, oikeudentunto ja kunniantunto saisi päästä
    oikeuksiinsa. Ylioppilasnuoriso ei välittäisi puolueriidoista, sillä he
    katsovat eteenpäin eikä taaksepäin, kieliolot ynnä muut riita-asiat
    järjestyisivät itsestään, sillä nuoriso ei sortaisi toisten
    oikeutettuja vaatimuksia, jolleivät he siten menettelisi, eivät he
    olisi nuoria.

    Sellainen aika pyyhkäisisi kerrassaan pois kaikki meidän pyrintömme,
    siksi varjelkaamme tarkoin ylioppilasnuorison heräämästä
    itsenäisyyteen. Paras suojakeino meillä on vedota politiikkaan. Sen
    laskuun voi panna mitä tahansa. Ja kun politiikalla ei ole paljoakaan
    tekemistä oikeuden, rehellisyyden ja totuuden kanssa, niin lisätkäämme,
    ettei sillä ole tekemistä järjenkään kanssa. Sen lauseen me kaikki
    ymmärrämme, sillä me puhumme eniten politiikasta silloin kun me sitä
    vähimmin ymmärrämme.

    Kun ylioppilasnuoriso saa kärsiä meidän tyhmyyksiemme puolesta, niin
    kirjoittakaamme kauniita sanomalehtikirjoituksia heidän kunniakseen ja
    kutsukaamme heitä marttyyreiksi, he pitävät siitä nimestä.

    Ylioppilasnuorisoa käytetään meillä luutana lakaisemassa pois roskia,
    joihin emme uskalla itse kajota. Kai minäkin kerran joudun — en
    ansioitteni vaan jonkun sukulais-tuttava-puoluetempun kautta —
    johonkin suureen sivistyslaitokseen johtavaan asemaan. Jos joku
    laitoksen jäsen solvaa puoluetta, johon minä kuulun, tai muuten
    menettelee omaa ja laitoksen arvoa alentavalla tavalla, niin en minä
    eikä hänen virkatoverinsa kajoa häneen, jotta hän ei joskus kostaisi
    minulle, vaan odotan kunnes ylioppilaat panevat mielenosoituksia
    toimeen. Silloin rankaisen ylioppilaita, mutta vakuutan tuolle
    laitoksen jäsenelle, että maan rauhan tähden tulisi hänen lähteä pois.
    Syyllinen väistyy syrjään, kiittääkin vielä minua, Kaikki on silloin
    hyvin.

    Tunnen ylioppilaan, joka maaseudulta saapui innostuneena Helsinkiin.
    Hän puhui isänmaasta. Minä sanoin, että on vain puolueita, mutta ei
    isänmaata. Hän tahtoi lueskella aineitaan rakkaudesta tieteeseen. Minä
    sanoin, että kaikki on tehtävä vain viran vuoksi, yliopistohan on
    vain haaraosasto senaatista, joka virkoihin asettaa. Hän uskoi
    suomalaisuuden suureen kehitykseen, minä vapautin hänet siitä
    hairahduksesta ilmoittamalla, että on ajateltava pienen ryhmän
    kehitystä.

    Kun ylioppilas saapuu Helsinkiin, ei hän tiedä, mille alalle hän
    antautuisi. Hän häilyy sinne ja tänne ja valitsee lopulta saman alan
    kuin joku läheinen toverinsa. Yliopistoluvut ovat tehdyt niin perin
    erillään oleviksi elämästä, että se, joka astuu yliopistoon elämän
    keskeltä, ei tiedä, mihin niistä hän tarttuisi. Mutta eihän se olekaan
    välttämätöntä, yliopisto pysyy aina pystyssä, sillä kauppiaat,
    virkamiehet y.m. henkilöt lahjoittavat sille suuria summia. Yliopisto
    omistaa 8 miljoonaa, saa joka vuosi valtiolta suuret summat ja pystyy
    siis jatkamaan olemassa oloaan.

    Monet laitokset meillä kaipaavat uudistusta, yliopisto ei, sillä se on
    saavuttanut täydellisyyden, onhan se kaikin puolin juuri sellainen kuin
    tämä maa tarvitsee. Yliopisto on n.s. ”sivistyslaitos kansallisella
    pohjalla”, toisin sanoen ruotsinkielinen opisto suomenkieliselle
    enemmistölle valesivistyksen saavuttamiseksi. Se opettaa panemaan
    pääpainon sivuseikoille, sillä niiden kautta saavutetaan hyvinvointi
    elämässä. Opinnot ovat sivuasia, tutkinnot pääasia. Harrastaa tiedettä
    on järjetöntä, harrastaa arvosanoja korkein viisaus. Tämän vuoksi on
    tarkoin opittava pettämään professoreja, opittava näyttäytymään
    viisaammilta kuin ollaankaan. Se taito on helposti saavutettu, sillä
    professorit ovat itsekin kiintyneet eniten muuhun kuin omaan alaansa.
    Noudattamalla heidän esimerkkiään on suuresti harrastettava
    politiikkaa, sillä sen kautta saavuttaa kuuluisan nimen.

    Jos jatkaa lukuja yliopistossa, on se tehtävä ainoastaan niillä
    aloilla, joilla professorin asema on parempi kuin muut samaan alaan
    kuuluvat virat. Tyhmä on se mies, joka jää professoriksi
    oikeustieteessä, kun sillä alalla muualla saa paremmat tulot. Tämän
    ovatkin kaikki oikein huomanneet, yliopistossa oli äskettäin kuusi
    lakitieteen opettajan virkaa avoinna.

    Yliopisto on meillä laitos ihmisen kaavamaiseksi tekemistä varten,
    kaikki koulut johtavat siihen, ja yliopisto johtaa kaikkiin valtion
    virkoihin. Näin on saatu punainen lanka kulkemaan maan läpi, siihen
    pujotetaan ihmissielut ja lankaa pingoittaa toisesta päästä tyhmyys ja
    pelkuruus, toisesta päästä matelevaisuus ja itsekkäisyys. Ne jotka
    eivät tyydy olemaan langassa, karkoitetaan ja ovat turvattomia
    elämässä. Me kaikki pyrimme sen vuoksi kannattamaan järjestelmää, joka
    takaa meille leivän, palkan, eläkkeen ja hautajaiset monien seppeleiden
    kanssa.

    Huomasitko, minä sanoin Me?