Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    II luku.

    VANHOJA PAPEREITA.

    Siihen aikaan oli Heikkilän Sameli, Pennan isä, parhaissa voimissaan.

    Hänen talonsa oli kylän reunassa, pohjoisimpana, meren rannalla.
    Talosta pohjoiseen alkoi metsä ja kalliot. Idän ja etelänpuolella
    asuinrakennusta oli iso puutarha, isoin koko saaressa. Siinä oli
    viisikolmatta omenapuuta, kuusi luumupuuta, neljä päärynäpuuta ja
    puutarhan aitaa vasten kirsikkapuurivi, joka ympäröi muita. Puutarhan
    aidasta alkoi rantakarikko ja kivikko.

    Puutarhan merenpuoleisesta aidasta johti kaunis portti ja kivikkoon
    raivattu tie, noin parikymmentä pitkä, rantaan.

    Talo oli ulkopuolella varsinaista saaren satamaa, jonka rannalla
    useimpien talojen valkamat olivat, mutta oli sen kohdalla pyöreä
    lammikko, pikku satama, läpimitaten noin kolmekymmentä syltä. Tämä
    pieni satama oli osaksi luonnon muodostama: sen etelä-, kaakko- ja
    itäsivua kaarsi kivisärkkä, joka toimi aallonmurtajana. Paljon rahaa
    oli Sameli uhrannut sen korottamiseksi ja tiivistämiseksi samoin kuin
    sataman raivaamiseksi kivistä. Särkkä päättyi isoon kiveen, jonka ohi
    kävi syvä sisääntuloportti, noin leveä, tuskin sitäkään.
    Portin toisella puolella oli samoin iso kivi ja siihen päättyi maalta
    tuleva kallionkieleke, Venekallio, joka suojasi satamaa pohjoiseenpäin.

    Tämä Samelin oma, hänelle yksinään kuuluva satama-allas oli siksi syvä,
    että meren matalimmillaankin ollessa voi soutaa valkamaan täyteen
    kuormatulla jollalla tai haapiolla. Sen kautta tuotiin kotiin kaikki
    kauppatavarat isommista aluksista, jotka kelluivat tyhjentämisen ajan
    ankkurissa sataman edessä.

    Sameli oli nimittäin kauppias.

    Jo hänen isänsä, Riko, oli hankkinut niin sanotut porvarioikeudet,
    vaikkei hän osannutkaan laskea eikä kirjoittaa. Hän oli hankkinut
    oikeutensa rahalla, oli ostanut siihen tarvittavat paperit ja laski
    tarvittavat laskunsa hyvässä päässään, jossa myös sijaitsi koko hänen
    kirjanpitonsa ja kaikki muistiinpanonsa. Siellä ei ollut ainoatakaan
    väärää vientiä tai hukkaantunutta muistiinpanoa.

    Sameli sen sijaan oli hankkinut kauppias- eli porvarioikeutensa
    rehellisesti, nimittäin sillä tavalla rehellisesti, että osasi sekä
    laskea että kirjoittaa — rehellistä peliä Samelin mielestä oli ollut
    hänen isä-vainajansakin menettely, koska hän oli kunniallisesti
    hankkimillaan rahoilla paperinsa ostanut. Jos mitä epärehellistä oli
    tapahtunut, olivat siihen syypäitä paperin antajat, eikä ottaja. Niin
    päätteli Sameli.

    Sameli istui puotikamarissaan.

    Hänen edessään pienellä pöydällä oli avattu muistikirja, toista
    vaaksaa pitkä ja kämmenen levyinen ”MATMORS HUSHÅLLSBOK” niinkuin sen
    kanteen oli painettu syvillä kullatuilla kirjaimilla. Kannet olivat
    tummanvihreät ja selkä musta. Siihen merkitsi Sameli laivojensa
    rahalliset tulot ja menot. Kannen sisäpuolelle hän oli mahdollisimman
    kauniilla kirjaimilla piirtänyt mietelmän:

    ”Kirjoittaa on minulla
    mieli tämän
    maailman surkeudesta.”

    Viivoittamattomalle ensi lehdelle oli kirjoitettu kirjan nimi
    Laivojeni tilikirja” sitten omistajan nimi: Sameli Heikkilä
    ja viimeisenä — aakkoset, a, b, c, d j.n.e., kaikki, oikeassa
    järjestyksessä ja koristeltuina. Niillä tietysti ei ollut mitään
    suoranaista tekemistä laivatilien kanssa, olivathan siinä vain kuin
    suvun ensimäisen kirjoitustaitoisen riemulauluna, osoituksena taidon
    ylivuotavasta runsaudesta. Kaikki seuraavat lehdet, paitsi viimeinen,
    olivat kauniita, sinisellä ja punaisella viivattuja debet- ja
    kreditlehtiä.

    Milloin hyvänsä Sameli ottikin esille tämän tilikirjansa oikealla
    olevan ison mustan kaapin rahakomerosta, pysähtyivät hänen silmänsä
    ensin hetkiseksi — ja tällä kertaa pitkäksi aikaa — noihin ensi
    lehdellä oleviin aakkosiin. Niiden silmäily oli muuttunut hänelle kuin
    tiedottomaksi rukoukseksi.

    Niitä katsellessaan hän muisteli isäänsä.

    Hänen suurta voimaansa.

    Hänen viisauttaan.

    Hänen jalomielisyyttään ja rehellisyyttään.

    Hänen rikkauttaan, joka oli hankittu viisikymmenvuotisella
    kaupankäynnillä tässä samassa talossa. Ennen häntä, Samelia, oli isä
    tullut naapurikylästä vävyksi tähän taloon, joka siihen aikaan oli
    matala ja pieni kalastajamökki, pari omenapuuta pihalla, satama kiviä
    täynnä, valkama rappeutunut ja mätä, kaikki muu rumaa ja vanhettunutta
    paitsi talon nuori, kaunis, toimelias ja viisas tytär, Anna Marja,
    josta sittemmin tuli Samelin äiti ja joka nyt on kuollut, samoin
    kuin Samelin isäkin, ja ovat haudattuina saaren kirkkoa ympäröivään
    hautuumaahan, jossa koivut, pihlajat, kastanjat ja sireenit humisevat
    tuulessa.

    Sitten johtui Samelille mieleen vielä isästään se kumma seikka, ettei
    hän osannut kirjoittaa, ei edes nimeään, vaikka oli nuorena tehnyt
    pitkiä merimatkoja ja hoitanut puoli vuosisataa isoa kauppapuotia.

    No, auttelihan hän, Sameli, isäänsä loppuaikoina — noin kymmenenä viimeisenä vuotena,
    kirjoitteli muistiin isänsä sanelun mukaan ”tämän
    maailman surkeudesta.”

    Juuri silloin, lapsettavana poikasena, hän oli piirrellyt tuon
    mietelmän ja aakkoset.

    Siitä on siis kymmenen vuotta!

    Kymmenen vuotta, jotka ovat huvenneet kuin kymmenen kirjoitusta
    rantahiekassa!

    Paljon kauempana oli eräs tapaus Samelin lapsuudessa, silloin, jolloin
    talossa ei ollut ainuttakaan kirjoitusmiestä. Kirkkaimpana kangasteli
    sieltä tapaus, joka johtui aina mieleen katsellessa näitä isävainajan
    aikuisia muistiinpanoja ja isävainajan puuttuvaa kirjoitustaitoa, sillä
    se tapauspa muodosti isävainajan elämässä merkkikohdan, huippuhetken,
    joka osoitti, kuinka poikkeava hän oli aikalaisistaan ja kuinka hän oli
    kekseliäs ja sitä ihmeteltävämpi, kun hän ei koskaan opetellut oikeaa
    kirjoitustaitoa.

    Sameli muisteli, että isävainaja oli siihen aikaan niin vanha, kuin
    Sameli itse oli nyt, siis noin viidenkolmatta. Minkä ikäinen Sameli
    itse lienee ollut, Jumala sen muistaa, ehkä kolmen tai neljän.

    Pihalta muutettiin uusien suurien puotitavara-aittojen tieltä rantaan
    kahta vanhaa aittaa. Isävainaja itse oli alkanut numeroida seinähirsiä.
    Sen piti ensin käydä vanhaan tapaan siten, että kirveen kasalla lyötiin
    alimpaan hirteen yksi pykälä, seuraavaan kaksi, seuraavaan kolme ja
    niin edespäin. Isävainaja oli jo neljännessä hirressä ja iski siihen
    neljä pykälää. Seuraavaan piti tulla viisi, mutta sitten isävainaja
    keskeytti — antoi kirveensä levätä paikallaan hiljaa vasten seinää
    ja näytti jotain miettivän. Hän, Sameli, seisoi siinä nurmella
    valkeissa karkeissa liinaisissa housuissaan kädet aikamiesten tapaan
    housunkauluksen alla ja katseli.

    Isävainaja asetti kirveensä nurkanrakoon ja läksi sisään.

    Sameli perässä.

    Sisällä isävainaja asettui ison kaappikellon eteen ja kysyi pojaltaan:

    — Sameli, paljonko kello on.

    — Kohta viisi.

    — Näetkös, mitenkä viisi on merkitty kellon taulussa?

    — Miksen minä näe — näenhän minä. Se on kuin kaatuva kirkon torni.

    — Niin on poikaseni. Ja sen kanssa on tehty kuusi, seitsemän ja
    kahdeksan. Kymmenen on kapea vino risti ja sen kanssa on tehty
    yhdeksän, yksitoista ja kaksitoista ja luultavasti kolmekintoista ja
    ne muut, jos olisi tarvittu. No, mennääs taas merkkaamaan seinähirsiä.
    Sinä olet viisas poika, minä panen sinut kouluun.

    Tultiin jälleen seinän luo ja rivakasti löi isä viidenteen hirteen
    kaksi piirua, jotka yläpäistään yhtyivät. Se oli kellon viitonen,
    ja oikeapa se siis lienee ollut. Kuudenteen hirteen lyötiin myös
    kellontaulun mukainen kuuden merkki: suippokärkinen viitonen, kärki
    ylöspäin, ja sen viereen vasemmalle ykkönen. Viidenteentoista hirteen
    lyötiin kapea pysty vinoristi ja sen oikealle puolelle suippokärkinen
    viitonen. Kaikki muut siihen asti löivät viidenteentoista hirteen
    viisitoista piirua. Näkeehän sen vielä missä vanhassa ranta-aitassa
    hyvänsä!

    Seuraavana syksynä pantiin hänet, Sameli, Loviisaan erääseen
    ruotsalaiseen alkeiskouluun, jossa eräs vanha, laiha, vihainen herra
    opetti kirjoittamaan, laskemaan ja lukemaan. Niin tuli Samelista saaren
    ensimäinen kirjoitusmies ja ensimäinen kaikki lain vaatimat ehdot
    täyttävä porvari eli kauppamies, mutta isävainajan kirjoitusopinnot
    päättyivät noihin seinähirsien piirunumeroihin, jotka olivat
    ensimäiset laatuaan tällä saarella ja näkyvät vielä paraikaa tuolla
    vanhan tuohikattoisen ranta-aitan kussakin neljässä seinässä — niin
    — paremmin muistellessa vain kolmessa, sillä yhteen seinään oli
    isävainaja jo ennättänyt lyödä merkit vanhaan tapaan — ylin numero
    siellä on kolme vaaksaa pitkä rivi rinnakkaisia piiruja!

    Näkeehän ne siellä kuka hyvänsä vielä tänäpäivänä, kun viitsii
    vain mennä katselemaan tuon harmaan, niin pehmeän harmaan, kuin
    ison ampiaispesän, tuon ikivanhan ristinurkkaisen, tuohikattoisen
    ranta-aitan seiniä! Kaikki on muuttunut siinä harmaaksi, nuo silloin
    kirkkaat piirtopykälätkin, mutta erottaahan ne toki selvästi pyöreässä
    seinähirressä.

    Sameli siirtyi seuraavalle lehdelle. Siitä alkoivat puna- ja
    siniviivaiset tiliaukeamat. Koko kirja oli pyhitetty laivoille.
    Ensimäisen aukeaman päälle oli kirjoitettu:

    Kuunari ”Aina”.

    Debet-puolella näkyi, että se oli rakennettu Pyttisten pitäjän
    Lastensaaren veistämöllä sinä ja sinä vuonna ja tullut maksamaan
    kaksikymmentäseitsemän tuhatta kaksi sataa seitsemänkymmentä kaksi markkaa
    .

    Kredit-puolella näkyivät kuunari ”Ainan” tulot.

    Näkyi, että se kolmessa vuodessa oli purjehtinut hintansa selväksi ja
    lisäksi kaikki muut menot ja myytiin neljäntenä kesänään Rotterdamissa
    tuhat markkaa kalliimmasta kuin minkä se veistämöltä lähtiessään maksoi.

    Sitten seurasi kuunari ”Lintu”.

    Sitten priki ”Rakkaus”.

    Se purjehtii vieläkin.

    Sitten kuunari ”Anna-Marja”, josta Sameli oli isävainajaltaan kuullut,
    että sen pohja olisi yli sata vuotta vanha, päältä rakennettu uudestaan
    kolme kertaa täydellisesti, lukuunottamatta monia pienempiä korjauksia.

    Se oli rakennettu tammesta vaskipulteilla.

    Se oli kaunein laiva, mitä Sameli oli elinikänään nähnyt. Sitä ihaili
    Sameli jo lapsesta alkaen. Omalle leikkilaivalleen, Ristian-enon
    valmistamalle, hän pani nimeksi ”Anna-Marja”.

    Anna-Marja” oli onnellinen alus. Se ei ollut tehnyt ainoatakaan
    laivarikkoa, eikä menettänyt ainoatakaan miestä, eikä ollut kulkenut
    ainoatakaan pitempää matkaa tyhjänä; se oli ennättänyt useamman matkan
    Valtiasmeren ja Pohjanmerenkin takaisiin maihin, kuin ainoakaan
    vertaisistaan. Se oli lisännyt Samelin isävainajan ja sitä tietä
    Samelin rikkautta enemmän kuin ”Aina”, ”Lintu” ja ”Rakkaus” yhteensä.
    Varsinkin ”Lintu” niistä oli kovanonnen haaksi: jo ensi retkellään
    se menetti kansikuormansa ja purjeensa, toisella ajautui maihin
    Ristnaotsaan Virossa, kolmannella, palatessaan kivihiililastissa
    Englannista, rupesi kovassa aallokossa Pohjanmerellä vuotamaan päältä
    ja oli upota, ja kun se neljännellä retkellään joutui tekemään matkan
    tyhjänä, pohjakivikuormassa, oli se purjehtia kumoon ja myytiin sitten
    virolaisille polkuhinnasta.

    Toista oli ”Anna-Marja!”

    Ostajia sillä olisi ollut kaikkialla, missä se vain näyttäytyi, mutta
    oli Samelin isävainaja sanonut jokaiselle kosijalle: ”Ennenhän minä
    myyn itseni sikopaimeneksi, kuin luovun ’Anna-Marjasta’. Ei sitä
    rahaa ole vielä maailmaan lyötykään, eikä lyödä, jolla minä möisin
    Anna-Marjan’!”

    Niihin sanoihin sisältyi vihjaus Samelin äitivainajaan, ja kukapa sen
    tietää, vaikka sanoja olisi tarkoittanut, että laiva on hänelle yhtä
    rakas kuin vaimo, jonka nimi myös oli Anna-Marja.

    Saaren pappi oli eräillä joulukesteillä Samelin kotona ennen hyvinä
    aikoina, jolloin perhe oli vielä koossa ja kaikki elossa ja talossa oli
    paljon muitakin vieraita, sanonut juhla-aterian aikana: ”Ei tämä hyvä
    isäntämme pidä emännästäänkään niin hyvää huolta kuin tuosta kauniista
    kauniin emäntänsä kaimasta, joka kelluu tuolla ulkona satamassa
    talvilepoon asettuneena!”

    Vanha pastori, se oli vain jäänyt Samelille mieleen, oli istunut lasi
    koholla isä-vainajan vieressä pöydän yläpäässä ja puhunut muutakin,
    joka ei ollut jäänyt mieleen. Mitä lienevätkin olleet täysikäisten
    asioita!!

    Siellä on nyt juhlijoista suurin osa, missä kaikki muutkin entisten
    aikojen ihmiset!

    Hän itse on nyt täysikäinen ja hallitsee omaisuuttaan täysikäisten
    tavalla ja ymmärtää täysikäisten asioita.

    Numerot ja merkinnät kirjassa kuunari ”Ainan” ajoilta ovat nyt hänelle
    yhtä selviä kuin ”Anna-Marjankuluneen kesän purjehdukset, jotka
    hän on tähän samaan kirjaan merkinnyt, mihin nuo isä-vainajansa
    sanelematkin.

    Syksy on jo pitkällä.

    Purjehduskausi on lopussa.

    Sameli iloitsee silmäillessään laivojensa tilikirjaa. Rahaa on
    kerääntynyt hänen kaappiinsa.

    Kauppapuoti on tuottanut vielä runsaammin.

    Hän tuntee olevansa rikas, rikkain mies koko saarella.

    Niin niin...

    Mitenkä olikaan isä-vainajan laita, silloin kun hän aloitti oman
    elämänsä?

    Usein oli isä-vainaja sanonut, että kun hän naapurikylästä tähän
    taloon vävyksi tuli, oli hänellä vanhan haapiohaiskan pohjalla muutama
    vanha hailiverkko, joita oli niin paljo parsittu, että lieneekö niissä
    alkuperäistä rihmaa ollut enää silmääkään, ja talo, johon hän tuli, oli
    yhtä tyhjä.

    Isä-vainaja oli lisäksi, Samelille opetukseksi, usein sanonut, tuosta
    hailiverkostaan puhuessaan, että ”joka sillä tavalla verkkonsa tai
    purjeensa hoitaa, hän ei kuole köyhänä”.

    Isä-vainajalla oli tapana häntä, Samelia, opettaa yhtenään, joka
    paikassa, joka asiassa ja huokaili vieraidenkin kuullen: ”Tästä meidän
    Sameli-pojasta sitten ei taida miestä tullakaan!” ja että ”Kun minusta
    aika jättää ja talo ja tavarat joutuvat tämän Samelin huostaan, menevät
    ne sitä tietään!”

    Sameli näki päivän selvänä nuo harmittavat vuodet, jotka hän kasvoi
    isä-vainajansa huolen alaisena.

    Ne vuodet olivat ajallaan täynnä harmia, mutta nyt taampaa kangastivat
    ne leppoisina ja kauniina kuin tyven kevätmeri, jonka yllä kirkas päivä
    täytenä paistaa.

    Kuusivuotiaasta asti oli Sameli ollut mukana laivoissa, ensin isänsä
    mukana ”Anna-Marjassa” huvikseen ja oppimassa, sitten samassa laivassa
    isänsä apulaisena ja kahdeksantoistavuotiaastaAnna-Marjan” päämiehenä.

    Hänen ensimäinen retkensä Memeliin kesti kuusi viikkoa.

    Hän toimitti omasta mielestään kaikki asiat nuhteettomasti ja
    säntillisesti — omasta mielestään yhtä hyvin kuin isä-vainajakin, jopa
    hän paluumatkalla kuvitteli saavansa lopultakin isänsä kiitokset. Mutta
    siinä hän pettyi surkeasti. ”Anna-Marjan” kannella ei ole riehunut
    koskaan niin vaikeaa myrskyä kuin silloin, kun hän siltä matkalta
    palattuaan oli laskenut ankkurin kotisaaren satamaan ja isäukko souti
    laivaan ja heti kupeelle päästyään silmäili tuikeasti ylös takilaan.
    Sinne menivät Samelinkin silmät, ja eikös ollutkin vokan piikvalli
    ristissä ja keulamaston huipussa liehui virkeässä tuulessa lippuliinan
    avonaiseksi jäänyt pää kuin mikäkin jättiläispitkä ohut viiri.

    Harmitti se Sameliakin ja hän olisi suonut silloin olevansa toisella
    puolen maapalloa.

    Mikä pitikin nyt juuri kotiin tullessa tuoda tuon onnettomuuden!

    Ja hänhän oli erikoisen tarkasti luullut valvoneensa, että joka kohta
    on niin paikallaan ja järjestyksessä, ettei edes isäukon silmä näe
    pienintäkään vikaa ja vilppiä missään!

    Kun hän oli juuri tällä kertaa tahtonut ansaita isältään tunnustukseksi
    edes vaikenevan hyväksymisen!

    Mutta jo jollastaan saneli ukkovainaja puoliääneen: ”Tuollako tavalla
    mies on seilannut koko matkan?!”

    Sitten kannelle päästyään hän jatkoi: ”Ethän sinä miesparka taida osata
    vielä piikvallia kiinni panna, vaikka olet olevinasi merimies!”

    Päällepäätteeksi hän omakätisesti avasi piikvallin lokin auki, käänsi
    vallin oikeinpäin ja pani lokin jälleen kiinni kahveliin. Joku miehistä
    ennätti kiivetä ylös mastoon ja ottaa kiinni lippuliinan irtonaisen
    pään ja tuoda sen alas omaan kiinnityspaikkaansa.

    Sameli itse seisoi kädet taskussa koko ajan laivan perällä ja katseli
    merelle. Hän miltei itki.

    Koko ajan kulki ukko-vainaja ympäri laivaa etsien vikoja, ja niitä
    hän löysi toisen toisensa perästä: missä oli purje huolimattomasti
    kääritty, missä raaka vinossa, missä köysi liian tiukalla, missä liian
    höllällä tai väärässä paikassa.

    Ukon puoliääniset ivalliset huomautukset ja naurun hörähdykset
    kuuluivat siellä ja täällä. Muun muassa hän sanoi, katsoessaan
    isostaluukusta ruumaan, kun se hänen mielestään oli likainen: ”Niin on
    laiva sisältäkin likainen kuin olisivat maamiehet sillä purjehtineet
    koko kesän sontaa pelloilleen!”

    Sitten hän pani miehet työhön ja laivaa pestiin koko sen sisältä
    ja ulkoa.

    Kyllä Sameli tiesi, mitkä vaatimukset laivan puhtauteen nähden hänen
    isällään oli.

    Hän muisti senkin kerran, kun oltiin Loviisasta kotiin lähdössä ja
    laivaan tuli eräs kotisaarelainen, joka oli monta vuotta purjehtinut
    ulkovesillä ja oli nyt paluussa kotiinsa ja pyysi mukaan. Isä-vainaja
    alkoi puhua muista asioista pyrkijän kanssa ja tarjosi tupakkaa, kyseli
    ulkomaan kuulumisia ja muuta ja kun sitte pyrkijä sylkäisi laivan
    kannelle, sanoi isävainaja: ”Niin — olisihan tässä meidänkin veneessä
    päässyt, olisihan tässä tilaa ollut ja ainahan merimiehestä apua on,
    mutta me ei itsekään vielä tiedetä, mihin mennään. Luultavasti ei tule
    matkaa kotiin vielä. Varmimmin sinä luotsien mukana pääset.” — Mies
    meni, ja heti sen jälkeen nosti isä-ukko merestä viisi ämpärillistä
    vettä siihen syljen kohdalle, ja koko ajan sai hän, Sameli, joka siihen
    aikaan oli vielä pieni pojan nallikka, harjalla sysätä sitä kohtaa,
    jossa sylki oli ollut.

    Niin!

    Sellainen oli isä!

    Samelilta jäi hänen kiitoksensa ja tunnustuksensa saamatta niiksi
    päiviksi.

    Setä-vainaja oli ainoa, jonka hän kuuli kerran häntä puolustavan.

    Se oli isä-vainajan viimeinen.

    Oli joulujen väliviikot.

    Setä istui iltaa isä-vainajan luona.

    Isä-vainaja taas alkoi tapansa mukaan soimata ainoaa poikaansa Samelia
    hokien tapansa mukaan: ”Tämä meidän Sameli, se ei osaa hoitaa rahaa,
    eikä se osaa hoitaa tavaraa. Miten käyneekään, kun kerran kaikki
    joutuu sen hoitoon!” johon setä-vainaja oli painavasti sanonut:
    Sameli on vielä nuori. Hän on varsa ja länget eivät ole vielä hänen
    kaulassaan. Annahan ajan kulua, ehkä hän hoitaa asiansa paremmin kuin
    sinä. Nyt hän tietää, että sinä pidät kaikesta huolta ja että valta
    on sinulla ja että kaikki mitä on, on sinun eikä hänen, mutta annahan
    olla kun kaikki jää hänen niskoilleen ja hänen omakseen ja hänen
    vallittavakseen, niin eiköhän Herra anna hänelle uutta sydäntä kuin
    ennen Iisraelin Taavetti-kuninkaalle.” — Isä-vainajakin oli silloin
    hymähdellyt tyytyväisenä, täyttänyt lasit uudestaan kuumalla teellä,
    johon sekoitettiin molempiin laseihin pari isoa palaa sokeria ja hyvä
    kulaus konjakkia molempiin, ja kehoittanut setä-vainaata ryyppäämään ja
    sanellut: ”Ei tästä Sameli-pojasta mitään tule! Kallesta olisi tullut
    mies, jos olisi elänyt! Sameli on tullut äitiinsä ja on liian ujo,
    hitainen ja saamaton — ei siitä miestä tule, älä luulekaan!”

    Sameli istui yksin pienessä puotikamarissaan. Pöydällä sihisi
    pieni koreajalkainen ja valkeakupuinen öljylamppu ja seinällä
    naksahteli vanha kello. Avonaisesta laivojen tilikirjasta heijasteli
    kellertävänpunaista valoa Samelin hymyileville kasvoille. Hän painoi
    nyrkillään tilikirjaa, jonka juuri oli sulkenut, ja hymähti ääneen:
    Samelista tulee kuin tuleekin mies ja on jo tullutkin”, kun hänestä
    tuntui kuin isä-vainaja olisi seisonut siinä juuri hänen takanaan ja
    pudistanut epäilevästi harmaata päätään. Sameli kääntyi sitä katsomaan
    ja näki samassa oven aukenevan ja sisään astuvan naapurin pojan,
    ikätoverinsa, joka oli neljä vuotta ollut ulkomerillä, purjehtinut
    ympäri maapallon pariin kolmeen kertaan ja äskettäin tullut kotiin.

    Hän oli Piki-Juoseppi, köyhä kalastajan poika.

    Iltaa Sameli.

    Iltaa, iltaa.

    — Mitäs sinä täällä yksin istut kuin tonttu nurkassa.

    — Enhän minä yksin ole. Keittiössä laittaa täti illallista ja...

    — Mikä täti?

    Hele-täti, joka hoitaa täällä emännyyttä.

    — Hele-täti?

    — Niin niin. Entä sitte?

    — Ei sitte niin mitään. Hoitakoon vain — jonkunhan täällä on emäntänä
    oltava, kun et sinä kykene akkaa ottamaan. Lähde tansseihin! Esulla on
    tanssit. Siellä on paljon tyttöjä ja poikia.

    — En viitsi lähteä.

    — Et viitsi!?

    — Niin. Aamulla on noustava varhain ylös riisumaan ”Anna-Marjaa
    talviasuun, jos on kaunis ilma, että voi kuivata ja tuulettaa purjeita,
    ennenkuin korjaa ne pois.

    — Niin sinä olet kuin isä-vainajasikin: aina vain ”Anna-Marja
    ja ”Anna-Marja”! Ei mitään suussa ja mielessä kuin se ainainen ja
    iankaikkinen ”Anna-Marja”! Joutaisi upota jo koko laiva, vai seuraako
    sitä kirous, että aina kolmanteen ja neljänteen polveen on sinun sitä
    palveltava! —

    Sameli istui kämmenet otsalla ja sormet hiuksissa ja tuijotti lampun
    liekkiin, joka punaisena kuulsi kuvun läpi. Piki-Juoseppi ravisti
    Samelia olkapäästä ja sanoi:

    — Kuule, mies. Esulla on tanssit ja siellä on ainakin yksi
    Anna-Marja”! Tule pois! Saat sinä ainakin katsella sitäkin
    Anna-Marjaa! Kerkeät sinä istua puotikamarissa vanhanakin — älä sitä
    pelkää! Ehkä tarpeeksikin! Tule pois!

    — Ketäs muita tyttöjä siellä on kuin Sipin Anna-Marja?

    — Onhan siellä — kuka niitä suittaa luetella. Lukkarin Ranssiina,
    ja...

    — Entä onko Anttilan Leena?

    — On, on. Ja Jaakkolan Marjastiina, ja Kiiskin Loviisa, ja Tommilan
    Liisa ja...

    — Tanssittaakos sitä Anna-Marjaa kuka?

    — Kysy, että puhaltaako se tuuli koskaan sen sinun ”Anna-Marjasi
    purjeisiin!

    — Kuka sitä tanssittaa?

    — Kuka ennättää. Minä enimmäkseen — ei se kaikille menekään. Ylpeä
    kuin joutava, vaikka on köyhä kuin kirkon rotta.

    — Mitä minä siellä. — Syön ja käyn maata niin olen aamulla virkeä.

    — Oma asiasi! Oma asiasi. Ajattelin vaan, kun näin täältä sinun
    puotikamaristasi tulta, että siellä se mies lukee rahojaan ja
    raamustelee tilikirjojaan kuin mikäkin vanha kitupiikki koronkiskuri.
    Ajattelin, että täytyy mennä ja nykäistä miestä olkapäästä ja temmata
    muiden nuorten joukkoon, ettei ennen aikojaan pääse homeeseen käymään.
    — No — avaa mustakirja jälleen auki ja ala sinne raapustella ihmisten
    kurjuutta ja köyhyyttä ja omaa rikkauttasi! Piirtele sinne joka sivun
    päälle että: ”Minun isä-vainajani kuritti tätä kansaa pehmeillä nuoran
    pätkillä, mutta minä kuritan heitä skorpioneilla”, niinkuin pappi sanoi
    ennen rippikoulussa, jos muistat. — Ja eikä minulla ole aikaa sinua
    enempää narrata, eikä sinulla näytä olevan aikaa minua tämän enempää
    kuunnella. Mieti nyt kuitenkin asiaa, ennenkuin maata käyt.

    Sameli, kyllästyneenä Piki-Juosepin laverteluihin, avasi kirjansa
    jälleen ja otti kynän käteensä.

    Piki-Juoseppi oli jo ovella poismenossa, pysähtyi vielä käsi
    ovenrivassa ja silmäili pilkallisesti Samelia ja sanoi:

    — Jaaha! — Nyt minä näen, että sinusta on tullut herra, joka et enää
    kelpaa toisten joukkoon! Ylpeä — teiskailija — sinusta — on tullut
    — kuin isäsi. — Höö — muistan minä, kun rannassa poikana Anttulan
    saraimen seinustalla nappia pelattiin ja isäsi tuli rantaan hartiat
    hiukan kumarassa, niska kenossa, leuka pitkällä ja pää vähän kallellaan
    ja kädet työnnettyinä takin taskuihin ja kun joku huudahti kuiskaten:
    ”Herra tulee!”, katosi jok’ainoa poika kipit kapit mikä minnekin. Isäsi
    oli herra ja saaren kuningas! No niin. Hyvää yötä vain!

    Sameli viskasi kirjansa menemään ja nousi äkkiä.

    — Älähän mene! Minä tulen!

    Hän pani lyhyen kuutinnahkaturkin päällensä, karvalakin päähänsä, ja
    seurasi Piki-Juoseppia.

    Parikymmentä askelta kävelivät miehet ääneti.

    Kuu paistoi tummalla syystaivaalla, joka oli tähtiä täynnä. Kova
    itätuuli puhalsi. Meren jyminä, sihinä ja kohina kuului ja tuuli
    humahteli ja vongahteli nurkissa ja ryöpytti kujan pölyä ylös ilmaan
    ja miesten silmiin. Samelin kotitalon tuuliviiri, jonka he juuri
    sivuuttivat, vinkui ja parkui ja sen salko huojui. Maa oli kovassa
    roudassa ja rapsahtelivat siihen heidän saappaansa kuin kallioon.
    Kauempana kiilsi eräs syyssateista muodostunut jäätynyt lammikko
    kirkkaana kuun valossa. Meren tyrskyävillä aalloilla, niin kauas kuin
    silmä kantoi, välkkyivät kultaiset kuun läikät. Sieltä ja täältä
    taloista loisti tulet ikkunoista. He kulkivat juuri ohi vanhan Tapanin
    Ristianin mökin. Kuului ulos asti Ristianin pitkäveteinen, veisuumainen
    ja saarnaava ääni. Ristian luki Raamattua usein arki-iltoinakin
    saatikka nyt sunnuntai-iltana. Eroitti selvästi joka sanan. Ristian
    luki mielikohtaansa Raamatusta: ”— — ettäs kuulit emändäs ääntä ——
    ööö-ööö — ettäs kuulit — — öö — — Ja Aadamille sanoi hän:
    ettäs kuulit emändäs ääntä — — ja söit — — kirottu olkoon — —”.
    Ristian oli nimittäin sitä mieltä, ettei ihmisen ole hyvä olla
    yksinänsä, mutta myös, ettei mies saa kuulla emäntänsä ääntä, että se
    on Raamatussa ankarasti kielletty, että Jumala kiroaa sellaiset miehet.
    — — ”Niin näes”, selitteli keppiinsä nojaten kerran rantakäräjillä
    Ristian nuoremmille, ”Jumala kirosi maailman ensimäisen miehen siitä
    syystä, että se oli totellut emäntänsä ääntä — tuot’ noin — oli ollut
    kuuliainen tottelemaan emäntänsä ääntä. Ei se kelpaa, pojat! Ei se
    kelpaa, pojat!! Jos milloin emännän otatte, niin varokaa itseänne,
    sillä Jumala on kiivas Jumala, joka ei anna itseänsä pilkata!”

    Kujalla tuli vastaan milloin supattelevia ja nauraa kikattelevia
    tyttöparvia, milloin hoilaavia ja meluavia poikajoukkoja.

    Koirat tappelivat kujan risteyksellä ja täyttivät ilman haukkumisellaan
    ja ulvomisellaan.

    Jossain paukahti pistooli.

    Tanssipaikan luona joku iloikseen ja toisten iloksi ampui kerran ja
    ampui toisenkin.

    Tuli leimahti ja laukaukset kaikuivat vuorissa kylän ympärillä.

    Melkein kaikilta, paitsi meren puolelta, ympäröi kylää nimittäin lähes sata metriä
    korkeat vuoret.

    Kylä oli itään ja etelään viettävän mäen rinteellä — satama oli
    viimemainitulla suunnalla.

    Sameli ja Piki-Juoseppi, jotka olivat lähteneet Samelin kotoa, siis
    kylän pohjoisimmasta päästä ja miltei rannasta, olivat vähitellen
    kohonneet ylemmä ja ylemmä. He lähestyivät kylän korkeinta kohtaa,
    jossa tanssitalo oli. Sieltä oli laaja näköala yli tuulisen ja kuohuvan
    ja kuun loisteessa välkkyvän meren, joka näkyi reunimmaisten talojen
    kattojen yli.

    Siinä pysähtyivät miehet katselemaan hetkiseksi merelle. He olivat
    kävelleet ääneti siihen asti. Sameli oli yrmeällä tuulella. Sikäli kuin
    kuun heikossa valossa voi nähdä vavahteli hänen leukansa, kun hän,
    kädet tiukasti lyhyen turkkitakkinsa taskuun työnnettyinä, hartiat
    ja niska eteenpäin ojennettuina, puoliääneen, miltei sähisten, sanoi
    Piki-Juosepille, kumppanilleen:

    — Jumal’auta, jos sinä vielä kerran sanot minua herraksi, niin — —

    — No mitä sitte!

    — Sitä että silloin en takaa mitä teen. Varo sanojasi mies!

    — No mikäs sinä muuta olet kuin herra! Sinulla on laivoja ja sinulla
    on puoti! Sinä olet kauppias ja kauppiaat ovat herroja! Toistahan tässä
    muut...

    — Sinä olet kateellinen...

    — Jos olenkin, niin on syytäkin!

    — Minä en kärsi kateellisia — etenkin entisissä hyvissä ystävissäni.
    Sinun on tultava rikkaaksi. Minä autan sinua. Minä otan sinut ”Anna Marjan
    ” päämieheksi. Saat keväällä alottaa. Sinähän olet kokenut
    merimies.

    — Sinun palvelukseesi?

    — Niin.

    — Kiitos paljon! Ohho! Vai sinun palveluksessasi minun pitäisi
    rikastua. Sanos, kuka rikastui isäsi palveluksessa. Isäsi laitokset ja
    viritökset olivat kuin hämähäkin kinoja ja hän itse iso hämähäkki, joka
    imi kuiviin sen onnettoman, joka hänen verkkoihinsa kiinni sotkeutui.
    Ensin otti rahat ja laivarikkosaaliit, sitte hopealusikat, sitte
    kultaiset tai hopeaiset kihla- ja vihkisormukset, sitte vaskikattilat
    ja niin edespäin, minkä irti sai ja viskasi kuivan miehen tunkiolle.
    Sellaisia te Heikkilät olette, niin monta kuin teitä onkin.

    — No jos isäni on jonkun köyhdyttänyt, teen minä hänet jälleen
    rikkaaksi. Saat hyvän palkan. Pääasia on, että lopetat tuon
    herroittelemisesi, kun teen sinusta itsestäsi herran.

    — Suostun kauppoihin sinun kanssasi vain yhdellä ehdolla.

    — No!

    — Lainaa minulle rahaa niin paljon, että saan oman jaalan.

    — Oman jaalan!

    — Niin.

    — Paljollako sinä sen saisit?

    — Minulla on tiedossa naapurikylässä hyvä jaala, jonka saan neljällä
    ja puolella. Kun itselläni on hiukan säästöä, riittää kun saan sinulta
    kolme.

    — Hyvä on. Tule huomenna meille lukkarin kanssa, niin tehdään
    velkakirja. Ja nyt kait ollaan sitte selvät? Vai mitä?

    — Selvä, selvä, — Et sinä sentään niin ylpeä ole kuin luulisi. Minä
    ensin ajattelin, että sinä tarjoat minulle puotiapulaisen paikkaa. Jos
    niin olisit tehnyt ja puheesi ei olisi maistunut leikille, niin sitte
    olisi kävelty vähän tuonne syrjemmä tästä valtakadulta ja sitte olisit
    saanut varmasti viimeisen selkäsaunasi.

    Sameli nauroi.

    — Jaa, jaa, ei se ole mitään naurettavaa! Sinä et ymmärrä! Sinä et
    olekaan saanut kokea sitä mitä minä.

    — Minä nauran vain sitä, että olisikohan se jaala luionnut teloiltaan
    naapurikylästä tuon uhkaamasi selkäsaunan jälkeen — paremmin.

    — Ei se luionnut ole vieläkään.

    — Ei, ei, mutta minkä minä kerran olen tullut sanoneeksi, vaikka näin
    kylän raitillakin, niin se niin myös on. Kuulehan nyt mitä sanon: Jos
    huomenna on kirkas ilma, niin kuivataan ja riisutaan ”Anna-Marjasta
    purjeet. Siihen menee koko päivä. Minä tahtoisin olla itse mukana sitä
    jaalaa ostamassa, kun se kerran minun rahoillani ostetaan. Koputellaan
    ja tarkastetaan se miehissä. Täytyy katsoa, minkämoiseen asuun rahansa
    panee.

    Piki-Juoseppi yritti puhua.

    — Älähän nyt, jatkoi Sameli melkein kuiskaamalla ja hypisteli Juosepin
    takin lievettä. Annahan kun puhun loppuun, sano sitte vasta, mitä
    sinulla on vielä sanottavaa. — Niin — ja kun minä kerran annan rahat,
    niin minun on katsottava, että minä niistä rahoistani saan hiukan
    hyötyäkin. Sitä vartenhan niitä rahoja onkin, ja jokaisen on katsottava
    eteensä. Maksathan sinä niistä korkoa?

    — No se on tietty. Sano vain mitä pyydät.

    — Minä en pyydä enempää kuin muutkaan, päin vastoin vähemmän. Eihän
    sitä moni voi rahaa toiselle lainata, ja se, joka lainaa, ottaa puolet
    aluksen kesätuloista. Eikä se paljo olekaan. Niin teki isänikin ja
    köyhänä olisi kuollut, ellei rahoistaan huolta olisi pitänyt. ”Täytyy
    katsoa kenelle antaa ja mitä siltä saa”, sanoi isä-vainaja. Sinä olet
    alkava mies ja sinua pitää auttaa. Ei kukaan pääse alkuun, jos ei
    kukaan auta. Ei paraskaan. Mitä sinä meinaat, olisiko sinun mielestäsi
    liikaa, jos maksaisit joka kolmannen jaalakuorman tulot minulle niin
    kauan kuin minun rahani ovat kiinni sinun jaalassasi? Minä kyllä
    hommaan sinulle purjehdittavaa ja katson, ettei sun tarvitse purjehtia
    tyhjänä. Minä annan sinulle työtä ainakin ensi kesäksi ja jos Jumala
    suo, seuraaviksikin. Saat ensi keväästä heti meren auettua ruveta
    kuljettamaan romurautaa ja muuta laivarikkotavaraa, jotka huusin
    viimeisessä tullin panemassa huutokaupassa. Maksan minä sen minkä
    muillekin. Älä pelkää, että minä tahdon sinua orjuuttaa ja pakottaa
    ilmaiseksi purjehtimaan, mutta ymmärräthän sinä, että jos minun rahani
    lähtevät seilaamaan, on minun saatava niistä nauttiakin. Jokainenhan
    tekee omalleen mitä tahtoo. Kun jaala on maksettu, saat sille tehdä
    mitä tahdot, mutta niin kauan on minullakin sanottavaa.

    — Joka kolmas reisu koroista?

    — Niin. Huomaa, että Markun-Aape ottaa joka toisen ja muut eivät
    sinulle rahoja voi antaa. Kun pääset jaloillesi, tee sinä samalla
    tavalla. Sitä tietä on jokainen mennyt. — No, mitäs tuumaat?

    — Mitä hittoa tässä oikein tekisi?!

    — Se on sinun asiasi.

    — Sinä olet — sanon sen niin että kuulet — susi!

    — Sano, sano mitä sanot, mutta hiukan hiljemmin.

    — Sinä olet susi! Niin piru vie oletkin! Isäsi penikka! Hän nylki
    isä-vainajani putipuhtaaksi. Auttoi niinikään häntä jaalan kaupassa ja
    seilautti koko kesän laivarikkoromujaan mantereelle koroista ja myytti
    jaalan syksyllä huutokaupalla!

    — Mikä eläin minä olen ja mikä sinä, se olisi jonkun kolmannen
    sanottava, eivätkä minua muistelosi ensinkään liikuta. Kukin aikanaan!
    Sinun isäsi oli jaalan helmarista luovuttava — katso eteesi sinä
    paremmin! Minä en sinua pakota mihinkään! Kuule ja ymmärrä se. Eivätkä
    isä-vainajamme liene pakottaneet toisiaan tähän tai tuohon kauppaan.
    Minä en myös pakota sinua mihinkään — etkä liioin voi sinä pakottaa
    minua. Sinä muistat yhtä vähän kuin minäkään isä-vainajaimme kauppoja,
    tai oikeastaan me emme niistä mitään tiedä. Sinä olit silloin lapsi ja
    minä myös. Molemmilla meillä oli omat leikkilaivamme, ja kun kylän muut
    pojat olivat meidän matruusejamme ja kuormaus- ja purkaustyöväkeämme,
    lienet sinä luotu herraksi yhtä hyvin kuin minä — jos minä mikään
    herra olen enemmän kuin sinäkään. Se pitkä mustanvihreä kirja, joka
    oli edessäni pöydällä, muistaa niitä vanhoja asioita paremmin kuin
    me molemmat yhteensä — joka onkin varma kuin tyhjä — mitä isiemme
    silloisiin asioihin tulee. Kirja on minun katkismukseni. Siellä
    ovat minun huoneentauluni. Isä-vainajani kirjoitutti minulla sen
    kirjan etukanteen että: ”Kirjoittaa on minulla mieli tämän maailman
    surkeudesta”, ja paljon surkeutta sinne onkin kirjoitettu, muun muassa
    se, että isä-vainajani kärsi lähes kaksisataa markkaa tappiota siinä
    jaalahommassa sinun isä-vainajasi kanssa. Huutokaupassa ei nimittäin
    isä-vainajani saanut edes omiaan takaisin, mutta sinun isä-vainajasi ei
    siitä tullut sen köyhemmäksi, jos ei rikkaammaksikaan. Älä syytä minua
    ja sukuani, jos jaalan helmari ei pysynyt isä-vainajasi kourissa. Koeta
    sinä paremmalla onnella! Minun isä-vainajani aloitti myös velkajaalalla
    ja lopetti prikeillä, kuunareilla ja kauppapuodilla. Sanon vielä
    kerran, että tie on auki sinulla niinkuin muillakin!

    — Lieneeköhän isä-vainajasi niinkään tyhjällä aloittanut!

    — Oli hänellä ainakin muutama matala vanha hailiverkon haiska isän
    perintöä, ja lisäksi hyvä pää ja avonaiset silmät näkemään mitä
    mistäkin laivarikosta saa irti. Osti laivarikkohuutokaupoista halvalla
    ja möi laiskemmille kalliilla. Keräsi merestä milloin talia, milloin
    viinitynnyreitä, milloin öljytynnyreitä, milloin liinapaaleja, milloin
    mitäkin ja möi mantereella kaupungin kauppiaille. Näin hän teki
    jaalansa vapaaksi velasta ensi kesänä ja sitte pyöri markka toisen markan
    viereen ja jaala muuttui laivaksi ja laiva kutsui luokseen
    toisen laivan ja niin edespäin.

    — Huhuillaan isäsi alkaneen äiti-vainajasi rahoilla...

    — Se on turhaa puhetta. Ja jos niin olisi, voit sinä tehdä samalla
    tavalla. Ei mikään estä sinua naimasta rikasta tyttöä. Jos täältä
    omalta saarelta et luule saavasi tarpeeksi rikasta, niin hae
    mantereelta. Ja onhan tässä omalla saarellakin ainakin yksi, jolla on
    yhden jaalan hinta, ellei enemmän.

    — Rahoja naimaan!

    — Minä en käske enkä kiellä.

    — Täällähän ei ole ainoaakaan rikasta tyttöä.

    — Sinä olet pohjaton! Sinulla pitäisi olla heti säkillinen rahaa!
    Tiedäthän tuon sinä yhtä hyvin kuin minä, että Sipin Anna-Marjalla
    on ainakin yhden jaalan hinta. Nai hänet, niin sinun ei tarvitse
    lainata ja maksaa korkoja! No!? Jos pelottaa ryhtyä kauppoihin minun
    kanssani, niin oma asiasi. En minä tyrkytä eikä koko asia olisi
    johtunut mieleenikään, ellet olisi ruvennut veisaamaan tuota iäistä
    virttäsi herrasta! Minä sanoin jo ja sanon vielä, että jos sinä itse
    tahdot yrittää, niin minä autan. Ei tätä nykyä rahaa tarjota kenelle
    hyvänsä. On noita pyytäjiä enemmän kuin antajia. Täytyy katsoa kenelle
    antaa! Minä en ole vielä antanut kenellekään, ja kiitä siis sinä
    Jumalaa siitä, että minä pidän sinua niin suuressa arvossa, että autan
    sinua alkuun! Ainakin puolitusinaa miehiä on käynyt pyytämässä minulta
    rahaa saman jaalan ostoon, vanhoja ja nuoria, naineita ja naimattomia.
    Lupasivat puolet purjehdustuloistaan koroista, mutta en antanut. Lupaus
    ei ole vielä mitään. Sen verran tätä puhumista osaa jokainen, että voi
    lupailla ja lupailuilla ei ole mitään rajaa, sillä se ei maksa mitään.

    — Ja minä taas olen sitä mieltä, että lupaus on pahempi kuin velka.

    — Pahempi se on.

    — Minä en ole luvannut vielä mitään. Mietitään nyt asiaa huomiseen.
    Kylmä tässä tulee seisoessa. Mennään sinne minne menossa ollaan.

    — Mennään vain. Paljonhan tässä on tullut puhutuksi, mutta eihän tuota
    monta kertaa eläissä näin perin juurin jutellakaan.

    — Ei. Enkä minä olisi luullut, että sinustakin on tullut tuollainen —
    susi — noin nuorella iällä!

    — Susia tarvitaan, muuten lampaat kuolisivat nälkään! Sano sinä minua
    sudeksi tai lampaaksi! Minä olen se mikä olen, enkä muutu siitä siksi
    enkä täksi.

    — Eiköhän se ole paremmin niin, että lampaita tarvitaan, etteivät
    sudet kuolisi nälkään...

    — Oli miten oli. Minä en ole paimentanut enemmän lampaita kuin
    susiakaan, enkä tiedä miten päin asia on. — Kas kas kuinka kirkas
    kuunpaiste. Kyllä onkin satanut koko syksyn, ettei ole saanut purjeita
    kuivata ja panna talvikorjuuseen. Huomenna on varmasti pouta, ja minä
    taidankin mennä kotiin maata. Uni tässä alkaa tulla.

    — Tule pois vain mukaan, ellet pelkää arvosi alenevan...

    — Saahan tuonne vähäksi aikaa tulla — katsomaan. Kaikkeen sitä pitää
    lähteäkin — hulluttelemaan — täys’ikäisen miehen.

    — Täys’ikäisen — venytteli Piki-Juoseppi, ja molemmat lähtivät
    kävelemään tanssitaloa kohti.