Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    KUN ERÄMAA KUTSUI.

    Oli säteilevän kirkas keväinen päivä hevoshankien aikana, kun Kalevan
    heimon muuttokulkue vaelsi uutta kotimaataan, Saameinmaata kohti
    Peipsen järven ja Nevajoen välistä erämaata halkoen. Se ei ollut
    kiiltokarvaisilla ja korskuvilla oriilla ratsastavaa ritarijoukkoa,
    vaan tavallinen muuttokuormasto, jossa oli juhlatamineisia miehiä, oli
    hevosia, lehmiä, koiria ja rekiä pitkänä, koukertelevana jonona sekä
    kuormissa vanhuksia, naisia, lapsia, pienempiä kotieläimiä ja
    monenlaista muuta tavaraa.

    Kuin suunnattoman suuri muinaismaailman jättiläiseläin kiemurteli
    kulkue ikihongikon suojaisessa varjossa aukeampia kohtia etsien. Ei
    ollut tietoa tiestä, ei pilkkoja puissa eikä rasteja soiden ja järvien
    rannoilla. Mutta määrätietoisesti se kuitenkin kulki eksymättä
    hetkeksikään pois oikeasta suunnasta. Aurinko näytti ajankulun ja
    suunnan päivällä, Otava ja Seulainen yöllä.

    Edellä hiihti pitkä, kapeakasvoinen ja ruskeapartainen keski-ikäinen
    mies. Jäljessä tuli hevosjono, kuormat täynnä tavaroita ja ihmisiä.
    Sitä seurasivat härät ja lehmät, joista toiset vetivät rekiä tai
    haapioita, toiset kantoivat tavarasäkkejä selässään. Niiden jäljessä
    asteli pieniä, pitkäkarvaisia hevosia raskaita rekiä vetäen, kuormina
    naisia, lapsia, lampaita, sikoja ja ruokatavaroita.

    Kulkue oli sangen äänekäs. Koirien haukuntaan ja miesten huudahduksiin
    — kun he juhtia kiirehtivät — sekaantui lasten itkua, naisten laulua,
    kavioiden raksutusta ja sauvojen tahdikasta karskutusta.

    Ihmeissään oravat puiden oksilta katselivat tätä kulkuetta, peloissaan
    jänöt ja ketut puikkivat pakoon, ja kummissaan karhukin pesänsä reiältä
    kuunteli, kun erämaan rauhaa oli hetkeksi häiritty.

    Kuningas Äyräpää, vanhan Kalevan heimon johtaja, siinä kuljetti väkeään
    uusille asuinsijoille.

    Se maa, johon hän oli matkalla, ei ollut kuitenkaan kokonaan
    tuntematonta. Useana kesänä hän oli miehineen siellä käynyt lohia ja
    siikaa kalastamassa sekä metsästelemässä sen loputtomilla saloilla.
    Hyvät siellä olivat olleet saaliit sekä vedessä että maalla. Nyt he
    olivat menossa sinne myötyreiksi. He aikoivat ottaa ensin kalaiset
    Nevajoen seudut omikseen, sitten koko siitä pohjoiseen olevan kannaksen
    ja levittää sieltä valtaansa yhä pohjoisemmaksi yli Saameinmaan. Pois
    oli sieltä ajettava sekä pienikasvuiset lappalaiset että karvaiset
    ”koirankuonolaiset”, jotka idästä sinne pyrkivät.

    Kun Kuningas — tämä oli hänellä vain tavallinen etunimi — ajatteli
    näitä valloitusasioita, jyskähti hänen suksisauvansa kovemmin hankeen
    ja hänelle tuli kiire.

    — Oo-aa, oo-aa...! hän huuteli hevosilleen ja muulle joukolleen
    kiirehtien kulkua.

    — Hei-jaa, hei-jaa! vastattiin hänelle jonon hännältä, joka merkitsi,
    että kaikki on kunnossa.

    Mutta useimmiten päällikön pää painui alas, hartiat kumartuivat, ja hän
    näytti hiihtäessääu miettivän jotakin raskasta asiaa, sillä suru painoi
    kivenä hänen sydäntään kulkiessakin.

    Muola, hänen ehtoisa emäntänsä, oli näet edellisenä syksynä kadonnut
    Nevan rannalta, kun hän oli lähtenyt pyytömiesten mukaan sinne kesäksi.
    Kalanperkuusta oli hävinnyt, eikä jälkeäkään sen koommin oltu nähty.
    Oliko hän suistunut jokeen vai tullut hulluksi ja karannut erämaahan
    miesten ollessa pyyntihommissa, vai olivatko metsän pedot repineet tai
    ”koirankuonolaiset” tai lappalaiset ryöstäneet hänet. Viimeinen
    otaksuma tuntui luonnolliselta. He olisivat jo edellisenä syksynä
    käyneet vihamiestensä lappalaisten kanssa tekemässä tiliä sekä
    hävittäneet ”kuonolaisten” pesäpaikat, mutta heillä ei ollut silloin
    vielä kylliksi aseita. Nyt oli uusia ja uudesta aineesta tehtyjä
    keihäitä ja miekkoja reissä, semmoisia, jotka suhahtaen menivät miehen
    läpi.

    Näitä hän mietti, mutta ei puhunut mitään nuorelle, hentorakenteiselle
    pojalleen Kirvulle, joka hiihti sivulla, eikä tanakalle Tieralle,
    Tallalle ja Paksujalalle sekä muille heimon miehille, jotka kulkivat
    etujoukon sivulla varoen, etteivät kuormat ja reet vierteissä kaatuneet
    tai pistäytyneet puun taa.

    Hyvän päällikön tavoin hän myös suunnitteli heimon elämää uudessa
    maassa: kuinka voisi sen varjella kylmältä ja nälältä ja miten
    parhaiten saisi sen turvatuksi vihollisten hyökkäyksiltä, sillä vaikka
    ihmisiä olikin vielä vähän, oli taistelu erämaista sinne pyrkivien
    heimojen välillä kiivas. Häntä myöskin huoletti, olivatko Vuoksen
    lappalaiset taas tulleet kesäkylilleen, olivatko ”koirankuonolaiset”
    taas koonneet voimiaan, vai harhailivatko vielä yksinäisinä
    metsärosvoina niinkuin edellisinä kesinä se Akon-Jara, joka oli
    kolttosillaan tehnyt elämän sietämättömäksi. Ne olivat heimolle
    tärkeitä kysymyksiä, ja niitä Kuningas Äyräpääkin hiihtäessään mietti.

    — Lähdemmekö heti armasta äitiä etsimään, kun perille pääsemme? kysyi
    Kirvu.

    Kuningas havahtui mietteistään, häntä miellytti, että poika ajatteli
    samoja asioita.

    — Etkö vielä tiedä, että en olisi lähtenyt tänne vielä myötyriksi, jos
    ei äitisi olisi kadonnut. Tämä matkamme on myös hänen etsimistään.
    Minulla on toiveita, että hänet löydämme. Näin hänet yöllä unessa
    kauniina ja hymyilevänä kuin kesäisen illan. Hän seisoi harjun
    rinteellä ja ojensi minulle kätensä. Se viittasi siihen, että Akon-Jara
    on hänet ryöstänyt.

    — Mutta tietäjähän sanoi toista! — Viime kesänä, kun Talla-ukko teki
    taikojaan kadonneen jäljille päästäkseen, hän lovesta noustuaan väitti
    saamelaisten hänet vieneen.

    — Kukapa sen tietää!

    — Isä, mitä tekisimme Akon-.Taralle, jos kiinni saisimme?

    — Etkö tiedä ennestään, mitä tehdään metsävarkaille, pyydysten
    hävittäjille, kotien polttajille ja vihatun heimon jäsenille? Eihän se
    Akon-Jara ole ihmisen näköinenkään. Vaskikärkiseen keihääseen tuon
    koirankuonolaisen pujotan tai roviolla poltan, jos hän on lisäksi
    tehnyt sen teon, josta epäilen häntä.

    — Annammeko lappalaisten kalastaa Nevalla?

    — Sittenpä nähdään. Tapa on täällä sellainen, että jos me emme lyö
    heitä, he lyövät meidät. Kumpi on sinusta parempi, vapaanko miehen vai
    orjan elämä?

    Kysymys oli niin yksinkertainen, ettei Kirvu viitsinyt vastata. Se
    kuitenkin täysin selvitti isän ajatuksen kulun, joka usein oli sama
    kuin koko heimon mielipide. Taistelut, entistä kiivaammat siis miehiä
    odottivat.

    Taistelu näiden erämaiden omistamisesta oli ollut kiivain lappalaisten
    ja suomalaisten kesken, se oli viime aikoina ollut niin katkera, ettei
    kummankaan heimon väkeä ollut uskaltanut jäädä Nevalle, vaan nekin,
    jotka kesällä olivat siellä kalastaneet, vetäytyivät lumen tullen
    takaisin: suomalaiset Peipsenjärven, lappalaiset Vuoksen seuduille.
    Näin oli syntynyt jonkinmoinen puolueeton vyöhyke.

    Ei siis ihme, ettei kiveliön läpi muuttavan heimon mieliala ollut yhtä
    kirkas kuin ne keväiset päivät, joina se kulki ja kuin se vitilumen
    verhoama kantohanki, joka heille muutamiksi päiviksi tien uuteen maahan
    oli tasoittanut. Mutta se ei ollut perin masentunutkaan. Vaikka
    todennäköisesti entistä ankarammat olosuhteet heimoa odottivat, ei se
    kuitenkaan saanut heitä luopumaan vain muutamien heimon vanhusten
    mielestä uhkarohkeasta yrityksestä.

    Täytyi mennä, kun erämaa kutsui. Sen jylhä autius, sen suuret
    mittasuhteet, sen neitseellinen turmeltumattomuus ja kauneus ja vihdoin
    taistelut ja seikkailut sen aarniometsissä ja vesillä, ne ovat
    suomalaisia aina kannustaneet kiveliön kulkijoiksi ja niiden
    ensimmäisiksi asukkaiksi.

    Ei kukaan suomensukuisen kalevalaisheimon jäsenistä voinut
    aavistaakaan, että Karjalan kannas oli aikaisemmin ollut tiheämmin
    asuttua kuin heidän vaelluksensa aikana ja että luontoäiti oli heille
    ikäänkuin raivannut maan avoimeksi hävittämällä miltei kokonaan sen
    entisen asutuksen. Jos kivet olisivat voineet puhua, niin he olisivat
    saaneet kuulla jännittäviä kertomuksia näiden seutujen entisistä
    asukkaista ja niiden edesottamisista, joista Arjakin ja Aslak-Jaurin
    tarinoissa on vain katkelmia esitetty.

    Sillä olihan Karjalan kannaksella jo kivikaudella ihmisiä asunut:
    jotakin tuntematonta muinaiskansaa, porolaumoineen vaeltelevia
    saamelaisia (lappalaisia) sekä merentakaista ryöstö- ja kauppakansaa.
    Mutta ne olivat olleet ja menneet, kuolleet sukupuuttoon tai muuttaneet
    muualle.

    Johtuiko ihmisten väheneminen siitä, että luontoäiti oli näitä lapsiaan
    kivikauden lopulla ankarasti kurittanut, vai muista syistä, ei
    tarkemmin tunneta. Se vain on varmaa, että ilmasto kivikauden lopulla
    jatkuvasti kylmeni. Ehkäpä säikäytti senaikaisia asukkaita mahtava
    luonnonmullistuskin, joka Karjalan kannaksella näihin aikoihin
    tapahtui. Laatokan selkien ja sen lukemattomien lahtien ja salmien
    vedenpinta oli näet alkanut nopeasti laskea, ikivanhat kalavedet kuivua
    ja entiset kylät, jotka oli rakennettu rannikolle, jäivät kauas
    mantereelle. Kuivaksi maaksi kuroutui sekin kalainen salmi, joka oli
    niihin saakka johtanut Laatokan vedet nykyiseen Viipurinlahteen. Salmen
    asukkaat lienevät kauhuissaan Vedenemää rukoilleet palauttamaan vedet
    takaisin, mutta turhaan. Ruoikko ja heinikko kasvoi heidän entisille
    kala-apajilleen. Silloin moni pakeni kauhistuneena niiltä mailta,
    joista luonnonhaltijat näyttivät aikovan hävittää koko ihmissuvun —
    nyt uskalsi sinne muuttaa uusi kansa.

    Kalevalaiset eivät voineet aavistaakaan, että Laatokka vähän
    aikaisemmin oli puhkaissut itselleen uuden laskuväylän Suomenlahteen,
    Nevajoen, jonka rannoille he nyt ensiksi pyrkivät.

    Mutta sen he hyvin tiesivät edellisten kesien kokemuksista, että uuden
    joen kalaisuus ja ympärillä olevat riistamaat houkuttelivat
    uudisasukkaita joka taholta ja että näiden erämaiden omistaminen ja
    asuttaminen vaativat taistelua ja työtä.