Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    AKON-JARAN LADULLA.

    He olivat jo aamutuimaan hiihtäneet pitkän rupeaman. Hiki höyrysi
    miesten hartioista sekä poronkoipilakkien reunojen alta. Kirkkaina
    pallosina se vieri Kuningas Äyräpäänkin tuuheaa tukkaa myöten,
    putoillen poskilta pitkälle parralle ja siitä rintamuksille, vaikka hän
    silloin tällöin karvakintaan selkämyksellä korvallistaan hipaisi. Vari
    tuli vetäjillekin: hevosen lavat kostuivat ja vähän väliä lamaiset
    elukat sieraimiaan päristelivät; kyllästytti jo alinomainen matkanteko
    entisiltä kotilaitumilta poispäin, tuntematonta maata kohti. Mutta
    mukavasti istuivat vaimot ja lapset lämpimiin turkkeihinsa ja
    petoeläinten taljoihin kääriytyneinä yksinkertaisissa reissään.

    Keli oli kerrassaan mainio. Suuri erämaa oli kulkukelpoisempi kuin
    koskaan muulloin. Hanki kantoi hevosenkin, suksimiehistä puhumattakaan.
    Auringon kilon kirkastama viti vain silmiä huikaisi. Siinä näkyi hyvin
    kaikenlaisten metsäneläjäin jäljet: hiiren piiperrys puun juurelta
    toiselle, oravan laukat, jäniksen hypyt sekä soivien metsälintujen
    jalkojen jäljet ja siipien kirjaamat kuviot. Olisi näkynyt siellä
    asuvain suurten jättiläisnisäkkäiden: hirvien, metsähärkäin ja
    karhujenkin jäljet, jos ne niillä mailla sinä aamuna olisivat sattuneet
    kulkemaan.

    Kuningas Äyräpää oli siitä mielissään, ettei ihmisen jälkeä näkynyt
    erämaassa ja että hän muiden edellä hiihtäen painoi siihen
    sompasauvallaan kuin oman sinettinsä, omistaen niin pitkälle kuin
    kulkue vaelsi, kankaat, ahot ja vaarat Suomen heimon metsästys- ja
    kaskimaiksi sekä joet, lammet ja järvet sen kulku- ja kalavesiksi.

    Mutta muutaman mäen kukkulalla, josta ukkosen tuli oli metsän
    korventanut, hän äkkiä pysähdytti jonon, survaisi sauvansa vihaisesti
    vastakynteen ja viittasi toisella kädellään lumeen kuiskaten
    kuivankäheästi:

    — Ihmisen latu!

    Siihen kasaantuivat toisetkin Kuninkaan viereen tuota kummaa katsomaan,
    mutta vaimot ja lapset ihmettelivät outoa pysähdyttämistä, kun ei vielä
    ollut levähdysaika.

    — Ei ole latu lappalaisen eikä suomalaisenkaan suksen jälki, sanoi
    vanha kyssäselkäinen Talla, heimon noita. Lappalaisilla on
    poronkoivilla sukset pohjattu, eikä ole suksessa olasta ollenkaan kuten
    suomalaisilla.

    — Se on ”koirankuonolaisen” latu. Siitä on tainnut itse Akon-Jara tänä
    aamuna kulkea, päätteli Paksujalka.

    Akon-Jaran nimi kulki kapulan tavoin mieheltä miehelle ja naiselta
    naiselle.

    Akon-Jaran nimen maininta kiihdytti Kuningasta. Hänen kasvonsa kävivät
    tulipunaisiksi, silmät saivat oudon kiillon ja sormet koukistuivat
    suonenvedontapaisesti suksisauvan ympärille. Sillä kaikkien niiden
    vahinkojen ja konnantöiden lisäksi, joita hän luuli heittiön erakon
    hänelle ja hänen heimolleen tehneen, Kuningas epäili häntä syylliseksi
    vaimonsa Muolan ryöstöön. Siihen viittasivat useat eri seikat. Erakko
    oli nähty vähän aikaisemmin kotakentän takalistolla, mutta myöhemmin
    jäljettömiin kadonnut. Kuningas päätteli siitä, että erakko oli
    siepannut Muolan veneeseensä rannalta ja laskenut sitten myötävesiä
    virtaa alas. Sitä paitsi oli Kuninkaalle näytetty unessa, että
    Muola-emäntä on multapesässä vankina. — Jos Akon-Jara nyt hiihtää
    suoraan pesäänsä — koirankuonolaisten tiedettiin asuvan harjuihin
    tai joen törmiin kaivetuissa pesissä — ja jos heti lähdetään ajamaan
    takaa, niin illalla on ehkä Muola pelastettu, jos hän vielä elää,
    ajatteli Kuningas.

    Kuningas katseli mietteissään ladulle.

    — Mitä mietit, isä? kysyi Kirvu.

    — Lähden häntä ajamaan, voi olla hyvinkin se konna. Akon-Jaran
    jäljille ei monesti pääse, sillä hän osaa ne sotkea kuin kettu, eikä
    monesti liikukaan lumilla. Nyt hän ei pääse kynsistäni.

    — Saanko minä tulla mukaan? kysyi Kirvu. — Äitiäni pelastamaan.

    — Pääset, kun vain lupaat olla varovainen, Tiera tulkoon myös. Toiset
    saavat tässä levähtää ja jatkaa sitten matkaa. Me kyllä osaamme
    Joutsenniemelle jäljestäkin. — Metsäpiru ei voi olla täältä kaukana.
    Katsohan, kuinka teräväreunainen on latu vitilumessa.

    — Etkö sinä, Kuningas, voisi jäädä kuormastoa johtamaan. Minä lähtisin
    sen ”otuksen” ajoon? esitti Talla.

    — Minun velvollisuuteni on pelastaa vaimoni ja kostaa hänen
    puolestaan.

    Otettuaan keihäänsä, jousensa ja kimpun nuolia he lähtivät latua
    hiihtämään kuin olisivat olleet hirven tai karhun ajossa. Mutta muu
    väki jäi juhtiaan riisumaan, nuotioita laittamaan tai ruokatarvikkeita
    kääröstä kaivamaan.

    Ei ollut hiihtäjä vielä saanut vihiä suomalaisista; sen näki siitä,
    että latu teki rauhallisen vaikutuksen ja sompasauvain sijain välit
    olivat lyhyet ja määrämittaiset. Olipa sillä rienalla ollut aikaa
    yöllisiä jäniksen jälkiäkin seurailla.

    Mutta pienen suopyörylän takana, mäennikaralla, seisoi suksillaan
    omituisen näköinen olio ouneksivasti pälyillen eri suunnille. Hän
    vuoroin niinkuin peura veti vainua pyörein sieraimin, vuoroin
    heristetyin korvin eritteli erämaan ääniä ja toisinaan taas sirittävin
    silmin tähysteli jäljilleen. Jotakin outoa näytti kantautuvan hänen
    korviinsa, mitä, siitä hän ei näyttänyt päässeen selville. Häntä olisi
    yhtä hyvin voinut luulla joko metsänjumala Tavaksi tai paholaiseksi tai
    hulluksi erakoksi, joka elää omaa elämäänsä, peläten kaikkea kosketusta
    muiden ihmisten kanssa.

    Hän oli vihattu Akon-Jara, näiden metsien villi erakko,
    ”koirankuonolainen”.

    Naama oli miltei kokonaan tiheän parran peitossa; nenä vain paljaana
    pisti esille kuin karvakuontalosta. Peuranvasikan nahasta kyhätyn lakin
    reunojen alta mustanruskea tukka työntyi sekavina suortuvina alas
    harteille, ruumista verhosivat karvapäälliset nahanriekaleet, ja
    jaloissa oli peuran koivista kurotut kengän tapaiset.

    — Ihmisiä? hän mölähti eläimen tapaan.

    Hän, Akon-Jara, on kuullut ja nähnyt tarpeekseen, kuullut ihmisen
    puhetta, suksen louketta ja sauvan karskutusta sekä nähnyt kolme miestä
    kiivasta vauhtia laskeutuvan suolle. Kuin kettu, joka korkean kiven
    päällä on kurkistellut vihollistaan, erakko syöksyi mäkeä alas,
    ennenkuin ajajat kerkesivät häntä vilahdukseltakaan nähdä.

    Pian Kuningas, Kirvu ja Tiera olivat kaikkojäljillä. Heidän vauhtinsa
    kiihtyi. Yhä tiheämmin he potkivat sivakoilla ja samalla työnsivät
    sivulta pitkällä sauvalla kuin sauvoimella. Heidän hiihtonsa oli
    omituista kuukkimista. Äreästi hanki karskahti joka pistolla, äkäisesti
    suksikin suhahti, kun kiire oli, kun edessä oli otus, jonka ajossa
    jokainen heimon mies mielellään olisi mukana.

    Ei Akon-Jaraa tavallinen suksimies saavuttanut pienellä matkalla.
    Hänellä oli kotikunnas lähellä, siksi hän voi panna kaikki voimansa
    peliin. Hän tahtoi elää ja korjata sen erehdyksen, että oli lumen
    aikana lähtenyt liikkeelle; se ei ollut hänen tapainsa mukaista.

    Hän oli melkein pakahtua rinnettä ylös noustessaan, kun hän viimein
    löysi ”pesänsä” aukon ja katosi aivan kuin maa olisi hänet nielaissut.

    Hiukan myöhemmin hän sieltä kurkisti kuin karhu.

    — Ei näy vielä. Ehkä hiihtävät sivu.

    Turha toivo. Minne ne selvältä ladulta olisivat lähteneet. Kun hetkisen
    perästä erakko pisti taas päänsä ulos pesästä, hän näki miesten tulla
    porhaltavan täyttä vauhtia.

    Akon-Jara vetäytyi pesäaukosta maan sisään ja kätkeytyi käytäviensä
    syrjäisimpään haarakkeeseen.

    — Ottakoot, jos saavat! hymähti hän varmana asiastaan.

    Silloin jo ajajat olivat lähellä, suksien sihinä kuului selvään mäen
    alta.

    Mutta metsäistä harjukumpua lähestyessään he hiihtivät hiljemmin ja
    rinteen alta poikkesivat jäljiltä sivulle.

    — Ehkä on parasta kiertää kunnas — Koirankuonolainen voi vastamäkeä
    ylös kavutessamme singauttaa nuolen rintaamme ja paeta tekosen tehtyään
    niinkuin monesti ennenkin. — Akon-Jaralla on jo monta verityötä
    omallatunnollaan, joista kukaan ei ole voinut hänelle kostaa. Luulen,
    että hän nytkin tuolla ylhäällä jonkin puun juurella vaanii kuin ilves
    saalistaan. Turhaan se menee ainakin tällä kertaa. Kuningas Äyräpää ei
    mene Akon-Jaran loukkuun.

    — Eikä Tiera! Minäkin luulen hänen piileilevän jossakin tuolla
    ylhäällä.

    Miehet puhuivat hyvin hiljaa kuten karhua kiertäessään ja hiihtäessään
    tarkkailivat jokaista puunjuurta, jokaista suurta, mustaa juurikkaa ja
    rykelmää harjun rinteellä, mutta mitään ihmiseltä näyttävää ei näkynyt,
    vaikka he kiersivät mäen. — He eivät myöskään löytäneet sieltä
    poispäin johtavaa tuoretta suksenlatua. Sen sijaan he huomasivat
    rinteellä useita vanhoja talvellisia latuja, jotka kevätauringon
    sulattaessa lunta olivat jääneet koholle.

    — Karhu on jo kierroksessa! Kunhan vain varomme, ettei pääse enää
    pakenemaan, niin vaivamme ei ole mennyt hukkaan, sanoi Kuningas.

    — Täällä mäessä sillä on talvipesänsä, ja siellä se nyt luulee
    olevansa turvassa. Hui, hai! On tässä ennenkin kaiveltu karhun pesiä ja
    ketun suumuja, ja esille on niistä aina otukset vedetty.

    Silloin Kuningas heristeli kättään Tieralle. Hän oli kuullut outoa
    ääntä ylhäältä mäestä, aivan kuin tukahdutettua itkua. Mutta vaikka he
    olisivat koko päivän yhdessä kuunnelleet äänen toistumista, olisi se
    mennyt hukkaan. Kevättuuli vain hongikossa vaisusti humisi ja jossakin
    kauempana tikka hongan sälöä helisteli. Sen sijaan Tiera huomasi
    mäkirinteessä juurineen kaatuneen kuusen alla reiän, aivan kuin
    karhunpesän suun, jonka ympärillä lumikin oli mustempaa kuin muualla.

    — Tuolla se varmasti asuu. Suumuunsa se kettukin pakenee. Pitäisi vain
    toimia varovasti, ettei se julmuri viimeisessä hädässä tekisi
    kauhuntekoja, kuiskaili Kuningas.

    Miehet kapusivat suksillaan reiälle visusti varoen, ettei luolamies
    ammu nuolta jonkun rintaan. Mitä lähemmäs he aukkoa tulivat, sitä
    enemmän varmistui heissä käsitys, että siinä on hänen pesänsä, sillä
    aukon reunat olivat savustuneet.

    Kukaan heistä ei mennyt suoraan reiän eteen, vaan sivulta kuin pedon
    pesälle ja suksilta laskeuduttuaankin olivat syrjässä.

    — Muola — Muolaa! huusi Kuningas.

    Ei mitään vastausta, ei hiiren hiiskaustakaan kuulunut maan alta.

    — Äiti — äitiii! huusi vuorostaan Kirvu.

    Henkeään pidättäen ja korvaansa painaen aukon sivuun miehet kuuntelivat
    odottaen rakkaan tutun äänen vastaavan.

    — Hän ei ole siellä, sanoi Kirvu surullisena.

    — Hirviö voi pitää kättään suun edessä, huomautti Kuningas.

    Mutta jonkin aikaa kuunneltuaan he tulivat siihen päätökseen, että
    Muola ei voi ainakaan elävänä olla pesässä.

    — Ei tämä ole hänen ainoa asuntonsa. Koirankuonolaisilla on useita
    maapesiä eri puolilla. Kun ne yhdestä häätää, ne menevät toiseen. Ne
    lienevät karhun sukua. Jos Akon-Jaralla on useita asuntoja, voi Muola
    olla johonkin toiseen teljettynä, puhui Kuningas.

    — Mutta kyllä me ne kaikki etsimme, kaivamme auki ja itsensä
    Akon-Jaran kappaleiksi revimme, kiihkoili Kirvu huohottaen vielä
    äskeisestä hiihdosta.

    — Tulehan ulos, Akon-Jara! Täällä on vieraita. Me tuomme sinulle
    terveisiä suomalaisilta. Se on vallan toista kansaa kuin saamelaiset,
    huusi Kuningas aukkoon.

    — Me tuomme sinulle lammaspaistia. Luulen, että talven aikana on
    ehtinyt väljähtyä suustasi lampaanlihan maku, vaikka varastitkin meiltä
    kymmeniä viime syksynä. naljaili Tiera.

    Luolasta kuului vain epämääräinen rasahdus.

    Sillä välin Kuningas otti käteensä leveän sivakkansa, asetti
    peurankoipilakkinsa sen päähän ja kuljetti lakkia hiljaa aukosta
    sisään. — ”Raks, raks”, kuului luolasta ja suhahtava nuoli lävisti
    lakin iskeytyen lujasti sivakan pohjaan.

    Ukolle olkoon kiitos, kun lahjoitit meille hyvän nuolen! kuiskaili
    Kuningas, uudistaen taas edellisen temppunsa, valehyökkäyksen. Toinen
    nuoli iskeytyi sukseen. Mutta siihen ampuminen pysähtyi. Akon-Jara oli
    huomannut petoksen ja ryhtynyt toisenlaisiin puolustuspuuhiin.

    Hetkisen kuluttua Kuningas ja Tiera kuulivat luolasta kuin ukkosen
    jyrinää, kuin kiviraunio olisi lähtenyt vyörymään mäkeä alas. He eivät
    aavistaneetkaan, että Akon-Jara siellä sisällä sulki maanalaisen
    ”linnansa” portin solauttaen sen päälle ladotun kiviröykkiön käytävään,
    joka siten muurautui miltei umpeen. Hänen tarvitsi vain latoa muutamia
    kiviä lisää aukon yläosaan.

    Silloin suomalaiset vuorostaan singauttivat nuolensa pimeään käytävään,
    mutta kuultuaan nuolien kiviin kilahtavan lakkasivat hekin ampumasta,
    sillä nuolet, sen ajan ammukset, olivat arvokasta tavaraa, jonka
    valmistus vei paljon aikaa ja kysyi myöskin taitoa.

    — Ajetaan se sieltä samoin kuin karhu tai kettu pesästään, ehdotti
    Tiera.

    Jos karhu talvella äkääntyi pesäänsä, niin jo kivikauden metsästäjät
    käyttivät sen karkoittamiseen pääasiallisesti kahta keinoa: joko he
    vahvalla kangella survaisivat kontiota kylkeen tai vatsaan, josta peto
    tietysti pahasti närkästyi ja hyökkäsi ärjyen ulos, tai he asettivat
    kuivia tervaksia tai tuohia vavan päähän, sytyttivät ne palamaan ja
    työnsivät tuohuksen pesään, jolloin savu ja liekit pakottivat kontion
    ulos suojastaan.

    Saman menetelmän Kalevan miehet ottivat käytäntöön, kun eivät aluksi
    parempaa keksineet, vaikka tiesivät, että Akon-Jaralla oli enemmän
    järkeä kuin useimmilla sen ajan ihmisillä. Kuningas taittoi tiheiköstä
    juurillaan kuivuneen virpimännyn, karsi siitä enimmät oksat ja työnsi
    sen latva edellä maanonkaloon. Sen latva kesti, vaikka molemmat miehet
    sitä kangella puskivat.

    — Savulla se kärppäkin komostaan karkoitetaan, virkkoi Tiera
    kyllästyneenä kankiin.

    — Mehän voisimme sen herjan vaikka paistaa pesäänsä. Panemme vain
    käytävän täyteen kuivia honkia ja sytytämme ne tuleen, niin kyllä
    Akon-Jaralle hätä tulee.

    Ja miehet keräsivät hät’hätää kuivia oksia, naavoja, koivunpökkelöiden
    tuohta, sitoivat ne vavan kärkeen, sytyttivät palamaan ja työnsivät
    pesään. Pian oli koko onkalo sakean savun täyttämänä.

    — Tule ulos hyvällä, Akon-Jara, muutoin kohta pitkä partasi kärventyy
    liekeissä.

    Ei mitään vastausta, ei yskähdystäkään kuulunut kivisen sulun takaa
    luolan peräosista. Kuningas ja Tiera siinä pahasti erehtyivät, kun
    luulivat savua sinnekin menevän. Kummissaan siinä uroot katselivat ja
    ihmettelivät.

    — Onpahan sillä keuhkot, joihin ei tervassavukaan vaikuta!

    Vasta myöhemmin selvisi, että luolassa ei savu pysynytkään, vaan
    kumpusi ylös onttoa, ukkosen taittamaa honkaa myöten, jonka Akon-Jara
    oli asuntonsa kattoon niin taitavasti laittanut, että sitä jokainen
    ensimmältä luuli juurillaan seisovaksi hongaksi. Miehet eivät
    huomanneet, että heikko savupatsas kohosi hongan latvasta ja sen
    sivurei’istä, joita tikat olivat siihen takoneet.

    — Kerätään kuivia honkia pesän käytävä täyteen ja sytytetään ne
    palamaan. Paistukoon sinne elävänä, ehdotti Tiera.

    — Ei, poikani! Kalevan miehet eivät tee katalia tekoja. Eihän
    petojakaan pesiinsä polteta, vaikka niitä savulla ajetaan ulos.
    Kunniakkampaa on meille, että otamme vangiksi tuon pitkäpartaisen
    villipeikon ja köysiin sidottuna sitten kuljetamme heimon luo, Mitähän
    siitä uroot sanovat, entä vaimot ja lapset, joille Akon-Jara on
    kauhistus?

    — Mielelläni minäkin katselisin, minkälainen on oikea villi-ihminen.
    Kaivamme hänet esille kuin myyrän kolostaan.

    — Millä? Eihän meillä ole mukana sellaisia aseita, kun maanpintakin on
    vielä roudassa. Mutta minä olen ajatellut toista keinoa: sulkekaamme
    puilla pesän suu, ja hakekaamme lisää miehiä ja työkaluja, että
    voisimme kaivaa hänet esille.

    Kun kellään ei ollut halua kontata pesään noutamaan sen asukasta, jota
    yleensä pidettiin karhua vaarallisempana, näytti Kuninkaan esitys
    järkevältä.

    Ja niin miehet alkoivat kerätä metsästä hongantyviä ja kantoja, joita
    sai poikki ilman kirvestä, kun ne olivat maanrajasta lahonneet, ja
    niillä he tukkivat ja kiilasivat kuopan suun niin tiiviiksi, että he
    varmasti uskoivat miehen pysyvän sulun takana sen aikaa, kun he kävivät
    lisäapua hakemassa.

    Näissä puuhissa oli keväinen päivä kulunut ja aurinko ehtinyt sillä
    aikaa painua lännen taivaalle, kun Kuningas ja Tiera tapasivat
    pääjoukon, jolle he ilmoittivat iloisen sanoman; koko heimo huokasi
    helpotuksesta.

    Mutta kun oli jo myöhäinen ilta, päätettiin vasta aamulla lähteä
    vankia sitomaan. Sinä iltana ei kalevalaisten nuotiotulilla muusta
    puhuttu kuin ”koirankuonolaisesta” ja niiden kuuluisimmasta miehestä
    Akon-Jarasta. Hänestä lapset vielä yölläkin näkivät unta, heräilivät
    painajaiseen, joka villin miehen muodossa ahdisteli, ja porontaljoilla,
    keveän nahkakatoksen alla vanhempiensa kanssa maatessaan he pelokkaina
    katselivat yöllisen tähtitaivaan pilkehtiviä valoja tai kuuntelivat
    aarniometsän huokauksia, kunnes uudelleen nukkuivat.

    Eläimiltä on entisajan ihminen oppinut useita itsevarjelussa
    käytettäviä temppuja: pakenemisen, piilottautumisen, naamioimisen,
    vieläpä asunnon valitsemisen ja rakentamisen taidon, vaikkakin ihminen
    teräväjärkisempänä on niitä edelleen kehittänyt. Luonnon valmistamat
    kallioluolat olivat aluksi sekä suurten eläinten että ihmisen
    mieluisimmat asunnot. Mutta kun niitä ei ollut vuorettomilla mailla
    kuten suurella Itä-Euroopan tasangolla eikä pienimäkisellä Karjalan kannaksellakaan,
    täytyi siellä sekä eläinten että ihmisten oppia itse
    valmistamaan asuntonsa.

    Akon-Jara oli asuntoa valmistaessaan matkinut kettua, jonka tavat hän
    hyvin tunsi. Hän kaivautui kuivan hiekkaharjun sisään sivulta, teki
    sinne mutkaisia ja monihaaraisia käytäviä ja laajennuksia ja johonkin
    salaiseen kohtaan harjun vastakkaisella rinteellä teki varaoven, josta
    vaaran uhatessa huomaamatta livahti ulos.

    Sen tähden Akon-Jara jokseenkin turvallisena seuraili pyyntimiesten
    puuhia piilopaikastaan, naureskeli savustamis- ja sulkemisyrityksiä ja
    hiveli partaansa. Mutta Kuninkaan ja Tieran poistuttua hän vaipui
    vakavasti miettimään, kumpi oli parempi, jäädäkö edelleen asuntoon, vai
    lähteäkö pakoon. Hän tunsi olevansa samanlaisessa asemassa kuin karhu,
    jonka pesän ihminen on löytänyt. Paikalleen jääminen näytti hänestä
    kuitenkin vaarallisemmalta, kun hän ei ollut täysin selvillä siitäkään,
    minkälaisia keinoja hänen vihollisensa tulisivat käyttämään. Pakoa taas
    vaikeutti onneton vitilumi, jossa suksenlatu helposti näkyi. Illan
    pimentyessä hän kuitenkin päätti paeta salakäytävän kautta suureen,
    vapaaseen luontoon.

    Sitä ennen hänen oli kuitenkin tehtävä eräitä matkavalmisteluja: hän
    vei kaikki tärkeimmät tavaransa erään käytävän haaran kaukaisimpaan
    soppeen, nimittäin kaikki ne kapineet, joita hän ei voinut mukanaan
    kuljettaa; niiden joukossa oli mm. savinen keittopata, saamelaisilta
    varastettu, linnunloukun lukkolaitteita, peuran jänteistä punottuja
    ansoja, piikiven palasia, joista hän toisella kivellä iskien oli
    valmistellut keihään ja nuolenkärkiä, lisäksi eläinten taljoja, joista
    hän toisia oli käyttänyt alusena, toisia peitteenä nukkuessaan. Kaikki
    nämä tavarat Akon-Jara pani vanhan hirventaljan sisään ja peitti käärön
    hiekalla. Aseet, osan pyydyksistään ja ruokatavaroistaan hän otti
    mukaansa.