Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    KOLME KÄRPÄSTÄ YHDELLÄ TSKULLA.

    Päivä oli jo kulunut iltapuolelle. Aurinko paistoi lämpimästi. Kiveliö
    loisti ja kimalteli sen säteistä. Nuori lumi oli hangen pinnalla
    pehminnyt puuroksi ja suurimmaksi osaksi sulanut vedeksi, vanha
    hankikin oli jo höltynyt liitoksistaan ja humahteli Akon-Jaran alla,
    kun hän yhä pohjoista kohti paineli.

    Suksen latu tuli yhä syvemmäksi ja sompiin paatui takkalata lunta.
    Hiihto tuntui näistä syistä raskaalta. Mies olisi mielellään tehnyt
    nuotion ja paistanut päivällisekseen jäniksen, jonka hän aamulla oli
    kokon kynsistä ryöstänyt, mutta hän luuli suomalaisten vielä jatkavan
    ajoa. Heistä tosin ei ollut koko päivänä mitään kuulunut eikä
    vilahdustakaan näkynyt, mutta hänellä oli entisiä kokemuksia
    suomalaisten sisusta ja sitkeydestä tällaisilla retkillä. Sitäpaitsi
    joen piti olla jo lähellä ja sen takana oli saamelaisten kesäkylä,
    jonka hän aikoi kiertää ja eksyttää vainolaiset lappalaisten laduille.
    Silloin voisivat suomalaiset hiihtää suoraan lappalaisten kylään.

    Se ajatus häntä hykäytti, mutta se ei saanut häntä unhottamaan nälkää,
    joka vihaisena kissana naukui hänen suolistossaan. Jalkaankin koski
    kipeästi joka potkulla.

    — Senkin hirvi! Sillä oli liian kovat kaviot. Mutta oma oli syyni, oma
    tyhmyyteni saattoi minut tähän tilanteeseen. Oliko pakko lähteä ennen
    lumen sulamista hyvästä pesästä, eikö olisi ollut viisaampaa maata
    siellä kuin vanha karhu. Ei Akon-Jara tee enää milloinkaan näitä
    tyhmyyksiä, ei tee.

    Hiihtäessään hän pronssiveitsellään leikkasi jäniksen reiden ja raastoi
    siitä lihaa hampaillaan. Se poisti pahimman nälän, vaikka se oli
    Akon-Jaran mielestä liian laihaa ja liian mustaa eikä verrattavissakaan
    poron, ”vinkujaisen” ja mäkättäjän lihaan; jota ensinmainittua hän vain
    kerran oli saanut syödä. Vihaisesti hän viskasi luun syrjään samalla
    katsahtaen taaksensa.

    Näky, joka häntä siellä kohtasi, sai polvet vapisemaan.

    Kaksi suomalaista suksimiestä laski mäkeä alas hänen perässään tuskin
    kahdensadan päässä. Akon-Jara ponnisti myötämäessä voimainsa
    takaa. Kipeään polveen pisti silloin niin, että maailma musteni
    silmissä. Ei ollut enää ajattelemistakaan pakoon.

    Mitä oli tehtävä? Oliko heittäydyttävä maahan ja tekeydyttävä
    kuolleeksi vai oliko työnnyttävä tiheän puun juureen ja koetettava
    ampua sivu hiihtäviä, taikka...? Akon-Jaran hätäiset ajatukset
    katkesivat hetkeksi, mutta sitä voimakkaammin ne sitten työskentelivät,
    kun oikea pelastuskeino iski kuin salama hänen päähänsä.

    Edessä oli tiheä, pitkäoksainen kuusi, mainio piilo- ja pelastuspaikka.
    — Puuhunhan ilveskin viimeisessä hädässä nousee, samoin karhu,
    ajatteli erakko. — Tulkootpa sieltä ottamaan!

    Ja nopeasti kuin apina hän kiipesi tanakoita oksia myöten puun
    puoliväliin ja kiersi rungon suojaan.

    Parahiksi hän ennätti suojaan, kun Kuningas ja Tiera laskivat puun
    sivu, mutta palasivat pian takaisin, kun latu loppui. Tottuneiden
    metsästäjäin terävin silmin he etsivät kadonnutta ryteiköstä, puiden
    juurista ja puista. Ja pian he hänet huomasivatkin, sillä ihminen ei
    meidän puissamme voi piileksiä.

    Kuningas Äyräpää viittasi kuuseen mitään virkkamatta.

    Akon-Jara, tule heti alas ja antaudu, minulla on sinulta kysyttävää!
    huusi Kuningas.

    Ei vastausta.

    — Minne olet, ryöväri, vienyt vaimoni Muola-emännän, jonka ryöstit.

    — Ei Akon-Jara, vaan saamelainen vieny, kuului puusta.

    — Valehtelet! Jollet heti tunnusta, niin ammumme läpi kuin ahman.

    — Ei Akon-Jara ryöstäny.

    — Kyllä opetan sinut puhumaan totta, kun ensin saan sinut maahan.
    Täysi on jo muutenkin mittasi.

    — Suoliisi sinut hirtämme, uhkaili Tierakin.

    — Olisi tuo otus ammuttava niin, ettei se heti kuolisi. Pitäisi sitä
    ennen saada häneltä kiristetyksi totuus, kuiskasi Kuningas.

    — Oletko nähnyt lastani? kysyi Akon-Jara.

    Miehet luulivat erakon tekevän pilkkaa ja siksi he vastauksen
    lähettivät nuolen muodossa.

    Samassa suhahti puusta erakon ampuma nuoli. Ähkien Tiera veti nuolen
    lihankappaleiden kera käsivarrestaan. Mutta Akon-Jara näytti istuvan
    ihan vahingoittumattomana kuusen rungon takana, joka tiheine oksineen
    oli häntä suojannut.

    — Kautta Ukon nuolen vannon, ettet enää pääse käsistämme, konna,
    puhisi Tiera näreen takana.

    — Ole varovainen, älä antaudu aukealle! varoitteli Kuningas, joka myös
    puun takaa tähysteli heittiötä asetellen nuolta jänteeseen. Muista,
    että ylhäältä ammuttu nuoli uppoaa syvemmälle kuin alhaalta ylöspäin.

    Hänen ei olisi enää tarvinnut Tieraa neuvoa, nuoli oli hänet jo
    opettanut varovaisemmaksi. Puun suojassa kulkien hän ensin loittoni
    metsään, kiersi puiden taitse kuusen suojaan päästäkseen paremmalle
    ampumamatkalle ja alkoi sieltä ammuskella. Jonkin aikaa Akon-Jara oli
    sananmukaisesti nuolisateessa, kun molemmat suomalaiset ampuivat minkä
    kerkesivät, ja ”koirankuonolaisella” oli täysi työ suojellessaan
    ruumistaan. Se ei kuitenkaan täysin auttanut. Useimmat nuolet tosin
    iskeytyivät puun runkoon tai kilpistyivät syrjään oksista, mutta
    muutamat lävistivät turkin ja haavoittivat lievästi; puhkaisipa muuan
    niistä jäniksenkin, joka vielä oli hänen selässään, toinen pyyhkäisi
    korvallista niin läheltä, että repäisi tukkaa mukaansa. Pahimman
    nuolituiskun lakattua Akon-Jara vastasi tarkasti tähdäten ja
    harvakseen, koska hänellä oli vähän nuolia.

    Ja vahventaakseen asemaansa Akon-Jara taitteli oksia ja rakensi niistä
    ympärilleen etuvarustuksen. Sen jälkeen hän näytti istuvan kuin
    talaalla, jossa karhua vahdataan.

    — Meidän on muutettava taistelutapaa! huusi Tiera. Meistä on
    jommankumman kiivettävä puuhun ja pudotettava piru keihäällä alas.

    — Ei, poikani! Huomaat kai, että hänen, joka on ylempänä, on parempi
    pudottaa puuhun kiipeäjä alas, virkkoi Kuningas harmistuneen näköisenä.
    Minulla on parempi keino. Metsäpaholainen tulee kohta itse alas.

    — Mikä keino?

    — Kohta näet.

    Ja Kuningas vetäytyi puun suojaa hyväkseen käyttäen etäämmäksi metsään,
    keräili sieltä kuivia risuja, naavoja ja koivupökkelöitä sekä
    tuohenpalasia, sitoi ne sitten pitkän seipään nenään ja sytytti tukon
    tuleen. Tällä soihdulla hän toisen lähellä olevan kuusen takaa
    kurkottaen sytytti naavaisen kuusen tuleen, jossa vihollinen oli
    saarrettuna. Kevätahavan kuivattamat naavat ja ritvat syttyivät
    nopeasti kuin tappurat, ja pian liekkien tuliset kielet
    ruuvikierteisinä kohosivat juuresta latvaan singoten säkeniä korkealle
    ilmaan.

    Akon-Jara huitoi puussa ympärilleen kuin hullu iskien kuusenoksilla
    liekkeihin ja hajoittaen samalla varustuskehän ympäriltään.

    — Pitääkö lisätä löylyä? kysyi Tierasuomalaiset jo näihin aikoihin
    käyttivät saunoja.

    Mutta sen sijaan, että Akon-Jara hiiltyneenä könttinä olisi pudonnut
    hangelle, luisti hän koivun konkeloa myöten mäntyyn, joka oli vain
    sylen päässä, ja koetti kätkeytyä sen laajaan latvaoksikkoon.

    Kuningas ja Tiera voivat nähdä, että ”koirankuonolainen” oli säilynyt
    melkein vahingoittumattomana. Turkki vain vielä savusi, mutta sammui
    miehen huitoessa sitä puun lehvillä. Hiihdon aikana hiestynyt nahka oli
    miestä suojellut pahimpien liekkien humahtaessa hänen ylitsensä.

    Kuningas Äyräpää pyyhki epätoivoisena manaillen hikeä kulmiltaan.

    — Sehän kuin orava puittaa puusta toiseen.

    — Se on täällä erämaassa oppinut kaikkien eläinten tavat. Nyt se istuu
    tuolla ”aihkin” latvuksessa kuin huuhkaja, katsoa killistellen meitä.
    Taitaisi vielä ampuakin, jos olisi nuolia.

    — Kyllä sen kynnet vielä kärvennämme.

    — Tarkoitatko, että vielä koettaisimme savustaa.

    — Niin, kaadamme puun maahan, niin tottapa mieskin tulee mukana.

    Tieran silmissä leimahti vahingonilo.

    Suuren puun kaataminen olisi kivi- ja pronssiaseilla ilman muita
    apukeinoja ollut vaikea tehtävä.

    Mutta tuli poltti suurimmankin puun poikki vähällä vaivalla, vaikkakin
    hitaanlaisesti.

    Kuningas ja Tiera keräilivät metsästä kuivia risuja ja tekivät tulen
    hongan juurelle. Akon-Jara puun latvasta seurasi tätä työtä erittäin
    tarkkaavasti, kurkistellen sivuille ja alas kaartuvien oksien lomitse
    kuin metso, jota koirat haukkuvat. Hänellä oli käsissään jousi ja ainoa
    nuoli, mitä vielä voi käyttää. Oli hänellä toinenkin, mutta siitä oli
    kärki lohjennut. Hän ei kuitenkaan raskinut ampua niin etäältä.

    Kun liekit alkoivat ahnaasti nuoleskella puun tyveä, valtasi Akon-Jaran
    epätoivo. Hän tiesi, että kaatumista hongan mukana seurasi joko kuolema
    tai vaaralliset vammat ja että hän nyt oli tuomittu joutumaan
    vainoojien käsiin.

    Hän katseli ympärilleen kuin apua odotellen, mistä, siitä hänellä ei
    ollut aavistustakaan. Silloin hän kuuli koiran haukuntaa pohjoisesta.
    Ja kun hän kääntyi katsomaan sinne päin, näki hän joen jään puiden
    latvojen lomitse ja joen takaa savua kohoavan. Iltataivasta vasten se
    kumpuili niin somasti keveään, keväiseen ilmaan ja laskevan auringon
    rusko sitä koreasti värjäili. Siinä muutaman kivenheiton päässä oli
    siis Neva ja sen takana saamelaiset. Akon-Jarasta oli hyvä, että ne
    olivat jo kesäkyläänsä ehtineet. Ehkäpä... Hän ei uskaltanut ajatella
    ajatusta loppuun, sillä sen mukaan hän odotti apua toisilta
    vihollisiltaan. Mutta kun kerran oli kuoltava, oli henki annettava
    mahdollisimman kalliista hinnasta. Ja Akon-Jaralle ailahti mieleen
    erinomainen ajatus: oli koetettava houkutella lappalaisia paikalle.

    Kuningas ja Tiera eivät voineet käsittää, miksi Akon-Jara, joka koko
    ajan oli ollut vaiti kuin kala, yht’äkkiä alkoi kamalasti mylviä ja
    mölistä.

    — Ammuu, ammuu, ammuuuuuu...

    Metsäläinen matki villihärkää niin mestarillisesti, että molemmat hänen
    piirittäjänsä ensin katselivat ympärilleen ja tapailivat keihäitään,
    kunnes ääni toistui. Useita kertoja hän toisti matkintansa pitäen
    väliin tauon, jolloin hän tarkasti seurasi, minkä vaikutuksen se teki
    kylässä.

    Suuret villihärät tekivät myöskin lyhyitä vaellusretkiään siihen aikaan
    Pohjolan metsissä: kulkivat kesän tullen pohjoiseen, ei kuitenkaan
    Karjalan kannasta kauemmaksi, ja vetäytyivät talven tullen etelämmäksi
    lumettomille maille. Toisinaan sattui jokin yksilö keväällä tulemaan
    liian varhain ja joutui silloin usein metsästäjän saaliiksi. Sekä
    saamelaiset että suomalaiset pitivät suuressa arvossa sen lihaa ja
    erittäinkin sen paksua nahkaa, josta tuli mainioita hihnoja.
    Akon-Jarakin oli joskus keväällä hirvenhiihdon aikana kohdannut näitä
    jykeviä otuksia ja vahvassa lumessa saanut kaadetuksikin. Hän tiesi
    myöskin, että villihärän ammuminen siihen vuodenaikaan sai lappalaiset
    liikkeelle.

    Erämiehillä on yleensä vilkas ja fantastinen mielikuvitus, eivätkä
    kivikauden metsästäjät tehneet siinä poikkeusta: kuultuaan tai nähtyään
    otuksista yhdenkään todellisuutta vastaavan piirteen täydensivät he
    muun omasta mielikuvituksestaan. Kun lappalaiset kuulivat Nevan yli
    härän ammumista matkivan äänen, ei se heidän mielestään voinut lähteä
    muun kuin metsähärän suusta.

    Eikä aikaakaan, niin Akon-Jara korkealta tähystyspaikaltaan huomasi
    ovelan juonensa onnistuvan: hän näki joukottain lappalaisia hihnoihin
    sidottuine koirineen lähestyvän joen jäätä.

    Akon-Jara ei oikein tiennyt metsänkö vai ukkosenjumalaako olisi pitänyt
    kiittää. Sydänkin jyskytti kuin moukari kylkiluihin. Mutta Kuningas ja
    Tiera istuivat silloin aivan huoletonna havujen päällä odottaen, että
    tuli tekisi työnsä. Toisinaan kävi Tiera keihäällään kaapimassa hiiltä
    puun tyvestä, että tuli nopeammin polttaisi hongan poikki.

    — Kun vain ehtisivät ajoissa... Olisikohan niitä vielä kiirehdittävä.

    Ja metsäläinen luikautti vielä kerran niin, että kaiku monesta
    kunnaasta vastasi.

    Mutta sillä oli päinvastainen vaikutus. Lappalaiset pysähtyivät
    kuuntelemaan ja näkivät savun nousevan vastaiselta rannalta. Metsähärkä
    ja savu eivät sovi yhteen, ei ainakaan kukaan Vuoksen saamelaisista
    ollut nähnyt metsähärkää savulla. Sen tähden lappalaiset tekivät toisen
    päätelmän: suomalaiset olivat muka karjoineen muuttaneet vastakkaiselle
    rannalle.

    Ja Akon-Jara näki surukseen saamelaisten kääntyvän takaisin ja
    hiihtävän kotiinsa vieläkin kiivaammin, kuin olivat äsken lähestyneet.

    Sillä välin oli aurinko painunut jo puiden latvain tasalle; sen
    viimeiset säteet silailivat vielä maisemia pian katoavalla kullallaan.
    Pohjoinen taivas pohotti punaisena ennustaen lämmintä ilmaa seuraavaksi päiväksi
    eikä kovin kylmiä öitäkään.

    Miehet olivat väsyneet pitkästä hiihdosta ja jännityksestä. Kun
    Kuningas arveli, että honka kaatuisi vasta seuraavana aamuna, tekivät
    piirittäjät itselleen toisen tulen, asettivat kuusen havuja sen lähelle
    hangelle ja nukkuivat vuoron perään toisen aina vahtiessa vankia.

    Puoliyön tienoilla kuuli Tiera ympäristöltä outoa rahinaa, tuntui kuin
    suksimiehiä lähestyisi nuotiota. Hän herätti Kuninkaan sikeimmästä
    unestaan ja molemmat miehet tarttuivat aseihinsa. Mitään ei näkynyt,
    mutta sen sijaan alkoi suhahdella nuolia joka taholta, eivätkä Kuningas
    ja Tiera tienneet, minnepäin hyökätä.

    — Älkää ampuko, saamelaiset, me olemme teidän ystäviänne, ajamme
    ”koirankuonolaista”.

    — Ystäviä? ihmetteli joku metsästä. — Suomalaiset saamelaisten
    ystäviä!

    — Emme ole tulleet teidän alueitanne valtaamaan emmekä pyyntipaikkoja
    omaksemme ottamaan. Metsää ja vettä on molemmille kansoille.

    — Antakaa pois aseenne!

    Suomalaiset viskasivat hangelle keihäänsä, jousensa ja veitsensä, he
    kun luottivat hyökkääjäin hyväntahtoisuuteen. — Eikä ollut tapana
    tappaa yksinäisiä erämiehiä, mutta aseet heiltä aina vallattiin
    vahvemman oikeudella.

    Saamelaisten päällikkö, koreaan peskiin pukeutunut Hirvaslompolo astui
    esiin ja kokosi aseet. Parikymmentä muuta miestä asettui hänen
    ympärilleen.

    — Tämähän oli hyvä saalis! hän huudahti Kuningas Äyräpään tuntiessaan.

    Hän viittasi miehilleen, jotka sitten sitoivat hihnoihin molemmat
    suomalaiset.

    — Tällaista vieraanvaraisuuttako saamein päällikkö osoittaa
    suomalaista kohtaan? Etkö muista, että paljon suomalaisia tulee
    perässä, hyvin paljon. Eikö Akon-Jara ole myös saamelaisten vihollinen.
    Hän on tuolla puun latvassa.

    Lappalaiset innostuivat pyydystämään Akon-Jaraa. Metsien erakolla oli
    lujat hermot, niitä ei liika kulttuuri ollut kerinnyt pilata, mutta
    moista koettelemusta ne eivät sentään kestäneet. Kun hän puusta voi
    seurata, että liekit hetki hetkeltä kalvoivat yhä ohkaisemmalle
    kaulalle hongan tyveä ja kun puu alkoi, vaikka ilma oli tyyni, hiukan
    huojahdella, tuli hän yhä levottomammaksi. Hän katseli ympärilleen
    maahan tarkastellen paikkoja, mihin honka kaatuisi ja oliko mitään
    mahdollisuuksia paeta.

    — Kohta se on maassa! kuiskailivat saamelaiset siirtyen ulommaksi.

    Akon-Jara tulemas maahan, Akon-Jara antautumas. Minä antamas hyvä
    lahja, hyvä taikakalu.

    Hän heitti jousensa ja nuolensa maahan ja laskeutui sitten itsekin puun
    juurelle asettaen kätensä ristiin rinnalle antautumisen merkiksi.

    Lappalaisen päällikön poika aikoi heti pistää hänet keihäällään
    kuoliaaksi, mutta joku vanhempi mies teki kädellään torjuvan liikkeen.

    Kovin oli metsäläinen avuttoman ja kurjan näköinen seisoessaan
    ahdistajainsa edessä. Parta ja hiukset olivat puoleksi kärventyneet,
    turkkinsa pahasti palanut ja savustunut, jäniskin, vitsalenkissä hänen
    selässään oli miltei musta ja paljas. Entinen hurjan villi uhma hänen
    käytöksestään oli kadonnut ja ruumiin sekä sielun lamaannus tullut
    tilalle. Lappalaiset veivät hänetkin mukanaan.

    Lappalaiset kuljettivat vangit kyläänsä. Kaikilta kolmelta oli kädet
    sidottu hihnoilla selän taakse ja sitä paitsi oli heidät toisiinsa
    köytetty siten, että Kuningas ja Tiera hiihtivät rinnan ja Akon-Jara
    kolmen askelen päässä edellä. Heidän perässään kulki Hirvaslompolon
    poika suksisauvoja kantaen, mutta toiset miehet hiihtivät sivulla
    keihäs vasemmassa kädessä ja oikeassa suksisauva; kaikilla oli
    varusteet valmiina siltä varalta, että vangit lähtisivät karkuun.

    Kesäkylä, jossa oli noin parikymmentä nahka- ja lisäksi puolikymmentä
    turvekotaa, oli joen niemekkeellä, majat aivan lähellä toisiaan. Tuskin
    oli saattojoukkue ilmaantunut saarten takaa näkösälle, kun koirat
    nostivat kylässä ankaran rähäkän. Ja voittosaaliin kera palaavat
    lappalaiset vastasivat siihen ”oaa-oaa”-huudoin, joka siihen aikaan
    merkitsi samaa kuin: ”voitto-voitto”.

    Koko kylän väki oli vielä jalkeilla ja varuillaan: miehet sota-aseissa,
    vaimot täysissä matkavarusteissaan ja ajoporot kylän reunassa valmiina.
    Sillä eihän ollut mahdotonta, että saamelaiset häviäisivät ja heidän
    täytyisi perääntyä. Kun voitonsanoma kuului joelta, synnytti se
    liikettä ja hälinää kylässä. Miehet ja poikaset riensivät rantaan
    tulijoita vastaan, mutta vaimot ja tyttäret kerääntyivät kotien
    edustalle.

    Ilo kohosi ylimmilleen, kun saattue ehti kotakehän aukealle.
    Hirvaslompolo kuulutti alamaisilleen, mikä suuri voitto oli saatu,
    mainiten samalla vangit nimeltään.

    Akon-Jara...? Kuningas Äyräpää...? ihmettelivät vanhukset, jotka
    olivat näistä miehistä kuulleet paljon puhuttavan. Nämä olivat koko
    saamein heimolle antaneet paljon päänvaivaa ja jalkajuonia.

    — Kolme kärpästä yhdellä iskulla, kehaisi saamelaisten päällikkö.

    — Mutta kärpäset voivat vielä lentää, kun niiltä ei ole siipiä
    katkottu, sanoi heimon vanhuuttaan tutiseva Oukka-noita vankeja
    katsellen.

    Poikasia huvitti enemmän karvainen ja risainen Akon-Jara. He
    kerääntyivät kehäksi hänen ympärilleen ivasanoilla häntä
    pommittelemaan:

    — Mitä kuuluu metsän mörököllille?

    — Peloittelepa nytkin marja- ja metsämiehiä!

    Tytöt sen sijaan piileskelivät äitiensä helmojen takana ja
    kurkistelivat sieltä vihollisiaan.

    Päällikön käskystä tehtiin kentälle nuotio, jonka ääreen vangit saivat
    istuutua jalkojensa päälle ja tarkoin vartioituina. Miehet kokoontuivat
    päällikön kotaan yhteiseen tärkeään neuvotteluun, joka näytti koskevan
    vankeja.

    Mutta sillä aikaa Kuningas Äyräpää päällikön silmin tarkasteli
    lappalaiskylää ja arvioi sen asukasmäärää. Sen jälkeen hänen huomionsa
    kiintyi Akon-Jaraan, jota hän sydämestään vihasi senkin vuoksi, että
    tämä oli saattanut heidät satimeen ja myös siksi, että hän vieläkin
    epäili tätä syylliseksi Muolan katoamiseen. Koston ja vihan tunteet
    olivat hänessä niin voimakkaat, että ne saivat hänet hetkeksi
    unohtamaan, että hän itsekin istui nyt vankina ja että hänenkin
    kohtalostaan juuri päällikön kodassa neuvoteltiin. Murhaavan vihaisia
    silmäyksiä hän heitteli väsyneenä ja nälkäisenä kyyröttävään erakkoon.
    Jos hänen kätensä olisivat olleet vapaat, niin hän olisi hyökännyt kuin
    ilves niskaan ja nutistanut kuoliaaksi.

    Tähän vaikutti kuitenkin ajon liiaksi kuumenneissa aivoissa synnyttämä
    kiihko eikä terve harkinta. Tarkemmin asioita punnitessaan siitä osa
    haihtui.

    Eräässä merkityksessä Kuningas tunsi mielenkiintoa villiä kohtaan,
    vaikkei sitä suoraan myöntänyt; hän näet ihmetteli, että Akon-Jara oli
    tullut aarniometsässä toimeen ilman kenenkään apua, olematta millään
    tavoin tekemisissä yhdenkään ihmisolennon kanssa ja sitä paitsi
    vihollistensa vainoamana. Hän katseli nuotion valossa hänen jänteviä,
    pronssinkiiltoiseksi savustuneita käsivarsiaan, jotka turkinhihojen
    repaleista työntyivät paljaina esille, hän tarkasteli luolamiehen
    silmiä, joissa välkähteli eläimellinen pälyily ja terävyys; hän
    huomasi, että vanki istuessaan päätään kääntämättä seuraili
    ympäristöään silmillään.

    — Valpas peto! myhäili Kuningas itsekseen miltei kokonaan unohtaen,
    että itsekin oli vaaranalaisessa asemassa.

    Enimmän Kuningasta kiinnosti kuitenkin se, että Akon-Jara oli
    elämällään todistanut, kuinka ihminen on kekseliäin kaikista olennoista
    ja kuinka aarniometsä oli rikas luonnon antimista; eihän köyhässä
    ympäristössä olisi yksinäinen, kiviaseilla varustettu mies tullut
    toimeen ankaran talven yli.

    Suomalaisten kesken oli nimittäin ollut kinaa siitä, voiko ihminen elää
    talvella niin kaukana pohjoisessa — lappalaisia he eivät silloin
    ottaneet lukuun, ne kun heidän mielestään olivat jotakin alempaa rotua.
    Kun puolivillikin mies yksin voi hankkia elatuksensa, niin tottapa
    silloin Kuninkaan mielestä paremmilla aseilla varustetut ja
    korkeammalla kehitystasolla olevat suomalaiset siellä elävät. Varsinkin
    vaimot olivat vastustaneet koko muuttoa, ja Muolan katoamisen jälkeen
    olivat pohjoiset seudut tuntuneet heistä miltei peloittavilta.