Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    KUN KORVEN KYNNET LÖYHTYIVÄT.

    Kiveliö oli ehkä liian kovakouraisesti kohdellut jo ensi yönä
    suomalaisia uudisasukkaita. Erämaa ei tunne vieraskunniaa, vaan
    tervehtii jokaista, ken siihen asumaan aikoo, kuin karhun käpälin,
    suden hampain ja ilveksen terävin kynsin. Moni on sen tylyyden vuoksi
    takaisin ihmisten ilmoille pyörtänyt.

    Mutta ei säikähtänyt siitä suomen suku, ei kääntynyt takaisin Kalevan
    kansa.

    Seuraavana aamuna, kun yöllisen taistelun jälkiä peiteltiin ja
    paikkailtiin ja kun jotkut pyrkivät päivittelemään korven kohluja,
    Kuningas lohdutteli ja rohkaisi väkeään:

    — Kun kovan kokee, tulee pehmeä perässä. — Siihen tyydyttiin ja
    taloksi ruvettiin.

    — Kyllä ne korven kynnet vielä löyhtyvät, ennusteli Tierakin, jolla
    oli jo entisiä, monikesäisiä kokemuksia elämästä Nevan varrella.

    Vahinko siis otettiin vastaan lakonisen tyynesti. Kun se kerran oli
    kohdannut, oli se nurkumatta kestettävä, mikäli se oli sallimuksen
    määräämä. Mutta Talla-ukko uskotteli, että susien yöllinen hyökkäys ei
    ollut tavallinen, vaan lappalaisten noidan nostama.

    — Se on kostettava, koko saamein heimo on ajettava pois, muuten ei
    kauan nouse savu Joutsenniemeltä, jurnutti noita.

    — Miksi et kosta, kun sinulla on voimat vallassasi? kysyi Kuningas,
    vaikka hän hyväksyi ukon ehdotuksen; olihan siinäkin yksi lisäaihe,
    jolla voi kiihdyttää heimon vihaa lappalaisia kohtaan.

    Talla katsoi Kuningasta kysyvästi ja ihmetellen, oliko hän niin
    tietämätön, vai viisasteliko hän.

    — Kuka noita voisi nostattaa petoja repimään toisen karjaa, ellei käy
    itse paikalla ja tee taiat. Lappalaiset ovat käyneet täällä tänäkin keväänä,
    mutta minä en milloinkaan heidän kylässään. Siinä on syy,
    miksi en voi nyt heille kostaa.

    Heimon väkeä oli kertynyt tätä mahtimiesten keskustelua kuuntelemaan ja
    kuulemaan, mihin töihin piti ensiksi ryhtyä.

    — Mistä tiedät, että saamelaiset ovat käyneet täällä? kysyi Kuningas.

    — Katselehan tätä!

    Ja noita antoi hänelle omituisen näköisen onkivehkeen. Sen siima oli
    punotuista peuran jänteistä, koukku hirven sarviluusta ja painona
    pitkulainen kivi, johon oli iskemällä tehty kaula siiman silmustamista
    varten.

    — Hiiden penikat!

    Sen jälkeen Talla haki kodasta heinätukon, joka oli ollut ihmisen
    talluksena, ja antaessaan sen Kuninkaalle hän huudahti:

    — Tutkihan tätäkin! Käyttävätkö kalevalaiset tällaisia heiniä
    kengissään?

    Ne olivat selviä merkkejä siitä, että kylässä vierailleet kalastajat
    olivat olleet lappalaisia; niillä oli tapana jo silloin valmistaa
    erityisen huolellisesti kenkäheiniä limaskoista.

    Kuningas viskasi talluksen vihaisesti maahan. Lappalaiset olivat
    nähtävästi asuneetkin kalevalaisten kodissa ja luultavaksi ”pahalla
    silmällä” katselleet kaikkea eli kuten silloin sanottiin ”silmänneet”
    kylän. Se merkitsi, että kylä oli noiduttu, mikään elinkeino ei siinä
    menestynyt, ennenkuin oli tehty vastataiat. Tähän otaksumaan saatiin
    vielä lisätodistuksia. Muutaman kodan katolta löydettiin kala, suuri
    hauki, jonka suu oli kivellä pönkitetty ammolleen, neljä tikkua
    pistetty jaloiksi ja asetettu sitten seisomaan majan harjalle. Siellä
    se irvisteli uudisasukkaille kuin hiiden koira, ja väki uskoi
    lappalaisten siihen keskittäneen kaiken pahan, onnettomuuden ja
    halveksumisensa.

    — Herjat, minkä keksivät! kiukutteli Kuningas pudottaen keihäällään
    kuivettuneen kalan alas.

    Siitä päättäen lappalaiset olivat käyneet Joutsenniemellä syksyllä, kun
    kalevalaiset kalamiehet jo olivat palanneet etelään.

    Seurasi pitkä neuvottelu heimon vanhimpain miesten kesken. Kysymyksessä
    oli perin tärkeä asia, se, että voitiinko ollenkaan jäädä enää
    Joutsenniemelle, vai oliko viisainta etsiä uusi kylän paikka ylempää
    joen varrelta. Mutta kun Talla tekeytyi taioillaan poistamaan
    kateellisen vihollisen tenhotusten ja taikojen tehon, päätettiin jäädä
    kylään.

    Toinen melkein yhtä tärkeä asia oli, käydäänkö jo kevätkelien aikana,
    jos niitä näytti riittävän, lappalaisia kurittamassa ja etsimässä
    sitten talvikylästä kadonnutta Muola -emäntää, jonka kohtalo painoi
    kuin kivi Kuninkaan sydäntä ja masensi koko heimon mieltä. Hänet oli
    pelastettava, mutta miehet olivat epätietoisia, milloin hetki olisi
    sopivin. Voiton ja tappion vaaka oli jo silloin herkkäliikkeinen. Pieni
    harkitsematon teko voi sen viisarin kääntää tappionkin puolelle.
    Kelirikon aika oli kohta käsissä, joki tulisi muutaman viikon perästä
    luomaan jääpeitteensä, kevätkalastuksen ja -metsästyksen aika oli kohta
    parhaallaan ja heimon oma elämä oli saatava varmemmalle kannalle. Nämä
    syyt pakottivat kalevalaisia siirtämään sotaisat puuhat tuonnemmaksi.
    Lisäksi tuli sekin, ettei Kuningaskaan tiennyt lappalaisten talvikylien
    paikkaa.

    Kuinka perinpohjin saamelaiset lienevät taikoneetkaan kylän, niin yhtä
    huolellisesti kalevalaisten oma noita poisti ”pahannenät” sekä kodista
    että koko kylän alueelta. Hän kiersi ensin myötäpäivään Joutsenniemen
    vetäen perässään päällikön keihästä siten, että sen kärki piirsi maahan
    ja lumeen uran. Sen jälkeen hän kiersi sen tulikekäleellä. Mutta
    molemmilla kerroilla hän jätti tien kohdan ”auki”, jotta pahat voimat
    pääsisivät pakenemaan kylästä. Ukolla näet oli se käsitys, että mihin
    hän viivan piirsi, sen yli eivät pahat voimat päässeet.

    Kun saartaminen oli suoritettu, keräsi Talla saamelaisten jättämät
    esineet: hauen, onkivehkeen ja talluksen, heitti ne nuotioon palamaan
    ja siirtyi sitten itse sivulle katsomaan, minnepäin savu kaatui. Heimon
    väki kerääntyi kehäksi hänen taakseen.

    — Jos savu kallistuu kotiinpäin, on paras hylätä tämä paikka, jos se
    häipyy poispäin, on se merkkinä siitä, että lumous lakkaa, ilmoitti
    Talla.

    Tämä tiedonanto lisäsi hetken jännitystä. Henkeään pidättäen he
    seurasivat savun kumpuilemista nuotiosta. Palaneen kalan karren haju
    lisäsi toimituksen salaperäistä tehoa.

    Nykyajan ihmisistä, jotka eivät usko salattuihin voimiin, olisi kaikki
    tuo näyttänyt joutavalta ilveilyltä, ja he olisivat kai nauraneet
    noidan puuhille, mutta muinaissuomalaisten tarumainen maailmankatsomus
    oli toisenlainen. Näkyväisessä luonnossa he luulivat liikkuvan lukuisia
    jumalia ja haltioita, hyviä ja pahoja, joita ihminen voi lepytellä
    itselleen suosiolliseksi, mutta eräitä myös toisille vahingollisiksi.
    Nämä henkiolennot heille toisinaan muka ilmestyivät näkyväisessäkin
    muodossa. Haltioilla oli suuri vaikutus sekä yksilön että heimon
    menestymiseen.

    Ei siis ihme, että kalevalaiset hengittivät helpommin nähdessään savun
    painuvan Tallan jättämää ”porttia” kohti.

    — Nyt ne menevät! kuului kuiskauksia naisten parvesta.

    — On se tuo Talla sentään tavallista miestä mahtavampi, mainitsi joku
    miesten joukosta.

    — Hän onkin hammas suussa syntynyt, tiesi toinen.

    Talla-ukko näki tulleen hyvän tilaisuuden nostaa omaa mahtiaan heimon
    silmissä. Sen tähden hän otti kumpaankin käteensä koivun vitsan ja
    piiskasi niillä savua jupisten jotakin loitsua hampaittensa lomitse. Ja
    kun kaikki esineet olivat palaneet, viskasi hän vitsatkin tuleen. Se
    merkitsi toimituksen loppua ja sitä, että Kalevan heimo sai ilman
    ”nostettujen” henkien vainoa asua Joutsenniemellä.

    Tämän toimituksen jälkeen vielä tarkastettiin kodat ja niiden
    ympäristöt, ettei yhtään lappalaisilta jäänyttä esinettä ollut niissä.
    Mitään merkillistä ei niistä löydetty. Viimein Talla meni katsomaan
    pientä kala- ja riista-aittaansa, joka oli rakennettu korkean kannon
    päähän pyöreistä hirsistä ja katettu tuohilevyillä. Se oli melkein
    samanlainen kuin lappalaisten ”njolla”, joita vieläkin näkee Kuollan Lapissa
    .

    Tuskin oli noita noussut kärväsportaita sen ovelle ja kurkistanut
    sisälle, kun hän säikähtyneenä hyppäsi alas huudahtaen:

    — Siellä on vielä paholainen.

    Ja seuraavassa silmänräpäyksessä sen näki koko heimon väki: irvistelevä
    peto, jonka silmät hämärässä hehkuivat, katseli maristen aitan aukosta.
    Samassa musta, noin koiran kokoinen eläin hyppäsi maahan ja koiralauman
    ’seuraamana laukkasi metsään kirkuvien naisten ja lasten parven ohi.

    — Ahmahan se vain oli, sanoi Kuningas hymähdellen Tallan
    säikähdykselle.

    Toisetkin miehet olisivat jossakin toisessa yhteydessä ivailleet ukkoa,
    mutta äskeinen vakava hetki jännitti vielä mieliä.

    Ahma oli jo kivikaudella metsä- ja kalamiehelle vahingollinen; se oli
    rohkea ryöväri ja varas, joka kävi hänen kätköjään kaivelemassa ja
    syömässä, puhumattakaan niistä vahingoista, joita se teki
    karjalaumoissa. Juuri ahmojen ja karhujen takia erämies teki
    varastoaittansa paalun päähän, mutta sittenkin sattui usein, että ahma
    kiipesi niihinkin ja pääsi varastoihin käsiksi katon kautta.

    Kun Kuningas vuorostaan kiipesi varastoaitan ovelle, veti hän sieltä
    ulos kaksi pahasti ärisevää ahman poikasta, jotka tapettiin ja joiden
    kallot naulattiin niemen tyvellä kasvavaan uhrikuuseen.

    — Näettekö, miten korven kynnet löyhtyvät ja sen vahinkoeläimet
    pakenevat ihmisen tieltä, puheli Kuningas heimolleen. Ihminen on
    korpien valtias. Mihin hän tositeolla asettuu, siitä korven voimat
    kaikkoavat.

    — Ja jos varsinkin hänellä on henget vallassaan, lisäsi Talla.

    — Hyvät aseet ovat pääasia.

    — Eivät aseet yksin auta.

    — Tietysti pitää olla mies asetta käyttämässä.

    — Ja hyvät haltijat apuna sekä loitsun mahti. Olihan Ohta siellä
    etelässä vahva mies ja hänellä oli hyvät aseet. Mutta kuinka kävi?
    Karhu söi miehen, kun hän vetoa lyöden oli lähtenyt yksin pedon ajoon
    ja unohtanut karhun lumoussanat. Keihäs oli kyllä miehellä terävä,
    mutta hänen pistäessään karhua rintaan ”hiisi pontta pyöräytti, lempo
    tempasi tereä” ja siksi keihäs luiskahti sivulle. Pahasti runneltuna
    löydettiin sitten Ohta erämaasta. Unohtanut oli poloinen karhun
    lumoussanat, jotka kiukkuisemmankin pedon seisauttavat metsästäjän
    eteen.